hey forum leden,
recent heb ik een stromer aangekocht (ongeveer 1000km op de teller)
Het gaat over een stromer ST3 (2019)
nu had ik een probleem na ongeveer 500km waar ik een heel deel van mijn ondersteuning ben verloren.
Dit heeft zich voorgedaan na mijn foutcodes op 21feb (210208 & 210280)
deze zijn nog gevolgd door foutcodes 21000C op 5 Mar en terug de code 210208 op 14 Mar,
vandaag langsgeweest bij de FM omdat de mindere ondersteuning aanhield en deze wist me doodleuk aan te geven dat hij geen probleem met de fiets ondervond.
om te schetsen wat ik met mindere ondersteuning bedoel :
ik haalde gemiddeld 40.6 km/u gedurende de eerste 500km
dit is ondertussen gezakt naar 32.7 km/u met de laatste 500km erbij. (het gemiddelde lag dus nog een pak lager dan dat getal)
hou er wel rekening mee dat de wind de laatste weken serieus parten speelt maar dit voorheen ook al wel was en de fiets daar weinig last van ondervond.
ik rij voornamelijk op de baan en kan dus goed doorrijden (mijn dagelijkse rit is 24km heen 24km terug)
ik heb nog een laatste bemerking over de TIMM SENSOR,
Deze leek me verdacht laag te staan, onder de 1 volt (zie bijlage).
wat ik me vooral afvroeg was kan iemand me helpen (alle tips zijn welkom) ? of kan iemand een dealer aanraden in de buurt van mechelen, londerzeel of merchtem ?
groetjes
Thor
foutcodes en lage sensor spanning
- Bijlagen
-
- Screenshot_20190315-162931.jpg (171.32 KiB) 5735 keer bekeken
-
- IMG_20190315_160928.jpg (2.75 MiB) 5735 keer bekeken
-
- IMG_20190315_160321.jpg (3.41 MiB) 5735 keer bekeken
Stromer ST3 (2019) wit 983Wh battery fietstassen : Ortlieb Back Roller Plus
- Stromeur
- Admin | Forum Supporter
- Berichten: 22831
- Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
- Locatie: Friesland
- Merk SP: Stromer ST3 PINION SE
En wat voor verklaring heeft de dealer voor de foutcodes?thorVN schreef: ↑15 mar 2019, 16:33 Dit heeft zich voorgedaan na mijn foutcodes op 21feb (210208 & 210280)
deze zijn nog gevolgd door foutcodes 21000C op 5 Mar en terug de code 210208 op 14 Mar,
vandaag langsgeweest bij de FM omdat de mindere ondersteuning aanhield en deze wist me doodleuk aan te geven dat hij geen probleem met de fiets ondervond.
Een lagere gemiddelde snelheid kan natuurlijk veel oorzaken hebben. Dat hoeft niet aan je fiets te liggen en het waait de laatste tijd ook wel echt als een gek. Haal je wel nog steeds de maximale snelheid van 45km/u? Heb je de trapsensor al opnieuw gekalibreerd en gekeken of dat het probleem oplost?thorVN schreef: ↑15 mar 2019, 16:33 om te schetsen wat ik met mindere ondersteuning bedoel :
ik haalde gemiddeld 40.6 km/u gedurende de eerste 500km
dit is ondertussen gezakt naar 32.7 km/u met de laatste 500km erbij. (het gemiddelde lag dus nog een pak lager dan dat getal)
hou er wel rekening mee dat de wind de laatste weken serieus parten speelt maar dit voorheen ook al wel was en de fiets daar weinig last van ondervond.
ik rij voornamelijk op de baan en kan dus goed doorrijden (mijn dagelijkse rit is 24km heen 24km terug)
Die waarde is juist perfect. De TMM sensorwaarde van de ST3 en de ST5 moet tussen de 0,5 en 1,5 liggen. Dus hier is niks aan de hand.
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Hey Stromeur,
Bedankt voor de informatie.
Ik zal niet rond de pot draaien , de FM wist niet waar de foutcodes stonden (ik heb hem deze door gemaild ondertussen) en kon er geen terug vinden op zijn pc.
Hij heeft zelf een testrit gedaan , "kwam buiten adem terug" "en ging direct een glaasje water halen" na de testrit gaf hij aan dat hij de 47 km/u gehaald heeft en gaf aan dat hij geen problemen ondervond.
Hij is letterlijk 5 minuten weg geweest ik vermoed dat het niet de bedoeling is dat je je dan "kapot" trapt om toch maar de maximum snelheid te halen.
ik heb inderdaad reeds de trapsensor opnieuw gekalibreerd heb ook wat liggen "aankloten" met de overige instellingen maar merkte steeds geen veranderingen het veranderen van de settings in de OMNI app had ook geen resultaat. Het aanpassen van de rem sensor evenmin maar daar ligt de oorzaak niet vermoed ik.
