Schoonmaken Sensoren

Gebruikersavatar
Martijn Rookie
Veteraan
Veteraan
Berichten: 336
Lid geworden op: 18 dec 2018, 21:56
Locatie: Vleuten

Stromer rijdt sinds vandaag beetje onrustig, hoop dat schoonmaken sensor dit op gaat lossen. Lijkt af en toe af te remmen, haal nog wel de 45. Kan er niet echt mijn vinger opleggen. Lijkt alsof hij af en toe beetje “golvend” afremt. Pedal Sensor voluit en Brake Sensor uit staan.
Stromer ST2 2018 - Commute Vleuten-Hilversum 32 KM (neem detour door Lage Vuursche)
Bas van Dijk
Expert
Expert
Netherlands
Berichten: 155
Lid geworden op: 18 jun 2018, 21:44

Martijn Rookie schreef: 22 mar 2019, 17:39 Stromer rijdt sinds vandaag beetje onrustig, hoop dat schoonmaken sensor dit op gaat lossen. Lijkt af en toe af te remmen, haal nog wel de 45. Kan er niet echt mijn vinger opleggen. Lijkt alsof hij af en toe beetje “golvend” afremt. Pedal Sensor voluit en Brake Sensor uit staan.
Sensor callibratie gedaan? En niet naast de fiets maar op de fiets (wel voeten van pedaal).
Bij mij maakt dit veel uit.

De TMM sensor werkt volgens mij volledig mechanisch, dus zolang er geen kiezel tussen zit of zo kan ik me niet voorstellen dat schoonmaken veel doet..?
Stromer St2 2018. 5 maal per week Antwerpen<>Mechelen
https://www.strava.com/athletes/bvandijk68
mrstrom

Ik zat het ook te lezen en vroeg mij dit ook af.

Wat voor sensor is het als hij de kracht meet? is het een rekstrookje/piezoelement die in het frame zit en zo de buiging van het frame opmeet?
Volgens is mij is het niet iets dat optisch werkt, dat blijft daar nooit schoon toch?
Jins
Veteraan
Veteraan
Belgium
Berichten: 1593
Lid geworden op: 12 mar 2019, 08:22
Merk SP: X-speed
Km-stand: 15000

mrstrom schreef: 26 mar 2019, 15:00 Ik zat het ook te lezen en vroeg mij dit ook af.

Wat voor sensor is het als hij de kracht meet? is het een rekstrookje/piezoelement die in het frame zit en zo de buiging van het frame opmeet?
Volgens is mij is het niet iets dat optisch werkt, dat blijft daar nooit schoon toch?
Piëzo element dat de vermorming bij optredende krachten meet, die vervorming moet maar enkele µm zijn.
Bas van Dijk
Expert
Expert
Netherlands
Berichten: 155
Lid geworden op: 18 jun 2018, 21:44

The TMM4 sensor consists of a housing of engineering plastic, which holds a printed circuit board (pcb) , a magnet and a small set screw, which is used to calibrate the zero value

The sensor, mounted on the sensor plate, measures the deflection of the plate caused by the chain force. This, in turn calculates the pedal torque of the cyclist. The deflection is detected using Hall technology and is maximal 0.1 mm.
from https://idbike.com/sensors

dus geen piezo, maar Hall.

Spanning op de ketting beweegt een magneetje tov een Hall sensor (een magneetveld meter..)

Zou niet afhankelijk mogen zijn van vuil behalve als de beweging van het magneetje beperkt worden door vuil...
Stromer St2 2018. 5 maal per week Antwerpen<>Mechelen
https://www.strava.com/athletes/bvandijk68
vangelis
Expert
Expert
Netherlands
Berichten: 133
Lid geworden op: 17 dec 2017, 12:43
Locatie: Voorne Putten
Merk SP: stromer
Km-stand: 18000

Bas van Dijk schreef: 26 mar 2019, 17:12
The TMM4 sensor consists of a housing of engineering plastic, which holds a printed circuit board (pcb) , a magnet and a small set screw, which is used to calibrate the zero value

The sensor, mounted on the sensor plate, measures the deflection of the plate caused by the chain force. This, in turn calculates the pedal torque of the cyclist. The deflection is detected using Hall technology and is maximal 0.1 mm.
from https://idbike.com/sensors

dus geen piezo, maar Hall.

Spanning op de ketting beweegt een magneetje tov een Hall sensor (een magneetveld meter..)

Zou niet afhankelijk mogen zijn van vuil behalve als de beweging van het magneetje beperkt worden door vuil...
Dit is wat mijn FM vertelde, schoonhouden draagt bij aan betere werking van de sensor. Voorkomt idd lichte storingen.
ST2s bodyfloat shockstop spurcycle, kan nu ook tutteren! :d3:
Gebruikersavatar
Martijn Rookie
Veteraan
Veteraan
Berichten: 336
Lid geworden op: 18 dec 2018, 21:56
Locatie: Vleuten

Heb iig van het weekend er ff een lappie tussendoor getrokken en via service menu de calibratie gedaan. Daarnaast PvG zijn settings overgenomen voor menu 2. Bevalt goed moet ik zeggen. Wel vandaag op terugweg Brake Sensor iets teruggezet want vind dit vervelend als deze te hoog staat. Soms raak ik heel even (bijv bocht) rem ligt aan en dan wil ik niet dat fiets bij gaat remmen waar ik dan doorheen moet trappen daarna. Blijf toch beetje spelen met settings totdat ideale stand gevonden is.
Stromer ST2 2018 - Commute Vleuten-Hilversum 32 KM (neem detour door Lage Vuursche)
pvg
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 336
Lid geworden op: 07 nov 2018, 07:32
Locatie: Noord-Brabant

Je moet niet remmen in de bocht, maar er voor. :bj
38 km enkel, 3x per week
ST2 2018, 983 Wh zwart + CTCW2P 26x2.2” + Ortliebs + Kinekt 2.1 + Cratoni Vigor + Abus Pedelec 2.0 Ace + Van Zijp + Ergotec M88
ST1X 2017, 983 Wh wit + Schwalbe BB + Kinekt 2.1 + Lazer Anverz + Van Zijp + Ergotec M88
Gebruikersavatar
Martijn Rookie
Veteraan
Veteraan
Berichten: 336
Lid geworden op: 18 dec 2018, 21:56
Locatie: Vleuten

I kid you not....

Toen ik het schreef wist ik dat deze opmerking ging komen.... 🙈
Stromer ST2 2018 - Commute Vleuten-Hilversum 32 KM (neem detour door Lage Vuursche)
a.veth
Rookie
Rookie
Berichten: 3
Lid geworden op: 14 dec 2017, 21:49

Ik heb dit probleem ook regelmatig. Heb het idee dat het vooral optreed wanneer ik (dikkere) winterolie gebruik om de ketting te smeren. Dat trekt meer vuil aan dan dunnere zgn race olie. Zeg ik iets geks of komt dit jullie ook bekend voor.
Plaats reactie