Trapsensor gevoeligheid

Kornelito
Expert
Expert
Berichten: 118
Lid geworden op: 06 mei 2018, 16:52
Locatie: Leuven

Hey allemaal,

Gisteren sinds lang terug een ritje woon-werk gedaan (51km enkel). Koud was het zeg!
Ik had de indruk dat ik niet zo heel vlot de 43 haal, waar ik vroeger de indruk had, dat dit wel kon. Kan aan de wind gelegen hebben, en ook aan de stukjes bergop.

Mijn stromer heeft wel even stil gestaan, na een valpartij toch wat schrik opgelopen, en toch even niet meer gereden. Nu het kan mijn gevoel zijn, dat het wat lastiger rijden is.. (Wat kilootjes aangekomen, en ik was toch ook goed beladen).

Echter, ik heb mijn torque-sensor nog nooit getweaked.. Die staat nog steeds braaf op 50%. Haal ik vlotter hogere snelheden moest ik die op bijvoorbeeld 70% zetten? Heeft dit een enorme invloed op de range? (Ik weet dat dit een invloed heeft.. Maar scheelt dit enorm veel? Ik heb na mijn 51 km in dit weer nog een 20 - 35% batterij over.

Alvast bedankt voor het advies!
ST1X 2018 | 22" | Ocean | 986wh | WW 51km
Gebruikersavatar
JeroenDG
Expert
Expert
Belgium
Berichten: 256
Lid geworden op: 22 aug 2018, 09:42
Locatie: Aalst, BE

De gevoeligheid verhogen zal je zeker helpen m vlotter op snelheid te komen maar je zal dit ook inderdaad duidelijk zien in je verbruik.

Best gewoon wat instellingen proberen en zien hoe dit voelt voor jou en of je nog het nodige bereik hebt.
ST3 Deep Black XL 983 Wh | Stuur 20mm rise & 20° backsweep | Thudbuster ST

Woon-werk & Stroomverbruikoverzicht
Gebruikersavatar
Martijn Rookie
Veteraan
Veteraan
Berichten: 336
Lid geworden op: 18 dec 2018, 21:56
Locatie: Vleuten

Wat is dan het verschil tussen Trapsensor Sensitivity en de Agility setting? Vanuit de omschrijving binnen de app lijkt het bijna hetzelfde?...,
Stromer ST2 2018 - Commute Vleuten-Hilversum 32 KM (neem detour door Lage Vuursche)
Gebruikersavatar
JeroenDG
Expert
Expert
Belgium
Berichten: 256
Lid geworden op: 22 aug 2018, 09:42
Locatie: Aalst, BE

De gevoeligheid van de trapsensor die je op de fiets zelf kan instellen heeft invloed op alle standen van ondersteuning.
Agility in de app regelt inderdaad hetzelfde, maar dan enkel voor stand 2.
ST3 Deep Black XL 983 Wh | Stuur 20mm rise & 20° backsweep | Thudbuster ST

Woon-werk & Stroomverbruikoverzicht
Gebruikersavatar
Martijn Rookie
Veteraan
Veteraan
Berichten: 336
Lid geworden op: 18 dec 2018, 21:56
Locatie: Vleuten

Ah thx 👍🏻
Stromer ST2 2018 - Commute Vleuten-Hilversum 32 KM (neem detour door Lage Vuursche)
pvg
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 336
Lid geworden op: 07 nov 2018, 07:32
Locatie: Noord-Brabant

Is agility niet net wat anders dan de sensitivity van de torque sensor? Volgens mij bepaalt agility hoe snel de software reageert op je kracht.
Met de sensitivity stel je in hoeveel de software reageert op je kracht (de verhouding tussen jou en de motor).

