Graag gedaan! We leren hier allemaal van elkaar
Accu zelfontlading
In een verwarmde plek, of in de koude?
'Ludo' : ST2 2018 - 983 Wh - 20" Sport - White Gloss - 04/2018 - 27000 km
woon-werk 54 km enkel (Tienen - Genk)
woon-werk 54 km enkel (Tienen - Genk)
- FreddyH
- Veteraan
- Berichten: 9406
- Lid geworden op: 24 jan 2018, 17:46
- Locatie: regio Eindhoven
- Merk SP: Klever X-Speed α
Dit is denk ik een combinatie van weinig terugval met een meetfout op je Stromer. Twee feiten waar ik dat op baseer:
- je accu heeft zelfontlading
- bij een Li-Ion batterij is het verschil tussen 100% en 95% vol nauwelijks te meten.
Ik gok dan op een koude plek, dan heb je minder zelfontlading.
There was never a good war, or a bad peace
[Benjamin Franklin]
- Martijn Rookie
- Veteraan
- Berichten: 336
- Lid geworden op: 18 dec 2018, 21:56
- Locatie: Vleuten
Dacht dit hoger was in koude ruimte? Weer wat geleerd! Hoe komt het dat actieradius kleiner is bij koud weer?
Stromer ST2 2018 - Commute Vleuten-Hilversum 32 KM (neem detour door Lage Vuursche)
Ik heb er alleen last van bij vriestemperaturenMartijn Rookie schreef: ↑13 feb 2019, 11:48 Dacht dit hoger was in koude ruimte? Weer wat geleerd! Hoe komt het dat actieradius kleiner is bij koud weer?
'Ludo' : ST2 2018 - 983 Wh - 20" Sport - White Gloss - 04/2018 - 27000 km
woon-werk 54 km enkel (Tienen - Genk)
woon-werk 54 km enkel (Tienen - Genk)
- FreddyH
- Veteraan
- Berichten: 9406
- Lid geworden op: 24 jan 2018, 17:46
- Locatie: regio Eindhoven
- Merk SP: Klever X-Speed α
Hier lopen 2 dingen door elkaar: zelfontlading en gebruik van de accu. Even simpel gezegd: bij lage temperaturen wordt de vloeistof in je Li-Ion accu dikker (stroperiger) waardoor die minder goed zijn energie kwijt kan. De energie *is* er wel, maar de accu kan deze niet kwijt. Beetje vergelijkbaar met dat jij als mens beter een 100m sprint kunt doen als je spieren warm zijn dan wanneer je spieren koud zijn.Martijn Rookie schreef: ↑13 feb 2019, 11:48 Dacht dit hoger was in koude ruimte? Weer wat geleerd! Hoe komt het dat actieradius kleiner is bij koud weer?
Hoe beter de accu zijn energie kwijt kan (lees: hoe warmer - tot bepaalde hoogte natuurlijk) hoe beter deze ook zijn energie kan verliezen (zelfontlading). Andersom geldt dat ook: een koude accu kan minder goed zijn energie kwijt en dus heeft deze ook minder zelfontlading.
Over de actieradius: door de koude verlies je geen capaciteit, maar de accu kan deze minder goed vrijgeven. De maximale stroom die de accu kan leveren wordt dus lager en je kunt je accu niet helemaal leeg trekken. Als je vervolgens de accu opwarmd dan doet deze het ineens wel. Dit kun je goed merken met bijvoorbeeld batterijen van je fototoestel, mobiel of (Li-Ion) accu-boormachine. Een langere tijd bij -10 buiten en je camera/mobiel/boormachine houdt er mee op. Vervolgens verwissel je die accu even met de reserve die in je binnenzak zit en een half uur later doet de eerste het gewoon weer. Nu stop je de accu van je fiets typisch niet in je binnenzak, en hebben de meesten van ons ook geen 2e accu dus dit is meer ter illustratie.
Als je je fiets dus een tijd niet gebruikt dan is het het beste om deze tot ± 60% (max 80%) op te laden, de accu vervolgens koel opslaan en voor gebruik weer op kamertemperatuur laten komen. Mocht je de accu echt lang niet gebruiken, dan eens in de paar maanden de accu terug naar 60-80% opladen.
