Vrouwen op de Stromer

Charlie
Runner-up
Runner-up
Berichten: 14
Lid geworden op: 02 mei 2019, 14:05
Locatie: Belgisch Limburg

Graag richt ik deze post aan alle vrouwelijke Stromeraars, of mannen die als spreekbuis voor hun vrouwelijke partner optreden ;-).

Na 2 testritten op een ST3 Sport van respectievelijk 20 en 40 minuten heb ik veel pijn ervaren in mijn zitvlak, van die orde dat ik blij was dat ik eindelijk van die fiets kon afstappen (en daarna nog 3 dagen kon 'nagenieten'). Dat stelde me enorm teleur omdat ik zo naar het Stromergeluk had verlangd :o en de fiets graag voor woon-werkverkeer (40km of meer) wil gebruiken. Ook had ik wat last van de polsen, maar dat was minder storend. De pijn komt vooral voort uit het feit dat ik alle harde klappen voornamelijk met mijn zitvlak opvang - meer dan dat het aan de houding zou liggen (denk ik).

Wat zijn jullie ervaringen en adviezen voor de vrouwelijke poep, bips, billen, kont, derrière, achterwerk - kortom: om de klappen op je zitvlak zoveel mogelijk te beperken en het Stromeren zo aangenaam mogelijk te maken voor alle ongemakken (al dan niet) aan het vrouwelijke lichaam gerelateerd?

Ik denk aan:
* Comfort versus Sport model
* Vering zadel (Bodyfloat lijkt me echt aangewezen als ik het forum lees)
* Vering voorvork
* Stromer-model (met andere frames)
* Keuze uit # types sturen en stuurafstelling (daarom zou ik voor de ST3 kiezen, zo kan ik mijn zithouding optimaliseren)
* Zadeltype
* Is professionele bikefitting aan te raden bij een Stromer?

Misschien lost een simpele Bodyfloat veel op, helaas heb ik dit nooit kunnen testen.

Ter info: ik ben fijn gebouwd en mijn grootte en gewicht komen ongeveer met die van Stromeur overeen.
Ik kon enkel het sport-model testen. Ik weet niet of het comfort-model veel zoden aan de dijk brengt. Puur esthetisch vind ik het sport-model mooier; ik heb de indruk dat veel vrouwen ook op dat model rijden.

Hou jullie niet in om alle specifieke vrouwen-versus-Stromer-adviezen onder deze post te droppen!
Stromer ST3 LE (zo-goed-als-nieuw tweedehands) sinds juni 2019
Postman
Pro
Pro
Berichten: 26
Lid geworden op: 01 mei 2019, 19:48
Locatie: Beilen

Ik ben welliswaar geen vrouw, maar de vraag rijst wel heb je getest met een mannen of een vrouwen zadel. Onze anatomie verschilt nogal. Natuurlijk doet een bodyfloat ook wat, maar het begint met een juist op jouw anatomie (afstand zitbeen knobbels en zo) afgestemd zadel. Zo'n Stromer is niet goedkoop, dus je FM doet er verstandig aan om je dat ding met een op jouw afgestemd zadel te laten testen...
:D St3 met bodyfloat en 900+wh accu :D
Charlie
Runner-up
Runner-up
Berichten: 14
Lid geworden op: 02 mei 2019, 14:05
Locatie: Belgisch Limburg

Ik dacht dat er maar één standaard zadel op de fiets bestond?
Zo niet, was het naar alle waarschijnlijkheid het mannenzadel... Na mijn pijnklachten hebben ze wel niets gesuggereerd m.b.t. het type zadel.
Stromer ST3 LE (zo-goed-als-nieuw tweedehands) sinds juni 2019
Gebruikersavatar
FreddyH
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 9406
Lid geworden op: 24 jan 2018, 17:46
Locatie: regio Eindhoven
Merk SP: Klever X-Speed α

Ik ben een man, maar ervaar hetzelfde: zadelpijn waar je dagen profijt van hebt en last van mijn polsen.

De last van mijn polsen komt bij mij omdat ik op het kleine Stromer frame teveel bovenop het stuur hang, daardoor veel gewicht op mijn polsen en dat in combinatie met weinig vering.
Vaak is het een houding probleem, een goede FM moet hierin kunnen adviseren. Overigens kun je bij een ST1x en ST2 ook gewoon een ander stuur monteren, dat is niet aan een ST3 voorbehouden.

De billen: kijk allereerst eens naar het zadel, als dat voor jouw billen te breed of te smal, te hard of juist te zacht is dan levert een ander zadel direct heel veel voordeel. Daarnaast scheelt een Kinekt (voorheen Bodyfloat) ook heel veel. Wellicht dat er een Stromeraar in de buurt woont waarvan je de Kinekt kunt proberen?
🇺🇦
There was never a good war, or a bad peace :bn:
[Benjamin Franklin]
Gebruikersavatar
FreddyH
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 9406
Lid geworden op: 24 jan 2018, 17:46
Locatie: regio Eindhoven
Merk SP: Klever X-Speed α

Charlie schreef: 15 mei 2019, 13:57 Na mijn pijnklachten hebben ze wel niets gesuggereerd m.b.t. het type zadel.
Naar een andere FM gaan dan. Als ze nu al niet meedenken, wat gebeurt er dan als je straks een keer een probleem hebt...
🇺🇦
There was never a good war, or a bad peace :bn:
[Benjamin Franklin]
Gebruikersavatar
Henry
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 2190
Lid geworden op: 30 jul 2017, 11:22
Locatie: Almere

Helemaal eens met de laatste opmerking van FreddyH: van een fietsenmaker die nu al niet meedenkt moet je heel snel afscheid nemen.

