Voorste kettingblad ST3 kleiner ?

Mel
Rookie
Rookie
Berichten: 9
Lid geworden op: 07 jun 2019, 19:54

Stromeur schreef: 09 jun 2019, 22:02 Het is ook een totaal andere fiets. Heb je wel proef gereden voordat je 'm kocht?
Jazeker, tweemaal zelfs
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22960
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

En toen reed-ie wel naar wens? Dus je geleverde ST3 rijdt anders dan de ST3's waarmee je een proefrit hebt gemaakt?
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Gebruikersavatar
Daniel1975
Veteraan
Veteraan
Berichten: 2340
Lid geworden op: 25 mei 2017, 20:11

Moet wel zeggen dat als ik een gelijk geprijsde 2s had gevonden ik serieus getwijfeld zou hebben. Het fietsgedrag van de S is leuker vind ik. Meer beleving dan het moeiteloze stabiele tempo van de 3.
En als je er waarde aan hecht: de bouwlamp op de S.
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22960
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Daarom rij ik inderdaad ook nog steeds rond op mijn ST2 S. Kiezen tussen Drie of Es is best lastig...
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Gebruikersavatar
Daniel1975
Veteraan
Veteraan
Berichten: 2340
Lid geworden op: 25 mei 2017, 20:11

Nee hoor; tevreden met een 2s zou voor MIJ genoeg zijn om lekker te blijven rijden.
Je raakt het speelse echt kwijt.
(Verder is de 3 super hoor).
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22960
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Dat speelse is lekker, maar voor mij nog niet eens de hoofdreden. Ik rij lange, eindeloze, lege wegen en dan is het weggedrag van de ST3 of de ST5 juist heerlijk. Gewoon lekker zoeven. In de stad zou ik zeker ook voor de ST2 S kiezen.

Omdat ik klein ben, past het frame van een Stromer met 26" wielen wel wat beter bij me. Looks-wise; het kleine frame van de ST3/ST5 is heeeeeeeel mini tussen die grote wielen. Maar de Bouwlamp en het elektrisch schakelen wil ik niet meer missen. Dan kom je dus uit bij de ST5, en die ligt boven budget. (Ik heb de Es ook pas gekocht toen-ie werd afgeprijsd, ik heb toen behoorlijk op mijn ST1 X afgeschreven en ook daarom rij ik de Es langer door.)

Naast het budget vind ik het lastig dat de stuur-inrichting van de ST5 niet aan te passen is. Dat heb ik wel nodig met ex-RSI polsen en een mwah-rug.

Ik kijk het nog even aan, waar Stromer de komende twee jaar mee aankomt. Ook andere merken hou ik in de gaten.

Dat alles gezegd hebbende: ik blijf inderdaad het idee hebben dat het bezwaar van Mel in het rijgedrag zit. Dan was een afgeprijsde ST2 S misschien een betere keuze geweest. Dat voelt alsof je een torpedo stapt, wanneer je van een ST1 af komt.
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Gebruikersavatar
mboelis
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 1031
Lid geworden op: 21 feb 2019, 14:43
Locatie: Westfriesland
Merk SP: Stromer ST3 2019
Km-stand: 40k

Mooi om te lezen dat er zoveel verschillen tussen de types Stromer zitten. Elk type heeft zo z’n sterke en minder sterke kanten. Ik vraag mij af of dealers dit allemaal wel kunnen benoemen en of je er als klant dan ook wat van gaat begrijpen. Ik stapte in februari voor de gein een week op een huur ST2 omdat mijn Kalkhof e-bike kapot was. Dat was in Hoorn. Ik heb er een week mee ww gereden om echt te ervaren hoe het is op een SP over te stappen. De ST3 was niet op voorraad want permanent uitverkocht. Ik heb op de zaterdag erna de moeite genomen in Amsterdam toch een proefrit op een ST3 te maken. Ondanks dat ik in Amsterdam van het ene naar het andere rode licht sprintte was ik om. De ST3 vond ik fijner rijden. De ST2 vond ik nerveuzer en wendbaarder. De ST2 voelt wel iets feller aan. Heeft op papier iets minder koppel dan de ST3 maar ook kleinere wielen en dat compenseert weer. Andersom geldt dat voor de ST3. De vering van de banden, rechtuitgedrag, stillere Pirellibanden (tov de Swalmen BA) heeft de doorslag gegeven voor de ST3. Budget was niet helemaal het punt maar de ST5 vond ik net te duur.
Volgens mij moet je eerst een paar jaar op een SP rondkachelen en vooral veel erover lezen, o.a. op dit forum voordat je het SP wereldje en gevoel gaat begrijpen.
/Marco
ST3 2019 Sport L Cool White 983Wh, woon-werk 30km vv
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22960
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Ik weet wel zeker dat wij hier gebundeld veel meer weten dan de de best denkbare Stromer verkoper.

We kennen alle modellen, we kunnen wensen op het gebied van budget, toepassing, wegdek, lichamelijke (on)gemakken en specifieke eisen rap vertalen naar het meest geschikte model(en indien nodig adviseren we een compleet ander merk). We kennen de rij-ervaring van elk afzonderlijk model tot in detail, en we kennen ook alle specifieke voor- en nadelen. Termen zoals Bouwlamp, koekenpan en Roxim-gat maken alles duidelijk. En daarnaast weten we ook nog precies welke bike door welke kinderziektes of grote mankementen is geplaagd, of dit al is opgelost en zo ja: hoe.

Het kost even wat leestijd, maar als iemand écht het naadje van de kous wil weten dan zit-ie wel goed op ons forum.
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
mrstrom

Mooi gezegd!

En hoeveel dealers rijden er zelf ww op een stromer of SP? dat zijn er niet veel, dan geven ze toch snel het standaard-praatje.

Maar dat was aardig off topic.

Kettingblad:
39x11 = verhouding van 3.5
52x13 = verhouding van 4 (de stand waar ik zelf meeste in rijd en soms de 12)

Ik vond dit plaatje op internet.

Afbeelding

Dan zit bij 52x13 je TF/cadans op ca. 85 omw/min.
bij 39x11 is dat 95 onw/min. Ook een mooie.
Als je naar 39x14 zou gaan is het wel 105-110 rijd, wel wat hoger, maar ook niet verkeerd nog.
Jins
Veteraan
Veteraan
Belgium
Berichten: 1597
Lid geworden op: 12 mar 2019, 08:22
Merk SP: X-speed
Km-stand: 15000

Stromeur schreef: 10 jun 2019, 22:11 Het kost even wat leestijd, maar als iemand écht het naadje van de kous wil weten dan zit-ie wel goed op ons forum.
:cool2:
Plaats reactie