beginnersvraagje

RudydG
Expert
Expert
Berichten: 147
Lid geworden op: 12 mar 2019, 19:22

Hallo, net een oranje ST1X besteld met de grote accu. Heb een nette prijs gekregen, maar de winkel zit 54km bij me vandaan.
Ik vraag aan de winkel om tegen zaterdag als ik hem ga afhalen, de accu op te laden, en vraag me af of ik ermee thuis geraak. Ik zou denken van wel, tenzij er sterk tegenwind staat? Ben 1.75 en 78kg.
Heb niet de bedoeling om echt hard te trappen (wel hard te rijden ;-); daarvoor koop ik de stromer.
Ik heb nu een racefiets met 250w motor (loopt 33-35) en een Cube waar in een 350W achtermotor geplaatst heb, met 670W accu, die ik leeg soms leeg rijd op 40km.
Zou ik het aandurven?
Alvast bedankt voor de input.
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22831
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Als het niet meer zo hard waait dan ga je dit wel redden. (Vanaf windkracht 4 ga je het serieus merken dat je accu sneller terugloopt.)

Gewoon het accu-percentage onderweg een beetje in de gaten houden. Je kunt op je OMNI display instellen dat dit altijd te zien is. Houd wel je ogen goed op de weg, aangezien dit je eerste lange rit op een Stromer is (denk ik). Mocht je gaandeweg zien dat het te hard gaat met de accu, dan voor het laatste stuk de ondersteuning naar stand 2 terugzetten en/of de gevoeligheid van je trapsensor wat lager zetten, dan komt het sowieso goed.
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Gebruikersavatar
Lamkram
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 1047
Lid geworden op: 01 sep 2017, 08:15
Locatie: Almere
Merk SP: Stromer ST7 ARBR
Km-stand: 53.000

Wind in de rug geen probleem maar tegen kan het hard gaan. Net wat Stromer zegt goed opletten op je accu. Misschien beginnen op stand 2 en kijken wat er gebeurt valt het mee dan naar stand 3. Neem in elk geval het zekere voor het onzekere.

Mooi hoor zo'n ST1X, veel plezier ermee.

Groet Mark
:d3:
Go-ST1x 13455 km
GO-FAST ST5 (L) 37215 km
GO-Nice ST7 ARBR 2653 km
GO-Nice ST7 #2 ARBR........km


25Km enkele reis. Regio Almere-Amsterdam-Almere
:d3:
pvg
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 336
Lid geworden op: 07 nov 2018, 07:32
Locatie: Noord-Brabant

Maandagavond 50km windkracht 4/5 tegen gefietst (pal op kop de hele route...). Alles op stand 2 (standaard instelling met snelheid op max gezet), sensor op 50%. Bij thuiskomst >20% over en spierpijn... Je snelheid wat naar beneden aanpassen.
38 km enkel, 3x per week
ST2 2018, 983 Wh zwart + CTCW2P 26x2.2” + Ortliebs + Kinekt 2.1 + Cratoni Vigor + Abus Pedelec 2.0 Ace + Van Zijp + Ergotec M88
ST1X 2017, 983 Wh wit + Schwalbe BB + Kinekt 2.1 + Lazer Anverz + Van Zijp + Ergotec M88
RudydG
Expert
Expert
Berichten: 147
Lid geworden op: 12 mar 2019, 19:22

Alvast bedankt voor de reacties. Krijg volgens weerbericht 35km kopwind. Dus opletten geblazen. Zal wel rustig beginnen, 45 is zowiezo niet evident op onbekende wegen met een nieuwe fiets.
Hopelijk een 30km/u wel haalbaar. Mja zoals ik het nu doe met mijn Cube, ik begin rustig, en als ik aanvoel dat ik thuis geraak, gaat de power meer en meer open;
Is die omni app gebruiksvriendelijk? Als ik om 9u op een spiksplinternieuwe fiets stap, moet ik wel even de tijd nemen om de app te leren kennen, of is dat simpel? Als ik het hier zo lees is het voor de trapsensor die het grootste verschil geeft?
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22831
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

De OMNI app is niet ingewikkeld (alleen de verbinding tussen de app en de Stromer kan weleens wat crappy zijn). Als het gaat om actieradius: alleen stand 2 is te tweaken via de OMNI app, dat kun je rustig thuis eens bekijken en daarna wat gaan testen. Ook zonder tweaken is stand 2 gewoon bruikbaar.

Voor de eerste rit vanaf je dealer naar huis is het inderdaad het belangrijkste dat je weet dat je kunt switchen tussen stand 1, 2 en 3 via de + en - knoppen aan je stuur, en dat je de gevoeligheid van de trapsensor kunt instellen op de OMNI display op je fiets.

Maar ik ga er vanuit dat de dealer je dit bij aflevering ook allemaal keurig uitlegt, zeker omdat je meteen 54km gaat rijden.
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
RudydG
Expert
Expert
Berichten: 147
Lid geworden op: 12 mar 2019, 19:22

Héhé, al een beetje zenuwachtig. Ben op zich al wel wat gewend, ik rijd nu 35km enkel naar werk, en haal een average van 32-33km/u. maar dan wel volle ondersteuning.
Wat zijn zowat de belangrijkste accesoires?
Heb al een goedgekeurde helm (Lumos) en een leuke zadeltas topeak dynapack XL
Een extra lader denk ik niet nodig te hebben, maar dat zien we wel weer.
Geveerde zadelpen?
Montagekitje voor iphone?
Iets anders?
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22831
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Je kunt het zo gek maken als je wilt, en zo dol als je bankrekening het toelaat.

Ik zou eerst eens lekker gaan Stromeren en rondneuzen op het forum. Gaandeweg kom je er vanzelf wel achter wat voor jou de must haves en de wannehaves zijn ;)
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22831
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

RudydG schreef: 12 mar 2019, 23:00 Iets anders?
Wat me nog te binnen schoot: de Stromer heeft geen spatlap, en dat zorgt voor best veel blerf tegen je bike. Ik zou een spatbordverlenger adviseren van Van Zijp Techniek. De eigenaar van dit bedrijf rijdt zelf ook Stromer en is actief op het forum.

Hij heeft wel meer interessante spullen voor Stromers ontworpen. Met name de dummy voor het accuvak om de deur te kunnen sluiten als de accu eruit is, en het afdekkapkje voor de laadstekker zodat de magneet geen vuil oppikt (met risico op kortsluiting) vind ik persoonlijk onmisbaar:

https://www.vanzijptechniek.nl/product- ... s/stromer/

Over de spullen van Van Zijp zijn voldoende ervaringen op het forum te lezen en inmiddels liggen zijn producten ook in het schap bij verschillende Stromer dealers.
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Gebruikersavatar
FreddyH
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 9406
Lid geworden op: 24 jan 2018, 17:46
Locatie: regio Eindhoven
Merk SP: Klever X-Speed α

Oh ja: absolute must is het dopje voor je oplader-stekker, dat voorkomt dat je allerlei ijzer gruis magnetisch aantrekt. Effectief zorgt het dus voor minder problemen met opladen van je accu.
🇺🇦
There was never a good war, or a bad peace :bn:
[Benjamin Franklin]
Plaats reactie