Ondersteuning neemt af bij lagere batterij-capaciteit?

Plaats reactie
Pemarten
Runner-up
Runner-up
Berichten: 13
Lid geworden op: 12 dec 2018, 23:04

Hallo! Ik heb mijn eerste 100 km erop zitten en vermoedelijk is mijn topic reeds ergens beschreven maar een vraagje: is het normaal dat wanneer je batterij onder de 20% zit dat je niet meer voluit kan fietsen? :-) ik geraakte niet meer aan de 45...

Merci!

Verder rijdt hij perfect! :cool2:
Gebruikersavatar
Daniel1975
Veteraan
Veteraan
Berichten: 2340
Lid geworden op: 25 mei 2017, 20:11

Ja, is normaal.
Kwestie van harder trappen om toch de 45 te halen :mrgreen:
Richvergunst
Pro
Pro
Netherlands
Berichten: 89
Lid geworden op: 25 jan 2018, 12:43
Locatie: Oberwangen

Ik heb me laten vertellen door de FM dat het amperage :bi en voltage dan niet meer in balans is en de accu en daardoor minder vermogen geeft. :ck:

Ik had eerst een st1 en merkte dit al bij een accu stand van minder dan 40%.

Nu met de St3 heb ik het verschil nauwelijks gevoeld :d3:
ST 3 black matte :P, ortlieb backroller classic , Bodyfloat kinect, Giro bexley mips :geek:, spatbordverlengers van Zijp techniek :mrgreen:
pvg
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 336
Lid geworden op: 07 nov 2018, 07:32
Locatie: Noord-Brabant

Klopt. Stel dat de motor 3 Ohm is, dan levert een volle accu bij 48V: 48 / 3 = 16A, 16A * 48V = 768W
Als de accuspanning wat lager is, bijv 45V: 45 / 3 = 15A, 15A * 45V = 675W

Het maximaal vermogen gaat dus snel achteruit als de accuspanning afneemt. De accuspanning zakt vooral de laatste procenten meer in.

(Bovenstaande zijn slechts voorbeeld getallen, niet gemeten oid.)
38 km enkel, 3x per week
ST2 2018, 983 Wh zwart + CTCW2P 26x2.2” + Ortliebs + Kinekt 2.1 + Cratoni Vigor + Abus Pedelec 2.0 Ace + Van Zijp + Ergotec M88
ST1X 2017, 983 Wh wit + Schwalbe BB + Kinekt 2.1 + Lazer Anverz + Van Zijp + Ergotec M88
Gebruikersavatar
FreddyH
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 9406
Lid geworden op: 24 jan 2018, 17:46
Locatie: regio Eindhoven
Merk SP: Klever X-Speed α

Behalve dan dat de motor geen Ohmse weerstand heeft maar een inductieve :mrgreen:

En dat de accuspanning varieert, daarin zit de crux: bij volle accu levert deze 53-54V, als de accu bijna leeg is dan nog ongeveer 44V. Bij gelijkblijvende stroom zakt het vermogen dus in.
Stromer corrigeert hiervoor in de motor aansturing om het vermogen ietwat constant te houden, maar vanaf ongeveer 20% laten ze het vermogen zakken om de range nog wat op te trekken.
🇺🇦
There was never a good war, or a bad peace :bn:
[Benjamin Franklin]
Gebruikersavatar
FreddyH
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 9406
Lid geworden op: 24 jan 2018, 17:46
Locatie: regio Eindhoven
Merk SP: Klever X-Speed α

Richvergunst schreef: 16 feb 2019, 10:54 Ik heb me laten vertellen door de FM dat het amperage :bi en voltage dan niet meer in balans is en...
Iets met een klok en een klepel... Ofwel: complete BS.
🇺🇦
There was never a good war, or a bad peace :bn:
[Benjamin Franklin]
pvg
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 336
Lid geworden op: 07 nov 2018, 07:32
Locatie: Noord-Brabant

FreddyH schreef: 16 feb 2019, 12:00 Behalve dan dat de motor geen Ohmse weerstand heeft maar een inductieve :mrgreen:
Ja, je kunt het verhaal heel ‘complex’ maken, maar feit blijft dat de parasitaire ohmse weerstand van de spoelen de maximale stroom en dus maximale kracht beperken (afhankelijk van de beschikbare spanning).
38 km enkel, 3x per week
ST2 2018, 983 Wh zwart + CTCW2P 26x2.2” + Ortliebs + Kinekt 2.1 + Cratoni Vigor + Abus Pedelec 2.0 Ace + Van Zijp + Ergotec M88
ST1X 2017, 983 Wh wit + Schwalbe BB + Kinekt 2.1 + Lazer Anverz + Van Zijp + Ergotec M88
Plaats reactie