Een bodyfloat zal daarnaast een goede investering zijn. De klappen die je vangt zijn best wel behoorlijk. Nu vangen de balonbanden al wat op, maar een bodyfloat is zeker geen overbodige luxe.

Ook een op jouw maten afgestemd zadel zal zeker helpen. De afstand tussen je zitbotjes kun je eenvoudig opmeten door op een stuk karton te gaan zitten. Vervolgens de afstand tussen het midden van de deuken opmeten en zorgen dat er een zadel op de fiets komt die jou ondersteuning biedt op deze afstand. Let op! Een gel-zadel is geschikt voor korte afstanden/tijden, een harder zadel voor langere afstanden/tijden. Een fietsenmaker met verstand van zaken zal dit zeker ook melden.

Tot slot: als ik een langere periode niet heb gefietst, dan heb ik na de eerste lange rit ook last van zadelpijn. Die zadelpijn duurt eventjes, maar als die periode voorbij is, dan heb ik er geen last meer van.
Witte ST3 van maart 2019
Gebruikersavatar
J3R
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 616
Lid geworden op: 15 mei 2018, 20:35
Locatie: NL

Er staat een prachtige ST3 LE in de kleinste maat op MP.
Zadel is persoonlijk en zou monteren wat je prettig vindt. ST3 is idd meest handig vwb aanpassingen van de zithouding en belasting polsen/rug; dit kan wel wat prijzig zijn...
🇳🇱 Stromer (ST2) ST3 🚲 Li-ion 983Wh 🔋
Gebruikersavatar
Free2be
Veteraan
Veteraan
Belgium
Berichten: 892
Lid geworden op: 26 aug 2018, 10:58
Locatie: Hasselt
Merk SP: ST3 limited edition
Km-stand: 2000

Een goede FM begint met een bikefitting, verder zijn er zadels die zeker beter gaan zitten dan die je nu getest hebt. Ook hier dienen je zitbotjes enz..opgemeten te worden en het gepaste zadel gemonteerd te worden. Laat je niet afschepen met een standaard afgestelde fiets, het speelgoed is hiervoor veel te duur. Ik had met mijn FM een goede verstandhouding, dat hij alles wat zadel en stuur betrof, een half jaar zou willen aanpassen aan de noden of klachten. De FM had op voorhand een bikefitting gedaan en alzo de afstelmogelijkheden van de beoogde Stromer overlopen. Bij het ophalen en inmiddels in gebruik van de Stromer ST3, zit alles perfect! Dat je het stuur niet zou kunnen aanpassen van de ST3 is niet correct, er zijn verschillende versies beschikbaar. Succes en laat je niet paaien met 'n dooie mus!
ST3 LE gewoon omdat het kan, vrije tijd en werk combinatie.
Jins
Veteraan
Veteraan
Belgium
Berichten: 1589
Lid geworden op: 12 mar 2019, 08:22
Merk SP: X-speed
Km-stand: 15000

Zadel (vrouwen model = breder en meer afgerond) en kinekt zijn al genoemd. Evt bandenspanning, ook weer afh van de gemiddelde ondergrond en het comfort dat je wenst. Hoek van het zadel, en hoe ver naar voor of achter je het zadel afstelt, icm frame maat, maakt hoe ver je voorover leunt en welke hoek je lichaam heeft. Hier wordt bepaald waar je druk op je zitvlak uitoefent, je zit beentjes of het zwakkere vlees verder vooraan. Ook aan te passen met de lengte van de stuurpen, evt back sweep en hoogte van het stuur. Voor een eerder klein persoon is de opening van je armen bij een (breed) stuur in verhouding groter dan bij iemand die groter is/langere armen heeft. Ze staan dan (te) ver uit elkaar. Smaller help misschien ook voor de druk op je polsen al is hier ook belangrijk de afstelling van de handgrepen. Bikefit is geen slecht idee, (binnen)been lengte, verhouding lengte romp/benen, breedte zit beentjes, positie zadel,... En verschillende stuurposities en evt stuur hoogte proberen. Misschien komt hieruit dat een korter crank beter kan zijn, je maakt kleinere cirkels dus minder links/rechts gewriemel over dat zadel = wrijving en uiteindelijk pijn.
Succes
Charlie
Runner-up
Runner-up
Berichten: 14
Lid geworden op: 02 mei 2019, 14:05
Locatie: Belgisch Limburg

Thanks, dat zijn al vele nuttige tips... Misschien ga ik mij toch laten helpen met een bikefitting. Ik snap al hetgeen hier en verderop in het forum geschreven wordt, maar besef ook dat ik een redelijk grote leek ben.
Het stemt me positief dat ik met al deze mogelijkheden sowieso wel iets van verschil ga hebben. Misschien moet ik er gewoon voor gaan (de fiets - of die mooie groene) en me dan eens in al die instellingen verdiepen.
J3R schreef: 15 mei 2019, 16:20 Er staat een prachtige ST3 LE in de kleinste maat op MP.
Zadel is persoonlijk en zou monteren wat je prettig vindt. ST3 is idd meest handig vwb aanpassingen van de zithouding en belasting polsen/rug; dit kan wel wat prijzig zijn...
Oh ja, ik zag 'm al op Markplaats, ik wil zo graag een prachtige groene LE, hier in België niet meer te vinden. Maar het liefst koop ik via een dealer en met een Belgische 'groene lening'. :bu:
Even kijken en creatief denken...
Stromer ST3 LE (zo-goed-als-nieuw tweedehands) sinds juni 2019
Plaats reactie