ST3LE; de eerste 5000 km

Gebruikersavatar
FreddyH
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 9406
Lid geworden op: 24 jan 2018, 17:46
Locatie: regio Eindhoven
Merk SP: Klever X-Speed α

Kou heeft nagenoeg geen effect op de motor. Wel op de accu, maar ik vermoed dat Reinout met accu op kamertemperatuur vertrekt. Als je dan genoeg stroom trekt heeft de accu niet de mogelijkheid om koud te worden.
🇺🇦
There was never a good war, or a bad peace :bn:
[Benjamin Franklin]
Reinout-ST3
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 863
Lid geworden op: 18 jun 2017, 09:49
Locatie: Elst (Gld)
Merk SP: ST3 C1.12
Km-stand: 60.000

Freddy, geheel goede inschatting,
De ST3 staat in de schuur (verwarmd). Ik vertrek dus met 17~19 graden.
Bij een langere rit op middelmatige snelheid wordt te accu een tikje warmer maar als ik echt volVOL er op ga en ook nog tegenwind en dergelijke heb trek ik dus een accu zo leeg. En dat zorgt voor een extra warmteontwikkeling. Ben al meerdere malen bij de FM aangekomen die behoorlijk verbaasd was maar wie rijdt er ook echt een blauwe accu in 1 ruk eigenlijk zonder stoppen zo snel mogelijk leeg.......
Ik wil die extra vrijkomende warmte van de accu NIET "opslaan" in de accu.....laat maar mooi dissiperen.

Stromer ze,
Reinout
strammermax
Rookie
Rookie
Berichten: 6
Lid geworden op: 09 aug 2019, 16:01

Mooi verhaal om te lezen, zelf zit Ik nog in dubio of ik een ST1X zal nemen of een ST3.
Na het lezen van je verhaal is mij veel duidelijk geworden.
Wel heb ik nog een vraag, wat waren voor jou de aankoop redenen om een ST3 te nemen IPV van ST1X.
En nu dat je hem al een tijdje mee heb gereden, zijn de aankoop redenen nog steeds valide?
/Strammer Max
Opzoek naar een mooie Stromer met een accu van 983W.
Reinout-ST3
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 863
Lid geworden op: 18 jun 2017, 09:49
Locatie: Elst (Gld)
Merk SP: ST3 C1.12
Km-stand: 60.000

Goedemorgen Strammermax,

ik had een VERKOOP-reden voor de ST1X: zou een dik half jaar in het buitenland werken.
Maar ik had met die verkoop tegelijkertijd een KOOP-behoefte aan een nieuwe speedpedelec.
De ST1X heeft bij mij een uitstekende indruk achtergelaten wat een Stromer allemaal kan.
Dus bij de FM allemaal opties geprobeerd (en bij mede-Stromeraars) en ik kwam er al snel achter dat een grotere maat wielen voor mij wenselijk was. Reden: ik doe vooral lange rechte stukken. Daar zijn de grotere wielen in het voordeel terwijl de "kleinere" ST1X wielen juist heel handig zijn bij bochtenwerk (lekker vinnig/dynamisch stuurgedrag).
De keus was toen de ST5 maar die was niet alleen onprettig geprijsd maar is ook voorzien van een elektronische derailleur en da's niet mijn dingetje. Vlak voor vertrek naar het buitenland kwam het bericht dat de ST3 het nieuwe model zou worden: grote wielen en normaal mechanisch schakelen. Ik heb hem direct besteld....en de ST3 was nog verre van leverbaar. Puur op papier dus een keuze gemaakt.

Ik ben nu meer dan 8000 km verder (in februari begonnen met fietsen op de ST3 en afgelopen maand op vakantie geweest). Deze week begint het ST3-woonwerk-verkeer weer en de fiets biedt precies wat ik zoek: lange-afstands werkpaard. Serieus zwaar beladen, extra accu bovenop de bagagedrager en GAAN !
De grotere wielen zijn fijner voor mijn traject en het grotere vermogen helpt me mee de afstand wat sneller te overbruggen. Zit lang genoeg op de fiets en voor mij is het niet een vrijetijds-toer-model maar gewoon forzenzen.

