Hoi,
Net update stromer st2 en dat is direct merkbaar. Waar je eerst met doorteappen makkelijk 45-48 kon rijden, is dat nu 40-45 en moet je flink doortrappen wil je op 46 uitkomen. Jammer, want op autoweg is dit net zo fijn om met verkeer mee te komen. Onbegrijpelijk dat stromer dit zo maar doet, want met afwijking is de echte snelheid ook 2-3 km langzamer.
Benieuwd of bij volgende update stromer deze geluiden van forum meeneemt en herstelt.
Groeten,
Depp
Maximale snelheid st2 na update
- Stromeur
- Admin | Forum Supporter
- Berichten: 22959
- Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
- Locatie: Friesland
- Merk SP: Stromer ST3 PINION SE
Trapsensor al gekalibreerd na de laatste FW update?
Opmerking naar uit juiste topic verplaatst.
Opmerking naar uit juiste topic verplaatst.
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Ik kon het niet laten even een simpel modelletje te maken voor het benodigde vermogen om 45 km/u te fietsen.pvg schreef: ↑19 feb 2019, 20:45 Nou, vandaag naar huis:
49.4 km in 1:19, 37.4 km/u gemiddeld, 42-43 km/u max. kruissnelheid, 8% over. Windkracht 2/3 tegen. (Gister windkarcht 2 mee.) Windkracht 2-3 komt overeen met 6-19 km/u windsnelheid...
Ik hou het voorlopig dus op de windrichting. Niks mis met de fiets, hooguit dat de sensor af en toe gecalibreerd moet worden (vooral bij temperatuur wisselingen).
Zie bijlage De getallen kloppen aardig: met een paar m/s tegenwind zakt de maximale snelheid (heel snel) onder de 45 km/u. De constanten voor rolweerstand ed zijn afschattingen/opgezocht op internet, niet gemeten. PS: De titel boven de grafiek klopt niet. Dit moet zijn 'Snelheid [km/u] vs Vermogen [W]'.
38 km enkel, 3x per week
ST2 2018, 983 Wh zwart + CTCW2P 26x2.2” + Ortliebs + Kinekt 2.1 + Cratoni Vigor + Abus Pedelec 2.0 Ace + Van Zijp + Ergotec M88
ST1X 2017, 983 Wh wit + Schwalbe BB + Kinekt 2.1 + Lazer Anverz + Van Zijp + Ergotec M88
ST2 2018, 983 Wh zwart + CTCW2P 26x2.2” + Ortliebs + Kinekt 2.1 + Cratoni Vigor + Abus Pedelec 2.0 Ace + Van Zijp + Ergotec M88
ST1X 2017, 983 Wh wit + Schwalbe BB + Kinekt 2.1 + Lazer Anverz + Van Zijp + Ergotec M88
Nieuwe versie van model:
Actieradius toegevoegd en parameters getuned. Het model klopt nu redelijk voor mijn 50km woon-werkrit. Zou leuk zijn als iemand het model tegen bijv. een wat langere rit af zet. Let op: op de horizontale as staat de kruissnelheid (dat is niet de gemiddelde snelheid). Met kruissnelheid bedoel ik de snelheid die je aanhoudt op lange stukken.
Ik hoor graag reacties/correcties.
.Actieradius toegevoegd en parameters getuned. Het model klopt nu redelijk voor mijn 50km woon-werkrit. Zou leuk zijn als iemand het model tegen bijv. een wat langere rit af zet. Let op: op de horizontale as staat de kruissnelheid (dat is niet de gemiddelde snelheid). Met kruissnelheid bedoel ik de snelheid die je aanhoudt op lange stukken.
Ik hoor graag reacties/correcties.
- Bijlagen
-
- plaatje.jpg (111.26 KiB) 4098 keer bekeken
38 km enkel, 3x per week
ST2 2018, 983 Wh zwart + CTCW2P 26x2.2” + Ortliebs + Kinekt 2.1 + Cratoni Vigor + Abus Pedelec 2.0 Ace + Van Zijp + Ergotec M88
ST1X 2017, 983 Wh wit + Schwalbe BB + Kinekt 2.1 + Lazer Anverz + Van Zijp + Ergotec M88
ST2 2018, 983 Wh zwart + CTCW2P 26x2.2” + Ortliebs + Kinekt 2.1 + Cratoni Vigor + Abus Pedelec 2.0 Ace + Van Zijp + Ergotec M88
ST1X 2017, 983 Wh wit + Schwalbe BB + Kinekt 2.1 + Lazer Anverz + Van Zijp + Ergotec M88
Met een kruissnelheid van 30km/h ga ik zeker over de 100 km met de ST2.
Ik heb zelf een meetset van een 60 tal ritten nu, inclusief data over windrichting en windkracht. Ik ga die dingen binnenkort nog eens updaten, maar ik wacht in eerste instantie op mijn zomerbanden
Ik heb zelf een meetset van een 60 tal ritten nu, inclusief data over windrichting en windkracht. Ik ga die dingen binnenkort nog eens updaten, maar ik wacht in eerste instantie op mijn zomerbanden
'Ludo' : ST2 2018 - 983 Wh - 20" Sport - White Gloss - 04/2018 - 27000 km
woon-werk 54 km enkel (Tienen - Genk)
woon-werk 54 km enkel (Tienen - Genk)
Gister voor het eerst in tijden een update gehad bij de dealer (st2 2017). Op de terugweg dacht ik meteen dit te ondervinden. Behoorlijke wind mee en ondersteuning stopte bij 45.5 op de omni waar dit voorheen 48.3 was, batterij was wel zo rond de 30%.
