Aardgas rijden wederom meest gunstig

Jins
Veteraan
Veteraan
Belgium
Berichten: 1593
Lid geworden op: 12 mar 2019, 08:22
Merk SP: X-speed
Km-stand: 15000

Stromend schreef: 30 aug 2019, 07:09 Maar het artikel in de starttopic gaat over aardgasauto’s. Die zijn vooral veeeel schoner dan benzine auto’s.
Bij verbranding van aardgas komt namelijk in z’n geheel geen fijnstof vrij. Zoals we weten zijn het fijnstof en stikstofoxide uit de uitlaatgassen die ons ziek kunnen maken.
Het starttopic ging om de prijs brandstof/km...
Laat nu net dat fijn stof en die NOx een probleem van de diesels zijn. Benzine auto's stoten geen fijn stof uit en 1/8 NOx van een diesel. Aardgas doet het op vlak van NOx beter dan benzine, ongeveer de helft en fijn stof = ook nul. Als er uit een benzine auto rook komt is het water (wit) of olie (blauw), in beide gevallen een motor probleem.
Gebruikersavatar
Free2be
Veteraan
Veteraan
Belgium
Berichten: 892
Lid geworden op: 26 aug 2018, 10:58
Locatie: Hasselt
Merk SP: ST3 limited edition
Km-stand: 2000

De tijd dat er massaal overgestapt werd op LPG, speciale werkplaatsen waren enz...is het een stille dood gestorven. Buiten dat je niet om elke hoek een tankstation kan vinden, zijn er ook motoren die hier niet voor geschikt zijn, maar toch aangeboden worden in deze brandstofkeuze omwille van de millieu druk bij fabrikanten. In België gaat volgende jaar bij de auto dealers het volgende in werking. Hun gemiddelde uitstoot van de verkochte auto's mag niet boven de 98gr/km liggen. Hier zijn zware boetes aan verbonden indien ze de maatregel overschrijden. Dus kort door de bocht, als er de laatste maand van het jaar een klant staat te popelen om 'n stevig sportmodel te kopen, dat de betreffende dealer hem niet kan verkopen..
ST3 LE gewoon omdat het kan, vrije tijd en werk combinatie.
Stromend
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 1710
Lid geworden op: 24 sep 2017, 16:41
Locatie: Dieren
Merk SP: Klever X-Commuter
Km-stand: 8200

@free2bee: wanneer je de toename van aardgastankstations in België over de laatste 3 jaar bekijkt zul je versteld staan.
3 weken geleden gooide ik in de buurt van Antwerpen mijn lege tank vol voor €12. Hiermee reden mijn vrouw en ik 250 km.

Groot voordeel van CNG en LNG is dat vrachtauto’s en bestelbusjes hier prima en schoon op rijden. Ideaal dus voor vergroenen van langeafstandsvervoer en taxi’s.

Daarnaast zie je bij de CNG verstrekkers nu al de aanleg van infra voor waterstof, dat toch als brandstof van de toekomst wordt gezien.

Overigens hebben LPG en CNG maar twee overeenkomsten; gasvormig en brandbaar.

Verschillen zijn er veel meer.
R&M Cruiser HS 6.000km,
Stromer ST2s 2017, ruim 23.000km,
Klever X Commuter 2019 va. 6-2020
Gebruikersavatar
Tomasj
Veteraan
Veteraan
Papua New Guinea
Berichten: 2789
Lid geworden op: 07 jan 2018, 22:01
Locatie: Vlaams-Brabant, B

Stromend schreef: 30 aug 2019, 07:09 Die zijn vooral veeeel schoner dan benzine auto’s.
Juist
Stromend schreef: 30 aug 2019, 07:09 Bij verbranding van aardgas komt namelijk in z’n geheel geen fijnstof vrij. Zoals we weten zijn het fijnstof en stikstofoxide uit de uitlaatgassen die ons ziek kunnen maken.
Dit is niet juist. Bij aardgas komt er geen roet en benzeen vrij, maar aardgas verbranding is NIET fijnstofvrij (+- 30% minder dan een benzine). De fijnstofdiscussie bij voertuigen is ook redelijk artificieel, de grootste fijnstofproductie vind je bij houtverbranding, de open haard dus.
Bovendien is een aanzienlijk deel van de fijnstofproductie van voertuigen niet het gevolg van de verbranding, maar afkomstig van de remschijven en de banden. Ook elektrische wagens produceren fijn stof, maar wel in mindere mate.
Zowat alle informatie over milieuvriendelijkheid van CNG-wagens is gefinancierd door de aardgasproducenten :mrgreen: . Alleen T&E heeft een onafhankelijk onderzoek gedaan.
Jins schreef: 31 aug 2019, 01:24 Het starttopic ging om de prijs brandstof/km...
Laat nu net dat fijn stof en die NOx een probleem van de diesels zijn. Benzine auto's stoten geen fijn stof uit en 1/8 NOx van een diesel. Aardgas doet het op vlak van NOx beter dan benzine, ongeveer de helft en fijn stof = ook nul. Als er uit een benzine auto rook komt is het water (wit) of olie (blauw), in beide gevallen een motor probleem.
Wagens op benzine en aardgas genereren fijn stof bij de verbranding (aardgas scoort hier 30% beter). De moderne benzines (directe injectie) stoten trouwens evenveel of zelfs iets meer fijn stof uit dan diesel.

