Het bos en de bomen: pechverhelping in België

Gebruikersavatar
JeroenDG
Expert
Expert
Belgium
Berichten: 256
Lid geworden op: 22 aug 2018, 09:42
Locatie: Aalst, BE

Das ook niet echt wat ik bedoel, misschien wat slecht verwoord.

Waar het op neer komt is dat de familiale verzekering, die in België ook elektrische fietsen met trapondersteuning tot 25 km/h dekt, niet gaat weigeren om uit te betalen voor een ST1 25 omdat er op eenvoudige wijze KAN gebruik gemaakt worden van een code om de begrenzing aan te passen. Ze gaan pas weigeren wanneer je dit ook effectief doet...

Waarom zou dit voor de boost functie dan anders lopen?
ST3 Deep Black XL 983 Wh | Stuur 20mm rise & 20° backsweep | Thudbuster ST

Woon-werk & Stroomverbruikoverzicht
Gebruikersavatar
FreddyH
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 9406
Lid geworden op: 24 jan 2018, 17:46
Locatie: regio Eindhoven
Merk SP: Klever X-Speed α

Omdat achteraf niet bepaald kan worden of je die boost gebruikt hebt?
🇺🇦
There was never a good war, or a bad peace :bn:
[Benjamin Franklin]
Gebruikersavatar
JeroenDG
Expert
Expert
Belgium
Berichten: 256
Lid geworden op: 22 aug 2018, 09:42
Locatie: Aalst, BE

Hetzelfde geld toch ook voor het gebruik van de codes van de ST1?
Hoe gaan ze achterhalen of die niet gewijzigd zijn?
ST3 Deep Black XL 983 Wh | Stuur 20mm rise & 20° backsweep | Thudbuster ST

Woon-werk & Stroomverbruikoverzicht
Gebruikersavatar
FreddyH
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 9406
Lid geworden op: 24 jan 2018, 17:46
Locatie: regio Eindhoven
Merk SP: Klever X-Speed α

Maar als ze gelijk na het ongeluk je fiets onderzoeken en ze zien dat de begrenzer uitstaat... Je hebt niet altijd nog de mogelijkheid om die vlug weer aan te zetten!
🇺🇦
There was never a good war, or a bad peace :bn:
[Benjamin Franklin]
Gebruikersavatar
JeroenDG
Expert
Expert
Belgium
Berichten: 256
Lid geworden op: 22 aug 2018, 09:42
Locatie: Aalst, BE

Afhankelijk van de situatie kan je dan ook niet meer de kans hebben om het boost menu te verlaten voor iemand anders naar de fiets kan kijken...

In ieder geval, we kunnen allemaal hier onze mening en interpretatie geven maar denk niet dat we er daar mee gaan uitkomen.
Ik heb dan ook een mailtje naar VWB gestuurd aangezien zij uiteindelijk wel uitsluitsel kunnen geven of ze een Stromer met verborgen boost-functie al dan niet dekken. Ik plaats hier wel nog een update als ik een antwoord heb.
ST3 Deep Black XL 983 Wh | Stuur 20mm rise & 20° backsweep | Thudbuster ST

Woon-werk & Stroomverbruikoverzicht
Gebruikersavatar
FreddyH
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 9406
Lid geworden op: 24 jan 2018, 17:46
Locatie: regio Eindhoven
Merk SP: Klever X-Speed α

Ah, bij mij zit er gewoon een knopje naast het display, als ik in beweging ben en ik druk daarop dan gaat hij 20 km/h rijden. Hoef dus niks met menu's te doen.

Als dat bij jullie wel zo is dan zat ik er volledig naast.
🇺🇦
There was never a good war, or a bad peace :bn:
[Benjamin Franklin]
Gebruikersavatar
Golvas
Veteraan
Veteraan
Berichten: 5096
Lid geworden op: 23 dec 2018, 16:30
Locatie: BE

JeroenDG schreef: 26 feb 2019, 13:05 In ieder geval, we kunnen allemaal hier onze mening en interpretatie geven maar denk niet dat we er daar mee gaan uitkomen.
Ik geef niet mijn mening en mijn interpretatie, ik geef louter het correcte juridisch kader mee en dat is :

BA Motorrijtuigen is en blijft - tot op heden, in afwachting van de door Kris Peeters reeds twee keer beloofde wetsaanpassing - nog altijd verplicht ... zowel door de garageknop als door de boostfunctie is autonoom rijden met een Stromer immers perfect mogelijk.

