QonQer

Gebruikersavatar
Louis_ST2
Expert
Expert
Netherlands
Berichten: 296
Lid geworden op: 03 sep 2017, 21:28
Locatie: Langeraar

Op mijn ww traject haal ik regelmatig e-bikes in die 32km gaan.
Ze zijn populair buiten de dorpen, op open stukken met veelal wind hier in het westen.
Ze kunnen daar altijd nog weer een blauwe kenteken plaat op doen :lol:
Na een ST2 is het nu een zwarte ST2+1 geworden. ww 30 km enkele reis. BF, Winter Contis erop
Gebruikersavatar
Stromerfred
Veteraan | Forum Supporter
Veteraan | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 1748
Lid geworden op: 17 jul 2018, 13:14
Locatie: Haarlem
Merk SP: ST7
Km-stand: 4600

Daniel1975 schreef: 07 mar 2019, 21:07 Van mij mag de wetgever dit per direct met terugwerkende kracht verbieden.
25km/u is hard zat voor een standaard ebike.
Helemaal eens. Maar max is ook 25 in NL
Stromer ST1x oranje 2017 (QicQ)
Stromer ST2 zwart 2018 (Juizz)
Stromer ST7, solid gold 2023, verende voorvork, bodyfloat en winglights (Vietz)

Haarlem-Amstelveen 22,5km enkele reis
Gebruikersavatar
Daniel1975
Veteraan
Veteraan
Berichten: 2340
Lid geworden op: 25 mei 2017, 20:11

Ja, dus 32 is óf behandelen als SP of niet mogelijk en terug naar 25.
Gebruikersavatar
FreddyH
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 9406
Lid geworden op: 24 jan 2018, 17:46
Locatie: regio Eindhoven
Merk SP: Klever X-Speed α

Daniel1975 schreef: 08 mar 2019, 00:32 Ja, dus 32 is óf behandelen als SP of niet mogelijk en terug naar 25.
Wettelijk gezien wel. Met dezelfde pakkans als al die snorfietsjes die *kuch* keurig 25 km/h rijden :ck: :bu: :bc
🇺🇦
There was never a good war, or a bad peace :bn:
[Benjamin Franklin]
Wiebe
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 1030
Lid geworden op: 06 dec 2017, 21:50
Locatie: Gouda
Merk SP: Klever N Rogue
Km-stand: 7000

Die vind ik wat kort door de bocht. 25 km/h is voor de fitte fietser aan de lage kant. Op een racefiets tik je ook relatief eenvoudig de 30 km aan en dat is dan geen probleem?
De ondersteuning tot 30 is juist voor de forens en fittere recreatieve fietser een hele mooie snelheid.
Stromer St1X dec 2017 22" Orange, 814 Wh, 32 km enkel, 43506 and not counting anymore.
Klever N Rogue 2023 L Titan, 1200 Wh, 32 km enkel, 4000+ and counting.
Gebruikersavatar
Golvas
Veteraan
Veteraan
Berichten: 5096
Lid geworden op: 23 dec 2018, 16:30
Locatie: BE

Wiebe schreef: 08 mar 2019, 08:34 Op een racefiets tik je ook relatief eenvoudig de 30 km aan en dat is dan geen probleem?
Zo is dat ... het verschil zit hem in het feit dat er zowel voor een e-bike als voor een SP een aantal wettelijke bepalingen (en beperkingen) zijn voor wat betreft de ondersteuning ...
Golvas V2.0 🇧🇪 🇺🇦

🚲 S̶t̶r̶o̶m̶e̶r̶ ̶S̶T̶2̶ ̶2̶0̶1̶8̶ ̶ ̶*̶ ̶ ̶S̶p̶o̶r̶t̶ ̶2̶0̶”̶ ̶ ̶*̶ ̶ ̶M̶a̶t̶t̶ ̶B̶l̶a̶c̶k̶ ̶ ̶*̶ ̶ ̶9̶8̶3̶ ̶W̶h̶ (Verkocht)
Gebruikersavatar
Daniel1975
Veteraan
Veteraan
Berichten: 2340
Lid geworden op: 25 mei 2017, 20:11