Vandaag meteen maar even met volle batterij en de trapsensor voluit ingesteld en hetzelfde stuk ging weer als vanouds met gemak boven de 48 op de omni. Gps erbij gepakt en schommelde zo tussen de 46 - 46.5.
Of het nou idd door de kalibratie komt of vollere batterij ik was in ieder geval blij weer te vliegen
Vandaag meteen maar even met volle batterij en de trapsensor voluit ingesteld en hetzelfde stuk ging weer als vanouds met gemak boven de 48 op de omni. Gps erbij gepakt en schommelde zo tussen de 46 - 46.5.
Of het nou idd door de kalibratie komt of vollere batterij ik was in ieder geval blij weer te vliegen
-
- Rookie
- Berichten: 6
- Lid geworden op: 01 apr 2018, 17:50
- Locatie: Haarlem
- Merk SP: Stromer
- Km-stand: 8000
In januari heb ik hier gepost dat ook ik een paar kilometer topsnelheid mis. De fiets is toen helemaal nagekeken, hier kwqm niets uit. Omdat ik de firmware verdacht heb ik geprobeerd dit samen met de dealer te testen door een downgrade te doen. De dealer werkte mee, maar zij hebben medewerking van Stromer nodig en dit liep erg moeizaam. Toen er eindelijk een downgrade was uitgevoerd werd deze al rap teniet gedaan omdat volautomatisch de laatste FW versie er weer overheen ging nog voordat ik goed kon testen. Ik heb het toen, na hier weken achteraan te hebben gezeten, maar even zo gelaten...
Maar wat ik eigenlijk niet had verwacht; toen de temperaturen weer opliepen kwam ook de oude topsnelheid weer terug. Nu het volop zomer is kan ik niet anders dan concluderen dan dat de 3 a 4 km lagere snelheid veroorzaakt is door de lagere temperatuur. Dat dit flink invloed heeft op de aktieradius is bekend, maar dat dit ook de oorzaak is van de lagere max. snelheid had ik niet verwacht. Ik blij; inderdaad niets mis met het Stromertje en mijn verdwenen vermogen terug. Ik ben heel benieuwd of meer mensen die eerder over langere tijd een lagere snelheid constateerden ook deze ervaring hebben en weer up-to-speed zijn. Of is hier niets veranderd en de firmware nog steeds hoofdverdachte?
I
Maar wat ik eigenlijk niet had verwacht; toen de temperaturen weer opliepen kwam ook de oude topsnelheid weer terug. Nu het volop zomer is kan ik niet anders dan concluderen dan dat de 3 a 4 km lagere snelheid veroorzaakt is door de lagere temperatuur. Dat dit flink invloed heeft op de aktieradius is bekend, maar dat dit ook de oorzaak is van de lagere max. snelheid had ik niet verwacht. Ik blij; inderdaad niets mis met het Stromertje en mijn verdwenen vermogen terug. Ik ben heel benieuwd of meer mensen die eerder over langere tijd een lagere snelheid constateerden ook deze ervaring hebben en weer up-to-speed zijn. Of is hier niets veranderd en de firmware nog steeds hoofdverdachte?
I
Stromer ST2 Sport, model 2017.
- FreddyH
- Veteraan
- Berichten: 9406
- Lid geworden op: 24 jan 2018, 17:46
- Locatie: regio Eindhoven
- Merk SP: Klever X-Speed α
Je krijgt minder energie uit je accu, niet alleen in "totale hoeveelheid" maar ook in de hoeveelheid op een bepaald moment. Je hebt dus ietsje minder vermogen. Ik merk het met mijn fiets ook.Stromas schreef: ↑06 jul 2019, 14:55 Nu het volop zomer is kan ik niet anders dan concluderen dan dat de 3 a 4 km lagere snelheid veroorzaakt is door de lagere temperatuur. Dat dit flink invloed heeft op de aktieradius is bekend, maar dat dit ook de oorzaak is van de lagere max. snelheid had ik niet verwacht.
MAAR: je had in januari ineens een paar km/h minder topsnelheid? Het is toen toch niet ineens van +10 graden Celsius naar -5 gegaan? Ofwel: je fiets deed het prima, toen gebeurde er "iets" en had je een paar km/h minder topsnelheid... Als het ineens van +10 naar -5 gaat dan kan ik dat met temperatuur verklaren, maar als het al weken tussen de -5 en +5 varieert dan niet zo.
Het kan ook zo zijn dat de nieuwe firmware minder compenseert bij lagere temperaturen, dus dat de oude firmware hogere stromen probeert te trekken als de spanning inzakt oid.
There was never a good war, or a bad peace
[Benjamin Franklin]
-
- Rookie
- Berichten: 6
- Lid geworden op: 01 apr 2018, 17:50
- Locatie: Haarlem
- Merk SP: Stromer
- Km-stand: 8000
Nee, dat zeg ik niet en dat was ook niet zo. Ik heb hier in januari in dit draadje over gepost. Het begon eind vorig jaar en begon op een gegeven moment op te vallen. Maar was moeilijk vast te stellen exact wanneer dit begon. Zie dus ook mijn post van toen.MAAR: je had in januari ineens een paar km/h minder topsnelheid?
Eens, exact dat!Je krijgt minder energie uit je accu, niet alleen in "totale hoeveelheid" maar ook in de hoeveelheid op een bepaald moment. Je hebt dus ietsje minder vermogen. Ik merk het met mijn fiets ook.
Stromer ST2 Sport, model 2017.