Oordoppen... maar welke ?

Gebruikersavatar
mboelis
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 1031
Lid geworden op: 21 feb 2019, 14:43
Locatie: Westfriesland
Merk SP: Stromer ST3 2019
Km-stand: 40k

Ik heb al jaren de otoplastieken van Alpine op de motor. Op zich bevallen die goed maar bij een vakantie van meer dan 4 dagen staat bij mij het bloed in de gehoorgang omdat otoplastieken te vaak in en uit gaan op een dag.
Ik gebruik bij zeer frequent gebruik de oranje oordoppen 1100SP van 3M. Bij Action verkopen ze een versie die erop lijkt maar die zijn minder goed dan die van 3M. Als ze een beetje vuil worden maak je ze schoon door een uurtje te weken in een schaaltje lauw water en biotex.

Otoplastieken soepel inbrengen heb ik jaren gedaan met Sensilube. Het kleinste flesje van 10ml neem je makkelijk mee onderweg. De grote bulkfles laat je op je nachtkastje staan.

Wegens overgevoelige gehoorgangen gebruik ik de laatste 2 jaar Sudocreme. Dat neem ik mee in een klein schroefbusje dat ik in een campingwinkel heb gekocht. Met je pink of een wattenstaafje voorzie ik de gehoorgang van een dun laagje. Ik vind Sudocreme uiteindelijk het beste bevallen.
/Marco
ST3 2019 Sport L Cool White 983Wh, woon-werk 30km vv
pvg
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 336
Lid geworden op: 07 nov 2018, 07:32
Locatie: Noord-Brabant

Stromeur schreef: 03 mar 2019, 13:30
pvg schreef: 03 mar 2019, 10:36
Stromeur schreef: 15 mei 2018, 13:34 Mijn gehoor is ook al deels naar de knoppen na 20 jaar te hebben gewerkt als dj en dat vind ik echt heel, heel erg.
:shock: wtf, dan ken jij ook new-line?!
Sterker nog: ik heb daar 7 jaar lang gewerkt (totdat Bax en de Crisis te hard op de omzet gingen drukken). Was je er klant?
Yes, was/ben er af en toe (web-)klant, en vip-lid :cool2: Ik doe voor de hobby geluid voor bands, vandaar. Grappig hoe hobbies kruisen. :d3:
38 km enkel, 3x per week
ST2 2018, 983 Wh zwart + CTCW2P 26x2.2” + Ortliebs + Kinekt 2.1 + Cratoni Vigor + Abus Pedelec 2.0 Ace + Van Zijp + Ergotec M88
ST1X 2017, 983 Wh wit + Schwalbe BB + Kinekt 2.1 + Lazer Anverz + Van Zijp + Ergotec M88
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22773
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Inderdaad erg leuk. Ik heb het forum jarenlang gemodereerd, samen met destijds Dré, Victor en Tom. Ik was net als jij ook klant bij de winkel. Later ben ik in de zaak gaan werken, ben daarvoor van Utrecht naar Harlingen verhuisd. Toen ik met die baan stopte, ben ik ook met het forum opgehouden. (Zit helaas niet veel leven meer in dat forum de laatste jaren.)
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
pvg
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 336
Lid geworden op: 07 nov 2018, 07:32
Locatie: Noord-Brabant

Ja, helaas. Als iets een euro goedkoper is bij een andere (web-)winkel, bestelt men daar. En vervolgens wel op het forum een vraag stellen als er een probleem is met het product... de “facebook-generatie”...

Tom vertrekt naar het buitenland btw. Zijn hele handel staat te koop.
38 km enkel, 3x per week
ST2 2018, 983 Wh zwart + CTCW2P 26x2.2” + Ortliebs + Kinekt 2.1 + Cratoni Vigor + Abus Pedelec 2.0 Ace + Van Zijp + Ergotec M88
ST1X 2017, 983 Wh wit + Schwalbe BB + Kinekt 2.1 + Lazer Anverz + Van Zijp + Ergotec M88
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22773
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Aha, zal veel ouwe meuk bij zitten, Tom kennende :mrgreen: Goeie vent.

