Opties bij aankoop ST1x

Lautem
Rookie
Rookie
Berichten: 2
Lid geworden op: 18 apr 2019, 22:40

Beste Forumleden,

De kogel is door de kerk na tal van proefritten is de beslissing gevallen voor de aankoop van een ST1x 20'

Het forum heeft al heel wat vragen beantwoord helaas heeft de verkoper mij meer vragen bezorgd.

Ik overweeg de batterij te upgraden naar de goudkleurige versie. Mijn dagelijkse rit is enkel tussen de 23 en 25km. Echter is het advies van de winkel een tweede lader op kantoor zodoende per rit op te laden ipv dagelijks met een zwaardere batterij zodoende minder kans dat de batterij leeg is bij de terugrit in slechte weersomstandigheden.

Verdere opties zijn de bodyfloat aangezien
mijn rit bestaat uit deftig fietspad en redelijk wat minder deftig fietspad. Op termijn of de geveerde voorvork of de redshift ook.

Misschien nog wat bijkomende info ik weeg 64kg met een 183cm lengte.

Alvast bedankt voor jullie input
Gert1960
Pro
Pro
Netherlands
Berichten: 99
Lid geworden op: 03 nov 2018, 16:22
Locatie: Amersfoort
Merk SP: St1x
Km-stand: 15.000

Je kunt een tweede lader kopen, of je lader dagelijks in je tas stoppen en meenemen.
Je kunt ook de grootste batterij kopen, en dan kun je zonder opladen heen en terug fietsen. Dat laatste lijkt me voor jou het handigst.
Een Bodyfloat vind ik zelf essentieel.
En vergeet vooral een goed regenpak niet...
ST5 2021, XL. Accu 983. Spurcycle. Amersfoort-Utrecht.
Gebruikersavatar
Free2be
Veteraan
Veteraan
Belgium
Berichten: 892
Lid geworden op: 26 aug 2018, 10:58
Locatie: Hasselt
Merk SP: ST3 limited edition
Km-stand: 2000

Ik had bij de aanschaf van mijn ST3 de garantie van de FM gekregen, dat er binnen het half jaar gebruik, de zitpositie onderdelen, zoals zadel en stuur, steeds konden omgeruild worden en het prijsverschik zou verrekend worden. Voorlopig ben ik super blij dat de FM een deftige bike meting heeft uitgevoerd en de fiets naar deze gegevens heeft besteld en afgesteld. Uiteraard gebruik ik mijn fiets grotendeels voor vrijetijds activiteiten en niet elke dag. Veel is natuurlijk persoonlijk, wat voor de ene werkt, doet het niet voor de andere.
ST3 LE gewoon omdat het kan, vrije tijd en werk combinatie.
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22817
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Qua accu en actieradius: het zijn dure upgrades, maar actieradius daar zit je beter mee dan om verlegen. Na verloop van tijd zal je accu ook gaan degenereren en als dat gebeurt, dan heb je langer nog voldoende aan een accu met een grotere capaciteit.

Voor de levensduur van je accu is het wel verstandig om zoveel mogelijk deelladingen uit te voeren. Tussentijds opladen op je werk is dus sowieso beter, ook al ga je onder goede omstandigheden dat heen & weertje met een 814Wh accu inderdaad wel redden. (Kan zijn dat het in de winter wel lastiger wordt.)

Wat dat betreft snap ik het advies van je dealer wel om een tweede lader aan te schaffen. Ik ben zelf een tijdje met mijn lader in de tas heen en weer naar mijn werk gereden en daar nooit problemen mee gehad, maar de laatste tijd komen er vrij veel klachten over laders die hierdoor gaan rammelen en stuk gaan. Mag niet, zeker niet voor wat die lader kost, maar het is helaas de praktijk. Als je lader door vervoer in je fietstas een rammetje krijgt, dan wordt-ie in de eerste 2 jaar wel weer onder garantie vervangen, maar het blijft toch gedoe.

Met een lader op kantoor ga die die 23-25km enkel trouwens gemakkelijk redden met de kleinste 618Wh accu. Je spaart jezelf daarmee dus wel weer de kosten van de accu upgrade uit en je loopt geen risico op een defecte lader door vervoer in je fietstas. Ik heb zelf een jaartje 33km enkel gedaan met een ST1 X 2017 met 618Wh accu en lader op kantoor. Eitje! De ST1 X 2018 is wat krachtiger en verbruikt dus wat meer, maar jouw afstand is ook een stuk korter.
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Gebruikersavatar
Golvas
Veteraan
Veteraan
Berichten: 5096
Lid geworden op: 23 dec 2018, 16:30
Locatie: BE

Vertrekken met het idee "ga ik er wel geraken met de hoeveelheid jus die in mijn batterij zit" vind ik zowat het meest oncomfortabele gevoel.

