Vrouwen op de Stromer

Patrikius
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 346
Lid geworden op: 19 nov 2017, 21:41
Locatie: Friesland

SQLAB maakt zadels in verschillende breedtes en zitcomfort, de bodyfloat is ook een uitkomst.
Ik had na een proefrit op een st2 met hard opgepompte banden ook pijn in mijn onderrug en mijn tanden rammelden bijna uit mijn mond toen ik over de klinkers reed.
Daarna nooit meer last. An de rug en billen gehad.
één gek kan meer vragen stellen dan 1000 wijzen kunnen beantwoorden.
Gebruikersavatar
Tomasj
Veteraan
Veteraan
Papua New Guinea
Berichten: 2789
Lid geworden op: 07 jan 2018, 22:01
Locatie: Vlaams-Brabant, B

Charlie schreef: 15 mei 2019, 17:37 Thanks, dat zijn al vele nuttige tips... Misschien ga ik mij toch laten helpen met een bikefitting. Ik snap al hetgeen hier en verderop in het forum geschreven wordt, maar besef ook dat ik een redelijk grote leek ben.
Het stemt me positief dat ik met al deze mogelijkheden sowieso wel iets van verschil ga hebben. Misschien moet ik er gewoon voor gaan (de fiets - of die mooie groene) en me dan eens in al die instellingen verdiepen.
Ik kan je het adres bezorgen van een bikefitter die ervaring heeft met Stromers, en die ook een zitvlakmeting kan uitvoeren, zodat je nadien een op maat gemaakt zadel voor jouw zitvlak kan bestellen
De kost van dat zadel was enkele jaren geleden iets meer dan 200 EUR.
'Ludo' : ST2 2018 - 983 Wh - 20" Sport - White Gloss - 04/2018 - 27000 km
woon-werk 54 km enkel (Tienen - Genk)
Freyne
Pro
Pro
Belgium
Berichten: 38
Lid geworden op: 21 jan 2019, 11:37
Locatie: Gent
Merk SP: ST1X
Km-stand: 11000

Toen ik testritten deed had ik ook last van mijn billen en onderrug. Er was ook geen zadelvering op deze fiets.
Bij mijn eigen fiets nu heb ik wel zadelvering laten plaatsen, en is de last dan ook al veel minder.
De pijn in mijn billen is nu al veel minder dan in het begin, ik denk dat dit ook een kwestie van gewoon worden is.
Een goeie fietsbroek is ook belangrijk heb ik ondervonden.
Er is inderdaad een groot verschil tussen een vrouwenzadel en een mannenzadel, maar het standaard zadel die op mijn ST1X geplaatst was voldoet voor mijn prima.
ST1X-17"-983Wh en 618Wh-Charcoal Comfort-65 km WW enkel- cane creek zadelpen
Stromend
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 1707
Lid geworden op: 24 sep 2017, 16:41
Locatie: Dieren
Merk SP: Klever X-Commuter
Km-stand: 8200

Vrouwelijke collega’s testen deze weken een paar Stromers. De eerste feedback die ik kreeg kwam overeen met jouw bevindingen.
Stromers zijn stug. De vering moet geheel uit de banden komen.
Een BodyFloat lost veel hiervan op.
Om polsklachten te voorkomen rijd ik vanaf dag 1 met een gebogen stuur.
De zetting van je handen maakt ook een wezenlijk verschil. Observeer de stand van je handen aan het stuur.
Voor billen heeft een vrouwelijke collega zelf al een fietsbroek met zeem voorgesteld. Heb de ervaring hiervan nog niet gehoord.

Kortom: je klachten zijn zeer reëel, maar op te lossen met aanpassingen, bikefitting en houding. Daarnaast duurt het even voor zadelpijn verdwijnt. Succes met je keuze👍

Speciale bewondering voor Freyne:
ST1X-17"-983Wh en 618Wh-Charcoal Comfort-65 km WW enkel- cane creek zadelpen 👍
R&M Cruiser HS 6.000km,
Stromer ST2s 2017, ruim 23.000km,
Klever X Commuter 2019 va. 6-2020
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22773
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Eigenlijk is alles al gezegd, maar als mede-vrouw kan ik natuurlijk niet achterblijven :mrgreen:

Vrouwenzitbotjes staan verder uit elkaar dan die van mannen (we moeten immers babies kunnen baren). Een dameszadel, zeker als het op maat aangemeten wordt, zal je al veel helpen.

Wel vroeg ik mij af: die pijn, is dat een dof, beurs gevoel aan je zitbotjes? Of heb je last van een branderige huid?

Als het je huid is, dan was het zadel mogelijk te zacht voor jou. Of je zat niet helemaal goed waardoor je wat hebt zitten schuren op het zadel. Omdat je polsen niet prettig voelden, ben je waarschijnlijk gaan compenseren in je zit. Ik had dat ook voordat ik een BodyFloat en geveerde voorvork monteerde; ik was mezelf continu aan het voorbereiden op klappen die gingen komen, waarbij ik dus ofwel mijn achterwerk ofwel mijn polsen wilde behoeden. Gedoe.