De meeste studies de milieuvriendelijkheid van elektrische wagens proberen te vergelijken, gaan hopeloos de mist in. Vaak rekenen ze wel de milieu-impact van de productie van elektriciteit (en zelfs batterijen) in, maar gaan ze ervan uit dat er benzine- en dieselbronnen in ieder tankstation staan, ook bij raffinage en transport van benzine en diesel komt aardig wat CO2 vrij.

De beste optie is een speed-pedelec. En dan een elektrische scooter. En daarna een Renault Zoe denk ik (vanwege zijn laag gewicht).
'Ludo' : ST2 2018 - 983 Wh - 20" Sport - White Gloss - 04/2018 - 27000 km
woon-werk 54 km enkel (Tienen - Genk)
Gebruikersavatar
FreddyH
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 9406
Lid geworden op: 24 jan 2018, 17:46
Locatie: regio Eindhoven
Merk SP: Klever X-Speed α

Boven de Zoe komt denk ik eerst nog de Renault Twizy...
🇺🇦
There was never a good war, or a bad peace :bn:
[Benjamin Franklin]
Stromend
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 1710
Lid geworden op: 24 sep 2017, 16:41
Locatie: Dieren
Merk SP: Klever X-Commuter
Km-stand: 8200

FreddyH schreef: 31 aug 2019, 09:52 Boven de Zoe komt denk ik eerst nog de Renault Twizy...
De Twizy is een gaaf karretje. Heb ik een keer 2 dagen voor een proefrit gehad.

Deze kun je goedkoper aanschaffen dan een ST5 maar dan komt er nog huur van de accu bij.
R&M Cruiser HS 6.000km,
Stromer ST2s 2017, ruim 23.000km,
Klever X Commuter 2019 va. 6-2020
Gebruikersavatar
Free2be
Veteraan
Veteraan
Belgium
Berichten: 892
Lid geworden op: 26 aug 2018, 10:58
Locatie: Hasselt
Merk SP: ST3 limited edition
Km-stand: 2000

Ook het elektrisch golfkarretje niet vergeten, een echte plaag in Knokke!
ST3 LE gewoon omdat het kan, vrije tijd en werk combinatie.
Stromend
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 1710
Lid geworden op: 24 sep 2017, 16:41
Locatie: Dieren
Merk SP: Klever X-Commuter
Km-stand: 8200

@Tomasj
Je hebt gelijk. Ik gaf een te positief beeld van aardgas en fijnstofuitstoot.

Wanneer je deze link bekijkt zie je dat de grootste blootstelling aan fijnstof binnenshuis gebeurd: https://www.tno.nl/nl/aandachtsgebieden ... het-koken/

Er zijn overigens meer betrouwbare bronnen over relatief schone verbranding van aardgas dan van de aardgasbranche.
Milieugroepering zijn niet voor het beeld dat aardgas schoon zou zijn. NL gaat over een tiental jaren volledig van het aardgas af. Daar gaan we het gewoon mee doen.
Door deze ontwikkeling krijgen we in hoog tempo de effecten van bouw van windmolens en zonnevelden te zien.
Investeerders verlaten de aardgasbranche en zetten met een enorm tempo in op exploitatie van gronden voor zon- en windelectriciteit. We zien hierdoor nogal veel NIMBY gedrag. Milieudefensie komt hierdoor in een spagaat. De wind van verandering mee maar verlies van lokaal draagkracht.
R&M Cruiser HS 6.000km,
Stromer ST2s 2017, ruim 23.000km,
Klever X Commuter 2019 va. 6-2020
Gebruikersavatar
Daniel1975
Veteraan
Veteraan
Berichten: 2340
Lid geworden op: 25 mei 2017, 20:11

Stromend schreef: 31 aug 2019, 09:31 3 weken geleden gooide ik in de buurt van Antwerpen mijn lege tank vol voor €12. Hiermee reden mijn vrouw en ik 250 km.
Daar haak ik al af. Elke 250km tanken is een absolute no go.
Stromend
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 1710
Lid geworden op: 24 sep 2017, 16:41
Locatie: Dieren
Merk SP: Klever X-Commuter
Km-stand: 8200

Daniel1975 schreef: 31 aug 2019, 10:32
Stromend schreef: 31 aug 2019, 09:31 3 weken geleden gooide ik in de buurt van Antwerpen mijn lege tank vol voor €12. Hiermee reden mijn vrouw en ik 250 km.
Daar haak ik al af. Elke 250km tanken is een absolute no go.
Och dat went want daarmee red ik me al 8 jaar. Ondertussen tanken wij nog maar 1 keer per maand. Goeie drive om zo veel mogelijk te Stromeren.
R&M Cruiser HS 6.000km,
Stromer ST2s 2017, ruim 23.000km,
Klever X Commuter 2019 va. 6-2020
Plaats reactie