Mijn zelfbouw accu gaat al 7 jaar mee dus ik ben een goede buurman. En dat bij 2kW afname (45A @ 48V). Dus het dubbele van wat je in de winkel koopt...
Voor diegene die graag hun verbruik meten/weten is een CA (cycle analyst) een oplossing, gebruik ik ook en je weet perfect je verbruikte Ah, Wh, Wh/km, je spanning, stroom, vermogen, laagste accu spanning (battery sag), hoogste stroom, instelbare max stroom en LVC om je batterij leven te verlengen. Zelfs je geladen Ah en Wh zijn te meten. Weet je in 1x hoeveel capaciteit je accu nog heeft en dat allemaal op je fiets. Geen dure meetapparatuur bij "specialisten" die enkel het geld uit je zakken kloppen. En dat was 7 jaar geleden al zo... de gevestigde waarden kunnen hier nog wat leren. Of ze het ook doen is wat anders, onwetendheid brengt geld in het laatje.
Icm een bluetooth BMS volg je de spanning van elke cel/groep op je smartphone en ken je de toestand van je accu. Onzekerheid over onbalans is in 1x de wereld uit.
Accu Bulls Green Mover E45 reviseren/uitbreiden
Volgens mij heb ik iets gevonden waarmee je zelf je accu kunt reviseren zonder te solderen.
Ik weet niet of iemand hier ervaring mee heeft: https://etronixcenter.com/nl/batterijen ... gJaxfD_BwE
Ik weet niet of iemand hier ervaring mee heeft: https://etronixcenter.com/nl/batterijen ... gJaxfD_BwE
Zou ik niet doen. Er gaat te snel een "slecht" contact zijn met een reeks storingen tot gevolg.Japio380 schreef: ↑05 apr 2019, 11:01 Volgens mij heb ik iets gevonden waarmee je zelf je accu kunt reviseren zonder te solderen.
Ik weet niet of iemand hier ervaring mee heeft: https://etronixcenter.com/nl/batterijen ... gJaxfD_BwE
Een alternatief voor puntlassen is de cellen kopen met soldeerlippen zodat solderen geen probleem is.
- Bijlagen
-
- 18650.JPG (12.49 KiB) 4692 keer bekeken
Solderen op de cel zelf nooit doen, vandaar puntlassen. Met soldeerlipjes wordt de cel niet heet, enkel het lipje waar je de verbinding maakt. Als je voldoende kennis van handelen met lithium cellen, BMS en evt andere beveiligingen in de accu/fiets kan je een revisie doen. Gebruik enkel cellen zonder interne beveiliging, anders is uw accu praktisch onbruikbaar. Het ontbreken van een interne beveiliging maakt het handelen van de cellen gevaarlijker vandaar dat iedereen het af raad het zelf te doen. Doe het niet als je ergens aan twijfelt, als het fout loopt gaat het ook echt fout. Gevolgen kunnen enorm zijn. Metaalbrand thuis blussen is onbegonnen werk. Brandweer laat in dat geval alles gecontroleerd branden en zal preventief de buren beschermen als dat nog niet te laat is. Bij metaalbrand geen water of CO2 gebruiken, maakt het meestal erger. Revisie is, als je weet wat je doet, mogelijk zelf te doen maar ook enkel dan als je ook echt weet wat je doet.
- FreddyH
- Veteraan
- Berichten: 9406
- Lid geworden op: 24 jan 2018, 17:46
- Locatie: regio Eindhoven
- Merk SP: Klever X-Speed α
Ja, op die strips kun je veilig solderen (zolang je niet probeert de strips eindeloos te verwarmen) .
Dus het uiteinde van de strip verwarmen zolang tot de tin smelt, dan de draad vastmaken en soldeerbout los.
Dus het uiteinde van de strip verwarmen zolang tot de tin smelt, dan de draad vastmaken en soldeerbout los.
There was never a good war, or a bad peace
[Benjamin Franklin]
- Free2be
- Veteraan
- Berichten: 892
- Lid geworden op: 26 aug 2018, 10:58
- Locatie: Hasselt
- Merk SP: ST3 limited edition
- Km-stand: 2000
Iets voor de knutselaars...
http://ebike-tuning.nl/2017/09/29/how-t ... 50-cellen/
http://ebike-tuning.nl/2017/09/29/how-t ... 50-cellen/
ST3 LE gewoon omdat het kan, vrije tijd en werk combinatie.
Kies je cellen (cofiguratie) en BMS ifv je belasting en accu spanning. Je cellen moeten de stroom "aankunnen" maar ook de BMS moet die stroom kunnen leveren of de BMS schakeld bij hogere belasting de accu los van de belasting. Dat is ook de reden om cellen te gebruiken zonder interne beveiliging.Free2be schreef: ↑05 apr 2019, 17:44 Iets voor de knutselaars...
http://ebike-tuning.nl/2017/09/29/how-t ... 50-cellen/
- Free2be
- Veteraan
- Berichten: 892
- Lid geworden op: 26 aug 2018, 10:58
- Locatie: Hasselt
- Merk SP: ST3 limited edition
- Km-stand: 2000
Een leken vraag: de BMS die in de orginele batterij zit, dien je deze ook te vervangen door een aangepaste? Dit lijkt voor velen toch geen makkelijke opdracht, om voor het juiste te kiezen. Zoals je al schreef, zal je je heel goed moeten verdiepen in de materie voordat je wat cellen aan elkaar zet. Verder zou het best kunnen dat bv Stromer informatie haalt uit de BMS om andere dingen aan te sturen, die raken misschien wel van slag.
ST3 LE gewoon omdat het kan, vrije tijd en werk combinatie.