Gezellig op de rijbaan...

Gebruikersavatar
Henry
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 2190
Lid geworden op: 30 jul 2017, 11:22
Locatie: Almere

gurby schreef: 18 jul 2019, 23:39...Ik fietste afgelopen week op een geleende 45km speedpedelec met kenteken en had het idee dat een politieauto speciaal voor mij een afslag pakte om langs mij te rijden, toen ik op een fietspad ipv de rijbaan stond. Ben benieuwd of ik een bon krijg thuisgestuurd, maar dat zou ik ook wrang vinden om fietsers te bekeuren... bij een weg waar iedere auto 60-70 rijdt terwijl hij richting snelweg scheurt....
Waar we over een fiets praten als we het over een Stromer hebben, is feitelijk niet juist. Eigenlijk moeten we over een speed pedelec praten. Dat je moet trappen om voorruit te komen (net als bij een fiets), klopt. Dat er voor een speed pedelec verkeersregels gelden, klopt ook. Dat die verkeersregels niet hetzelfde zijn als voor een fiets, klopt ook.
Als de agent besluit om je een bekeuring te geven omdat je met jouw geleende speed pedelec op het fietspad bevond waar je eigenlijk op de weg had moeten rijden, dan zat jij inderdaad volgens de wet fout. Dat anderen verkeersovertredingen maken (iedere auto rijdt op de weg 60-70 km/uur, waar maar 50 km/uur is toegestaan), doet niks af aan de verkeersovertreding die jij maakt. Dat het niet helemaal eerlijk voelt, dat snappen we allemaal.
Witte ST3 van maart 2019
geelfietsje
Pro
Pro
Netherlands
Berichten: 38
Lid geworden op: 27 dec 2018, 16:41

Inderdaad Henry,

"Befehl ist Befehl" zoals ze dat in Duitsland zo mooi plegen uit te drukken. Ordnung muss sein en als we allemaal gaan nadenken wordt het een zooitje natuurlijk. (Daarom fiets ik ook niet graag in Duitsland trouwens)

Dit betekent voor mij: 'Bon incasseren zonder morren, maar de volgende keer gewoon blijven nadenken en doen wat het beste is" Dus deze agent niet zo serieus nemen als hij zichzelf neemt. De meeste politie agenten weten overigens de wet te interpreteren in plaats van klakkeloos uit te voren. Toegegeven dat dat niet hun taak is, maar als we allemaal alleen doen wat onze taak is, wordt het pas echt een zooitje.
ST3 L 983, zwart met winterbanden, Giro Camden MIPS, Noord-Brabant, 2x20 km ww :cool2:
Gebruikersavatar
Henry
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 2190
Lid geworden op: 30 jul 2017, 11:22
Locatie: Almere

geelfietsje schreef: 19 jul 2019, 08:57...Dit betekent voor mij: 'Bon incasseren zonder morren, maar de volgende keer gewoon blijven nadenken en doen wat het beste is" Dus deze agent niet zo serieus nemen als hij zichzelf neemt....
Ik heb wel eens begrepen dat van een agent wordt verwacht dat hij/zij niet allemaal dezelfde bekeuringen uitschrijft. Als dat echt waar is, dan kan het dus gebeuren dat je een keer voor het rijden op het fietspad wordt bekeurd. Ik ben het helemaal met je eens om de bon zonder morren te incasseren om vervolgens wel te blijven nadenken en verstandige dingen te blijven doen.
Witte ST3 van maart 2019
Jins
Veteraan
Veteraan
Belgium
Berichten: 1592
Lid geworden op: 12 mar 2019, 08:22
Merk SP: X-speed
Km-stand: 15000

Misschien een nieuw soort wegmarkering. BV : een groene (brom)fiets waar de bromfiets en SP op de rijweg moeten en 50m voordat ze er terug af moeten een rode (brom)fiets + "over 50m". Iedereen (het overige verkeer) ziet waar bromfiets en SP te verwachten zijn op de rijweg en de bromfiets/SP ziet, 50m er voor, waar hij/zij terug naar het fietspad moet ipv naar een klein bordje te moeten zoeken terwijl de ogen op het verkeer moeten letten.
quacktop
Pro
Pro
Berichten: 50
Lid geworden op: 08 jan 2019, 20:22
Locatie: De Kempen

Ik ben wel voor een duidelijkere aanduiding waar bromfiets + SP de weg opkomen of er moet een soort gedwongen verhoging zijn. Nu is het vaak een lijntje of wit vlak met of zonder lijntje eraan, dat totaal niet word gerespecteerd en vaak afgesleten is daardoor. De automobilist word hier niet op gewezen met borden of iets dergelijks.

