Tikkend geluid voorwiel

maaltecenter
Rookie
Rookie
Berichten: 2
Lid geworden op: 16 mei 2019, 22:28

Ik ervaar een storend tikken geluid tijdens het rijden
Komt uit voorwiel
st3 is nog geen maand oud
Wie heeft dit ook ?
Gebruikersavatar
FreddyH
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 9406
Lid geworden op: 24 jan 2018, 17:46
Locatie: regio Eindhoven
Merk SP: Klever X-Speed α

Er zijn er al meerderen geweest met zo'n klacht, niet perse op een ST3. Waarschijnlijk zijn het de lagers in je voorwiel, zie dit draadje.
🇺🇦
There was never a good war, or a bad peace :bn:
[Benjamin Franklin]
pvg
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 336
Lid geworden op: 07 nov 2018, 07:32
Locatie: Noord-Brabant

Schijfremmen die aanlopen kan ook. Of de moer op het ventiel. Of - en dat had ik - de popnagels waarmee de beugel van het spatbord is vastgezet: een deel van de trekpen blijft bij productie achter in de popnagel en kan los (gaan) zitten waardoor deze gaat rammelen.
38 km enkel, 3x per week
ST2 2018, 983 Wh zwart + CTCW2P 26x2.2” + Ortliebs + Kinekt 2.1 + Cratoni Vigor + Abus Pedelec 2.0 Ace + Van Zijp + Ergotec M88
ST1X 2017, 983 Wh wit + Schwalbe BB + Kinekt 2.1 + Lazer Anverz + Van Zijp + Ergotec M88
Gebruikersavatar
Henry
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 2190
Lid geworden op: 30 jul 2017, 11:22
Locatie: Almere

Ik had ook last van een tikkend geluid (ST3). Fiets in de montagestandaard geplaatst en onderzocht waar het geluid vandaan kon komen. Bij mij bleek de oorzaak niet in het voorwiel of het achterwiel te zitten.

De oorzaak bleek uiteindelijk een loszittende bagagedrager te zijn. Aan de kant waar ik mijn Ortlieb tas hang (ik ga vaak maar met 1 tas weg), bleken beide schroeven waarnee de bagagedrager vast zit aan het frame (dus niet aan het achterspatbord) los te zitten. Omdat de gaten van de bagagedrager ovaal zijn en de schroeven rond, kon de bagagedrager bij elk hobbeltjes in de weg op en neer bewegen, wat het tikkende geluid tot gevolg had. Gevolg: schade aan de fiets (met dank aan Stromer voor die ovale gaten, die als voordeel het juist afstellen goed mogelijk maken, maar die dus ook een nadeel hebben). De beide schroeven bleken niet te zijn vastgezet met een borgring en/of loctite. Omdat ik geen borgring/veerring beschikbaar had, heb ik de beide schroeven maar even vastgezet met blauwe Loctite 248 (van de stift). De komende periode maar in de gaten houden en uit voorzorg maar wat van die borgringetjes gaan halen bij de bouwmarkt. Let op! Voor het weer terugzetten van het achterwiel van de ST3/ST5 is enige handigheid vereist, Binnenkort zal Lamkram via een fotoverslag in dit topic uit de doeken doen hoe je dit moet doen.

Daarnaast vind ik dat er teveel speling zit in de schijfrem (te flexibel, veel minder stijf dan de schijfrem van de ST5 die uit twee delen bestaat). Als ik een bocht maak, dan hoor ik vaak de schijfrem ietsje aanlopen. Ik heb meerdere malen geprobeerd om de schijfremmen goed uit te lijnen (en de schijfrem iets bij te buigen), maar dat wil maar niet helpen. Het wiel heb ik gecontroleerd, maar die zit met de juiste spanning vast aan de vork (voor 20N en achter 25N). Ik ben dus bang dat bij het versleten zijn van de schijfremmen ik over ga stappen op een schrijfrem bestaande uit twee delen (bijvoorbeeld die Stromer ook gebruikt op de ST5).
Witte ST3 van maart 2019
pvg
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 336
Lid geworden op: 07 nov 2018, 07:32
Locatie: Noord-Brabant

