Ik las toevallig dit...,
https://www.bike-eu.com/home/nieuws/201 ... r-10135885
Voor wie ZF niet kent (130.000 werknemers, 40 miljard omzet), een van de grootste automotive toeleveranciers (na Bosch). Specialist ook in transmissies, van klein tot zeer groot (wind-turbine tandwielkasten bijv.)
En nu dus met de aankondiging dat ze ook in de e-bike motors stappen...
Het belooft veel goeds tov de huidige, max. 350W, Bosch systemen.
- 700W piekvermogen
- 110Nm vanaf 60 rpm
- Stil claimt men
- Open systeem, OEM kan zelf batterij, remmen, etc. ontwerpen
- 3,5kg
Versie met 25km/h per direct beschikbaar en de speed pedelec versie later dit jaar.
Ik ken het bedrijf en beetje en denk dat dit geen holle frases zijn. Kan nog interessant worden en Bosch ook eens aanzetten om te gaan innoveren qua geluid en vermogen. Wellicht wordt het nog eens wat met middenmotors voor echt snelle speed pedelecs...
-
ZF komt met krachtige middenmotoren: 700W, 110Nm, onder de Sachs naam
- Daniel1975
- Veteraan
- Berichten: 2340
- Lid geworden op: 25 mei 2017, 20:11
Blijft een middenmotor, maar ZF is echt wel een serieuze jongen.
Heel benieuwd wat hier in praktijk uit gaat komen.
Heel benieuwd wat hier in praktijk uit gaat komen.
- FreddyH
- Veteraan
- Berichten: 9406
- Lid geworden op: 24 jan 2018, 17:46
- Locatie: regio Eindhoven
- Merk SP: Klever X-Speed α
Piekvermogen van 700W? Dat stelt niet zo heel veel voor... Mijn motor heeft 1000W piekvermogen (500W nominaal) en zit qua ondersteuning tussen een ST1x en ST2 uit 2017 in. De huidige Stromers zijn allemaal flink krachtiger.
Als ik uitga van diezelfde factor 2 tussen piek- en nominaal vermogen dan levert dit systeem dus ook 350W. Ik schat dus dat dit systeem iets van 350 tot 500W nominaal levert.
Het goede nieuws is wel: ZF is een producent van degelijke spullen, fiets bouwers zitten niet vast aan bepaalde accu formaten (zowel fysiek als qua capaciteit) en er komt meer concurrentie
Als ik uitga van diezelfde factor 2 tussen piek- en nominaal vermogen dan levert dit systeem dus ook 350W. Ik schat dus dat dit systeem iets van 350 tot 500W nominaal levert.
Het goede nieuws is wel: ZF is een producent van degelijke spullen, fiets bouwers zitten niet vast aan bepaalde accu formaten (zowel fysiek als qua capaciteit) en er komt meer concurrentie
There was never a good war, or a bad peace
[Benjamin Franklin]
Zou het kunnen dat je deze miste ?
It’s a 48-volt system capable of a peak power of 700Watt and 110 Nm.
Golvas V2.0
S̶t̶r̶o̶m̶e̶r̶ ̶S̶T̶2̶ ̶2̶0̶1̶8̶ ̶ ̶*̶ ̶ ̶S̶p̶o̶r̶t̶ ̶2̶0̶”̶ ̶ ̶*̶ ̶ ̶M̶a̶t̶t̶ ̶B̶l̶a̶c̶k̶ ̶ ̶*̶ ̶ ̶9̶8̶3̶ ̶W̶h̶ (Verkocht)
S̶t̶r̶o̶m̶e̶r̶ ̶S̶T̶2̶ ̶2̶0̶1̶8̶ ̶ ̶*̶ ̶ ̶S̶p̶o̶r̶t̶ ̶2̶0̶”̶ ̶ ̶*̶ ̶ ̶M̶a̶t̶t̶ ̶B̶l̶a̶c̶k̶ ̶ ̶*̶ ̶ ̶9̶8̶3̶ ̶W̶h̶ (Verkocht)
dat zou kunnen
'Ludo' : ST2 2018 - 983 Wh - 20" Sport - White Gloss - 04/2018 - 27000 km
woon-werk 54 km enkel (Tienen - Genk)
woon-werk 54 km enkel (Tienen - Genk)
-
- Veteraan
- Berichten: 1711
- Lid geworden op: 24 sep 2017, 16:41
- Locatie: Dieren
- Merk SP: Klever X-Commuter
- Km-stand: 8200
De meest gebruikte middenmotoren van Bosch zijn niet krachtig en duurzaam voor in een SP. De modernere systemen in de producten van bv. De Trefecta zijn van een andere kwaliteit.
Bij motorfietsen zijn al 100 jaar middenmotoren in gebruik met kettingaandrijving. Die voldoen nog steeds zo goed dat ze keer op keer op dezelfde manier worden ingebouwd.
Bij motorfietsen zijn al 100 jaar middenmotoren in gebruik met kettingaandrijving. Die voldoen nog steeds zo goed dat ze keer op keer op dezelfde manier worden ingebouwd.
R&M Cruiser HS 6.000km,
Stromer ST2s 2017, ruim 23.000km,
Klever X Commuter 2019 va. 6-2020
Stromer ST2s 2017, ruim 23.000km,
Klever X Commuter 2019 va. 6-2020
-
- Expert
- Berichten: 266
- Lid geworden op: 26 mei 2019, 14:02
- Locatie: Nijmegen
- Merk SP: Even geen SP
- Km-stand: nvt
Ha ja... als je de kop zo leest
@FreddyH, goede opmerking.
Enige is het piekvermogen niet direct wat hoeft te zeggen over hoe groot het continu leverbare vermogen is voor verschillende typen motoren. Dat wordt immers n.l. vooral bepaald door de verliezen in de motor en hoe goed deze de daardoor geproduceerde warmte kwijt kan. En vervolgens hoe het motormanagement aan de hand daarvan de boel op regelt natuurlijk.
@FreddyH, goede opmerking.
Enige is het piekvermogen niet direct wat hoeft te zeggen over hoe groot het continu leverbare vermogen is voor verschillende typen motoren. Dat wordt immers n.l. vooral bepaald door de verliezen in de motor en hoe goed deze de daardoor geproduceerde warmte kwijt kan. En vervolgens hoe het motormanagement aan de hand daarvan de boel op regelt natuurlijk.
Even geen SP, voorheen blije ST3 rijder maar daar mag je helaas geen kinderen mee vervoeren
- Stromeur
- Admin | Forum Supporter
- Berichten: 23015
- Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
- Locatie: Friesland
- Merk SP: Stromer ST3 PINION SE
Daarom is adverteren met piek-vermogen sowieso kolder. Het heeft niks met de realiteit van het gebruik te maken. Nominaal vermogen telt. (Of je het nou over luidsprekers of over motoren hebt, dat maakt niet uit.)
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Met dat verschil dat die geen 'probleem' van trapfrequentie hebben van de fietser...Stromend schreef: ↑14 aug 2019, 23:17 De meest gebruikte middenmotoren van Bosch zijn niet krachtig en duurzaam voor in een SP. De modernere systemen in de producten van bv. De Trefecta zijn van een andere kwaliteit.
Bij motorfietsen zijn al 100 jaar middenmotoren in gebruik met kettingaandrijving. Die voldoen nog steeds zo goed dat ze keer op keer op dezelfde manier worden ingebouwd.
'Ludo' : ST2 2018 - 983 Wh - 20" Sport - White Gloss - 04/2018 - 27000 km
woon-werk 54 km enkel (Tienen - Genk)
woon-werk 54 km enkel (Tienen - Genk)