Welkom op Speed Pedelec Review! Stel je even voor.

Gebruikersavatar
Tomasj
Veteraan
Veteraan
Papua New Guinea
Berichten: 2789
Lid geworden op: 07 jan 2018, 22:01
Locatie: Vlaams-Brabant, B

Stromend schreef: 14 aug 2019, 15:35
Richvergunst schreef: 14 aug 2019, 14:04 de ST 1 is in mijn optiek meer geschapen voor afstanden tot 25 km :av
Is dat een marketing-ding?
Zie geen goede reden waarom een ST1 maar tot 25 km geschikt zou zijn. Is volgens mij net zo'n volwaardige SP als elke andere Stromer.
De new ST1 volgt de ST1x op waarmee forumlid Reinout ST1x dagelijk 120 km reed totdat het beestje 20.000km had gedraaid.
Er is dan ook geen enkele reden om te zeggen dat een ST1 niet geschikt is voor langere afstanden.
'Ludo' : ST2 2018 - 983 Wh - 20" Sport - White Gloss - 04/2018 - 27000 km
woon-werk 54 km enkel (Tienen - Genk)
Gebruikersavatar
Henry
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 2190
Lid geworden op: 30 jul 2017, 11:22
Locatie: Almere

Volgens mij kun je de ST1 ook gebruiken voor de langere afstanden, afstanden die ver boven de 25 km liggen.
Als je bereidt bent om bij te betalen, kun je de ST1 accu upgraden naar een 814 Wh of zelfs een 983 Wh variant, zodat je die langere afstanden ook op een hogere snelheid kunt afleggen.
Witte ST3 van maart 2019
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22816
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Stromend schreef: 14 aug 2019, 15:35 Is dat een marketing-ding?
Zie geen goede reden waarom een ST1 maar tot 25 km geschikt zou zijn. Is volgens mij net zo'n volwaardige SP als elke andere Stromer.
De new ST1 volgt de ST1x op waarmee forumlid Reinout ST1x dagelijk 120 km reed totdat het beestje 20.000km had gedraaid.
De nieuwe ST1 is geen opvolger van de ST1 X. Ze komen in werkelijk niets overeen, behalve de letters "ST" en het cijfer "1": andere wielmaat, andere frame-geometrie, andere afmontage en (voor de nieuwe ST1) recentere Stromer-technologie.

De ST1 is ook geen gedowngrade ST3, want: zie boven. Op de Stromer technologie na dan, die is van allebei recent.

De nieuwe ST1 lijkt al helemaal niet op de oude ST1, want daar zit een decennium aan techniek tussen. Dus dat ze dit de ST1 Relaunch zijn gaan noemen is inderdaad marketing, maar wel leuk bedacht omdat de ST1 10 jaar geleden toch Stromers echte doorbraak was. En de cijfers waren op: je kunt deze bike moeilijk de ST-en-een-half gaan noemen.

Qua geschiktheid: de nieuwe ST1 is, zoals die recht uit de fabriek komt met de relatief rechte zit en de kleinste 492Wh accu, is met name geschikt voor (stads)ritten op de korte tot middellange afstanden. Maar natuurlijk kun je er ook verder mee. Alleen dan zal iemand een accu-upgrade moeten aanschaffen, en meestal kiezen voor een diepere/langere stuurpen en eventueel een ander stuur omdat aerodynamica een rol gaat spelen. Wil je ver rijden én rechtop zitten, dan laat je het stuur lekker voor wat het is, neem je alleen een accu-upgrade en aanvaard je de consequenties voor de actieradius van jezelf als windvanger.
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Gebruikersavatar
Peerke1960
Veteraan | Forum Supporter
Veteraan | Forum Supporter
Ukraine
Berichten: 1590
Lid geworden op: 12 aug 2019, 11:18
Locatie: Nijmegen
Merk SP: ST3P, C1.12, M99, knipperlicht
Km-stand: 10001