Henry schreef: 17 mei 2019, 02:45 Omdat de gaten van de bagagedrager ovaal zijn en de schroeven rond, kon de bagagedrager bij elk hobbeltjes in de weg op en neer bewegen, wat het tikkende geluid tot gevolg had.
Wat?! Heb je de bagagedrager-opvulstukjes nog niet bij Jroen (Van Zijp) besteld? Geen gein. Heeft hij al enige tijd in zijn assortiment. Wel even checken of ze ook op een ST3 passen.
https://www.vanzijptechniek.nl/product/ ... t-2-stuks/
38 km enkel, 3x per week
ST2 2018, 983 Wh zwart + CTCW2P 26x2.2” + Ortliebs + Kinekt 2.1 + Cratoni Vigor + Abus Pedelec 2.0 Ace + Van Zijp + Ergotec M88
ST1X 2017, 983 Wh wit + Schwalbe BB + Kinekt 2.1 + Lazer Anverz + Van Zijp + Ergotec M88
Gebruikersavatar
Henry
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 2190
Lid geworden op: 30 jul 2017, 11:22
Locatie: Almere

Ik vraag me wel af of de opvulstukjes van Jeroen de functie van de ovalen gaten niet teniet doen. Ze zijn niet voor niks ovaal gemaakt, toch? Ik ga het wel proberen te doen met veerringen en loctite.
Witte ST3 van maart 2019
Gebruikersavatar
Golvas
Veteraan
Veteraan
Berichten: 5096
Lid geworden op: 23 dec 2018, 16:30
Locatie: BE

Henry schreef: 17 mei 2019, 02:45 Als ik een bocht maak, dan hoor ik vaak de schijfrem ietsje aanlopen. Ik heb meerdere malen geprobeerd om de schijfremmen goed uit te lijnen (en de schijfrem iets bij te buigen), maar dat wil maar niet helpen. Het wiel heb ik gecontroleerd, maar die zit met de juiste spanning vast aan de vork (voor 20N en achter 25N). Ik ben dus bang dat bij het versleten zijn van de schijfremmen ik over ga stappen op een schrijfrem bestaande uit twee delen (bijvoorbeeld die Stromer ook gebruikt op de ST5).
nick1 had een gelijkaardig issue op zijn ST3, er werd onder garantie (via de FM zelf, geen tussenkomst van Stromer) een ST5 remschijf geplaatst.
Golvas V2.0 🇧🇪 🇺🇦

🚲 S̶t̶r̶o̶m̶e̶r̶ ̶S̶T̶2̶ ̶2̶0̶1̶8̶ ̶ ̶*̶ ̶ ̶S̶p̶o̶r̶t̶ ̶2̶0̶”̶ ̶ ̶*̶ ̶ ̶M̶a̶t̶t̶ ̶B̶l̶a̶c̶k̶ ̶ ̶*̶ ̶ ̶9̶8̶3̶ ̶W̶h̶ (Verkocht)
Gebruikersavatar
Henry
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 2190
Lid geworden op: 30 jul 2017, 11:22
Locatie: Almere

Golvas, dank voor de link, maar ik kende het verhaal van Nick1. Nick1 woont in Belgie en daar zijn de wegen veel slechter dan in Nederland. Ik fiets voornamelijk over strak asfalt, dus heb (denk ik) veel minder last van dat aanlopen. Het is ook niet zo dat ik dit aanlopen continue hoor, hoofdzakelijk in bochten. Bij mijn eerste onderhoudsbeurt heb ik dit gemeld aan de FM en die dacht dat hij het er wel uit kreeg met het licht verbuigen van de schijfrem. Niet dus. Ik verwacht dat mijn FM mijn probleem niet als zodanig ernstig zal beoordelen dat ze Stromer toestemming gaan vragen om mijn ST3 schijfremmen te vervangen door die van de ST5.
Witte ST3 van maart 2019
maartenbm
Pro
Pro
Berichten: 40
Lid geworden op: 03 nov 2018, 17:21

Heb ook last van een tikkend geluid en het lijkt steeds erger te worden. Als de fiets stil staat en ik hem op til hoor ik niets.
Ook is het zo dat het tikken sneller gaat als ik harder rij, zijn dit dan ook de lagers?
Stromer ST3 LE | 983 Wh | 21km enkel sinds jan 2019, regio Amsterdam | Spurcycle black | Cateye BM45 | Giro Camden MIPS | Oakley Jawbreaker Prizm Road + Low light | Bodyfloat
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22815
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Kan. Maar we hebben bij de ST1 X 2017 ook sporadisch last gehad van "tikkende" voorvorken. Ik zou de dealer ernaar laten kijken.
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Plaats reactie