Accu zelfontlading

Gebruikersavatar
FreddyH
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 9406
Lid geworden op: 24 jan 2018, 17:46
Locatie: regio Eindhoven
Merk SP: Klever X-Speed α

vangelis schreef: 12 feb 2019, 21:58 zal eerst volgende keer dat de fiets weer eens voor langere tijd stil staat, er eens mee aan de slag gaan!
Dank voor jullie uitleg en advies! :cool2:
Graag gedaan! We leren hier allemaal van elkaar :az
🇺🇦
There was never a good war, or a bad peace :bn:
[Benjamin Franklin]
Gebruikersavatar
Tomasj
Veteraan
Veteraan
Papua New Guinea
Berichten: 2789
Lid geworden op: 07 jan 2018, 22:01
Locatie: Vlaams-Brabant, B

BadPritt schreef: 12 feb 2019, 20:29 ST2 laatste keer gebruikt op 5 januari, 100% volgeladen weggezet.
Nu op 12 februari hem terug klaargezet om morgen naar het werk te rijden.
Nog steeds 100% ...

Zo hoort het denk ik dan maar :ay
In een verwarmde plek, of in de koude?
'Ludo' : ST2 2018 - 983 Wh - 20" Sport - White Gloss - 04/2018 - 27000 km
woon-werk 54 km enkel (Tienen - Genk)
Gebruikersavatar
FreddyH
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 9406
Lid geworden op: 24 jan 2018, 17:46
Locatie: regio Eindhoven
Merk SP: Klever X-Speed α

BadPritt schreef: 12 feb 2019, 20:29 ST2 laatste keer gebruikt op 5 januari, 100% volgeladen weggezet.
Nu op 12 februari hem terug klaargezet om morgen naar het werk te rijden.
Nog steeds 100% ...

Zo hoort het denk ik dan maar :ay
Dit is denk ik een combinatie van weinig terugval met een meetfout op je Stromer. Twee feiten waar ik dat op baseer:
- je accu heeft zelfontlading
- bij een Li-Ion batterij is het verschil tussen 100% en 95% vol nauwelijks te meten.
Tomasj schreef: 12 feb 2019, 23:09In een verwarmde plek, of in de koude?
Ik gok dan op een koude plek, dan heb je minder zelfontlading.
🇺🇦
There was never a good war, or a bad peace :bn:
[Benjamin Franklin]
Gebruikersavatar
Martijn Rookie
Veteraan
Veteraan
Berichten: 336
Lid geworden op: 18 dec 2018, 21:56
Locatie: Vleuten

Dacht dit hoger was in koude ruimte? Weer wat geleerd! Hoe komt het dat actieradius kleiner is bij koud weer?
Stromer ST2 2018 - Commute Vleuten-Hilversum 32 KM (neem detour door Lage Vuursche)
Gebruikersavatar
Tomasj
Veteraan
Veteraan
Papua New Guinea
Berichten: 2789
Lid geworden op: 07 jan 2018, 22:01
Locatie: Vlaams-Brabant, B

Martijn Rookie schreef: 13 feb 2019, 11:48 Dacht dit hoger was in koude ruimte? Weer wat geleerd! Hoe komt het dat actieradius kleiner is bij koud weer?
Ik heb er alleen last van bij vriestemperaturen
'Ludo' : ST2 2018 - 983 Wh - 20" Sport - White Gloss - 04/2018 - 27000 km
woon-werk 54 km enkel (Tienen - Genk)
Gebruikersavatar
Free2be
Veteraan
Veteraan
Belgium
Berichten: 892
Lid geworden op: 26 aug 2018, 10:58
Locatie: Hasselt
Merk SP: ST3 limited edition
Km-stand: 2000

Is een algemeen batterij fenomeen, dat bij vriesweer je capaciteit van je batterij flink achteruit gaat.
ST3 LE gewoon omdat het kan, vrije tijd en werk combinatie.
Gebruikersavatar
FreddyH
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 9406
Lid geworden op: 24 jan 2018, 17:46
Locatie: regio Eindhoven
Merk SP: Klever X-Speed α

Martijn Rookie schreef: 13 feb 2019, 11:48 Dacht dit hoger was in koude ruimte? Weer wat geleerd! Hoe komt het dat actieradius kleiner is bij koud weer?
Hier lopen 2 dingen door elkaar: zelfontlading en gebruik van de accu. Even simpel gezegd: bij lage temperaturen wordt de vloeistof in je Li-Ion accu dikker (stroperiger) waardoor die minder goed zijn energie kwijt kan. De energie *is* er wel, maar de accu kan deze niet kwijt. Beetje vergelijkbaar met dat jij als mens beter een 100m sprint kunt doen als je spieren warm zijn dan wanneer je spieren koud zijn.

Hoe beter de accu zijn energie kwijt kan (lees: hoe warmer - tot bepaalde hoogte natuurlijk) hoe beter deze ook zijn energie kan verliezen (zelfontlading). Andersom geldt dat ook: een koude accu kan minder goed zijn energie kwijt en dus heeft deze ook minder zelfontlading.

Over de actieradius: door de koude verlies je geen capaciteit, maar de accu kan deze minder goed vrijgeven. De maximale stroom die de accu kan leveren wordt dus lager en je kunt je accu niet helemaal leeg trekken. Als je vervolgens de accu opwarmd dan doet deze het ineens wel. Dit kun je goed merken met bijvoorbeeld batterijen van je fototoestel, mobiel of (Li-Ion) accu-boormachine. Een langere tijd bij -10 buiten en je camera/mobiel/boormachine houdt er mee op. Vervolgens verwissel je die accu even met de reserve die in je binnenzak zit en een half uur later doet de eerste het gewoon weer. Nu stop je de accu van je fiets typisch niet in je binnenzak, en hebben de meesten van ons ook geen 2e accu dus dit is meer ter illustratie.