Als het je zitbotjes waren, dan heeft het zadel mogelijk niet het juiste formaat, maar soms is dit ook een kwestie van wennen (geen idee hoeveel fietservaring je al hebt?), of allebei. Dit soort pijn wordt na verloop van tijd vaak wel minder.

Je polsen: het stuur op een Stromer is vrij breed. Hoewel het fabrieksstuur op de ST3 een aardige backsweep heeft, kan het voor kleinere dames nog steeds aan de brede kant zijn. Als je ongeveer mijn lengte hebt (1,64m) dan is ook het kleinste Stromer frame sowieso een tikkie aan de grote kant en leun je vrij zwaar tegen je polsen.

Dit kan wel opgelost worden, bijvoorbeeld met de Urban Comfort stuurpen, een smaller stuur met evt. nog meer backsweep en wat rise, zadel ietsje verder naar voren etc.

Qua pijnlijke klappen: je kunt beginnen met het spelen met de bandendruk. Mijn ervaring is dat die Pirelli's best aardig veren, als de banden maar de juiste druk hebben. Als je er met alleen de bandendruk niet uit komt, dan zou ik een verende zadelpen overwegen. En voor je polsen eventueel een geveerde voorvork, maar hier zou ik toch eerder kijken of er iets aan de stand/positie van je handen verbeterd kan worden.

In het ideale geval ga je met je issues naar een bike-fitter zodat je kunt starten met het perfect afstellen van je Stromer. Van daaruit kun je verder werken en besluiten of je onderdelen wilt aanpassen. Maar een goeie (Stromer)-dealer zou je ook al een heel eind op weg kunnen helpen met het correct afstellen van de fiets (is toch net wat meer werk dan ff snel het zadel van een demo-bike voor mevrouw op de juiste hoogte zetten).
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Charlie
Runner-up
Runner-up
Berichten: 14
Lid geworden op: 02 mei 2019, 14:05
Locatie: Belgisch Limburg

Bedankt mede-vrouw, dat heb je mooi samengevat! Ik kan aan de slag...

Pijn is zeker niet brandend maar van het eerste soort. Vandaag bevestigd gekregen dat het een mannenzadel is wat ik getest heb. Ik denk dat ik die botjes eens ga laten meten. Mijn fietservaring is voornamelijk van de geconcentreerde soort, niet de dagelijkse. Maar iedereen die een Stromer koopt maakt zijn nieuwe voornemens niet op 1 januari, maar in aanloop naar de aankoop, toch?

Ik denk dat ik wel wat mooie babies ga kunnen baren :lol:
Stromer ST3 LE (zo-goed-als-nieuw tweedehands) sinds juni 2019
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22773
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Charlie schreef: 16 mei 2019, 23:48 Maar iedereen die een Stromer koopt maakt zijn nieuwe voornemens niet op 1 januari, maar in aanloop naar de aankoop, toch?
Zeker waar, en als je eenmaal lekker zit op je Stromer dan heb je helemaal geen goede voornemens meer nodig. Na een paar ritten ben je hopeloos verslaafd en gaat de rest vanzelf.
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Jins
Veteraan
Veteraan
Belgium
Berichten: 1589
Lid geworden op: 12 mar 2019, 08:22
Merk SP: X-speed
Km-stand: 15000

Ik kreeg nog een tip van een vrouwelijke kilometervreetster : niet scheren "down under" = minder wrijving.
Gebruikersavatar
Blizzard
Pro
Pro
Netherlands
Berichten: 97
Lid geworden op: 18 nov 2017, 19:47
Locatie: Dalen
Merk SP: Stromer ST3 sport

Wil als man toch even reageren. Mijn vriendin fietst weliswaar niet op een stromer, maar wel 10000 km per jaar op haar racefiets. Toen ze een aantal jaar geleden hiermee is begonnen, leek het hier nog helemaal niet op. Elke rit, zelfs van 20 kilometer, had ze een pijnlijk zitvlak. Na veel zadels getest te hebben rijd ze nu met een Sella Ldy. Ritten van 5 tot 6 uur zijn geen probleem meer, en heeft veel plezier in de sport nu. Natuurlijk is elk lichaam anders, maar zadels testen kan een hoop ellende voorkomen. Zij fietst met deze: https://www.fietszadel-expert.nl/selle- ... flow/74194
Natuurlijk heeft dit niets met het passen van de fiets te maken, dat moet altijd goed zijn natuurlijk.



Groet,

Henk
Orange 20 inch ST1X met 618 batterij. Exit, nu: ST3 sport mat zwart.
Stromend
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 1707
Lid geworden op: 24 sep 2017, 16:41
Locatie: Dieren
Merk SP: Klever X-Commuter
Km-stand: 8200

Dit zadel (dat me persoonlijk erg goed bevalt) is er ook speciaal in een damesuitvoering:
https://brooks-zadels.nl/brooks-c17-cam ... l-1-1.html
R&M Cruiser HS 6.000km,
Stromer ST2s 2017, ruim 23.000km,
Klever X Commuter 2019 va. 6-2020
Plaats reactie