Qwic RD10 Speed

RDiede10
Runner-up
Runner-up
Berichten: 15
Lid geworden op: 21 jul 2018, 11:07

AndyRD10 schreef: 28 mar 2019, 18:44 Maar zelfs op stand 4 kan je gemiddeldes van goed 36 halen 👍😊
Maar als je op stand 4 met een gemiddelde van 36 maar 40km haalt vind ik dat weinig.
Een gemiddelde snelheid van 38-40km over de totale afstand moet gewoon haalbaar zijn anders pak ik net zo lief de racefiets en zweet wat meer.
RDiede10
Runner-up
Runner-up
Berichten: 15
Lid geworden op: 21 jul 2018, 11:07

Ik had hetzelfde probleem: mijn Bulls Green Mover E45 had ook een 735 Wh accu. Nu is mijn accu fysiek veel groter dan de accu op jouw fiets, maar bij mij heb ik door een reviseerbedrijf aan beide kanten een 3d geprint bakje laten monteren waardoor aan beide kanten 20 cellen extra zitten. Alle cellen zijn nu 3,5 Ah tegen de originele 3,4 Ah waarmee ik in totaal op 1260 Wh ben gekomen. Ik ben er dol gelukkig mee, ondanks dat het *kuch* niet echt mooi is.

Wellicht is er bij jou meer mogelijk dan je denkt...
Wie weet is dat nog een optie, maar ik vermoed dat ze aardig wat aan de behuizing van deze reention dorado accu moeten wijzigen voordat ze daar een mooi modelletje van kunnen maken. Ik zal eens info opvragen, ze zitten vanaf mijn huis nog binnen het bereik van mijn huidige accu :D :)
AndyRD10
Pro
Pro
Berichten: 26
Lid geworden op: 13 mar 2019, 07:44

RDiede10 schreef: 30 mar 2019, 09:23
AndyRD10 schreef: 28 mar 2019, 18:44 Maar zelfs op stand 4 kan je gemiddeldes van goed 36 halen 👍😊
Maar als je op stand 4 met een gemiddelde van 36 maar 40km haalt vind ik dat weinig.
Een gemiddelde snelheid van 38-40km over de totale afstand moet gewoon haalbaar zijn anders pak ik net zo lief de racefiets en zweet wat meer.
Een Klever doet echt niet beter hoor .... Een stromer of riese muhler super charger wel want bijna 1000watt batterij.... Prijs ook navenant. Ik haal best 55km met stand 5 en 6 op heuvelachtig terrein. Wel zelf ook beetje stevig trappen natuurlijk, moet sportief blijven. Gemiddelde van 37 a 38. Wel nieuwe fiets, binnen jaartje en mss koud zal het minder zijn. Batterijen zullen nog veel evolueren komende jaren 🙄
'Andy' Qwic RD10 Performance Speed - 735Wh - Dutch Orange - 04/19
woon-werk 34Km enkel
AndyRD10
Pro
Pro
Berichten: 26
Lid geworden op: 13 mar 2019, 07:44

Na enige tijd de RD10 speed als woon-werk te gebruiken een kleine samenvatting van mijn ervaring.

Omdat gewicht een rol speelt: ben zelf 1m80 en weeg 73Kg met +/- 3kg bagage op het rekje

Omdat meetrappen een rol speelt: ik trap vlotjes tot soms stevig mee maar ervaar slechts een verschil van 1,5 gemiddelde per uur. Mijn conclusie is dat stevig meetrappen niet echt moet tenzij het bergop gaat. Ik ben wel een stevige koersfietsliefhebber dus mss is mijn meetrappen relatief stevig voor sommige minder sportieven ???

Alle afstanden, snelheden en gemiddeldes zijn opgenomen met een Garmin Edge 1000 GPS dus wel betrouwbaar :)

Omdat het parcours een rol speelt: 34Km enkele rit met een stevige +/- 180 hoogtemeters, veelal in rechte lijn met redelijk wat rode lichten. Wel meestal voluit kunnen rijden gezien fietspaden er goed bijliggen en breed genoeg zijn, weinig ander volk op de weg

