ST1X: Cassette en voorblad en ketting vervangen
- Daniel1975
- Veteraan
- Berichten: 2340
- Lid geworden op: 25 mei 2017, 20:11
Groot-groot is inderdaad een rare combi, maar iemand gaat dat gegarandeerd per ongeluk een keer schakelen. Ik zorg dus altijd dat het wel kan, om vergissingen niet tot dure reparaties te laten leiden.
- FreddyH
- Veteraan
- Berichten: 9406
- Lid geworden op: 24 jan 2018, 17:46
- Locatie: regio Eindhoven
- Merk SP: Klever X-Speed α
Gelukkig past (bijna) niemand behalve ikzelf op mijn fietsDaniel1975 schreef: ↑24 mei 2019, 20:45 Groot-groot is inderdaad een rare combi, maar iemand gaat dat gegarandeerd per ongeluk een keer schakelen.
There was never a good war, or a bad peace
[Benjamin Franklin]
Ik heb ook de 10-speed, rij met een 114 ketting. Werkt prima (inclusief t grootste tandwiel), maar ziet er wel wat gek uit. 116 zou mooier zijn denk ik. Maargoed, de KMC X10EL, fijne standaard ketting met missing link, komt nou eenmaal in 114.jick schreef: ↑17 sep 2018, 17:36 Zijn er mensen met tips voor vervangen ketting van een 2018 ST1x? Omdat de cassette 10 speed is, zal ik ook wel een andere ketting moeten hebben ten opzichte van de 2017. Werkt een SP ook met quick / missing / power links oid (of hoe die dingen dan maar ook heten)? Ik vond overigens de standaard kettinglengte van 120 schakels best lang, volgens mij kun je prima terug naar 116 schakels oid.
jick zijn / haar vraag dateert van ruim 8 maanden geleden, ik zou bijna durven denken dat hij / zij ondertussen reeds een andere cassette + ketting heeft geplaatst / laten plaatsen.
Golvas V2.0
S̶t̶r̶o̶m̶e̶r̶ ̶S̶T̶2̶ ̶2̶0̶1̶8̶ ̶ ̶*̶ ̶ ̶S̶p̶o̶r̶t̶ ̶2̶0̶”̶ ̶ ̶*̶ ̶ ̶M̶a̶t̶t̶ ̶B̶l̶a̶c̶k̶ ̶ ̶*̶ ̶ ̶9̶8̶3̶ ̶W̶h̶ (Verkocht)
S̶t̶r̶o̶m̶e̶r̶ ̶S̶T̶2̶ ̶2̶0̶1̶8̶ ̶ ̶*̶ ̶ ̶S̶p̶o̶r̶t̶ ̶2̶0̶”̶ ̶ ̶*̶ ̶ ̶M̶a̶t̶t̶ ̶B̶l̶a̶c̶k̶ ̶ ̶*̶ ̶ ̶9̶8̶3̶ ̶W̶h̶ (Verkocht)
-
- Rookie
- Berichten: 6
- Lid geworden op: 01 mar 2019, 18:50
Jick, welke cassette en ketting heb jij uiteindelijk gestoken op je ST1x 2018? En ben je er tevreden van?jick schreef: ↑17 sep 2018, 17:36 Zijn er mensen met tips voor vervangen ketting van een 2018 ST1x? Omdat de cassette 10 speed is, zal ik ook wel een andere ketting moeten hebben ten opzichte van de 2017. Werkt een SP ook met quick / missing / power links oid (of hoe die dingen dan maar ook heten)? Ik vond overigens de standaard kettinglengte van 120 schakels best lang, volgens mij kun je prima terug naar 116 schakels oid.
De 11-42 ben ik nu al beu.
Ik zou graag een Shimano 11-25 of 11-28 cassette plaatsen.
Ik heb nog een paar vragen :
- dit zou niet plug and play zijn, van welk randje moet hoeveel afgedraaid?
- kettinglengte mag korter neem ik aan, maar hoeveel korter?
Ik zou graag een Shimano 11-25 of 11-28 cassette plaatsen.
Ik heb nog een paar vragen :
- dit zou niet plug and play zijn, van welk randje moet hoeveel afgedraaid?
- kettinglengte mag korter neem ik aan, maar hoeveel korter?
White Falcon ST1X ‘17
814kW - ww 52 km/dag
814kW - ww 52 km/dag
In dit topic vind je een plaatje en wat verderop de extra toelichting en een kritische noot.
Kettinglengte: is van een aantal factoren afhankelijk, zoals grootte van het voorblad en de afstand die de ketting moet overbruggen. Sommigen rijden bijvoorbeeld met een ST2 of ST3 rond met een ketting die 4 schakels kleiner is dan de gemonteerde ketting met 120 schakels. Zelf even vaststellen waar die bij jou op uit kan komen.
Kettinglengte: is van een aantal factoren afhankelijk, zoals grootte van het voorblad en de afstand die de ketting moet overbruggen. Sommigen rijden bijvoorbeeld met een ST2 of ST3 rond met een ketting die 4 schakels kleiner is dan de gemonteerde ketting met 120 schakels. Zelf even vaststellen waar die bij jou op uit kan komen.
Witte ST3 van maart 2019
Golvas V2.0
S̶t̶r̶o̶m̶e̶r̶ ̶S̶T̶2̶ ̶2̶0̶1̶8̶ ̶ ̶*̶ ̶ ̶S̶p̶o̶r̶t̶ ̶2̶0̶”̶ ̶ ̶*̶ ̶ ̶M̶a̶t̶t̶ ̶B̶l̶a̶c̶k̶ ̶ ̶*̶ ̶ ̶9̶8̶3̶ ̶W̶h̶ (Verkocht)
S̶t̶r̶o̶m̶e̶r̶ ̶S̶T̶2̶ ̶2̶0̶1̶8̶ ̶ ̶*̶ ̶ ̶S̶p̶o̶r̶t̶ ̶2̶0̶”̶ ̶ ̶*̶ ̶ ̶M̶a̶t̶t̶ ̶B̶l̶a̶c̶k̶ ̶ ̶*̶ ̶ ̶9̶8̶3̶ ̶W̶h̶ (Verkocht)