Eerste ervaringen met de Stromer ST3 / ST3 LE

Gebruikersavatar
mboelis
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 1031
Lid geworden op: 21 feb 2019, 14:43
Locatie: Westfriesland
Merk SP: Stromer ST3 2019
Km-stand: 40k

Dat beweert bijna iedereen en dat mag. Ik zie nauwelijks vuil op mijn ketting en kies liever voor natte smering.
/Marco
ST3 2019 Sport L Cool White 983Wh, woon-werk 30km vv
Gebruikersavatar
Needspeed
Expert
Expert
Netherlands
Berichten: 213
Lid geworden op: 02 dec 2018, 10:34

Daniel1975 schreef: 19 jul 2019, 20:51 Vette ketting trekt juist vuil aan....
Hoe droger, hoe beter.
+1
Smeren is, aanbrengen, ruim de tijd geven om in te trekken. Daarna het overtollige met een doek verwijderen.
Nu rij ik alleen in droge omstandigheden, en na 2000Km heb ik de ketting nog niet hoeven smeren.
Grüezi Geluk is niet te koop, maar met een aankoop van een Stromer kom je verrekkes dichtbij. :d3: ST3 XL Black
Gebruikersavatar
Tomasj
Veteraan
Veteraan
Papua New Guinea
Berichten: 2789
Lid geworden op: 07 jan 2018, 22:01
Locatie: Vlaams-Brabant, B

mboelis schreef: 19 jul 2019, 16:58 De standaard uitrusting bevalt prima. Dus geen andere Ergo handvatten, geen verende zadelpen, geen verende voorvork, geen bouwlamp, wel wat 3D speeltjes van Van Zijp.
:ay
'Ludo' : ST2 2018 - 983 Wh - 20" Sport - White Gloss - 04/2018 - 27000 km
woon-werk 54 km enkel (Tienen - Genk)
Gebruikersavatar
Daniel1975
Veteraan
Veteraan
Berichten: 2340
Lid geworden op: 25 mei 2017, 20:11

mboelis schreef: 19 jul 2019, 21:09 Dat beweert bijna iedereen en dat mag. Ik zie nauwelijks vuil op mijn ketting en kies liever voor natte smering.
Dat lukt je alleen omdat je elke 150km de boel schoon maakt.
Die behoefte heb ik niet (eerder eens per 500-600) en dan werkt nat gewoon niet.
Dus voor jou een prima methode.
WFVst5
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 1238
Lid geworden op: 17 jul 2018, 23:57
Locatie: Noord Holland

mboelis schreef: 19 jul 2019, 21:09 Dat beweert bijna iedereen en dat mag. Ik zie nauwelijks vuil op mijn ketting en kies liever voor natte smering.
Eens.......heb ooit drylube geprobeerd in de winter.............. :bj
Downwind is allways faster&easyer....but beware of the gybe⛵️💨💨
Gebruikersavatar
Daniel1975
Veteraan
Veteraan
Berichten: 2340
Lid geworden op: 25 mei 2017, 20:11

Wind mee, offset calibratie, nieuwe ketting en gepoetst; beestje liep fantastisch vanmorgen :cool2:
Bijlagen
4A96A76B-9FE0-49C8-9034-2212FCE73175.jpeg
4A96A76B-9FE0-49C8-9034-2212FCE73175.jpeg (882.07 KiB) 2647 keer bekeken
Gebruikersavatar
Daniel1975
Veteraan
Veteraan
Berichten: 2340
Lid geworden op: 25 mei 2017, 20:11

En net als je denkt dat het niet harder kan......
Op de OMNI heb je dan een gemiddelde boven de 45 km/u :cool2:
Bijlagen
A7E49A62-BA32-4CFA-AA72-79494D8BD5EC.jpeg
A7E49A62-BA32-4CFA-AA72-79494D8BD5EC.jpeg (933.07 KiB) 2515 keer bekeken
Gebruikersavatar
Addow
Pro
Pro
Belgium
Berichten: 39
Lid geworden op: 05 aug 2019, 15:41
Locatie: Ravels, BE

Daniel1975 schreef: 12 aug 2019, 07:35 En net als je denkt dat het niet harder kan......
Op de OMNI heb je dan een gemiddelde boven de 45 km/u :cool2:
Helaas! Record wordt niet gehomologeerd. Teveel rugwind :bj
:bike: ST3 - “Stromboli” - sinds 5 juli 2019
Deep Black - Sport XL - 983 Wh
59 km Ravels - Edegem | 28 km Ravels - Malle
Marcel66
Rookie
Rookie
Berichten: 3
Lid geworden op: 16 aug 2019, 11:52

Over de cassette: op advies van Daniel1975 heb ik bij aflevering mijn cassette deels laten vervangen door kransjes van de Shimano Ultegra 11-23 cassette. De grootste drie bladen zijn behouden gebleven, maar de rest heeft de FM verwisseld met die van de 11-23 cassette. Daarom heb ik nu een 11-12-13-14-15-16-17-18-32-37-42 cassette. Ik fiets voornamelijk op de 13T, 14T en 15T, de 11T gebruik ik niet en 12T gebruik ik nauwelijks. Ik schakel best wel veel, omdat ik mijn trapfrequentie ongeveer constant wil hebben. Dat gaat uitstekend met dit verzet.
Henry, (anderen,)
Ik ben net nieuw op dit forum, en vraag me af of je bij aflevering van de ST3 kunt vragen om Ultegra Cassette 11-23 of 11-25 te monteren. Ik heb net even geprobeerd op mijn oude Giant Expedition (zonder motor), en met een verzet 36:17 (2,11) kan ik prima optrekken, dus met het 52 tands voorblad op de ST3 zou je als grootste blad zeker niet groter nodig hebben dan 25 tands (52:2,11=24,6). Die grote tandwielen in de cassette heb je toch alleen nodig in de bergen? Of zie ik iets over het hoofd?
Gebruikersavatar
Henry
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 2190
Lid geworden op: 30 jul 2017, 11:22
Locatie: Almere

Om geen modificaties te hoeven doen aan de body, heb ik de grootste drie tandwielen (die aan elkaar vast zitten) gehouden en de overigen vervangen. Als je die modificatie (wegslijpen van nokjes op de body, zie het voorbeeld plaatje in dit topic) wel wilt aanbrengen, dan kun je inderdaad de hele cassette vervangen door een andere. Het probleem is dat je dan met een gemodificeerde body zit, wat je fiets moeilijker verkoopbaar maakt, tenzij je t.z.t. een nieuwe body plaatst of een extra spacer. Ook zul je in staat moeten zijn om de nokjes mooi vlak weg te slijpen omdat anders de cassette er niet strak/vlak op komt. Dit mooi vlak wegslijpen vraagt om een draaibank en die hebben de meeste fietsenmakers of de meeste particulieren niet.

Als je de cassette loshaalt (of het wiel demonteert), pas er dan op dat je die ook weer goed terugplaatst omdat je anders de veertjes vernielt. Veertjes die niet los verkrijgbaar zijn, waardoor je een nieuwe body moet kopen. In dit filmpje laten Lamkram en ik zien hoe je die cassette weer goed op de body krijgt.
Witte ST3 van maart 2019
Plaats reactie