Trapper raakt standaard ST3
Ik heb een ST3 en mijn trapper raakt steeds vaker de standaard. Bij de onderhoudsbeurt aan mijn FM gevraagd wat hier aan te doen was. Hij kon er in ieder geval niets aan doen. Wie heeft de oplossing?
Witte ST3 van maart 2019
- jannijm
- Expert
- Berichten: 114
- Lid geworden op: 16 feb 2019, 20:07
- Locatie: NL - Gelderland
- Merk SP: Stromer
Een goede fietsenmaker zoeken... Sorry, maar ik zou zo'n antwoord niet accepteren van mijn fietsenmaker. Het kan toch niet zo zijn dat aan een aanlopende trapper niets te doen zou zijn??
Stromer ST3 XL Deep Black 983Wh - Bodyfloat Kinekt 2.1 - Abus rIngslot - Ergotec M88 spiegel - Ultegra cassette 11-28 - Van Zijp 175 mm - Ergon GS3 handvatten - Ortlieb Backroller Classic - Cycliq Fly12 CE & Fly6 CE
Geen FM dus, maar een FV.
De cranck of de standaard ? ... welke staat (te) los en daardoor niet meer in positie ?
Golvas V2.0
S̶t̶r̶o̶m̶e̶r̶ ̶S̶T̶2̶ ̶2̶0̶1̶8̶ ̶ ̶*̶ ̶ ̶S̶p̶o̶r̶t̶ ̶2̶0̶”̶ ̶ ̶*̶ ̶ ̶M̶a̶t̶t̶ ̶B̶l̶a̶c̶k̶ ̶ ̶*̶ ̶ ̶9̶8̶3̶ ̶W̶h̶ (Verkocht)
S̶t̶r̶o̶m̶e̶r̶ ̶S̶T̶2̶ ̶2̶0̶1̶8̶ ̶ ̶*̶ ̶ ̶S̶p̶o̶r̶t̶ ̶2̶0̶”̶ ̶ ̶*̶ ̶ ̶M̶a̶t̶t̶ ̶B̶l̶a̶c̶k̶ ̶ ̶*̶ ̶ ̶9̶8̶3̶ ̶W̶h̶ (Verkocht)
- Lamkram
- Veteraan
- Berichten: 1047
- Lid geworden op: 01 sep 2017, 08:15
- Locatie: Almere
- Merk SP: Stromer ST7 ARBR
- Km-stand: 53.000
En met dat antwoord nam jij genoegen Henry? Niets voor jou. Volgens mij heeft Marco Boelis de oplossing.
zie viewtopic.php?f=24&t=2401#p52285
Groet Mark
Laatst gewijzigd door Lamkram op 17 mei 2019, 15:12, 1 keer totaal gewijzigd.
Go-ST1x 13455 km
GO-FAST ST5 (L) 37215 km
GO-Nice ST7 ARBR 2653 km
GO-Nice ST7 #2 ARBR........km
25Km enkele reis. Regio Almere-Amsterdam-Almere
@Golvas
Beiden zitten vast.
De crank check ik bij elke kettingwissel (dus om de twee weken) omdat het voor Stromer toch te moeilijk blijkt te zijn om een crank te leveren die gewoon vast blijft zitten. Raar maar waar...
Ik denk dat ik de oplossing ga zoeken in de standaard. Wellicht dat een opvulplaatje hier de oplossing gaat zijn.
@Lamkram
Tja... ik dacht dat ik bij een goede FM beland was. Op foto's die hier door anderen zijn gepost, zie ik aan de schade dat zij er ook last van hebben, maar dit wellicht nog niet hebben opgemerkt.
Beiden zitten vast.
De crank check ik bij elke kettingwissel (dus om de twee weken) omdat het voor Stromer toch te moeilijk blijkt te zijn om een crank te leveren die gewoon vast blijft zitten. Raar maar waar...
Ik denk dat ik de oplossing ga zoeken in de standaard. Wellicht dat een opvulplaatje hier de oplossing gaat zijn.
@Lamkram
Tja... ik dacht dat ik bij een goede FM beland was. Op foto's die hier door anderen zijn gepost, zie ik aan de schade dat zij er ook last van hebben, maar dit wellicht nog niet hebben opgemerkt.
Witte ST3 van maart 2019
In het begin geen last van gehad. Nu is duidelijk schade zichtbaar, daar waar het einde van de crank (waar de trapper zit) de standaard raakt.
Zonet ben ik even onder de fiets gekropen en daar aan de slag gegaan met de momentsleutel.
De standaard bleek nog stevig vast te zitten. Desondanks heb ik de standaard losgemaakt. Deze was voorzien van een borgveer en de FM had de moer voorzien van blauwe loctite.
De "poot van de standaard" zit via een "draaiconstructie met veer" verbonden met het "huis". Omdat er heel weinig ruimte is tussen de standaard en het uiteinde van de crank, zal bij de minste beweging van die poot al contact ontstaan met de crank.
Ik kreeg niet de indruk dat tussen het huis van de fietsstandaard en de onderkant van de fiets nog ruimte aanwezig was voor een zinken plaatje. Ik heb de moer voorzien van blauwe loctite 248 en de boel weer teruggeplaatst. De moer heb ik vastgezet met 40N.
Na het terugplaatsen van de standaard viel het me op dat ik de poot na het te hebben ingeklapt nog iets richting het wiel kon duwen, waardoor de ruimte naar de crank vergroot werd. Morgen maar eens een ritje maken en kijken wat ik met de opgedane kennis over de bevestiging en de werking kan bereiken.
Zonet ben ik even onder de fiets gekropen en daar aan de slag gegaan met de momentsleutel.
De standaard bleek nog stevig vast te zitten. Desondanks heb ik de standaard losgemaakt. Deze was voorzien van een borgveer en de FM had de moer voorzien van blauwe loctite.
De "poot van de standaard" zit via een "draaiconstructie met veer" verbonden met het "huis". Omdat er heel weinig ruimte is tussen de standaard en het uiteinde van de crank, zal bij de minste beweging van die poot al contact ontstaan met de crank.
Ik kreeg niet de indruk dat tussen het huis van de fietsstandaard en de onderkant van de fiets nog ruimte aanwezig was voor een zinken plaatje. Ik heb de moer voorzien van blauwe loctite 248 en de boel weer teruggeplaatst. De moer heb ik vastgezet met 40N.
Na het terugplaatsen van de standaard viel het me op dat ik de poot na het te hebben ingeklapt nog iets richting het wiel kon duwen, waardoor de ruimte naar de crank vergroot werd. Morgen maar eens een ritje maken en kijken wat ik met de opgedane kennis over de bevestiging en de werking kan bereiken.
Witte ST3 van maart 2019
- Daniel1975
- Veteraan
- Berichten: 2340
- Lid geworden op: 25 mei 2017, 20:11
Ik heb met wat alu-folie een wigje gemaakt waardoor de standaard iets bij de crank vandaan blijft.
Wordt echt hoog tijd voor serieuze concurrentie voor Stromer, want dit zijn tich écht basic zaken die niet deugen.
Wordt echt hoog tijd voor serieuze concurrentie voor Stromer, want dit zijn tich écht basic zaken die niet deugen.