Beste mensen,
Ik weet niet is of dit de juiste plek is om te reageren maar ik ben vandaag gaan proefrijden. FF gereden op de ST1 en op een ST1X. Dit te Herveld. De ST3 valt af gezien de prijs en de te geringe meerwaarde (gezien de prijs). Fantastisch. Zelfs ik met mn 59 jaar kan gemakkelijk meer dan 40 km per uur rijden. Idd, de stromer glimlach!
ST1 heeft de voorkeur ivm met het comfort door de grotere wielen. Meeverende voorvork valt vooralsnog af daarvoor in de plaats denk ik wel dat ik een verende zadelpen laat plaatsen. grootste accu erin met wat accessoires als fietstas, goede ketting, spatlap, helm. Aanvulling op de standaardlamp volgt eventueel later. (ivm de donkere waaldijk). Een iets sportievere zit is denk ik wel lekker, dus stuurpen aanpassen.
Volgende week ga ik naar mijn werk rijden met een leenfiets om tot een beter oordeel te komen. Van Nijmegen naar Tiel, dat worden mooie autoluwe ritten over de waaldijk van een kleine 40 kilometer lengte.
Wanneer dit goed bevalt bestel ik direct de ST1, kanariegeel wel te verstaan! Past goed bij mijn stadsbakfiets van Gazelle, is namelijk ook hartstikke geel.
Man, ik kan niet wachten.......

Peter
Mangs a'k op de fietse fietse, deank ik wa es..... ( Herman Finkers)
Stromend
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 1707
Lid geworden op: 24 sep 2017, 16:41
Locatie: Dieren
Merk SP: Klever X-Commuter
Km-stand: 8200

:ay Veel voorpret gewenst alvast en voor straks veilige kilometers. Slim om voor het waaldijk deel de gele fiets te kiezen. Goed zichtbaar tijdens donkere momenten. Omdat je daar het meeste verkeer achterop of van voren krijgt adviseer ik je te zoeken naar geschikte voor en achter bijverlichting.

Tip: Bontrager heeft na een dodelijk ongeval van een medewerker om wille van veiligheid een mooi helder achterlicht (Flare) ontwikkeld voor aan de zadelpen. Bevalt me uitstekend en blijft al jaren zijn werk bij me doen.
https://www.topbikes.nl/webwinkel/10763 ... gIiGfD_BwE
R&M Cruiser HS 6.000km,
Stromer ST2s 2017, ruim 23.000km,
Klever X Commuter 2019 va. 6-2020
Gebruikersavatar
Stromer9000
Veteraan
Veteraan
Belgium
Berichten: 402
Lid geworden op: 21 aug 2018, 20:41
Locatie: Gent (België)

Stromend schreef: 15 aug 2019, 10:16 :ay Veel voorpret gewenst alvast en voor straks veilige kilometers. Slim om voor het waaldijk deel de gele fiets te kiezen. Goed zichtbaar tijdens donkere momenten. Omdat je daar het meeste verkeer achterop of van voren krijgt adviseer ik je te zoeken naar geschikte voor en achter bijverlichting.

Tip: Bontrager heeft na een dodelijk ongeval van een medewerker om wille van veiligheid een mooi helder achterlicht (Flare) ontwikkeld voor aan de zadelpen. Bevalt me uitstekend en blijft al jaren zijn werk bij me doen.
https://www.topbikes.nl/webwinkel/10763 ... gIiGfD_BwE
Ik heb deze https://www.lupine.de/products/tail-lig ... ifications
🇧🇪 ST3 LE :mrgreen: | Park Tool PRS-25 Team Issue Montagestandaard | Ortlieb Velocity High Visibility Daypack | Giro Bexley MIPS | KINEKT 2.1 Aluminum Seatpost | Lupine Rotlicht | Ortlieb Backroller Urban | Cateye BM-45 zijspiegel
Saskia
Pro
Pro
Berichten: 36
Lid geworden op: 16 aug 2019, 13:10
Locatie: Groningen

Leuk, zo'n forum met een schat aan informatie en gebruikerservaringen van Stromerfietsen! Ik heb me zojuist aangemeld hier.

Mijn huidige SP is een Riese&Müller Blue Label Charger met belt. De snelheid op de R&M is niet geweldig. Ik haal, ook op de lange rechte stukken met moeite 40-42 km/u en dat met een vervelend hoge trapfrequentie. Na vijf jaar op deze fiets ben ik me daarom aan het oriënteren op een Stromer. Mijn woon-werk afstand is 29 kilometer. Ik heb inmiddels proefgereden op een ST1 LE en op een ST3. Helaas vertoonden de proef-fietsen die dag wat mankementen (tik in achterwiel bij beide fietsen, en bij de ST3 zelfs algehele uitval motor) waardoor ik nog niet overtuigd ben van de kwaliteit van Stromer fietsen. Met mijn R&M heb ik nooit gedoe gehad (behalve nieuwe accu na drie jaar).Aan de andere kant was de snelheid van de Stromer ST1 LE wel geweldig, met fijne trapfrequentie. Binnenkort op herkansing dan maar.

