Airbag vest en elleboogbescherming?

Gebruikersavatar
Tomasj
Veteraan
Veteraan
Papua New Guinea
Berichten: 2789
Lid geworden op: 07 jan 2018, 22:01
Locatie: Vlaams-Brabant, B

Daniel1975 schreef: 07 aug 2019, 11:58 De halo in de F1 erbij halen is natuurlijk een blablabla verhaal. 1% meer brandstofverbruik, een estetische achteruitgang en hooguit 0.5% tragere rondjes staan natuurlijk in geen enkele verhouding tot de impact op fietsers. Airbag standaard bij skieers? Heeft die man ook zelf op de piste gekeken of roept hij maar wat. Die airbags worden vooral gebruikt door off-piste skieeren/boarders om in het geval van een lawine niet bedolven te worden door sneeuw maar er op te blijven "drijven".

Pakken met ingebouwde airbags voor wielrenners? Dream on.....
Ik vind het eigenlijk schandalig dat zo'n roeptoeter het ongeval van Lambrecht hier voor misbruikt. Hij is door onduidelijke redenen van de weg geraakt en frontaal tegen de rand van een betonnen duiker geklapt.
Ik ben het niet met je eens deze keer. Er kunnen heel wat proactieve maatregels getroffen worden om wielerwedstrijden veiliger te maken, maar de UCI is nog niet zo ver om in te zien dat ze zelf iets moeten doen aan de snelheid waarmee het peloton rond raast. Dat is wat men in de F1 dus wel doet, de snelheid van de wagens reduceren.
Ik herinner me een oude wielerprof die op de Nederlandse TV voorbeelden gaf die perfect uitvoerbaar zijn. Een mooi voorbeeld : racefietsen verplicht uitvoeren met bredere banden (dus geen 23 of 25 mm, maar bvb 32mm of nog breder). Het contactoppervlak met de weg zou significant vergroten, waardoor de snelheid ietsje zou verlagen maar de remweg een pak korter kan worden en het weggedrag stabieler zou worden.
En zo'n airbag is volgens mij ondertussen standaarduitrusting voor zowat alle deelnemers aan afdalingen in 't skiëen.
'Ludo' : ST2 2018 - 983 Wh - 20" Sport - White Gloss - 04/2018 - 27000 km
woon-werk 54 km enkel (Tienen - Genk)
Gebruikersavatar
Daniel1975
Veteraan
Veteraan
Berichten: 2340
Lid geworden op: 25 mei 2017, 20:11

We hoeven het hier toch niet altijd eens te zijn? :ay

Airbag bij ski-toeristen had ik het over voor de duidelijkheid, daar is het echt geen gemeengoed hoor.
Het afremmen van de snelheden bij de F1 is wat anders dan bij wielrennen. In de F1 ging het echt absurd hard, de sprongen zijn daar veel groter dan wat je aan progressie haalt met fietsen. Het klimrecord op de Alpe d Huez bijvoorbeeld is al 22 jaar oud (onder invloed van EPO etc) en ook de gemiddeldes die het peloton rijdt is soms marginaal hoger tov oude gemiddeldes.
Ik durf dan de stelling nog wel aan dat schijfremmen juist een averechtse werking hebben op de veiligheid; met de bestaande banden is grip op het wegdek de beperkende factor en niet de remkracht van de traditonele velgremmen. Met schijven gaan ze nog later remmen met alle risico's van dien.

En die helm airbag; al eens voorgesteld hoe het is om in zomerwarmte met zo'n kraag te rijden? Of lekker in de Ardennen te klimmen met 22gr? Laat staat op wedstrijdinspanning of met echte warmte?
Gebruikersavatar
FreddyH
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 9406
Lid geworden op: 24 jan 2018, 17:46
Locatie: regio Eindhoven
Merk SP: Klever X-Speed α

Wellicht dat airbags op dit moment nog een slecht idee zijn, maar ik zie de roep breder: laat men in de wielersport (nog) meer nadenken over veiligheid.