Als je je fiets dus een tijd niet gebruikt dan is het het beste om deze tot ± 60% (max 80%) op te laden, de accu vervolgens koel opslaan en voor gebruik weer op kamertemperatuur laten komen. Mocht je de accu echt lang niet gebruiken, dan eens in de paar maanden de accu terug naar 60-80% opladen.
Aangezien mijn fiets niet zo nauwkeurig aangeeft wat het accupercentage is (en ik wat lui ben) is mijn werkwijze heel simpel: vol laden, vervolgens een stukje van 5 km of zo fietsen om de accu net niet vol te hebben (vindt Li-Ion niet zo leuk bij opslag, vandaar de 60%) en het daar bij te laten. Maar op de een of andere manier komt het niet zo vaak voor dat ik mijn fiets lang niet gebruik :cool2:
Free2be schreef: 13 feb 2019, 12:55 Is een algemeen batterij fenomeen, dat bij vriesweer je capaciteit van je batterij flink achteruit gaat.
Nee dus. De bruikbare energie gaat omlaag, de capaciteit gaat niet spontaan weg :mrgreen:
🇺🇦
There was never a good war, or a bad peace :bn:
[Benjamin Franklin]
Gebruikersavatar
Free2be
Veteraan
Veteraan
Belgium
Berichten: 892
Lid geworden op: 26 aug 2018, 10:58
Locatie: Hasselt
Merk SP: ST3 limited edition
Km-stand: 2000

Ok, dank voor de verduidelijking. Het feit is, dat je minder kan met dezelfde batterij. :oops:
ST3 LE gewoon omdat het kan, vrije tijd en werk combinatie.
Gebruikersavatar
Martijn Rookie
Veteraan
Veteraan
Berichten: 336
Lid geworden op: 18 dec 2018, 21:56
Locatie: Vleuten

FreddyH schreef: 13 feb 2019, 13:07
Martijn Rookie schreef: 13 feb 2019, 11:48 Dacht dit hoger was in koude ruimte? Weer wat geleerd! Hoe komt het dat actieradius kleiner is bij koud weer?
Hier lopen 2 dingen door elkaar: zelfontlading en gebruik van de accu. Even simpel gezegd: bij lage temperaturen wordt de vloeistof in je Li-Ion accu dikker (stroperiger) waardoor die minder goed zijn energie kwijt kan. De energie *is* er wel, maar de accu kan deze niet kwijt. Beetje vergelijkbaar met dat jij als mens beter een 100m sprint kunt doen als je spieren warm zijn dan wanneer je spieren koud zijn.

Hoe beter de accu zijn energie kwijt kan (lees: hoe warmer - tot bepaalde hoogte natuurlijk) hoe beter deze ook zijn energie kan verliezen (zelfontlading). Andersom geldt dat ook: een koude accu kan minder goed zijn energie kwijt en dus heeft deze ook minder zelfontlading.

Over de actieradius: door de koude verlies je geen capaciteit, maar de accu kan deze minder goed vrijgeven. De maximale stroom die de accu kan leveren wordt dus lager en je kunt je accu niet helemaal leeg trekken. Als je vervolgens de accu opwarmd dan doet deze het ineens wel. Dit kun je goed merken met bijvoorbeeld batterijen van je fototoestel, mobiel of (Li-Ion) accu-boormachine. Een langere tijd bij -10 buiten en je camera/mobiel/boormachine houdt er mee op. Vervolgens verwissel je die accu even met de reserve die in je binnenzak zit en een half uur later doet de eerste het gewoon weer. Nu stop je de accu van je fiets typisch niet in je binnenzak, en hebben de meesten van ons ook geen 2e accu dus dit is meer ter illustratie.

Als je je fiets dus een tijd niet gebruikt dan is het het beste om deze tot ± 60% (max 80%) op te laden, de accu vervolgens koel opslaan en voor gebruik weer op kamertemperatuur laten komen. Mocht je de accu echt lang niet gebruiken, dan eens in de paar maanden de accu terug naar 60-80% opladen.
Aangezien mijn fiets niet zo nauwkeurig aangeeft wat het accupercentage is (en ik wat lui ben) is mijn werkwijze heel simpel: vol laden, vervolgens een stukje van 5 km of zo fietsen om de accu net niet vol te hebben (vindt Li-Ion niet zo leuk bij opslag, vandaar de 60%) en het daar bij te laten. Maar op de een of andere manier komt het niet zo vaak voor dat ik mijn fiets lang niet gebruik :cool2:
Free2be schreef: 13 feb 2019, 12:55 Is een algemeen batterij fenomeen, dat bij vriesweer je capaciteit van je batterij flink achteruit gaat.
Nee dus. De bruikbare energie gaat omlaag, de capaciteit gaat niet spontaan weg :mrgreen:
Top thx Freddy! 💪🏻
Stromer ST2 2018 - Commute Vleuten-Hilversum 32 KM (neem detour door Lage Vuursche)
netvista
Pro
Pro
Berichten: 71
Lid geworden op: 08 jul 2017, 20:54

Mijn persoonlijke ervaring vwb zelfontlading zijn zeer positief. Half december mijn Stromer met een volle accu in de schuur gezet voor zijn winterslaapje en gistermorgen weer eruit gehaald voor een ritje van 20 km, en tot mijn verbazing was de accu nog steeds 100 %. :cool2:

De stromer accu’s kosten wel een lieve duit, maar het zijn wel de beste accu’s in zijn soort naar mijn idee.
Plaats reactie