Intussen zoek ik op dit forum informatie over de verschillen tussen de ST1 LE en ST3.

Groet,
Saskia
ST3 Anniversary Edition, Kinekt 2.1 zadelpen, 105 cassette, 983 Wh accu
Gebruikersavatar
Lamkram
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 1047
Lid geworden op: 01 sep 2017, 08:15
Locatie: Almere
Merk SP: Stromer ST7 ARBR
Km-stand: 53.000

Welkom Saskia,

Wat een pech heb jij gehad tijdens je proefritten. Je doet er goed aan om wederom een lange proefrit te gaan plannen en indien mogelijk je WW route. Pas dan kan je goed oordelen of die fiets echt iets voor jou is.

Succes met het maken van je keuze

Groet Mark
:d3:
Go-ST1x 13455 km
GO-FAST ST5 (L) 37215 km
GO-Nice ST7 ARBR 2653 km
GO-Nice ST7 #2 ARBR........km


25Km enkele reis. Regio Almere-Amsterdam-Almere
:d3:
Barry
Veteraan | Forum Supporter
Veteraan | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 601
Lid geworden op: 22 jun 2018, 19:26
Locatie: Amersfoort
Merk SP: Stromer ST5 (2)
Km-stand: 20.000

Saskia schreef: 16 aug 2019, 14:11 Leuk, zo'n forum met een schat aan informatie en gebruikerservaringen van Stromerfietsen! Ik heb me zojuist aangemeld hier.

Mijn huidige SP is een Riese&Müller Blue Label Charger met belt. De snelheid op de R&M is niet geweldig. Ik haal, ook op de lange rechte stukken met moeite 40-42 km/u en dat met een vervelend hoge trapfrequentie. Na vijf jaar op deze fiets ben ik me daarom aan het oriënteren op een Stromer. Mijn woon-werk afstand is 29 kilometer. Ik heb inmiddels proefgereden op een ST1 LE en op een ST3. Helaas vertoonden de proef-fietsen die dag wat mankementen (tik in achterwiel bij beide fietsen, en bij de ST3 zelfs algehele uitval motor) waardoor ik nog niet overtuigd ben van de kwaliteit van Stromer fietsen. Met mijn R&M heb ik nooit gedoe gehad (behalve nieuwe accu na drie jaar).Aan de andere kant was de snelheid van de Stromer ST1 LE wel geweldig, met fijne trapfrequentie. Binnenkort op herkansing dan maar.

Intussen zoek ik op dit forum informatie over de verschillen tussen de ST1 LE en ST3.

Groet,
Saskia
Een slechte generale ....

Ik ken het gevoel. Mijn eerste Stromer proefritten gingen ook niet van een leien dakje: eerste Stromer viel binnen 2 km uit, tweede Stromer is twee keer teruggegaan naar FM tijdens proefperiode. Toch ontdek je wel gelijk de service-en klantgerichtheid van je FM in spé. Heb sinds november een Stromer en heb er nu al 9000km probleemloos mee gereden. Spreek uit ervaring dat je niet té snel je uit het veld moet laten slaan... Veel plezier met de herkansing en hopelijk is je volgende ervaring een stuk beter! En test de Stromer liefst een paar dagen met je woon-werkroute... :ay
ST5 XL (v2) met bagagedrager (jan '22), voorheen: ST5 XL (v1) ('18-'21) | Kinekt | Spurcycle | Jroen's spatbord 175mm | Giro Bexley MIPS | Ortlieb High Vis. zwart | Feedback Sports Pro-Elite | woon-werk-woon = 74km | 20.000km and counting
Saskia
Pro
Pro
Berichten: 36
Lid geworden op: 16 aug 2019, 13:10
Locatie: Groningen

Dank!
Eind augustus/begin september worden de eerste 'echte' ST1 LE's uitgeleverd heb ik begrepen; ik zal informeren naar de proefrit mogelijkheden. Liefst test ik een paar dagen op mijn w-w route inderdaad.
ST3 Anniversary Edition, Kinekt 2.1 zadelpen, 105 cassette, 983 Wh accu
Plaats reactie