Dat is een goed idee, ben ik van plan!Henry schreef: ↑20 apr 2019, 22:23 Alles wat je voor een eerste keer doet is spannend. Je kunt de klus opdelen in een aantal kleinere klussen:
- vervangen van de ketting
- losmaken en vastmaken van het achterwiel
- vervangen van de cassette.
Voor elke klus heb je (speciaal) gereedschap nodig.
Het zijn geen moeilijke klussen, maar dat geldt voor alles wat je vaker hebt gedaan.
Benodigd materiaal vervanging ketting + cassette
- Stromeur
- Admin | Forum Supporter
- Berichten: 23014
- Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
- Locatie: Friesland
- Merk SP: Stromer ST3 PINION SE
Veel budget-momentsleutels gaan inderdaad maar tot 15 a 20Nm. Maar ze zijn er zeker die verder gaan. In onderstaand topic kom je diverse goeie tips tegen, in uiteenlopende prijsklassen:
viewtopic.php?f=8&t=17&p=473&hilit=momentsleutel#p51
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Thanks!
Derde cassette in minder dan een jaar ? ... hoeveel kilometers heeft jouw ST1x erop zitten ?Stroming schreef: ↑20 apr 2019, 23:25 FM heeft de cassette en ketting al een keer vervangen. Ketting is, denk ik, hetzelfde gebleven (11s, schakels weet ik zo uit m'n hoofd niet) maar cassette is gewijzigd omdat ik minder grote sprongen wilde maken en op meer kransjes zou kunnen fietsen. Het zijn er nog steeds 11 maar kan ik ergens anders aan zien welke het is? Of moet ik daar het wiel voor uitnemen?
Hoeveel tandjes telt het grootste tandwiel achteraan ?
Golvas V2.0
S̶t̶r̶o̶m̶e̶r̶ ̶S̶T̶2̶ ̶2̶0̶1̶8̶ ̶ ̶*̶ ̶ ̶S̶p̶o̶r̶t̶ ̶2̶0̶”̶ ̶ ̶*̶ ̶ ̶M̶a̶t̶t̶ ̶B̶l̶a̶c̶k̶ ̶ ̶*̶ ̶ ̶9̶8̶3̶ ̶W̶h̶ (Verkocht)
S̶t̶r̶o̶m̶e̶r̶ ̶S̶T̶2̶ ̶2̶0̶1̶8̶ ̶ ̶*̶ ̶ ̶S̶p̶o̶r̶t̶ ̶2̶0̶”̶ ̶ ̶*̶ ̶ ̶M̶a̶t̶t̶ ̶B̶l̶a̶c̶k̶ ̶ ̶*̶ ̶ ̶9̶8̶3̶ ̶W̶h̶ (Verkocht)
Dat zijn er 23 achteraan. Cassette en ketting is inderdaad vroegtijdig (na iets meer dan 3000 km) vervangen geweest omdat ik de eerste maanden bijna alleen op de kleinste 2-3 kransjes gereden heb, ook bij vertrek en stilstand . Sindsdien heb ik daar een les uit getrokken en heeft mijn FM er ook een cassette ingestoken met kleinere kransjes waar minder verschil onderling is zodat ik er meer kan gebruiken. Ik vind het ook best lastig om te zien of de cassette versleten is om eerlijk te zijn. Ketting is zeker versleten, die heb ik gemeten met zo'n metertje. Ik heb beiden sinds oktober en heb elke werkdag 40 km gefietst door weer en wind. Heb er iets meer dan 5000 km opzitten sindsdien. Mogelijk is het voldoende om enkel de ketting te vervangen.Derde cassette in minder dan een jaar ? ... hoeveel kilometers heeft jouw ST1x erop zitten ?
Hoeveel tandjes telt het grootste tandwiel achteraan ?
Ik ga voorlopig beginnen met enkel de ketting te vervangen. Zo leer ik bij in kleine stapjes (achterwiel demonteren, ketting vervangen,...). Ik ga er maar een beetje van uit dat mijn cassette nog niet versleten is na 5000 km. Ik zie er in elk geval erg weinig aan. Is er een manier om de slijtage van een cassette te beoordelen of merk je dit pas als je gaat doortrappen?
- Lamkram
- Veteraan
- Berichten: 1056
- Lid geworden op: 01 sep 2017, 08:15
- Locatie: Almere
- Merk SP: Stromer ST7 ARBR
- Km-stand: 55.000
Het slijten van de cassette is veelal het slijten van een kransje 11 of 13 en je merkt het aan het doortrappen. Je kan dat even verhelpen door de L of H (Low /High gear)schroef van de derailleur te verstellen. Haal die twee altijd door elkaar. Je zal dan wel al een nieuwe kransje moeten bestellen wat dit is vaak maar een tijdelijke oplossing. Je gehele cassette vervangen is vaak overbodig aangezien je meer dan de helft nooit hebt gebruikt.
Vervang je een kransje doe dat dan ook met je ketting zodat het geheel weer goed op elkaar kan inwerken.
Groet Mark
Vervang je een kransje doe dat dan ook met je ketting zodat het geheel weer goed op elkaar kan inwerken.
Groet Mark
Go-ST1x 13455 km
GO-FAST ST5 (L) 37215 km
GO-Nice ST7 ARBR 2653 km
GO-Nice ST7 #2 ARBR........km
25Km enkele reis. Regio Almere-Amsterdam-Almere
Als de ketting en enkele kransjes versleten zijn, zul je zien dat het vervangen van alleen de ketting niet de oplossing gaat zijn...
Hoe zie je of de kransjes versleten zijn? Kijk goed naar de vorm van een kransje die je nauwelijks gebruikt heb en kijk dan naar de kransjes waar je veel gebruik van maakt. Als die punten beginnen te vormen, zijn ze aan vervanging toe.
Hoe zie je of de kransjes versleten zijn? Kijk goed naar de vorm van een kransje die je nauwelijks gebruikt heb en kijk dan naar de kransjes waar je veel gebruik van maakt. Als die punten beginnen te vormen, zijn ze aan vervanging toe.
Witte ST3 van maart 2019
- Stromeur
- Admin | Forum Supporter
- Berichten: 23014
- Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
- Locatie: Friesland
- Merk SP: Stromer ST3 PINION SE
De conditie van de ketting kun je het beste controleren met een kettingmeter. Conditie van de kransjes controleer je visueel. Zie b.v. ook:
viewtopic.php?f=15&t=2268&p=48945&hilit ... ter#p48942
viewtopic.php?f=8&t=174&p=2863&hilit=kettingmeter#p2863
viewtopic.php?f=15&t=1160&hilit=reinout ... +vervangen
viewtopic.php?f=15&t=2268&p=48945&hilit ... ter#p48942
viewtopic.php?f=8&t=174&p=2863&hilit=kettingmeter#p2863
viewtopic.php?f=15&t=1160&hilit=reinout ... +vervangen
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023