Wiebe schreef: 08 mar 2019, 08:34 Die vind ik wat kort door de bocht. 25 km/h is voor de fitte fietser aan de lage kant. Op een racefiets tik je ook relatief eenvoudig de 30 km aan en dat is dan geen probleem?
De ondersteuning tot 30 is juist voor de forens en fittere recreatieve fietser een hele mooie snelheid.
Eens met je stelling over de race- en fitte fietser.
Echter, die mensen doen het op eigen kracht, zijn fit genoeg om dit te kunnen met bijhorende alertheid en reactie vermogen.
Hoe is dit als je 30km/u kado krijgt door een motortje en deze snelheden dus ook gereden gaan worden door mensen die niet die vaardigheid hebben? Je ziet nu al heel vaak mensen 25km/u rijden die dat eigenlijk niet zelf zouden kunnen. Door de veel lagere prijs zal zo'n 30km/u fiets veel sneller worden aangeschaft dan een SP. Een Stromer oid wordt toch vooral aangeschaft door getrainde forenzen (of toerders met teveel geld ;p ;p ).
Gebruikersavatar
Stromerfred
Veteraan | Forum Supporter
Veteraan | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 1748
Lid geworden op: 17 jul 2018, 13:14
Locatie: Haarlem
Merk SP: ST7
Km-stand: 4600

Na alle speculaties ben ik nog steeds benieuwd naar de reactie van QicQ op hoe zij de maximum snelheid van hun fiets zien. Ze adverteren nl met “ondersteuning tot 32/km” en dit mag niet als het geen SP is (en dat is het niet want fiets heeft bel en geen claxon)
Stromer ST1x oranje 2017 (QicQ)
Stromer ST2 zwart 2018 (Juizz)
Stromer ST7, solid gold 2023, verende voorvork, bodyfloat en winglights (Vietz)

Haarlem-Amstelveen 22,5km enkele reis
dutchRolf
Rookie
Rookie
Netherlands
Berichten: 2
Lid geworden op: 16 dec 2018, 09:05
Merk SP: Klever
Km-stand: 8000

Discussie...
Bijzonder hoe forumleden hier post na post besteden om hun mening te geven over wettelijke zaken in plaats van een fiets te bespreken die ondersteunt tot 32km/uur.

Testrit op prototype
Ondertussen heb ik dus een testrit gemaakt op deze Qicq Qonqer. Qua specificaties kon de Amsterdamse winkel per 18 maart 2019 nog niet zeggen welke koplamp en banden op de eindversie komen want de testversie in de winkel is een prototype, een van de drie modellen met elk een verschillende uitrusting om reacties bij de presentatie los te maken. Op de foto's in de bijlage staan in ieder geval de onderdelen die zeker op de eindversie komen zoals bevestigd door de verkoper.

Rij impressie
In de maximale ondersteuning, stand 5, duwt de Bafang motor in het achterwiel je in enkele trappen naar 30 km. Bij 32 km is direct voelbaar dat de motor niet verder aanvult. Met de Shimano 9-speed heb je dan nog standen 8 en 9 over om de snelheid verder op te voeren. Als ongetrainde fietsen kwam ik niet verder dan 35 km maar 32 km als kruissnelheid is goed haalbaar. De Decipher schijfremmen doen prima hun werk en de Shimano versnelling (Altus stuur schakelaar en Alivio derailleur) schakelt prettig. Ik heb alleen op asfalt getest en daarbij voldeden de testbanden prima maar deze zijn niet de banden op de definitieve versie. Het display dat de motor aanstuurt is klein en erg basic met alleen de snelheid en mate van ondersteuning (standen 1-5) maar het volstaat prima. De fiets voelt solide maar ziet er sierlijk uit: meer als een stadsfiets en minder lomp dan een mountainbike.

Upgraden
Een bagagedrager is een optie en dan kom je ook al bij wat deze fiets zo interessant maakt: het is een betaalbare snelle e-bike je naar hartelust kunt upgraden. De basisversie (418 wh accu) kost rond de 1.900 euro. Een verende voorvork kost circa 150 euro extra. Een alternatief daarvoor is een verende stuurpen die het stuur in een hoek van 30graden zet waardoor dit hoger en meer naar de berijder komt. Een verende zadelpen of bodyfloat, banden met profiel naar keuze, eenander stuur, pas maar aan. Het plastic cover van het accuvak komt op mij erg 'goedkoop' over maar dat is bijzaak. Volgens Odette van Qicq worden de eerste fietsen eind april 2019 geleverd.

45 of 30 km?
Ikzelf ga uiteindelijk kiezen tussen een 45 km Stromer of een snelle e-bike die NIET softwarematig op 25km wordt begrensd. Deze Qonqer is voor mij een serieuze kandidaat.
Bijlagen
BafangMetCassette.jpg
BafangMetCassette.jpg (3.35 MiB) 4614 keer bekeken
Geïnteresseerd in ervaringen en tips van mede speeleccters
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22818
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

dutchRolf schreef: 21 mar 2019, 00:29 Bijzonder hoe forumleden hier post na post besteden om hun mening te geven over wettelijke zaken in plaats van een fiets te bespreken die ondersteunt tot 32km/uur.
Dat is een volstrekt relevante discussie. Dit type e-bike is illegaal in NL+BE en daarmee is dit topic in strijd met de huisregels. Topic afgesloten.
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Plaats reactie