Geen centje spijt gehad; precies het model wat ik zocht (waarmee ik de ST1X nog steeds een toffe fiets vind; alleen de ST3 is meer "mijn" model).

Fiets vooral de 2 modellen kort na elkaar en probeer bij je FM beide modellen enkele dagen mee te krijgen. Je zithouding op de fietsen is best wel verschillend en dit moet je ondergaan. Mogelijk dat dit zo maar je keuze van de fiets bepalen.....

Stromer ze,
Reinout
Bram Roose
Veteraan
Veteraan
Belgium
Berichten: 695
Lid geworden op: 31 mar 2019, 11:03

Reinout-ST3 schreef: 10 mei 2019, 22:22 De ST3 staat in de schuur (verwarmd). Ik vertrek dus met 17~19 graden.
Bij een langere rit op middelmatige snelheid wordt te accu een tikje warmer maar als ik echt volVOL er op ga en ook nog tegenwind en dergelijke heb trek ik dus een accu zo leeg. En dat zorgt voor een extra warmteontwikkeling. Ben al meerdere malen bij de FM aangekomen die behoorlijk verbaasd was maar wie rijdt er ook echt een blauwe accu in 1 ruk eigenlijk zonder stoppen zo snel mogelijk leeg.......
Ik wil die extra vrijkomende warmte van de accu NIET "opslaan" in de accu.....laat maar mooi dissiperen.

Stromer ze,
Reinout
Eerst en vooral, heel interessant verslag Reinout. Bedankt.

Bij je batterij alinea vraag ik me af of je er een idee van hebt waarom jij andere actieradia noteert afhankelijk van de temperatuur? Als jij vertrekt aan 17-19 graden en vervolgens de batterij naar 30 graden rijdt, zit je net in de winter ongeveer op de optimale bedrijfstemperatuur van batterijen. Dus in jouw geval begrijp ik niet dat er verschil is in actieradius tussen zomer en winter. Bij mensen die heel rustig rijden, waardoor de temperatuur van de batterij zakt naar 10 of 5 graden, begrijp ik dat perfect.

Ik kan niet meepraten want ik heb mijn stromer nog maar 3 maand, maar ik moet zeggen dat ik ook mijn ww afleg zo snel als ik kan, en mijn vorige fiets had een 650 watt batterij, die trok ik nagenoeg leeg op 25km, die werd ook wat warm denk ik (was beter geisoleerd in plastic, maar ik leid dat af uit het feit dat hij vaak niet wilde opladen onmiddellijk na aankomst op het werk, maar slechts na 10 minuten begon te laden) en ik merkte weinig tot geen verschil in actieradius tijdens zomer of winter en dacht dat dit was omdat de batterij toch altijd op temperatuur bleef met mijn manier van rijden en stockeren.
ST3 black 983wh
strammermax
Rookie
Rookie
Berichten: 6
Lid geworden op: 09 aug 2019, 16:01

Bedankt Reinout,

Bedankt voor je reactie
ik kwam er al snel achter dat een grotere voor mij wenselijk was. Reden: ik doe vooral rechte stukken. Daar zijn de grotere wielen in het voordeel terwijl de "kleinere" ST1X wielen juist heel handig zijn bij bochtenwerk (lekker vinnig/dynamisch stuurgedrag)
Ik wil de stromerfiets gebruiken voor woon werk
Hoofddorp-utrecht.
Op mijn route zijn ook grote rechte stukken polderweg dus de grotere wielen is wel fijn. Persoonlijk vind ik de st3 wat mooier dan de stx1 , het beetje extra vermogen is mooi meegenomen. Wel vind ik de meer prijs van meer dan 1800 wel veel. Maar ik hoop dat het op de lange termijn zich uitbetaald.

