Problemen ST5

Joell
Rookie
Rookie
Berichten: 9
Lid geworden op: 04 jan 2019, 17:22

Beste,

Sinds januari in bezit van een ST5. Heb hier een jaar over nagedacht voordat ik deze "dure" aanschaf zou doen.
Na veel bestuderen en overwegen toch besloten mijzelf hierop te trakteren.
Echter nu bijna 3 maanden verder en pas 300km kunnen fietsen, probleem na probleem.
O.a systeem foutmeldingen, app die niet functioneert, fiets communiceert niet, stuurpen, overmatig regenwater overlast ondanks spatbord verleners van Jeroen.
En nu tot slot een accu die niet laad zowel in de fiets als uit de fiets. En ook weer bijna even hard leegloopt.
Mijn frustraties zijn de laatste tijd erg toegenomen en vertrouwen in fiets navenant gedaald.
Ben benieuwd of er meer ST5 bezitters deze ervaring hebben?
groet

Joell
Gebruikersavatar
Free2be
Veteraan
Veteraan
Belgium
Berichten: 892
Lid geworden op: 26 aug 2018, 10:58
Locatie: Hasselt
Merk SP: ST3 limited edition
Km-stand: 2000

Echt om vierkante ballen van te krijgen.
Maar ik zou zeggen, volhouden, elk probleem moet opgelost raken. Hopelijk heb je en goed gedreven en bekwame FM tot je beschikking.
ST3 LE gewoon omdat het kan, vrije tijd en werk combinatie.
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22831
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Aan de spray van de banden kun je verder weinig doen, daar heb ik al meer ST5 eigenaren over horen klagen. Ook een verlenger aan de voorkant gemonteerd?

Communicatie tussen de OMNI App en de Stromer: wat gaat er mis? Helemaal geen contact? "Oops"-melding? Fiets al eens buiten gezet en toen opnieuw geprobeerd?

De foutmeldingen: welke waren het en gingen die ook gepaard met storingen? Zo ja: wat voor storingen?

Accu: al getest of een andere accu wel oplaadt in en buiten je Stromer, zodat zeker is dat het aan de accu ligt en niet aan een connector in de Stromer of de lader? Al is het wel vreemd dat-ie spontaan leegloopt, als ik je goed begrijp tenminste... Dat heb ik nog nooit eerder gehoord, eigenlijk horen we maar zelden of nooit van een defecte accu. Of gebeurt dit als je je bike gelocked hebt i.p.v. uit? Dan loopt de accu met zo'n 10% per dag leeg. Gebeurt niet als je je Stromer helemaal uit zet.

Wat ik in je verhaal mis, is wat je dealer hier allemaal over zegt? Je hebt immers garantie.
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Joell
Rookie
Rookie
Berichten: 9
Lid geworden op: 04 jan 2019, 17:22

Beste Stromeur,

De accu hebben we al geprobeerd los op te laden dus buiten de fiets om als in de fiets. hij geeft wel in display aan dat hij laad, maar blijkbaar laad hij niet.
Heb beide geprobeerd blokkeren als uit zetten inderdaad bij blokkeren loopt hij sneller leeg.

De app is probleem dat hij moeilijk verbind met de fiets, misschien dat het te maken omdat ik in de grensregio woon en dat hij van netwerk moet switchen.
Ik probeer net zoals de fm oplossing te zoeken. vind het echter wel veel voor een nieuwe fiets.

Wat betreft water heb ik nu alleen verlenger van spatbord voor onder, maar de meeste regen komt via bovenkant voor daar waait het water terug richting hele boven lichaam, en niet een beetje..
Vraag mij af of Stromer deze fiets wel eens geprobeerd heeft in de regen....

Tevens heb ik last op mijn werk waar de fiets voor het raam staat steeds aan en uit gaat en licht steeds knippert en aan en uit gaat, omdat ik blijkbaar te dicht bij de fiets kom met mijn telefoon?