Het heeft inderdaad liggen waaien als een gek de laatste dagen maar ik haalde compleet andere (veel betere) resultaten bij kouder en gelijkaardig weer dus ik vermoed niet dat het weer hier grootte parten speelt.
wel goed om te weten dat het probleem al zeker niet bij de TIMM sensoren ligt das al zeker positief
zal even rondhoren en zeker ook eens googelen in de hoop een andere FM te vinden die eventueel wel een probleem kan vinden.
groetjes
Thor
Bedankt voor de informatie.
Ik zal niet rond de pot draaien , de FM wist niet waar de foutcodes stonden (ik heb hem deze door gemaild ondertussen) en kon er geen terug vinden op zijn pc.
Hij heeft zelf een testrit gedaan , "kwam buiten adem terug" "en ging direct een glaasje water halen" na de testrit gaf hij aan dat hij de 47 km/u gehaald heeft en gaf aan dat hij geen problemen ondervond.
Hij is letterlijk 5 minuten weg geweest ik vermoed dat het niet de bedoeling is dat je je dan "kapot" trapt om toch maar de maximum snelheid te halen.
ik heb inderdaad reeds de trapsensor opnieuw gekalibreerd heb ook wat liggen "aankloten" met de overige instellingen maar merkte steeds geen veranderingen het veranderen van de settings in de OMNI app had ook geen resultaat. Het aanpassen van de rem sensor evenmin maar daar ligt de oorzaak niet vermoed ik.
Het heeft inderdaad liggen waaien als een gek de laatste dagen maar ik haalde compleet andere (veel betere) resultaten bij kouder en gelijkaardig weer dus ik vermoed niet dat het weer hier grootte parten speelt.
wel goed om te weten dat het probleem al zeker niet bij de TIMM sensoren ligt das al zeker positief
zal even rondhoren en zeker ook eens googelen in de hoop een andere FM te vinden die eventueel wel een probleem kan vinden.
groetjes
Thor
Stromer ST3 (2019) wit 983Wh battery fietstassen : Ortlieb Back Roller Plus
- Stromeur
- Admin | Forum Supporter
- Berichten: 22831
- Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
- Locatie: Friesland
- Merk SP: Stromer ST3 PINION SE
Dan lijkt mij de volgende stap dat de dealer contact opneemt met Stromer en daar om ondersteuning gaat vragen.
Als ik jou was zou ik er eerst bij je eigen dealer op aandringen om hulp van Stromer te vragen. Als jij het gevoel hebt dat jouw Stromer niet naar behoren functioneert, maar je dealer zegt na een proefritje dat er niks mis is met je Stromer, dan is antwoord op de vraag naar wat die foutcodes betekenen volgens mij de enige te bewandelen weg om dit verschil van mening plat te slaan.
Overigens is kou niet van invloed op je gemiddelde snelheid (als het om het functioneren van je Stromer gaat), hoogstens op de actieradius omdat de accu niet blij wordt van vorst. Bij wind zakt je snelheid wel rap. Ik spreek uit ervaring, want ik woon in een landelijk gebied waar het vrijwel altijd waait, en hard ook. Maar ik vind de daling in jouw gemiddelde snelheid ook vrij fors.
Hoe heb je de gevoeligheid van de trapsensor ingesteld? Rijd je altijd in stand 3?
Aan een andere, betere dealer in jouw regio kan ik je helaas niet helpen. Ik ken alleen Velodome als prima partij, die zitten misschien nog wel enigszins bij je in de buurt. Misschien dat één van de BE forumleden nog tips heeft.
Succes!
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
haha , nog wakker in de vroeg wordende uurtjes
geweldig !
Je hebt zeker wel gelijk ik kan nog wat aandringen bij de FM waar ik de fiets bij heb gekocht
Ik rij al 6 jaar rond met een electrische fiets en heb zeker wel het gevoel dat het vermogen ook daalt bij temperaturen van -5 of minder en dat hebben we toch vlotjes gehaald de voorbije maand. (januari)
en inderdaad , we hadden 5 a 6 beaufort wind en dan merk je inderdaad wel dat de pedalen zwaar worden.
dat weerhield me niet van toch te proberen 40+ km/u te rijden ook al leek me dat soms nogal gevaarlijk.
ik heb de trapsensor ingesteld in het menu door op de knop sensor te drukken en nadien ook in het service menu door daar naar trapsensor te gaan maar geen van beide had invloed op de rit.
Ik rij meestal in stand 3 op de baan (20/24km) aan 45km/u en verder in stand 2 (4/24km) 30km/u op het fietspad
recent rijd ik dus in stand 3 aan 30 km/u en probeer ik de baan ook te mijden om geen elle lange files achter me aan te creëren.
