cockpit ergonomics

BT3
Rookie
Rookie
Berichten: 5
Lid geworden op: 13 jul 2019, 21:09

Vandaag even wat aan proberen geweest:
eerst enkel de shifter losgezet en daar wat mee geschoven, hij moet wel erg ver naar het midden voor ik hem verder kan rotoren, dus dat was geen goede optie. Ik heb zo wel ontdekt dat het kabeltje voor het remlicht wat ongelukkig tussen de shifter en de rem zat => toch al enkele graden gewonnen :)

Dan ook de remhendel losgezet en deze mat meer horizontaal gezet, nu staat de shifter volgens mij goed en de remmen nog steeds in een comfortabele positie. Tot slot heb ik de handvaten ook nog een beetje verdraaid, dat zou nog iets beter moeten zitten.

Hopelijk morgen beter weer, dan kan ik eens uitgebreid testen.

Zijn er nog mensen die vinden dat de handvaten aan de dunnen kant zijn?
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22829
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Die hangrepen zijn van Ergon. In hun soort is dat het beste merk dat er is. Heb je niet gewoon hele grote handen? Ergon heeft ook wel XL grepen van sommige modellen.
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Gebruikersavatar
Daniel1975
Veteraan
Veteraan
Berichten: 2340
Lid geworden op: 25 mei 2017, 20:11

Ik zie het probleem niet echt. Op de meeste atb's is het namelijk exact hetzelfde.
Gebruikersavatar
SamG
Expert
Expert
Belgium
Berichten: 122
Lid geworden op: 26 apr 2019, 11:13
Locatie: Antwerpen
Merk SP: Stromer ST3
Km-stand: 15.000

SamG schreef: 26 jul 2019, 13:46 ivm met je versnelling kan ik je ook nog een tip geven of vertellen hoe ik het persoonlijk doe.

Bij mij staat de versnelling zo gedraaid dat de hendel die je gebruikt een een versnelling hoger de schakelen, normaal bedien je die met de wijsvinger, kan bediend worden door mijn duim.
Zo kan ik door mijn duim te strekken en naar mij toe te trekken de hendel bedienen.
Volg je nog? :D
Als ik strak tijd heb, zal ik er een foto van proberen te nemen :ay
Zoals je op onderstaande foto's kan zien, kan ik de versnelling bedienen met enkel mijn duim. :ay
20190729_081006.jpg
20190729_081006.jpg (1.53 MiB) 1819 keer bekeken
De bijlage 20190729_081006.jpg is niet meer beschikbaar
ST3 wit, 983 Wh :d3: Woon-werk 55km enkel, Antwerpen-kempen
Gebruikersavatar
Daniel1975
Veteraan
Veteraan
Berichten: 2340
Lid geworden op: 25 mei 2017, 20:11

Poeh, dan is een Shimano of Sram shifter monteren toch een stuk makkelijker. Door het 2-way-release kun je zowel op- als afschakelen met je duim. Opschakelen kan zowel met duim als wijsvinger.
Blijft een klein irritatietje dat Stromer zo nodig voor Microshift moest kiezen en het dus altijd 1-way is, want dit is weer niet compatible met 99% van de overige fietsen.
BT3
Rookie
Rookie
Berichten: 5
Lid geworden op: 13 jul 2019, 21:09

Even voor de duidelijkheid: er zijn geen problemen, enkel dingen die ik probeer te finetunen om voor mij persoonlijk beter aan te voelen.


Handgrepen: zitten goed, en ik geloof gerust dat Ergon bij de beste merken hoort, ik bedacht enkel dat ik (en dat is heel persoonlijk) het aangenamer zou vinden moesten ze wat dikker zijn, dus een grotere diameter hebben. Voor de uiteindes waar ze breder worden en je handpalmen op rusten, maakt dat niets uit, maar het gedeelte waar je duim en wijsvinger rond liggen, zou voor mij gerust wat dikker mogen. Ik heb voor zover ik weet normale handen 😉
Op de Sparta van mijn vrouw bv, zijn de handvaten 3 à 4 mm dikker in diameter, en dit voelt voor mij beter, kan ook gewoon nog gewenning zijn, ik heb de laatste weken veel met Sparta gefietst in afwachting van mijn ST3...


shifter: nu de handgrepen wat gedraaid zijn waardoor ze niet meet helemaal vlak staan, voel ik wat minder druk op mijn polsen = beter, zelfs met remmen die wat hoger komen nu.

Downshifts gaan goed, upshifts ook beter maar ik moet toch mijn hand/arm wat verplaatsen, en dit wil ik zo min mogelijk doen wanneer ik bij 40km/u van 13 naar 11 tanden schakel. Opschakelen gebeurt nu dus terug met de wijsvinger aangezien dat deel voor de “SamG techniek” nu net te ver staat…
Misschien print ik wel een verlengstukje :bn:
Gebruikersavatar
Daniel1975
Veteraan
Veteraan
Berichten: 2340
Lid geworden op: 25 mei 2017, 20:11

BT3 schreef: 29 jul 2019, 21:14 Downshifts gaan goed, upshifts ook beter maar ik moet toch mijn hand/arm wat verplaatsen, en dit wil ik zo min mogelijk doen wanneer ik bij 40km/u van 13 naar 11 tanden schakel. Opschakelen gebeurt nu dus terug met de wijsvinger aangezien dat deel voor de “SamG techniek” nu net te ver staat…
Misschien print ik wel een verlengstukje :bn:
Ik snap er echt geen fluit van.....
Duim is terugschakelen, wijswinger is opschakelen; hoef je echt je vingers maar paar mm voor te bewegen. Dus hoe je erbij komt dat je je hele arm wat moet verplaatsen??????
Sowiso hoef je bij 40km/u nog lang niet naar de 11, die zit er in principe voor de sier op.
Plaats reactie