Aangezien mijn fiets niet zo nauwkeurig aangeeft wat het accupercentage is (en ik wat lui ben) is mijn werkwijze heel simpel: vol laden, vervolgens een stukje van 5 km of zo fietsen om de accu net niet vol te hebben (vindt Li-Ion niet zo leuk bij opslag, vandaar de 60%) en het daar bij te laten. Maar op de een of andere manier komt het niet zo vaak voor dat ik mijn fiets lang niet gebruik
Nee dus. De bruikbare energie gaat omlaag, de capaciteit gaat niet spontaan weg
There was never a good war, or a bad peace
[Benjamin Franklin]
- Martijn Rookie
- Veteraan
- Berichten: 336
- Lid geworden op: 18 dec 2018, 21:56
- Locatie: Vleuten
Top thx Freddy!FreddyH schreef: ↑13 feb 2019, 13:07Hier lopen 2 dingen door elkaar: zelfontlading en gebruik van de accu. Even simpel gezegd: bij lage temperaturen wordt de vloeistof in je Li-Ion accu dikker (stroperiger) waardoor die minder goed zijn energie kwijt kan. De energie *is* er wel, maar de accu kan deze niet kwijt. Beetje vergelijkbaar met dat jij als mens beter een 100m sprint kunt doen als je spieren warm zijn dan wanneer je spieren koud zijn.Martijn Rookie schreef: ↑13 feb 2019, 11:48 Dacht dit hoger was in koude ruimte? Weer wat geleerd! Hoe komt het dat actieradius kleiner is bij koud weer?
Hoe beter de accu zijn energie kwijt kan (lees: hoe warmer - tot bepaalde hoogte natuurlijk) hoe beter deze ook zijn energie kan verliezen (zelfontlading). Andersom geldt dat ook: een koude accu kan minder goed zijn energie kwijt en dus heeft deze ook minder zelfontlading.
Over de actieradius: door de koude verlies je geen capaciteit, maar de accu kan deze minder goed vrijgeven. De maximale stroom die de accu kan leveren wordt dus lager en je kunt je accu niet helemaal leeg trekken. Als je vervolgens de accu opwarmd dan doet deze het ineens wel. Dit kun je goed merken met bijvoorbeeld batterijen van je fototoestel, mobiel of (Li-Ion) accu-boormachine. Een langere tijd bij -10 buiten en je camera/mobiel/boormachine houdt er mee op. Vervolgens verwissel je die accu even met de reserve die in je binnenzak zit en een half uur later doet de eerste het gewoon weer. Nu stop je de accu van je fiets typisch niet in je binnenzak, en hebben de meesten van ons ook geen 2e accu dus dit is meer ter illustratie.
Als je je fiets dus een tijd niet gebruikt dan is het het beste om deze tot ± 60% (max 80%) op te laden, de accu vervolgens koel opslaan en voor gebruik weer op kamertemperatuur laten komen. Mocht je de accu echt lang niet gebruiken, dan eens in de paar maanden de accu terug naar 60-80% opladen.
Aangezien mijn fiets niet zo nauwkeurig aangeeft wat het accupercentage is (en ik wat lui ben) is mijn werkwijze heel simpel: vol laden, vervolgens een stukje van 5 km of zo fietsen om de accu net niet vol te hebben (vindt Li-Ion niet zo leuk bij opslag, vandaar de 60%) en het daar bij te laten. Maar op de een of andere manier komt het niet zo vaak voor dat ik mijn fiets lang niet gebruik
Nee dus. De bruikbare energie gaat omlaag, de capaciteit gaat niet spontaan weg
Stromer ST2 2018 - Commute Vleuten-Hilversum 32 KM (neem detour door Lage Vuursche)
Mijn persoonlijke ervaring vwb zelfontlading zijn zeer positief. Half december mijn Stromer met een volle accu in de schuur gezet voor zijn winterslaapje en gistermorgen weer eruit gehaald voor een ritje van 20 km, en tot mijn verbazing was de accu nog steeds 100 %.
De stromer accu’s kosten wel een lieve duit, maar het zijn wel de beste accu’s in zijn soort naar mijn idee.
De stromer accu’s kosten wel een lieve duit, maar het zijn wel de beste accu’s in zijn soort naar mijn idee.