Fietsstandaard voor onderhoud

Rutger
Pro
Pro
Berichten: 46
Lid geworden op: 27 mei 2017, 13:40

Is er iemand van jullie die voor onderhoud en reiniging van de fiets een standaard gebruikt zodat je buiten op fijne werkhoogte kan werken en zo ja heb je tips voor een model (of andere tips uiteraard ook welkom :-)
Lomito

Ik heb ook even naar die standaards gekeken maar vond de prijs aan de hoge kant en dan moet je dat ding ook weer een plekje geven in de schuur.

Uiteindelijk ben ik terecht gekomen bij een simpele fietslift van € 30 bestaande uit een setje katrollen, fietshaken, bevestigingpunten aan plafond en een lang touw, echt supersimpel en het werkt goed. Door de katrollen hoef je niet het volle gewicht van de fiets op te hijsen, de fiets kan zo eenvoudig op elke gewenste hoogte gehangen worden.

Dat setje dat ik kocht heeft alleen een bagger touw, dat heb ik voor € 8 vervangen door een stevig nylontouw.
Martin

Er zijn er genoeg te koop, maar de meesten zijn niet geschikt volgens mij voor het gewicht van de Stromer(27-28 kg.)
Ik heb wel de volgende gevonden:http://www.cyclestuff.nl/feedback-sport ... print.html
Helaas niet goedkoop, maar wel een draagkracht van 38 kg. Persoonlijk zou ik dit geld er niet voor over hebben.
Lomito

Dat geldt ook voor die fietsliften, de meeste gaan tot 20 kg, die van mij tot 25 kg en als je het meegeleverde touw doorknipt ( :shock: ) begrijp je dat men dezelfde lift verkoopt t/m 30 kg maar dan met een stevig touw voor € 20 extra. :mrgreen:
Gebruikersavatar
Pieter
Expert
Expert
Netherlands
Berichten: 234
Lid geworden op: 24 mei 2017, 11:20
Locatie: Mierlo
Merk SP: Stromer ST1X
Km-stand: 30.000

Ik heb de prak tool pcs 9 gekocht. Ik had geen mogelijkheid voor een lift met katrollen en moets dus een standaard kopen. Heeft ook zijn voordelen, want je kunt deze overal neerzetten om te werken. Daarna weer inklappen en neemt bijna geen ruimte in.
park tool pcs 9.jpg
park tool pcs 9.jpg (22.49 KiB) 12944 keer bekeken
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22815
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Wat ik mis aan de thuis-montagestandaarden is de lift-mogelijkheid: fiets naar statief rijden, klem om het frame, druk op de knop, fiets omhoog. Dergelijke statieven zijn er wel, maar veel te duur en te groot voor incidenteel thuisgebruik.

Mijn rug vermoordt me als ik mijn 28 kilo zware Stromer zelf een montagestandaard in moet tillen. Ik ben aan het kijken of ik zoiets zelf kan maken met spullen uit de wereld van professioneel licht en geluid. Ik heb hier inmiddels een wind-up luidsprekerstatief staan. Dit statief heeft een lier en is TUV gekeurd tot 50kg.

Nu moet ik alleen nog iets verzinnen om de Stromer eraan vast te klemmen vanaf de grond. Wordt vervolgd.
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Rutger
Pro
Pro
Berichten: 46
Lid geworden op: 27 mei 2017, 13:40

Bedankt voor de tips allemaal! Die parktool pcs 9 lijkt me wel wat, het enige is inderdaad alleen het in- en uittillen van de fiets, maar zonder batterij erin is het op zich wel te doen. Met standaard is het ook handig om de fiets op elke plek te wassen.

Kan ik mijn verlanglijstje uitbreiden :-)
Creurke
Rookie
Rookie
Berichten: 4
Lid geworden op: 13 jun 2017, 12:38

In elk geval de batterij er vooraf uithalen. Voorkomt dat je sensor ontregelt raakt en 't is een pak lichter om te heffen / hijsen.
Gebruikersavatar
Alex.slaets
Expert
Expert
Berichten: 237
Lid geworden op: 18 jun 2017, 18:01
Locatie: B-2800 Mechelen

Ik heb in de Brico een fietslift van 15€ gekocht.
Wel het kl**e touw dat erbij zat vervangen door goed touw met de nodige trekkracht.
ST2 983WH 2x25km woon-werk
ArieHiSpeed
Runner-up
Runner-up
Berichten: 21
Lid geworden op: 12 jul 2017, 07:27

Ik heb het tot dusver gedaan met twee houten schragen die ik al had en daar tussen een balk, die ik onder de stang van de ST-2 door het frame steek, zodat ie hangt nadat ik de ST-2 heb opgetild. Hij hangt redelijk stabiel, het is hooguit een vrij zwaar klusje, niet geschikt voor iemand met zwakke rug. Mete de schragen en balk nemen na opruimen ook maar weinig plek in.
Plaats reactie