Zelf vind ik het een groot gemis van een verende voorvork op deze fiets. Bij ons in het zuiden zijn er nogal wat kinderkopjes wegen en dat is echt geen lolletje zonder verende voorvork, daar doet de bodyfloat voortreffelijk zijn werk... maar ook dat is een accessoire die er eigenlijk standaard op horen te zitten mijns inziens.

groet

Joell
Gebruikersavatar
Tomasj
Veteraan
Veteraan
Papua New Guinea
Berichten: 2789
Lid geworden op: 07 jan 2018, 22:01
Locatie: Vlaams-Brabant, B

Joell schreef: 26 mar 2019, 20:16 Beste Stromeur,

De accu hebben we al geprobeerd los op te laden dus buiten de fiets om als in de fiets. hij geeft wel in display aan dat hij laad, maar blijkbaar laad hij niet.
Heb beide geprobeerd blokkeren als uit zetten inderdaad bij blokkeren loopt hij sneller leeg.
Mijn batterij ontlaadt tot 20% per week bij koude wanneer die fiets afstaat. In standby moet je rekenen op 7% per dag dacht ik

Wat betreft water heb ik nu alleen verlenger van spatbord voor onder, maar de meeste regen komt via bovenkant voor daar waait het water terug richting hele boven lichaam, en niet een beetje..
Vraag mij af of Stromer deze fiets wel eens geprobeerd heeft in de regen....
De designafdeling van Stromer wil dat de fiets er goed uitziet. Vandaar die verlengers.
Tevens heb ik last op mijn werk waar de fiets voor het raam staat steeds aan en uit gaat en licht steeds knippert en aan en uit gaat, omdat ik blijkbaar te dicht bij de fiets kom met mijn telefoon?
Dus standby, dus extra batterijverbruik -> waarom niet gewoon uitzetten?
Zelf vind ik het een groot gemis van een verende voorvork op deze fiets. Bij ons in het zuiden zijn er nogal wat kinderkopjes wegen en dat is echt geen lolletje zonder verende voorvork, daar doet de bodyfloat voortreffelijk zijn werk... maar ook dat is een accessoire die er eigenlijk standaard op horen te zitten mijns inziens.
Tja ik zou zo'n fiets gewoon niet willen (verende voorvork of bodyfloat). Dus ik zie niet in waarom dat standaard zou moeten zijn.
'Ludo' : ST2 2018 - 983 Wh - 20" Sport - White Gloss - 04/2018 - 27000 km
woon-werk 54 km enkel (Tienen - Genk)
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22831
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Joell schreef: 26 mar 2019, 20:16 De accu hebben we al geprobeerd los op te laden dus buiten de fiets om als in de fiets. hij geeft wel in display aan dat hij laad, maar blijkbaar laad hij niet.
En een andere accu laadt wel?
Joell schreef: 26 mar 2019, 20:16 Heb beide geprobeerd blokkeren als uit zetten inderdaad bij blokkeren loopt hij sneller leeg.
Als je de Stromer uit zet hoort de accu nauwelijks leeg te lopen (bij kamertemperatuur is het bij mij eerder een paar % per maand ofzo versus 10% per dag in stand-by). Is dat bij jou ook zo? Dan is daar in ieder geval niks mis mee.
Joell schreef: 26 mar 2019, 20:16 De app is probleem dat hij moeilijk verbind met de fiets, misschien dat het te maken omdat ik in de grensregio woon en dat hij van netwerk moet switchen.
Zou kunnen, dat weet ik niet. Je dealer kan dit bij Stromer verifiëren. Stromer kan op afstand ook "zien" of jouw ST5 bereikt kan worden.
Joell schreef: 26 mar 2019, 20:16 Wat betreft water heb ik nu alleen verlenger van spatbord voor onder, maar de meeste regen komt via bovenkant voor daar waait het water terug richting hele boven lichaam, en niet een beetje..
Vraag mij af of Stromer deze fiets wel eens geprobeerd heeft in de regen....
Ik snap dit ook niet. Op de ST1 X (Big Bens) en ST2 S (Continental Top Contact II) nooit last van gehad.

Ik vind die Pirelli's trouwens wel serieus rijden als een baas. Ze vegen de vloer aan met de twee hiervoor vermelde banden als het gaat om wegligging en vering, dat is dan weer wel mooi.