De fiets zelf dan: het is mijn eerst ervaring met speed pedelec! en ik heb de 735W batterij omdat mijn afstand W-W enkel al 34Km is
Vanaf eerste meters een waar genot om mee te fietsen.
De fiets vertrekt traag de eerste halve meter om daarna heel vlotjes naar 40/u te gaan in stand 4. Ga je naar stand 5 haal je heel vlot 42 tot eigenlijk ook wel 45. Stand 6 voel je iets meer ondersteuning maar niet zo veel verschil.
Daarom rij is meestal in stand 5, spaart batterij ook.
Alle standen zijn heel vlot te gebruiken en bouwen geleidelijk op. Wel pas vanaf stand 3 een ondersteuning die voldoende snelheid inhoudt, stand 4 is al vlot 38 tot 40, stand 5 dus tot een dikke 42 en zelfs 45, stand 6 is vlot 45 tot soms zelfs 48 maar niet altijd. Dit is wel raar dat dit soms wel tot 47 à 48 gaat en anders stopt aan 44,5 à 45 ......
Ik haal op stand 5 woon-werk H en T (dus 10 ritten van 34 km) gemiddeldes van 37,4 tot 39,5 en ben hiermee uiterst tevreden! ik had mezelf een 36 à 37 als doel gesteld om tevreden te kunnen zijn: ruim gelukt dus.
Batterij deed het in begin minder: slecht 1 streepje over, maar nu de laatste ritten als ik meestal op stand 5 rij en zelfs hiermee die 39,5 haalde had ik nog 2 streepjes over maar het derde ging pas uit op minder dan 1km van mijn deur dus eigenlijk 3 streepjes. De FM had me wel gezegd dat pas na een 10-tal laadcycli de batterij op haar maximum zou zijn, dit lijkt dus te kloppen. Op het werk laad ik mijn batterij terug op.
Wat wel is een minpuntje is: als batterij richting half leeg is, is de 45/u niet meer haalbaar maar is het eerder 42 à 43 per uur. Maar in mijn geval is dit pas na een 30km en gezien mijn traject 34km is kan is best leven met 43 per uur de laatste paar Km. Om dit minpuntje weg te werken zou ik niet graag een paar 1000€ meer betalen maar dat is ieder zijn persoonlik voorkeur en portefeuille :roll:

Tot nu toe (nog) geen mechanische pannes (zou maar erg zijn) enkel de achterschijfrem dient afgesteld te worden, bij hard remmen maakt deze toch wat eigenaardig geluid. Hopelijk na juiste afstelling verdwenen want was de eerste ritten niet het geval..
Ik was wat bang toen ik alle materiaal en technische pech ivm de Qwic op dit forum las maar heb hiervan nog geen enkele last gehad :cool2:

Conclusie:
Zowel actieradius als (kruis)snelheid en gemiddelde snelheid ben ik 100% tevreden.
Comfort is super: hoge positie met veel comfort. Remmen licht e.d. allemaal super. Pedalen wel nog vervangen door klikpedalen gezien ik regelmatig van de pedalen schijf na een bultje in de weg bv.
Voor de prijs van 3999€ (met nog korting) is deze fiets niet te verslaan kwa prijs/kwaliteit als je het mij vraagt.

Nu dus een dikke 350 op de teller (die jammer genoeg geen gemiddelde heeft dus gebruik ik GPS, jammer voor die prijs maar dat is ook mijn enige klaagpuntje tot op heden) bij 1000km plaats ik terug een rapportje

Grtz
Laatst gewijzigd door AndyRD10 op 10 apr 2019, 14:31, 1 keer totaal gewijzigd.
'Andy' Qwic RD10 Performance Speed - 735Wh - Dutch Orange - 04/19
woon-werk 34Km enkel
Jins
Veteraan
Veteraan
Belgium
Berichten: 1592
Lid geworden op: 12 mar 2019, 08:22
Merk SP: X-speed
Km-stand: 15000

AndyRD10 schreef: 09 apr 2019, 16:36 Omdat meetrappen een rol speelt: ik trap vlotjes tot soms stevig mee maar ervaar slechts een verschil van 1,5 gemiddelde per uur. Mijn conclusie is dat stevig meetrappen niet echt moet tenzij het bergop gaat.
Als je stevig mee trapt en 1,5 km/h sneller gaat ben je minder aan het verbruiken. Wat jij levert moet (en kan) de motor niet leveren. Voor elke motor is er een punt waarop hij niet meer zijn opgegeven vermogen kan leveren, ongeacht zijn vermogen en afh van het aantal poolparen (constructie) en spanning. Dat is ook de reden dat je bij een bepaalde batterijspanning (bepaald punt in de ontlaadcurve) een lagere topsnelheid ervaart, de spanning is gewoon niet hoog genoeg meer. Eenmaal voorbij dat omslagpunt van de motor (en tijdens het ontladen wordt dat als maar vroeger = minder spanning) zal het verbruik dalen als de snelheid (toerental) toeneemt. Dus hoe sneller je rijdt (na dat omslag punt) hoe minder je verbruikt. Als voorbeeld : http://www.john2211.nl/Hybride_elektromotor.htm
Het koppel (= stroom) is vanaf stilstand tot 1200 rpm begrensd door de controller (hier 400Nm) en vanaf dan zal het enkel dalen (controller is niet langer de beperkende factor maar het tegen EMK). P=nxTx2π/60 of in dit geval max 1200x400x2π/60 of 50kW en bij rpm hoger dan 1200 zal het koppel, en hiermee het vermogen, enkel dalen. Het vermogen daalt langzamer omdat het toerental stijgt maar het resultaat is een constante vermindering van ondersteuning. En dat is wat je ervaart op een SP. Uiteraard met andere waarden...
hendrickxm
Pro
Pro
Berichten: 47
Lid geworden op: 28 mar 2019, 09:00

