Woon-werk 120 km haalbaar?

WDS67
Rookie
Rookie
Berichten: 2
Lid geworden op: 23 aug 2019, 11:23

Goeiemiddag,
Omdat ik niemand ken die het doet: even polsen of er iemand ervaring heeft met een dagelijks woon-werkverkeer van bij de 120 km. (Dilbeek-Gent)
Ik testte deze week een ST3 en kwam bij elke rit (ong. 58 km) uit op een stevige 1u40 min (enkel). (zo goed als plat, met autovrije stukken, maar ook gewone weg, verkeerslichten...) De omstandigheden waren ideaal: mooie temp., droog, weinig wind.
Door het Wauw-gevoel bij het fietsen overweeg ik de aankoop, maar weet iemand of het realistisch is om die afstand het hele jaar door (ook in novemberregen of kou in februari bvb) 3 maal per week te blijven afleggen?
(Ik kreeg op dag 2 ook 2 maal error codes en uitvallen van ondersteuning, ik heb er geen zicht op of ik met veelvoorkomende mankementen moet rekening houden. Dat zou nogal nefast zijn voor werk en fietsvreugde...).
Bedankt voor de reacties.
Gebruikersavatar
Tomasj
Veteraan
Veteraan
Papua New Guinea
Berichten: 2789
Lid geworden op: 07 jan 2018, 22:01
Locatie: Vlaams-Brabant, B

Ik leg sinds mei 2018 een traject af dat 53-55 km bedraagt.
Mijn belangrijkste bedenkingen
  • Ik rijd iedere dag dat het weer het toelaat met de fiets, dus niet wanneer er sneeuw, storm of onweer voorspeld wordt (code geel, oranje, rood)
  • In de winter is de capaciteit van de accu lager. Ik kom in de winter vaak met < 10% aan op mijn werk / thuis. Ik moet dan ook in snelheid minderen (gemiddelde GPS-snelheid 32-37 km/h in de winter, in de zomer is dat 36-41km/h). Volgens de Stromer ben ik zelfs nog bijna 2km/h sneller :bj . Ik rijd steevast in standje 2 in de winter met sensor op 30%, in de zomer 40-50%. Probeer met die testfiets of dat iets voor je is of niet.
  • Jij gaat nog iets verder moeten, misschien overwegen van een extra accu aan te schaffen? Reinout_ST3 doet dagelijks 62 km enkel, maar gebruikt daarvoor twee accu's . Die accu is niet zo makkelijk te transporteren, maar op 't forum vind je daar wel meer info over. Je kan dan moeiteloos een gemiddelde van tegen de 40 km/h behouden.
  • Ik probeer echt iedere dag de fiets te nemen, het is voor mij dus ook in de winter geen opdracht om op die fiets te stappen, je kunt je perfect kleden tegen de koude (en de regen). Driemaal per week is dus geen probleem, denk ik (je moet maar 5 km verder),'t is perfect om wakker te worden en 's avonds de zorgen van 't werk uit je hoofd te waaien . Mijn auto is volledig gratis voor me, de Stromer kost mij alleen maar geld (geen fietsvergoeding), mijn keuze is duidelijk
  • Door zoveel met de Stromer te rijden is mijn fysieke conditie er opmerkelijk op vooruitgegaan, terwijl ik ervoor toch ook behoorlijk wat op de racefiets zat.
  • Ik ben na 21500 km nog steeds niet in panne gevallen (wel drie keer lek gereden), altijd op eigen kracht thuis geraakt, dus die betrouwbaarheid is wel OK. Wordt lid van de VWB, dan heb je gratis pechbijstand
'Ludo' : ST2 2018 - 983 Wh - 20" Sport - White Gloss - 04/2018 - 27000 km
woon-werk 54 km enkel (Tienen - Genk)
Gebruikersavatar
JeroenDG
Expert
Expert
Belgium
Berichten: 256
Lid geworden op: 22 aug 2018, 09:42
Locatie: Aalst, BE

Ik leg regelmatig ook een traject af van 60 km (Brussel - Sint-Niklaas langs kanaal Willebroek en Schelde).
Deze afstand is zeker goed te doen, maar zoals al aangegeven door Tomasj hierboven zal je dit met 1 accu niet op volle ondersteuning kunnen doen.
Zelf rijd ik in deze situatie de eerste 35 km op stand 2 en de laatste 25 op stand 3 met de koppelsensor op 70%.
Met deze instellingen haal ik toch een gemiddelde van 37 km/h en bij warm weer houd ik dan een kleine 20% accu over, bij koude slechts enkele %
ST3 Deep Black XL 983 Wh | Stuur 20mm rise & 20° backsweep | Thudbuster ST

Woon-werk & Stroomverbruikoverzicht
Gebruikersavatar
SamG
Expert
Expert
Belgium
Berichten: 122
Lid geworden op: 26 apr 2019, 11:13
Locatie: Antwerpen
Merk SP: Stromer ST3
Km-stand: 15.000

Ik rij sinds eind april (aankoop) elke dag 110km op en af naar het werk.