Het vervelendste vind ik nog steeds dat mijn oude elektrische mountainbike (Swyff I5) die een topsnelheid had van 35km/u me minder moeite kosten dan wat ik nu op de stromer moet doen om dezelfde snelheid te halen. dat lijkt me gewoon niet logisch.
langs de positieve kant is het natuurlijk wel goed voor de lijn en hoewel nat bezweet toekomen op het werk niet echt aangenaam is valt daar zeker wel mee te leven.
bedankt alvast Stromeur.
Slaap lekker !
geweldig !
Je hebt zeker wel gelijk ik kan nog wat aandringen bij de FM waar ik de fiets bij heb gekocht
Ik rij al 6 jaar rond met een electrische fiets en heb zeker wel het gevoel dat het vermogen ook daalt bij temperaturen van -5 of minder en dat hebben we toch vlotjes gehaald de voorbije maand. (januari)
en inderdaad , we hadden 5 a 6 beaufort wind en dan merk je inderdaad wel dat de pedalen zwaar worden.
dat weerhield me niet van toch te proberen 40+ km/u te rijden ook al leek me dat soms nogal gevaarlijk.
ik heb de trapsensor ingesteld in het menu door op de knop sensor te drukken en nadien ook in het service menu door daar naar trapsensor te gaan maar geen van beide had invloed op de rit.
Ik rij meestal in stand 3 op de baan (20/24km) aan 45km/u en verder in stand 2 (4/24km) 30km/u op het fietspad
recent rijd ik dus in stand 3 aan 30 km/u en probeer ik de baan ook te mijden om geen elle lange files achter me aan te creëren.
Het vervelendste vind ik nog steeds dat mijn oude elektrische mountainbike (Swyff I5) die een topsnelheid had van 35km/u me minder moeite kosten dan wat ik nu op de stromer moet doen om dezelfde snelheid te halen. dat lijkt me gewoon niet logisch.
langs de positieve kant is het natuurlijk wel goed voor de lijn en hoewel nat bezweet toekomen op het werk niet echt aangenaam is valt daar zeker wel mee te leven.
bedankt alvast Stromeur.
Slaap lekker !
Stromer ST3 (2019) wit 983Wh battery fietstassen : Ortlieb Back Roller Plus
- FreddyH
- Veteraan
- Berichten: 9406
- Lid geworden op: 24 jan 2018, 17:46
- Locatie: regio Eindhoven
- Merk SP: Klever X-Speed α
De meeste elektrische fietsen hebben een nogal simpele stroom gestuurde regeling. De mijne heeft dat en zo te lezen jouw oude e-bikes ook. Dit soort regelingen werken nogal triviaal: aan de hand van de belasting wordt bepaald welke stroom aan de motor gegeven moet worden.
Bijvoorbeeld: je hebt een flinke bak wind tegen en je staat goed op de pedalen. Het systeem bepaalt dat de motor 20 A stroom krijgt. Het vermogen is dan simpel gezegd 20 A x 48 V = 960 W. (getallen puur fictief, 20 A rekent lekker makkelijk)
Alleen zo simpel is het niet. Bij volle accu is je spanning namelijk iets van 52 V en bij bijna lege accu ongeveer 42 V. Aangezien de gevraagde stroom 20 A is heb je bij een volle accu 1040 W vermogen en bij een bijna lege accu 840 W vermogen.
Bij de meeste e-bikes is dat ook precies wat je voelt gebeuren. Bij volle accu heb je volle ondersteuning en dit daalt enigszins lineair naarmate je accu leger wordt.
Waarom dit verhaal? Bij kou zakt de accu spanning ook (deze hersteld weer zodra de accu warmer wordt).
MAAR: Stromer doet dit iets anders. Stromer (iig ST2 en hoger, ik vermoed ook de ST1x) vraagt geen bepaalde hoeveelheid stroom, maar een bepaalde hoeveelheid vermogen. Ofwel, bij lagere spanning trekt deze gewoon meer stroom. Dus dan merk je die kou in ondersteuning minder
There was never a good war, or a bad peace
[Benjamin Franklin]
*update.
Vandaag heeft mijn stromer het opgegeven bleek een probleem te zijn met de koppelsensor.(volgens de stromer)
Bij het vertrek vanmorgen viel de trapondersteuning weg en kwam na het uithalen van de batterij weer terug.
1 kilomter verder van het zelfde bijhorend een reeks foutmeldingen (is het nuttig als ik deze hier post ?)
Opnieuw geprobeert dit op te lossen met het uithalen van de batterij maar dit mocht niet baten.
Het probleem bleef aanhouden.