Andere suggesties : helm, helmmuts, fietsbril, aangepaste (fluo) kledij, extra verlichting, velcrobandje om batterijklep gesloten te houden, fietstas(sen), tyre repair gel voor onderweg, Gaadi binnenband, ART-goedgekeurd slot, (omnium)verzekering, houder voor smartphone, spatbordverlenger, spatbordstabilisator, claxonkapje, spatlap, gereedschap (voor thuis / voor onderweg), montagestandaard, materiaal voor kettingonderhoud, bandenpomp, fietsbel, ... , usw.
Golvas V2.0 🇧🇪 🇺🇦

🚲 S̶t̶r̶o̶m̶e̶r̶ ̶S̶T̶2̶ ̶2̶0̶1̶8̶ ̶ ̶*̶ ̶ ̶S̶p̶o̶r̶t̶ ̶2̶0̶”̶ ̶ ̶*̶ ̶ ̶M̶a̶t̶t̶ ̶B̶l̶a̶c̶k̶ ̶ ̶*̶ ̶ ̶9̶8̶3̶ ̶W̶h̶ (Verkocht)
Gebruikersavatar
FreddyH
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 9406
Lid geworden op: 24 jan 2018, 17:46
Locatie: regio Eindhoven
Merk SP: Klever X-Speed α

Lautem schreef: 18 apr 2019, 22:56 De kogel is door de kerk na tal van proefritten is de beslissing gevallen voor de aankoop van een ST1x 20'
Ik wist niet dat ze zulke grote fietsen maakten :lol:
🇺🇦
There was never a good war, or a bad peace :bn:
[Benjamin Franklin]
Peter 2
Expert
Expert
Belgium
Berichten: 177
Lid geworden op: 18 apr 2018, 17:35
Locatie: Ronse 9600

"
ST3AE 2019 50+Ked Berlin voor zomer, Giro Bexley satin Grey voor winter.
Dagelijks hellingen tot 11% . Inwoner Vlaamse Ardennen.
Gebruik ST3AE Recreatief
Gebruikersavatar
FreddyH
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 9406
Lid geworden op: 24 jan 2018, 17:46
Locatie: regio Eindhoven
Merk SP: Klever X-Speed α

Maar even serieus: ik denk dat je jezelf moet afvragen of je de fiets uitsluitend voor woon-werk wilt gaan gebruiken of dat je er straks veel meer mee gaat doen.
Zo zijn er tal van dingen te verzinnen als op bezoek bij iemand die 30-50 km ver woont. Doe je dat met de auto of ga je dat ook met de fiets doen? Of even naar die ene stad die 30-50 km ver is waar parkeren altijd een hoop gedoe is?

Ik ben zelf begonnen met een 735Wh accu, hetgeen genoeg was voor mijn woon-werk verkeer. Maar laden op mijn werk is onhandig (flink stuk lopen en lawaaierige lader naast mijn buro), ik moet soms ook wat verder weg dan mijn normale 24 km en ik doe ook andere ritten tot zo'n 50 km het liefst met de fiets. Dat ging allemaal niet, althans niet als het wat harder waait of koud is (of beide). Nu heb ik 1260Wh en kan ik gewoon alles doen wat ik wil... Zoals Golvas al schrijft: er is niks zo vervelend als vertrekken met dat knagende gevoel of je er wel gaat komen.

De meeste andere dingen kun je later nog wel beslissen. Als je vind dat je te weinig comfort hebt dan kun je dan alsnog een Kinect/ShockStop/verende voorvork overwegen, etc. Accu is later nog wel aan te passen, maar da's niet goedkoop!
🇺🇦
There was never a good war, or a bad peace :bn:
[Benjamin Franklin]
RudydG
Expert
Expert
Berichten: 147
Lid geworden op: 12 mar 2019, 19:22

Opties die ik zou nemen:
1: grote accu, ben je veel langer goed mee, geeft je vrijheid.
2: extra lader, om die dure accu zo lang mogelijk top te houden.
3: zadelvering, ik heb de Kinekt, voorheen reed ik zonder, een wereld van verschil.
Al de andere dingen komen vanzelf wel....
Gebruikersavatar
Henry
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 2190
Lid geworden op: 30 jul 2017, 11:22
Locatie: Almere

Helm + fietskleding (neem datgene waar je je lekker in voelt) en lekkere fietsschoenen.
Grootste accu en zadelvering zou ik gelijk doen. De extra acculader kun je hierdoor wellicht nog even uitstellen.
Een goede bel is ook handig (spurcycle of een goed werkende look alike).
Spatbordverlenger(s) van Jeroen van Zijp.
Een goede fietstas + iets om je bagagedrager te beschermen.
Gereedschap om het onderhoud zelf te kunnen doen.
Een extra ketting, zodat je tweewekelijks de ketting kunt wisselen.
DocBlue om te voorkomen dat je lek rijdt.
Witte ST3 van maart 2019
Plaats reactie