E-bikes, de trends voor 2019

Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22817
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Leuk artikel op tweewieler.nl over e-bike trends voor 2019:

https://www.tweewieler.nl/elektrische-f ... 808A766YI4
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Wimst
Pro
Pro
Netherlands
Berichten: 57
Lid geworden op: 26 dec 2018, 18:12
Locatie: Zutphen
Merk SP: Stromer
Km-stand: 62000

Dank voor de link! Plaats display op stuurpen is Interessant en dat er zoveel middenmotoren uit Duitsland komen, de tijd goed doorstaan, vroeger had je ook veel Duitse brommertjes!
Wim
St7
Gebruikersavatar
Daniel1975
Veteraan
Veteraan
Berichten: 2340
Lid geworden op: 25 mei 2017, 20:11

Middenmotoren zijn wat mij betreft de verkeerde weg voor een SP. Veel te veel onnodige krachten op je drivetrain. Het Stromer principe met de achternaaf aandrijving is wat mij betreft een veel betere optie die nog steeds niet optimaal is uitgewerkt. Werkt voor nu uitstekend, maar in de toekomst graag minder gevoelig voor bijvoorbeeld aanhaalmoment van de achteras en met verwisselbare lagers om zomaar even 2 dingen te noemen.
Samen met een goede 11 speed achterderailleur een behoorlijk hufterproof supersysteem.
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22817
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Daniel1975 schreef: 12 feb 2019, 14:30 Middenmotoren zijn wat mij betreft de verkeerde weg voor een SP. Veel te veel onnodige krachten op je drivetrain.
Feitelijk is er maar één argument voor een middenmotor, en dat is een betere gewichtsverdeling. Voor een e-MTB zie ik er het nut zeker van in. Voor alle andere toepassingen verkies ik, in tegenstelling tot wat volgens het artikel de trend is, een achterwielmotor.

Volgens mij zijn die middenmotoren vooral zo populair omdat fabrikanten er relatief "eenvoudig" eentje kunnen implementeren in een bestaand frame. Daar mikken de middenmotorfabrikanten ook op. (Maar dat is wat anders dan dat de consument erom vraagt.)
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Gebruikersavatar
FreddyH
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 9406
Lid geworden op: 24 jan 2018, 17:46
Locatie: regio Eindhoven
Merk SP: Klever X-Speed α

Stromeur schreef: 12 feb 2019, 14:40 Volgens mij zijn die middenmotoren vooral zo populair omdat fabrikanten er relatief "eenvoudig" eentje kunnen implementeren in een bestaand frame.
Bij een middenmotor moet juist het gebied rond de trapas flink op de schop om ruimte voor de motor te geven, terwijl een achterwiel motor volgens mij zonder al teveel problemen in een bestaand frame kan. Wellicht dat de achterbrug wat breder moet worden, maar zelfs dat betwijfel ik. Of zie ik het helemaal verkeerd?

Voor MTB's zie ik inderdaad ook het nut van een middenmotor, niet alleen vanwege de gewichtsverdeling maar ook omdat je met terugschakelen ook meer koppel van de motor krijgt.

@Daniel: als we dan toch een ideale SP willen maken met een derailleur dan zou ik persoonlijk liever een derailleur met 7 of 8 versnellingen zien. Dan kan de ketting net wat dikker uitgevoerd worden en is het geheel net wat slijtvaster. Meer versnellingen heb je toch niet echt nodig hier in Nederland.
🇺🇦
There was never a good war, or a bad peace :bn:
[Benjamin Franklin]
Gebruikersavatar
Daniel1975
Veteraan
Veteraan
Berichten: 2340
Lid geworden op: 25 mei 2017, 20:11

Klopt, ik wilde ook eerst 9sp tikken, maar ik realiseer ook dat dat tegenwoordig een no-go is. Je ziet nu al de flauwekul naar 12sp; compleet nutteloos en alleen in te voeren als er compromissen gedaan worden. Starten met een 10, enorm dure cassettes en kettingen om het nog enigzins stevig te houden; waanzin :cry:

Voor een SP voldoen de huidige 11sp groepen prima, niks meer aan doen dus. De wereld is groter dan NL ;)
Gebruikersavatar
Tomasj
Veteraan
Veteraan
Papua New Guinea
Berichten: 2789
Lid geworden op: 07 jan 2018, 22:01
Locatie: Vlaams-Brabant, B

Ik denk dat het verder uitwerken van het speedped-concept de ideale speed-pedelec oplevert. Overbrengen van het motorvermogen via een riem (erg goedkoop en lichte constructie, die bovendien veel minder complex is). En daarnaast een gewone ketting met rohloff , waarbij de ketting in een kettingkast zit. Sturing van de motor op basis van vermogenmeting in de pedalen.
Meer moet dat niet zijn.
'Ludo' : ST2 2018 - 983 Wh - 20" Sport - White Gloss - 04/2018 - 27000 km
woon-werk 54 km enkel (Tienen - Genk)
Gebruikersavatar
Patrick63
Veteraan
Veteraan
Berichten: 350
Lid geworden op: 30 aug 2018, 11:13

Belgische makers van ‘Tesla onder de fietsen’ klaar om Europa te veroveren: “Hoogtijd dat de elektrische fiets jongeren aanspreekt”