Uitstekend plan, lijkt mij.
🇺🇦
There was never a good war, or a bad peace :bn:
[Benjamin Franklin]
Wiebe
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 1030
Lid geworden op: 06 dec 2017, 21:50
Locatie: Gouda
Merk SP: Klever N Rogue
Km-stand: 7000

Driewielers? :D
Stromer St1X dec 2017 22" Orange, 814 Wh, 32 km enkel, 43506 and not counting anymore.
Klever N Rogue 2023 L Titan, 1200 Wh, 32 km enkel, 4000+ and counting.
VFooR
Pro
Pro
Berichten: 26
Lid geworden op: 26 aug 2018, 17:40
Locatie: Gent (B)

Daniel1975 schreef: 07 aug 2019, 15:44 En die helm airbag; al eens voorgesteld hoe het is om in zomerwarmte met zo'n kraag te rijden? Of lekker in de Ardennen te klimmen met 22gr? Laat staat op wedstrijdinspanning of met echte warmte?
Dat versta ik, dat in warm weer zo en kraag 'voelbaar' is, maar is een fietshelm niet hetzelfde voor haar en extra zweet aan het voorhoofd en de oren? De kraag 'vervangt' de helm. Ik vermoed dat het nodige volk de voorkeur geeft aan een goede haarsnit dan een wat vochtigere hals.

Boeiend toch wat een krantenknipsel van reacties allemaal geeft :az
Het houdt ons alvast extra scherp :ay
Gebruikersavatar
Daniel1975
Veteraan
Veteraan
Berichten: 2340
Lid geworden op: 25 mei 2017, 20:11

Een kraag die de helm vervangt? Doe mij dan maar een goede, ventilerende helm hoor.
WFVst5
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 1238
Lid geworden op: 17 jul 2018, 23:57
Locatie: Noord Holland

Wiebe schreef: 07 aug 2019, 12:22 En een berg strobalen voor/langs betonnen randen. De meeste koersen worden gereden in de tijd dat er langs de parkoers ook geen tekort is aan stro/hooi.
Er moet natuurlijk wel iets gebeuren, want volgens mij is het aantal ernstige ongevallen behoorlijk hoog in de wielersport.
En je kan kan natuurlijk ook maatregelen nemen aangaande de fietsen, want de snelheden liggen ook veel hoger dan jaren geleden. Minimum gewicht voor de fiets, maximaal verzet, type banden, met dat soort maatregelen kan je denk ik de snelheden verminderen en tegelijk het speelveld wel gelijkwaardig houden voor de deelnemers.
Ik ben er mee opgegroeid en mijn oudste is er zo ingegroeid ik denk dat, als je het aantal wedstrijden en deelnemers bekijkt dat het wel meevalt. Vallen en opstaan is inherent aan sporten waar je, als deelnemer in gevecht bent met de zwaartekracht je neemt bewust het risico als je wilt winnen. Bergaf met 90+, in ploegentijdrit waar je tegen de 45-55/uur draait, regen, kou, slechte wegen, kasseien je moet er niet aan mee doen? wielrenners zijn gewoon gek van het spelletje en weten donders goed waar zij mee bezig zijn en hou aub. op met "PBM's op de fiets, blijf dan op je bed liggen. :mrgreen:
Downwind is allways faster&easyer....but beware of the gybe⛵️💨💨
Gebruikersavatar
Daniel1975
Veteraan
Veteraan
Berichten: 2340
Lid geworden op: 25 mei 2017, 20:11

En al die PBM’s hadden in deze case niet geholpen. In de sloot belanden en door domme pech vol tegen een betonrand klappen is gewoon niet te beschermen met koerswaardige draagbare bescherming.


PS: meeste mensen gaan dood in bed, dus slecht advies :mrgreen:
Stromend
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 1707
Lid geworden op: 24 sep 2017, 16:41
Locatie: Dieren
Merk SP: Klever X-Commuter
Km-stand: 8200

Dan worden er ook nog trappen aangelegd in het parcours zonder je persoonlijk in te lichten:
https://www.gelderlander.nl/rozendaal/f ... ~a471f5cd/
R&M Cruiser HS 6.000km,
Stromer ST2s 2017, ruim 23.000km,
Klever X Commuter 2019 va. 6-2020
Gebruikersavatar
FreddyH
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 9406
Lid geworden op: 24 jan 2018, 17:46
Locatie: regio Eindhoven
Merk SP: Klever X-Speed α

Goeiendag, da's heftig... Dan kun je inderdaad goed lomp terechtkomen :ak
🇺🇦
There was never a good war, or a bad peace :bn:
[Benjamin Franklin]
Plaats reactie