Juist jou vele ervaring geeft mij de overtuiging om te gaan forenzen, ik hoop dat je je ervaring blijft delen op het forum. Voor beginnende stromers in spé is het waardevolle informatie.
/Strammer Max
Opzoek naar een mooie Stromer met een accu van 983W.
Reinout-ST3
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 863
Lid geworden op: 18 jun 2017, 09:49
Locatie: Elst (Gld)
Merk SP: ST3 C1.12
Km-stand: 60.000

Goedenavond Strammermax,

da's juist de opzet van dit forum. Ooit begonnen als uitwisseling van ideeën en ervaring tussen de eerste Stromer-gebruikers maar op dit moment uitgegroeid tot een echte vraagbaak en "kracht" waar zelfs de fabrikant wat mee doet. Het levert nog steeds waardevolle informatie aan zoekenden (en dan vooral die informatie die niet in de folder staat.....) maar heeft ook al geleid tot bijvoorbeeld iemand die uiterst handige 3D-geprinte onderdelen maakt (zeer populair: spatbordverlengers om opspattend water ver van de schoenen en broek te houden). Stromer zelf komt echt niet met zulke items want het past niet in het design; maar voor ons als gebruikers zijn zulke uiterst specifieke onderdelen ronduit handig. In mijn optiek een win - win - win oplossing:
- wij als Stromer-gebruiker kunnen onze fiets optimaal "inrichten";
- hij als 3D-print bedrijf kan een een leuk product leveren;
- wij als Stromerforum worden er allemaal beter van !
Natuurlijk moet je door dit forum werken met een persoonlijke bril. Wat voor de ene persoon zo logisch als wat is, of een uitgemaakte keuze.....is voor de volgende persoon een onoverkomelijk probleem. Kijk daar doorheen !
Maak optimaal gebruik van de vele gebruikersverslagen van banden, verlichting, etc etc. Een Stromer is al kostbaar genoeg en je hoeft daardoor niet alles zelf uit te vinden.

Ik heb het al eerder gezegd: je MOET echt zelf proefrijden. Hoe veel informatie die forum ook bied....je eigen ervaring/indruk op de diverse modellen is doorslaggevend.
Veel succes met de keuze. Onze woonwerk-route eindigt beide in Utrecht; mogelijk ontmoeten wij elkaar nog eens.

Stromer ze,
Reinout
(vandaag dus weer begonnen op m'n nieuwe werklocatie in Utrecht en vanochtend een serieuze bui gehad. Sip maar waar. Vast mogen stellen dat de accutransporter ook tegen een stortbui kan......)
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22831
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

En je bandjes? Qua grip in de regen?
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Gebruikersavatar
FreddyH
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 9406
Lid geworden op: 24 jan 2018, 17:46
Locatie: regio Eindhoven
Merk SP: Klever X-Speed α

Reinout-ST3 schreef: 13 aug 2019, 21:10 Ik heb het al eerder gezegd: je MOET echt zelf proefrijden.
Zegt de meneer die een ST3 bestelde vanaf de folder :lol:
(geintje, ik ken je overwegingen en ervaringen/vertrouwen waarop je die keuze gebaseerd hebt)
🇺🇦
There was never a good war, or a bad peace :bn:
[Benjamin Franklin]
Reinout-ST3
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 863
Lid geworden op: 18 jun 2017, 09:49
Locatie: Elst (Gld)
Merk SP: ST3 C1.12
Km-stand: 60.000

Goedemorgen Freddy,

je hebt gelijk: mijn ST3 heb ik gekocht zonder proefrit. Eenvoudig omdat het model alleen nog maar op papier bestond. Maar ik had toen al wel een gezond aantal Stromer-kilometers op meerdere modellen afgelegd (incl de ST5) om een goede inschatting te maken.

Zal deze week de 8500 km op de ST3 wel passeren en bij 10.000 km weer een stukje schrijven. In ieder geval zijn de Continental Contact Plus City (onmogelijke naam) prima bandjes: zie nog geen noemenswaardige slijtage en in 6000 geen lekrijder. Ten opzichte van de WinterStromer-band (Vee-Tyre) een stuk minder grip in nat weer maar die WinterStromer is dan ook een toppertje in dat opzicht. In de regen bij een bocht voel je dat de Conti het water niet snel genoeg weg krijgt en dat het neigt naar slippen. Niet zo erg als de Schwalbe Big Ben maar zeker voelbaar. Ik ga op deze Conti's dan ook niet meer hangen in de bochten bij regen wat ik bij de WinterStromers echt wel deed.
Ben er dusdanig tevreden mee dat ik nog niet de behoefte heb de originele Pirelli's er onder te zetten.....

Veel veilige kilometers toegewenst !
Reinout
Plaats reactie