Zie ook onderstaand antwoord van F. Bellot (laatste regel !):

Afbeelding
Golvas V2.0 🇧🇪 🇺🇦

🚲 S̶t̶r̶o̶m̶e̶r̶ ̶S̶T̶2̶ ̶2̶0̶1̶8̶ ̶ ̶*̶ ̶ ̶S̶p̶o̶r̶t̶ ̶2̶0̶”̶ ̶ ̶*̶ ̶ ̶M̶a̶t̶t̶ ̶B̶l̶a̶c̶k̶ ̶ ̶*̶ ̶ ̶9̶8̶3̶ ̶W̶h̶ (Verkocht)
Blue
Expert
Expert
Belgium
Berichten: 245
Lid geworden op: 23 sep 2018, 17:23
Locatie: Lier
Merk SP: Geen :(
Km-stand: 800

Dan moeten ze dit ook eens duidelijk maken aan de verzekeringen want die zijn totaal niet mee.

Ag vb:
Garageknop = familiale is correct


En als ze dit in hun voorwaarden zetten teken je ook onder die voorwaarden.
Bijlagen
36584A8B-3EF2-46FB-A791-3B117970721B.png
36584A8B-3EF2-46FB-A791-3B117970721B.png (1.74 MiB) 3724 keer bekeken
2023: Klever N Pinion L 1600Wh besteld en geannuleerd wegens nieuwe “misschien” leverdatum van de 1600Wh in Nov/Dec?
Ex-Stromer ST3
Gebruikersavatar
Golvas
Veteraan
Veteraan
Berichten: 5096
Lid geworden op: 23 dec 2018, 16:30
Locatie: BE

JeroenDG schreef: 26 feb 2019, 13:05 Ik heb dan ook een mailtje naar VWB gestuurd aangezien zij uiteindelijk wel uitsluitsel kunnen geven of ze een Stromer met verborgen boost-functie al dan niet dekken. Ik plaats hier wel nog een update als ik een antwoord heb.
Ik heb ondertussen ook een mailtje naar de VWB gestuurd en kreeg vrij snel een duidelijk antwoord.

Mijn vraag :
Ik heb een vraag over de verzekering Burgerlijke Aansprakelijkheid die de VWB aanbiedt : verzekeren jullie ook een speed-pedelec - in mijn geval gaat het over een Stromer - die seriematig uitgerust is met een zgn. garageknop (autonoom rijden tegen 6 km/u) en die (eveneens seriematig) via het servicemenu uitgerust is met een zgn. boostfunctie welke de fiets in staat stelt om autonoom te rijden tegen 20 km/u ?
Het antwoord van de sporttechnisch medewerker die zich met deze materie bezighoudt :
Het betreft hier een zuivere wettelijke bepaling. Fietsen die autonoom kunnen rijden vallen onder een heel andere categorie volgens de wet. Een categorie die een heel andere verzekering B.A. verreist dan onze fietsverzekering.

Wij kunnen dus gewoonweg geen verzekering aanbieden als fietsfederatie voor speedpedelecs die autonoom kunnen rijden.

Het feit dat uw speedpedelec autonoom kan werken via een service menu of een knop maakt wettelijk gezien geen verschil uit.
M.a.w. : een BA Motorrijtuigen.
Golvas V2.0 🇧🇪 🇺🇦

🚲 S̶t̶r̶o̶m̶e̶r̶ ̶S̶T̶2̶ ̶2̶0̶1̶8̶ ̶ ̶*̶ ̶ ̶S̶p̶o̶r̶t̶ ̶2̶0̶”̶ ̶ ̶*̶ ̶ ̶M̶a̶t̶t̶ ̶B̶l̶a̶c̶k̶ ̶ ̶*̶ ̶ ̶9̶8̶3̶ ̶W̶h̶ (Verkocht)
Gebruikersavatar
Free2be
Veteraan
Veteraan
Belgium
Berichten: 892
Lid geworden op: 26 aug 2018, 10:58
Locatie: Hasselt
Merk SP: ST3 limited edition
Km-stand: 2000

Dat de vernoemde minister nog 'n dossierkast vol, door het parlement gestemde KB's achter houdt om alsnog te publiceren in 't staatsblad, is intussen wel duidelijk. :aq
ST3 LE gewoon omdat het kan, vrije tijd en werk combinatie.
Plaats reactie