AndyRD10, even een vraagje.
Laad je de batterij op je werk op? Enkel is het 34km voor je? Is een heel verschil 35km of 70km en wat je overhoudt met een accu.
AndyRD10
Pro
Pro
Berichten: 26
Lid geworden op: 13 mar 2019, 07:44

hendrickxm schreef: 10 apr 2019, 14:20 AndyRD10, even een vraagje.
Laad je de batterij op je werk op? Enkel is het 34km voor je? Is een heel verschil 35km of 70km en wat je overhoudt met een accu.
Ik laad batterij op natuurlijk.
Met 2 streepjes over raak ik op stand 5 of 6 niet terug thuis
Maar ik denk dat zelfs een stromer met 984Wh op max ondersteuning moeilijk zal heen en terug raken zonder opladen. Mijn traject is ook serieus heuvelachtig
Grtz
'Andy' Qwic RD10 Performance Speed - 735Wh - Dutch Orange - 04/19
woon-werk 34Km enkel
Johnny Markt
Pro
Pro
Netherlands
Berichten: 34
Lid geworden op: 27 jan 2019, 14:03
Locatie: Hallum

AndyRD10 schreef: 09 apr 2019, 16:36
Wat wel is een minpuntje is: als batterij richting half leeg is, is de 45/u niet meer haalbaar maar is het eerder 42 à 43 per uur. Maar in mijn geval is dit pas na een 30km en gezien mijn traject 34km is kan is best leven met 43 per uur de laatste paar Km. Om dit minpuntje weg te werken zou ik niet graag een paar 1000€ meer betalen maar dat is ieder zijn persoonlik voorkeur en portefeuille :roll:
Ik kan je vertellen dat ik op mijn Stromer ST2 precies hetzelfde ervaar als wat jij hierboven beschrijft, bij tegenwind vanaf ongeveer windkracht 2.

`Ik heb 983 Wh batterij en moet na 44,7 km ook opladen, want dan heb ik nog tot maximaal 20% over, afhankelijk van de tegenwind en temperatuur.
🇾🇪 ST2 MY 2018 black, 983 Wh, 11-28, CCPC (3,5 bar), Kinekt 2.1, black Spurcycle, en alles van Jroen( :ay )
:hy: Hallum-Drachten (44,7 km)
Erikvissen
Runner-up
Runner-up
Berichten: 11
Lid geworden op: 13 apr 2019, 16:41

Rij zelf nu 8 maanden op de qwic speed rd 10 en heb er iets meer dan 5000 km opzitten. Behoudens wat kleine problemen met de remmen geen mankementen. Ondersteuning is soms wat onvoorspelbaar maar met windje in de rug fiets ik gewoon 45 km/ h. Wind tegen tot kracht 3 nog gewoon 40 kunnen halen. De hele winter door gefietst behalve twee weken met gladheid. Enkele reis naar werk 21 km. Kan ook bij vorst terug komen met volle accu maar dan worden de laatste 5 km wat langzamer. Laad dus op het werk bij. In de zomer geen enkel probleem om heen en terug te komen. Deze fiets is wel een fiets waar echt mee gefietst moet worden maar zonder dat je buiten adem raakt en je merkt dat je conditie na verloop van tijd echt beter wordt en dan is een hogere snelheid geen enkel probleem en ben ik in 32 minuten op mijn werk. Prijs/kwaliteit is prima in orde met deze fiets.
Mistlicht
Runner-up
Runner-up
Belgium
Berichten: 24
Lid geworden op: 11 okt 2018, 14:50

Wat is de meest recente softwareversie?

Mijn RD10 deed maandagmorgen plots niks meer... Fietsen zonder ondersteuning valt bergop serieus tegen!
Met veel geluk gaat hij soms eens aan, andere keren ERROR 1 of 9 en iets van controller cable.

FM ging contact opnemen met Qwic voor meer info. Benieuwd...
Plaats reactie