Vandaag om 06:00

FOTO: BART DEWAELE
BRUSSEL - Na de volledige uitverkoop van hun voorraad in 2018, vindt de Belgische start-up Cowboy de tijd rijp om het groots te zien: de ontwikkelaar van de ‘slimme’ elektrische fiets zet koers naar de internationale markt. Dat doen de drie jonge oprichters met een nieuwe versie van hun hippe tweewieler. “Een geoptimaliseerd model. Maar ook het frame is wat groter, want Duitsers en Nederlanders zijn nu eenmaal langer.”
“De eerste die mij aansprak over elektrisch fietsen, was mijn grootvader”, zegt CEO Adrian Roose. “Ik kon dat bijna niet geloven: een nieuwe technologie die werd geadopteerd door ouderen.” Het plan om een meer eigentijdse versie van de elektrische fiets te ontwikkelen, eentje die jongeren wél aansprak, kreeg vorm. Samen met medeoprichters Tanguy Goretti, gespecialiseerd in software engineering, en Karim Slaoui, expert in hardware, werd de allereerste Cowboy fiets gelanceerd. “Het begon met een zoekopdracht op Google”, lacht Roose. “Een half jaar later, na ontzettend veel trips naar fietsbeurzen en fabrikanten, waren we plots winnaar van de Eurobike 2017.”

In het voorjaar van 2018 haalt de Brusselse start-up 10 miljoen euro op bij internationale investeerders, die zien ook wel wat in de hippe versie van de elektrische fiets. Na het finetunen van technische details, raakt de beschikbare voorraad Cowboys volledig uitverkocht. Omzet: 2 miljoen euro. Nu kijken de drie jonge ondernemers uit naar de uitbreiding in Duitsland, Nederland en Frankrijk. “We hebben net een belangrijke mijlpaal gehaald: er is al één miljoen kilometer gereden met Cowboy. Hét moment om aan onze Europese expansie te beginnen.”

Belgische makers van ‘Tesla onder de fietsen’ klaar om Europa te veroveren: “Hoogtijd dat de elektrische fiets jongeren aanspreekt”
CEO Adrian Roose FOTO: COWBOY
iPhone onder de fietsen

Wie een Cowboy koopt, krijgt daar meteen een mobiele applicatie bij. Daarmee kan je een route plannen, maar ook het voorlicht aan- en uitzetten. Wie denkt zo’n app niet nodig te hebben om simpelweg van punt A naar B te fietsen, is eraan voor de moeite. De fiets valt gewoonweg niet te gebruiken zonder. “De Bluetooth-verbinding tussen de app en de fiets, is een digitale sleutel”, legt Roose uit. “Zonder die connectie, wordt de fiets niet geactiveerd.” Dieven krijgen de tweewieler dus niet gestart. Toch gestolen? Dan kan ‘Find My Bike’ een handje helpen. De app probeert de Cowboy dan via GPS terug te vinden dankzij een ingebouwde SIM-kaart. Herkenbaar? Menig Apple-toestel werd al teruggevonden door de gelijkaardige functie ‘Find my iPhone’.

Nog een technologische hoogstandje: de fiets past zich automatisch aan. Meer kracht nodig? De automatische motorassistentie detecteert het als er plots harder getrapt wordt en schakelt, zonder dat de bestuurder wat hoeft te doen. “Dat maakt het makkelijker om door het drukke verkeer in de stad te rijden, waar je vaak moet vertragen en versnellen”, klinkt het. “Zo is trouwens ook de naam ontstaan: een cowboy staat voor avontuur en vrijheid, niet voor stilstaan in de file.”

Nieuw, groter model

De vernieuwde fiets, sinds vrijdag te bezichtigen in een Brusselse pand met indoor parcours, is iets anders dan het vorige model. De banden hebben een betere grip en de batterij kan langer meegaan waardoor je tot 70 km ver kan rijden. Opvallend detail: ook het frame is enkele centimeters langer. “In Duitsland en Nederland zijn ze nu eenmaal net iets groter, dus hebben we de fiets wat meer op hun maat gemaakt.” Een Cowboy aankopen kan online voor de prijs van 1.990 euro, maar bijna de helft van de fietsen wordt eerst thuis getest. “We werken met een netwerk van freelancers die gepassioneerd zijn door fietsen”, zegt Roose. “Zij komen aan huis met de Cowboy en geven uitleg. In totaal zal je vanuit 50 Europese steden een fiets kunnen bestellen en uitproberen.”
Stromer St3 Sport 2019 deep black L :d3: , helm Giro Bexley :cool2:
Gebruikersavatar
Henry
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 2190
Lid geworden op: 30 jul 2017, 11:22
Locatie: Almere

Naast alles wat al genoemd is, analoog aan wat we bij de electrische auto's zien: laadpalen waarbij je in een een kwartiertje na betaling van een bedrag van €0,20 - €0,50 weer op een 80% lading zit (en dus moeten we toe naar een universele stekker/contactdoos).
Witte ST3 van maart 2019
Gebruikersavatar
Daniel1975
Veteraan
Veteraan
Berichten: 2340
Lid geworden op: 25 mei 2017, 20:11

Zijn we dan ook van die wegwerpkwaliteit stromer laders verlost? :mrgreen:
Plaats reactie