ST1X: Cassette en voorblad en ketting vervangen

Marcusss
Pro
Pro
Berichten: 52
Lid geworden op: 04 jun 2019, 22:47

Ik ga vooral de eerste 3 - 4 tandwielen gebruiken.
Er zit nu een enkel blad op vooraan, als ik op 11T fiets loopt de ketting zeer schuin met verhoogde slijtage als gevolg.
Is er iets van spacer of andere constructie bekend waardoor de ketting mooi in lijn ligt met de eerste 4 tandwielen?
Ik wil daar gerust de 2 grootste tandwielen voor inruilen.
White Falcon ST1X ‘17
814kW - ww 52 km/dag
Gebruikersavatar
FreddyH
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 9406
Lid geworden op: 24 jan 2018, 17:46
Locatie: regio Eindhoven
Merk SP: Klever X-Speed α

Je zou natuurlijk een aangepaste cassette kunnen maken, met 3 kransjes 11 en dan de 3-4 tandwielen die je wel gebruikt. Dan zit je altijd in het midden van je cassette en hoef je voor niks aan te passen.
🇺🇦
There was never a good war, or a bad peace :bn:
[Benjamin Franklin]
Marcusss
Pro
Pro
Berichten: 52
Lid geworden op: 04 jun 2019, 22:47

Strak plan! Thx
White Falcon ST1X ‘17
814kW - ww 52 km/dag
pvg
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 336
Lid geworden op: 07 nov 2018, 07:32
Locatie: Noord-Brabant

11t kransjes zijn meestal eind-kransjes en deze kun je niet over de freehub schuiven. Je moet dus op zoek naar een 11t dat niet een eindkransje is... succes, ga je wss niet vinden. Wat wel kan is meerdere 12t kransjes monteren.
38 km enkel, 3x per week
ST2 2018, 983 Wh zwart + CTCW2P 26x2.2” + Ortliebs + Kinekt 2.1 + Cratoni Vigor + Abus Pedelec 2.0 Ace + Van Zijp + Ergotec M88
ST1X 2017, 983 Wh wit + Schwalbe BB + Kinekt 2.1 + Lazer Anverz + Van Zijp + Ergotec M88
Marcusss
Pro
Pro
Berichten: 52
Lid geworden op: 04 jun 2019, 22:47

Heeft iemand dit al (overwogen)? Want slijtage is dan aanzienlijk minder!
White Falcon ST1X ‘17
814kW - ww 52 km/dag
Gebruikersavatar
Henry
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 2190
Lid geworden op: 30 jul 2017, 11:22
Locatie: Almere

Slijtage van wat is dan aanzienlijk minder?
Witte ST3 van maart 2019
Marcusss
Pro
Pro
Berichten: 52
Lid geworden op: 04 jun 2019, 22:47

Ketting en tandwiel toch? Recht op recht is het beste, lijkt me logisch.
Hoe schuiner de ketting ligt hoe meer wrijving, zeker met het voorste blad.
Of lul ik nu los uit mijn nek? :D Indien wel doe ik er niks aan haha!
White Falcon ST1X ‘17
814kW - ww 52 km/dag
Gebruikersavatar
Henry
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 2190
Lid geworden op: 30 jul 2017, 11:22
Locatie: Almere

Klopt, recht op recht is het beste. Dit bereik je bijvoorbeeld ook door jezelf een hogere trapfrequentie aan te leren en daar hoef je de cassette niet voor aan te passen. Ik heb geen idee welke tandwielen/kransjes jij op je cassette hebt zitten, maar een aanpassing kan daarbij helpen.

Ik heb een ST3 en heb de cassette aangepast waardoor ik nu de volgende tandwielen in de cassette heb zitten:
11-12-13-14-15-16-17-18-32-37-42. Ik fiets nooit op de 11 en zelden op de 12. Ik gebruik voornamelijk de 13-14-15.

Ik realiseer me ook wel dat de ST3 ietsje grotere wielen heeft dan de ST1X, maar dan nog zou je de 12-13-14 vaker gebruiken en wordt het slijtage-leed al minder en meer verdeeld.
Witte ST3 van maart 2019
Marcusss
Pro
Pro
Berichten: 52
Lid geworden op: 04 jun 2019, 22:47

Dat zal hier ook het geval zijn. 11 zal zijn om de laatste paar km de quads in de verzuring te rijden! Heerlijk.

Ik heb gemerkt dat er ietwat speling op de cassette zit. Ik ga de boel zowiezo opengooien om te kijken in welke staat alles is.
Dit zal toch wat simpeler zijn dan nieuwe zuigers in een motorblok steken, want dat kan ik. :lol:
White Falcon ST1X ‘17
814kW - ww 52 km/dag
Gebruikersavatar
Henry
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 2190
Lid geworden op: 30 jul 2017, 11:22
Locatie: Almere

Je doet de laatste km's in standje 0? :roll:
Witte ST3 van maart 2019
Plaats reactie