Toch?
38 km enkel, 3x per week
ST2 2018, 983 Wh zwart + CTCW2P 26x2.2” + Ortliebs + Kinekt 2.1 + Cratoni Vigor + Abus Pedelec 2.0 Ace + Van Zijp + Ergotec M88
ST1X 2017, 983 Wh wit + Schwalbe BB + Kinekt 2.1 + Lazer Anverz + Van Zijp + Ergotec M88
Gebruikersavatar
JeroenDG
Expert
Expert
Belgium
Berichten: 256
Lid geworden op: 22 aug 2018, 09:42
Locatie: Aalst, BE

Even de handleiding er op nagelopen en je hebt 100% gelij :ay
ST3 Deep Black XL 983 Wh | Stuur 20mm rise & 20° backsweep | Thudbuster ST

Woon-werk & Stroomverbruikoverzicht
Gebruikersavatar
Henry
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 2190
Lid geworden op: 30 jul 2017, 11:22
Locatie: Almere

Mijn ST3 vertoont vreemd gedrag, tenminste... die mening ben ik tot op heden toegedaan. Ik ben benieuwd of jullie dit vreemde gedrag ook bij jullie fiets ervaren.

Voordat ik uitleg wat ik bedoel, is het goed te vertellen dat ik:
- de cassette heb laten aanpassen naar eentje met 11-12-13-14-15-16-17-18-32-37-42 tandjes,
- mijn trappers heb vervangen door eentje waarin ik via SPD-connectoren mijn schoenen kan vastklikken,
- bijna niet op het kleinste tandwiel fiets, omdat ik een hoge trapfrequentie om verschillende redenen prefereer.

Bij (forse) tegenwind zakt de maximum snelheid (wat logisch is) van 48 km/uur (op de OMNI) naar 35 km/uur.
Om dit proberen tegen te gaan, schakel ik op naar grotere tandwielen, echter... hoe hard ik ook trap en sleur, ik krijg hem op deze manier niet terug naar die 40 of 45 km/uur. Pas nadat ik weer afschakel naar de kleinere tandwielen (en dus naar een lagere trapfrequentie over ga en dus zwaarder moet trappen), schiet de fiets weer terug naar de 40-45km/uur. Ik heb dit gedrag in zowel stand 2 en stand 3, terwijl ik altijd onthouden had dat in standje 3 alle parameters op "maximaal" staan, maar misschien klopt dat wel niet.

De gevoeligheid van de koppelsensor had ik eerst ingesteld op zo'n 60% (want ik wil dat de ST3 nog wel nog een beetje als een fiets zou aanvoelen én omdat het wegschieten vanuit stilstand veel energie kost), maar vanmiddag verhoogt naar zo'n 75%. Het gedrag is niet volledig verdwenen, maar wel minder geworden.

Ervaren jullie dit gedrag ook?
Witte ST3 van maart 2019
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22816
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Ja, dit gaat écht over de druk op de pedalen. Harde wind tegen i.c.m. veel schakelen zorgt toch voor een wat ongelijkmatige druk, en hoe lager de gevoeligheid van de trapsensor staat ingesteld, des te meer je dit merkt in de snelheid. (Je zult ook merken dat je met zulk weer en de sensorgevoeligheid op 100 juist bijna "schokkerig" vooruit gaat rijden.)

Het is in het begin best een gedoe om die druk op de pedalen zo gelijkmatig mogelijk te houden onder dergelijke omstandigheden. Of tenminste... dat was het voor mij, maar jij had al veel meer fiets/SP-achtige ervaring dan ik voordat je op de Stromer stapte. (Al denk ik dat jouw vorige bike geen TMM sensor had dus dat maakt het voor jou misschien juist wel wat lastiger in het begin.)

Je gaat eraan wennen. Ik had na een paar weken nergens last meer van.
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Gebruikersavatar
Tomasj
Veteraan
Veteraan
Papua New Guinea
Berichten: 2789
Lid geworden op: 07 jan 2018, 22:01
Locatie: Vlaams-Brabant, B

Het verschijnsel dat je omschrijft is het gevolg van de trapsensor-architectuur.
Een groter versnelling rijden = meer duwen en meer kracht zetten -> je krijgt dus iets meer ondersteuning wanneer je groot trapt. Je moet dus iets meer kracht zetten wanneer je kleiner trapt, dat went wel (toch bij mij)
'Ludo' : ST2 2018 - 983 Wh - 20" Sport - White Gloss - 04/2018 - 27000 km
woon-werk 54 km enkel (Tienen - Genk)
Plaats reactie