Maargoed, vandaar dus ook mijn oordoppen-ervaring. (Al kwam dat deels te laat, gehoor is niet meer wat het zou moeten zijn op mijn leeftijd.)
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
pvg
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 336
Lid geworden op: 07 nov 2018, 07:32
Locatie: Noord-Brabant

:lol:

Vwb oordoppen: ik zou het op de fiets toch niet doen. Met oordoppen kun je alleen maar de ruis (van oren/helm) dempen, maar je dempt het omgevingsgeluid even veel. Voor je hersenen lijkt het dan alsof je evenveel ruis hoort (tov andere geluiden). Ik zou toch proberen de oorzaak weg te nemen: probeer met tape randen van helm af te plakken, probeer verschillende ‘bakkebaarden’, probeer oorwarmers enz.

Mijn Cratoni Vigor helm vind ik op het randje zitten vwb ruis. In de zomer wil ik met mijn vrouw receatief gaan toeren met een lichtere helm, maar dan zal het wel zoeken worden naar een oplossing...
38 km enkel, 3x per week
ST2 2018, 983 Wh zwart + CTCW2P 26x2.2” + Ortliebs + Kinekt 2.1 + Cratoni Vigor + Abus Pedelec 2.0 Ace + Van Zijp + Ergotec M88
ST1X 2017, 983 Wh wit + Schwalbe BB + Kinekt 2.1 + Lazer Anverz + Van Zijp + Ergotec M88
Gebruikersavatar
Free2be
Veteraan
Veteraan
Belgium
Berichten: 892
Lid geworden op: 26 aug 2018, 10:58
Locatie: Hasselt
Merk SP: ST3 limited edition
Km-stand: 2000

Natuurlijk is ieder oor uniek, de ene zal minder last hebben van wind geruis, maar je oren geheel afdichten en je doof opstellen voor het verkeer is geen goed idee.
ST3 LE gewoon omdat het kan, vrije tijd en werk combinatie.
WFVst5
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 1238
Lid geworden op: 17 jul 2018, 23:57
Locatie: Noord Holland

Ik gebruik 2 soorten otoplastieken, harde en zachte beide gemaakt bij Variphone de zachte, zonder koord en helmvriendelijk dempen 35dB draag ik in de DF en meestal op de SP er zitten filters in die akoestistische signalen van blauw-blauw goed doorlaten. De harde zitten geen filters in, dempen 45-50dB en gebruik ik bij slijp/sla/motor/beukwerkzaamheden op het werk ze mogen max. twee jaar gebruikt worden, dan mag ik weer nieuwe laten maken en de oude gaan mee naar huis :mrgreen: Zonder reclame te maken voor dit bedrijf, hier komen ook veel musici, zangers om in-ear monitor setjes aan te laten meten met bijv. Shure of B&W spelertjes erin. Mijn oren waren in bepaald spectrum al iets minder geworden door motorrijden en het werk, de laatste 10 jaar staat het vrijwel stil en kan ik nog steeds genieten van de B&W speakers thuis :cool2: :cool2:
Downwind is allways faster&easyer....but beware of the gybe⛵️💨💨
Gebruikersavatar
Free2be
Veteraan
Veteraan
Belgium
Berichten: 892
Lid geworden op: 26 aug 2018, 10:58
Locatie: Hasselt
Merk SP: ST3 limited edition
Km-stand: 2000

Even een update van de toegestuurde haakse inserts.
Het is een hele verbetering, windgeruis is er nog in aanvaardbare mate.
Oordoppen haakse buisjes inserts.JPG
Oordoppen haakse buisjes inserts.JPG (90.71 KiB) 4010 keer bekeken
ST3 LE gewoon omdat het kan, vrije tijd en werk combinatie.
Gebruikersavatar
Golvas
Veteraan
Veteraan
Berichten: 5096
Lid geworden op: 23 dec 2018, 16:30
Locatie: BE

Ziet er goed uit ... andere weggebruikers zijn nog goed hoorbaar ?
Golvas V2.0 🇧🇪 🇺🇦

🚲 S̶t̶r̶o̶m̶e̶r̶ ̶S̶T̶2̶ ̶2̶0̶1̶8̶ ̶ ̶*̶ ̶ ̶S̶p̶o̶r̶t̶ ̶2̶0̶”̶ ̶ ̶*̶ ̶ ̶M̶a̶t̶t̶ ̶B̶l̶a̶c̶k̶ ̶ ̶*̶ ̶ ̶9̶8̶3̶ ̶W̶h̶ (Verkocht)
Plaats reactie