Zelf rij ik elke dag door elk weer, regen val best mee hoor.
Sinds april nog maar 10 dagen echt in de regen gereden.
Mijn traject is redelijk plat en ong 10-15km in stad en rest is puur jaagpad.
Mijn gemiddelde verbruik ligt tussen de 80-85% van de 984wh batterij.
In het begin deed ik er ong 1u40 over, nu is dat gedaalt naar 1u20min.
Door mijn traject ben ik staat op gemiddelden van 40-41km/h te halen. Maar dat is voor iedereen anders.
Zelf rij ik continu in stand 3
Dit komt door het volgende: je rijdt op de duur op automatische piloot, je zal mischn wat afvallen en je conditie gaat er op vooruit.

Probeer ook een weg te vinden met zo min mogelijk verkeerslichten en kruispunten, want afremmen en optrekken vergt wel wat van de batterij. Zeker als je hard op trekt. ;)

Met die afstanden moet je wel wekelijks je ketting reinigen en smeren.

Koop een extra lader(CR190) bij en leg de CR245 op het werk, die laatste heeft je batterij tegen de middag opgeladen :ay
De Cr190 laadt trager op maar die kan je snachts laten insteken. De reislader is naar mijn mening net niet sterk genoeg op de blauwe batterij op te kunnen laden in een nacht. :bn:
ST3 wit, 983 Wh :d3: Woon-werk 55km enkel, Antwerpen-kempen
Gebruikersavatar
FreddyH
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 9406
Lid geworden op: 24 jan 2018, 17:46
Locatie: regio Eindhoven
Merk SP: Klever X-Speed α

Wacht met het kopen van een lader totdat die nieuwe lader er is, die is degelijker, stiller *en* goedkoper... Als alternatief zou je ook een Revolts lader kunnen nemen, maar die kan zonder extra (dure) kabel de accu niet in de fiets laden.
🇺🇦
There was never a good war, or a bad peace :bn:
[Benjamin Franklin]
Gebruikersavatar
JeroenDG
Expert
Expert
Belgium
Berichten: 256
Lid geworden op: 22 aug 2018, 09:42
Locatie: Aalst, BE

Inderdaad, wie goed oplet ziet al hier en daar de verwijzingen naar de nieuwe lader, CR246, verschijnen.
Die revolts is (nog) nergens te koop, er loopt wel een kickstarter maar die is op een flop aan het uitdraaien...
ST3 Deep Black XL 983 Wh | Stuur 20mm rise & 20° backsweep | Thudbuster ST

Woon-werk & Stroomverbruikoverzicht
Gebruikersavatar
SamG
Expert
Expert
Belgium
Berichten: 122
Lid geworden op: 26 apr 2019, 11:13
Locatie: Antwerpen
Merk SP: Stromer ST3
Km-stand: 15.000

FreddyH schreef: 23 aug 2019, 15:35 Wacht met het kopen van een lader totdat die nieuwe lader er is, die is degelijker, stiller *en* goedkoper... Als alternatief zou je ook een Revolts lader kunnen nemen, maar die kan zonder extra (dure) kabel de accu niet in de fiets laden.
Ik wist nog niets van een niuwe lader :ai
Maar de de cr245 is toch de "strandaard lader" die je meekrijgt?
Ik mocht bij mij FM eerst de reislader testen en als het toch niet voldoende was, hem opruilen naar een cr190 :cool2:
en dat gebeurde vrij snel ;p
ST3 wit, 983 Wh :d3: Woon-werk 55km enkel, Antwerpen-kempen
Gebruikersavatar
JeroenDG
Expert
Expert
Belgium
Berichten: 256
Lid geworden op: 22 aug 2018, 09:42
Locatie: Aalst, BE

De CR245 en CR190 krijg je nu, afhankelijk van welk model Stromer je koopt, er standaard bij.
Maar documentatie over de nieuwe ST1 vermeld een CR246, een nieuw model lader.

Volgens de geruchten zou deze goedkoper, stiller en degelijker zijn.
Ik kan alleen maar hopen dat het waar is...
ST3 Deep Black XL 983 Wh | Stuur 20mm rise & 20° backsweep | Thudbuster ST

Woon-werk & Stroomverbruikoverzicht
Gebruikersavatar
FreddyH
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 9406
Lid geworden op: 24 jan 2018, 17:46
Locatie: regio Eindhoven
Merk SP: Klever X-Speed α

JeroenDG schreef: 23 aug 2019, 16:06 Volgens de geruchten zou deze goedkoper, stiller en degelijker zijn.
Ik kan alleen maar hopen dat het waar is...
Minder degelijk kan alvast niet, dus dat is zo goed als een gegeven. En: volgens de geruchten zou hij zonder ventilator zijn, dus stil.
🇺🇦
There was never a good war, or a bad peace :bn:
[Benjamin Franklin]
Blue
Expert
Expert
Belgium
Berichten: 245
Lid geworden op: 23 sep 2018, 17:23
Locatie: Lier
Merk SP: Geen :(
Km-stand: 800

Wordt lid van de VWB, dan heb je gratis pechbijstand
Telt niet voor een speedelec normaal.
Ik heb mijn geld teruggestort gekregen daardoor.

Via Enra heb ik nu ook unlimited pech bijstand (Omnium)

Ik doe 48km enkel en ga het ook 3/4d in de week beginnen doen.
Nu 2x gedaan en valt super goed mee.
(En ik had al 20j niet meer gefietst of andere sporten gedaan :oops: )
Alleen stukje door Antwerpen centrum sucked.
2023: Klever N Pinion L 1600Wh besteld en geannuleerd wegens nieuwe “misschien” leverdatum van de 1600Wh in Nov/Dec?
Ex-Stromer ST3
Plaats reactie