Zoals op https://www.google.nl/maps/@51.3793536, ... 312!8i6656
En dit is ook aan handige (waar ik vaak gewoon op het fietspad blijf, gezien de auto's daar nooit 50 rijden...): https://www.google.nl/maps/@51.3974749, ... 312!8i6656

Voor fietsers word wel al een verhoogde scheiding aangebracht, zoals op: https://www.google.nl/maps/@51.3696854, ... 312!8i6656
Gebruikersavatar
mboelis
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 1031
Lid geworden op: 21 feb 2019, 14:43
Locatie: Westfriesland
Merk SP: Stromer ST3 2019
Km-stand: 40k

Ik reed over de kustweg van Hargen naar Bergen zonder middenstreep maar met een strook klinkers van een halve meter breed. Achter mij reed al een tijdje een auto. Opeens toeterde de bestuurster. Ik stopte en de vrouw testte haar ABS. Ik liep naar haar toe en vroeg wat er aan de hand was. Ze vond dat ik meer aan de rechter kant moest rijden zodat ze mij kon inhalen. Dat vond ze veel veiliger voor mij en haarzelf. Ik vertelde haar dat ik dan soms wordt afgesneden door inhalende auto’s en ik daarom liever in het midden rijd. Ik raadde haar aan dan over de klinkers te rijden om mij in te halen. Dat vond zij gevaarlijk. Ik heb haar een fijne middag gewenst en ben verder gereden. Enkele kilometers volgde ze mij. Op een gegeven moment had ze toch voldoende moed verzameld en haalde ze mij in. 100m verder sloeg ze rechtsaf zonder richting aan te geven.
/Marco
ST3 2019 Sport L Cool White 983Wh, woon-werk 30km vv
Mark78
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 327
Lid geworden op: 28 feb 2018, 14:31
Locatie: Groningen
Merk SP: ex-Stromer St3 le en ex-St2

mboelis schreef: 22 jul 2019, 13:34 Ik reed over de kustweg van Hargen naar Bergen zonder middenstreep maar met een strook klinkers van een halve meter breed. Achter mij reed al een tijdje een auto. Opeens toeterde de bestuurster. Ik stopte en de vrouw testte haar ABS. Ik liep naar haar toe en vroeg wat er aan de hand was. Ze vond dat ik meer aan de rechter kant moest rijden zodat ze mij kon inhalen. Dat vond ze veel veiliger voor mij en haarzelf. Ik vertelde haar dat ik dan soms wordt afgesneden door inhalende auto’s en ik daarom liever in het midden rijd. Ik raadde haar aan dan over de klinkers te rijden om mij in te halen. Dat vond zij gevaarlijk. Ik heb haar een fijne middag gewenst en ben verder gereden. Enkele kilometers volgde ze mij. Op een gegeven moment had ze toch voldoende moed verzameld en haalde ze mij in. 100m verder sloeg ze rechtsaf zonder richting aan te geven.

Prachtig! Heerlijk dat mensen zo verstandig zijn om een halve seconde winst te pakken door iemand in te halen om 100 meter verder af te slaan.
ST3 Launch Edition! - Ex-Stromer ST2 983wh 2017 (total loss) - VW T4 Westfalia freestyle 2003
Gebruikersavatar
Polling
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 606
Lid geworden op: 05 okt 2017, 16:32
Locatie: Oudheusden (NB) (NL)

Jins schreef: 19 jul 2019, 13:31 Misschien een nieuw soort wegmarkering. BV : een groene (brom)fiets waar de bromfiets en SP op de rijweg moeten en 50m voordat ze er terug af moeten een rode (brom)fiets + "over 50m". Iedereen (het overige verkeer) ziet waar bromfiets en SP te verwachten zijn op de rijweg en de bromfiets/SP ziet, 50m er voor, waar hij/zij terug naar het fietspad moet ipv naar een klein bordje te moeten zoeken terwijl de ogen op het verkeer moeten letten.
Dan gaan ze mijn rijbewijs afnemen vanwege kleurenblindheid, of ik heb een geweldig excuus om te rijden waar ik wil. ;-)
Peter Polling
motorloze Gaastra 4.14 voor recreatie en vakanties;
Bulls Lacuba E45 (Brose middenmotor) voor WW-verkeer
Jins
Veteraan
Veteraan
Belgium
Berichten: 1592
Lid geworden op: 12 mar 2019, 08:22
Merk SP: X-speed
Km-stand: 15000

Polling schreef: 22 jul 2019, 18:37
Jins schreef: 19 jul 2019, 13:31 Misschien een nieuw soort wegmarkering. BV : een groene (brom)fiets waar de bromfiets en SP op de rijweg moeten en 50m voordat ze er terug af moeten een rode (brom)fiets + "over 50m". Iedereen (het overige verkeer) ziet waar bromfiets en SP te verwachten zijn op de rijweg en de bromfiets/SP ziet, 50m er voor, waar hij/zij terug naar het fietspad moet ipv naar een klein bordje te moeten zoeken terwijl de ogen op het verkeer moeten letten.
Dan gaan ze mijn rijbewijs afnemen vanwege kleurenblindheid, of ik heb een geweldig excuus om te rijden waar ik wil. ;-)
Laat ze dan een symbool met volle lijnen nemen en 1 tje getekend met onderbroken/stippellijnen, gewoon in het midden van de rijstrook waar het minste verslijt door verkeer is.
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22826
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

gurby schreef: 18 jul 2019, 23:39 Dit is, in toenemende mate, een actueel topic. Ga het gesprek aan.
Alstublieft:

viewtopic.php?f=17&t=2811&p=63401#p63401
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Plaats reactie