Dan maar touring gebeld en na een goeie 2 uur tot bij de FM geraakt.
Daar waren ze zoals ik vreesde niet bepaald vriendelijk bij aankomst.
Ik kon ook geen vervangfiets krijgen hoewel ze daar op hun website wel reclame voor maken.
ze hadden ook geen tijd om de fiets te inspecteren op de moment zelf (wat ik niet verwacht hoor maar toch)
Heb dan de FM op de middag gebeld en die wisten me te zeggen dat ik er van moest uitgaan dat het voor na het weekend ging zijn want ze hadden geen tijd om naar de fiets te kijken.
aardig vervelend om geen primair vervoersmiddel te hebben.
Heb dit probleem hier en daar op het forum zien terugkomen maar iemand die dit probleem ook al heeft gehad met de st3 ?
Groetjes,
Thor
Vandaag heeft mijn stromer het opgegeven bleek een probleem te zijn met de koppelsensor.(volgens de stromer)
Bij het vertrek vanmorgen viel de trapondersteuning weg en kwam na het uithalen van de batterij weer terug.
1 kilomter verder van het zelfde bijhorend een reeks foutmeldingen (is het nuttig als ik deze hier post ?)
Opnieuw geprobeert dit op te lossen met het uithalen van de batterij maar dit mocht niet baten.
Het probleem bleef aanhouden.
Dan maar touring gebeld en na een goeie 2 uur tot bij de FM geraakt.
Daar waren ze zoals ik vreesde niet bepaald vriendelijk bij aankomst.
Ik kon ook geen vervangfiets krijgen hoewel ze daar op hun website wel reclame voor maken.
ze hadden ook geen tijd om de fiets te inspecteren op de moment zelf (wat ik niet verwacht hoor maar toch)
Heb dan de FM op de middag gebeld en die wisten me te zeggen dat ik er van moest uitgaan dat het voor na het weekend ging zijn want ze hadden geen tijd om naar de fiets te kijken.
aardig vervelend om geen primair vervoersmiddel te hebben.
Heb dit probleem hier en daar op het forum zien terugkomen maar iemand die dit probleem ook al heeft gehad met de st3 ?
Groetjes,
Thor
Stromer ST3 (2019) wit 983Wh battery fietstassen : Ortlieb Back Roller Plus
- mboelis
- Veteraan
- Berichten: 1031
- Lid geworden op: 21 feb 2019, 14:43
- Locatie: Westfriesland
- Merk SP: Stromer ST3 2019
- Km-stand: 40k
Ik heb wel 3 weken een ST3 en gelukkig niet jouw problemen. Mijn FM heeft altijd een leenfiets weet ik uit ervaring.
/Marco
ST3 2019 Sport L Cool White 983Wh, woon-werk 30km vv
ST3 2019 Sport L Cool White 983Wh, woon-werk 30km vv
- Free2be
- Veteraan
- Berichten: 892
- Lid geworden op: 26 aug 2018, 10:58
- Locatie: Hasselt
- Merk SP: ST3 limited edition
- Km-stand: 2000
Tijd dat je van de belangrijkste frustratie af raakt, de FM. Zo door je verhaal te lezen, zijn het problemen die hier wel geregeld voorbij komen. Die ook opgelost raken, mits een goede diagnose van een bekwame Stromer technieker. Elke foutcode heeft een betekenis die een verklaring verdient. Om het via het forum op te lossen, lijkt me niet meteen een voor de hand liggende mogelijkheid, het kan liggen aan zoveel factoren, onderdelen, enz..dat er een grondige analyse dient te gebeuren door bekwame techniekers.
ST3 LE gewoon omdat het kan, vrije tijd en werk combinatie.
Ja, ne mens geraakt al wel eens gefrustreerd haha.
Bedankt voor de bemoedigende woorden
ik ga denk ik maar eens op zoek naar een nieuwe FM.
zal ook eens contact opnemen met stromer om na te gaan hoe dat in zijn werk zit als ik van FM wil wisselen.
@mboelis, ik hoop dat je die problemen ook niet moet meemaken !
zal nog een vervolg update posten van zodra ik mijn fiets bij de FM terug kan krijgen.
groetjes
Thor
Bedankt voor de bemoedigende woorden
ik ga denk ik maar eens op zoek naar een nieuwe FM.
zal ook eens contact opnemen met stromer om na te gaan hoe dat in zijn werk zit als ik van FM wil wisselen.
@mboelis, ik hoop dat je die problemen ook niet moet meemaken !
zal nog een vervolg update posten van zodra ik mijn fiets bij de FM terug kan krijgen.
groetjes
Thor
Stromer ST3 (2019) wit 983Wh battery fietstassen : Ortlieb Back Roller Plus