Maar die spray dat had inderdaad beter gemoeten... Er zit denk ik weinig anders op dan een verlenger aan de voorzijde erbij plaatsen en afwachten totdat er meer fabrikanten met een band in de juiste maat komen voor de ST5. Dat gaat vanzelf gebeuren, zeker omdat we ook nog de ST3 hebben en straks de nieuwe ST1. In aantallen wordt het dan interessant genoeg voor bandenleveranciers om wat mee te gaan doen.
Joell schreef: 26 mar 2019, 20:16 Tevens heb ik last op mijn werk waar de fiets voor het raam staat steeds aan en uit gaat en licht steeds knippert en aan en uit gaat, omdat ik blijkbaar te dicht bij de fiets kom met mijn telefoon?
Hoe dichtbij/ver weg ben je op dat moment van je Stromer? Weet je dat je de Bluethooth-gevoeligheid kunt instellen? Ik zou daar eens mee experimenteren.
Joell schreef: 26 mar 2019, 20:16 Zelf vind ik het een groot gemis van een verende voorvork op deze fiets. Bij ons in het zuiden zijn er nogal wat kinderkopjes wegen en dat is echt geen lolletje zonder verende voorvork, daar doet de bodyfloat voortreffelijk zijn werk... maar ook dat is een accessoire die er eigenlijk standaard op horen te zitten mijns inziens.
Dat zou de aanschafprijs fors verhogen en dan gaan alle gebruikers die geen behoefte hebben aan extra vering piepen dat ze de hoofdprijs moeten betalen voor accessoires die ze helemaal niet willen hebben. Nu heb je de keus. Niks mis mee.

In vergelijking tot de banden op eerdere Stromer-modellen veren de Pirelli's trouwens verbazingwekkend goed. Je zou nog wat kunnen vogelen met de bandendruk, kan een heleboel extra comfort leveren.

Er komt ook een geveerde voorvork voor de ST5 op de markt, die zou in de loop van dit voorjaar leverbaar moeten zijn. Misschien is dat iets voor je?
Joell schreef: 26 mar 2019, 20:16 vind het echter wel veel voor een nieuwe fiets.
Ik denk dat een aantal problemen gaat verdwijnen als je je ST5 wat beter hebt leren kennen ;)

Alleen de accu en het bereik i.v.m. mogelijk grensgebied, daar moet naar gekeken worden. Zo ingewikkeld is het niet om te bepalen waar het accu-probleem zit (accu, lader of fiets). Daar is de dealer binnen 10 minuten achter en dan kan-ie het issue voor je oplossen. En voor het bereik kan de dealer Stromer om advies vragen.

Ik ben benieuwd wat de dealer hier nu mee aan het doen is? Zoiets hoeft geen weken te duren, niet eens dagen.
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Gebruikersavatar
Daniel1975
Veteraan
Veteraan
Berichten: 2340
Lid geworden op: 25 mei 2017, 20:11

Een ST5 is niet bedoeld als comfort fiets. Net als dat een Porsche 911 dat ook niet is.
Je hebt een bepaalde flexibiliteit, sportiviteit, you-name-it nodig om met deze fiets te rijden.
Laat alsjeblieft die verende onderdelen lekker een optie blijven. De fietsen zijn al duur zat en de meeste mensen zitten er niet op te wachten.
Belangrijkste; bandenspanning laten zakken. Weet niet hoe zwaar je bent, maar bij 80kg zou ik zo naar de 2 bar durven zakken.
Joell
Rookie
Rookie
Berichten: 9
Lid geworden op: 04 jan 2019, 17:22

bedankt voor de tips en adviezen.
jve66816
Expert
Expert
Belgium
Berichten: 240
Lid geworden op: 30 apr 2018, 11:45
Locatie: Kalmthout, Antwerpen - B

De bodyfloat vind ik echt wel een aanrader, zou niet meer zonder willen rijden.
Maar op een geveerde voorvork zit ik ook niet te wachten. Bandenspanning lager is idd goede suggestie. Rij zelf meestal met 2 a 2,2 voor en 2,5 a 3 achter. Onder de 2b fluit de voorband in de bochten. Niet dat ie wegschoof maar het voelde toch iets minder baanvast aan en stuurt iets minder scherp.
Verder een topfiets, ik rij alle dagen met plezier mn ww kms :d3:
Jerry: ST5 - BodyFloat/Spurcycle - Home-Scheldelaan 30km - rijder :cool2:
BadPritt
Expert
Expert
Berichten: 111
Lid geworden op: 29 mar 2018, 22:24

Tomasj schreef: 26 mar 2019, 20:26 Mijn batterij ontlaadt tot 20% per week bij koude wanneer die fiets afstaat. In standby moet je rekenen op 7% per dag dacht ik
Dat ontladen als hij uit staat is niet normaal, en zeker geen 20% per week. :ck:
Na een week uit staan moet de fiets nog steeds 100% aangeven.
Dit is zo bij al mijn stromers
Plaats reactie