Accu zelfontlading

Barry
Veteraan | Forum Supporter
Veteraan | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 601
Lid geworden op: 22 jun 2018, 19:26
Locatie: Amersfoort
Merk SP: Stromer ST5 (2)
Km-stand: 20.000

vangelis schreef: 11 feb 2019, 19:51 Vandaag thuis gekomen.
Fiets had 49% over, en dat in 27 dagen alleen op standbystand. Is dit gewoon of buitenproportioneel?
Volgens mij is dit niet heel bijzonder. Dat is nog geen 2% ontlading per dag. Als de Stromer standby staat blijft (volgens mij) de omni gewoon actief. De omni heeft een 2/3G internetverbinding, GPS en (afh. van het model) bluetooth. Dat kost gewoon stroom. Mijn St5 heeft ook een dergelijk ontlading per dag als die niet aan de stroom hangt.

Een smartphone of tablet ontlaadt ook elke dag een beetje zelfs als je hem niet gebruikt en in vliegtuigmodus zet.
ST5 XL (v2) met bagagedrager (jan '22), voorheen: ST5 XL (v1) ('18-'21) | Kinekt | Spurcycle | Jroen's spatbord 175mm | Giro Bexley MIPS | Ortlieb High Vis. zwart | Feedback Sports Pro-Elite | woon-werk-woon = 74km | 20.000km and counting
Gebruikersavatar
TheWhiteRider
Pro
Pro
Belgium
Berichten: 58
Lid geworden op: 16 jan 2019, 13:59
Locatie: Limburg, BE

Even vergelijken met mijn smartphone Samsung J7.
Die heeft een batterij van 3300 mAh.

Als ik de gsm enkel in “standby” laat staan, met wifi, bluetooth, 4G en GPS op, gaat hij zeker een dag of 7 mee.
Dwz een 500 mAh per dag.
Dit is ongeveer 2,5 Wh per dag, na 27 dagen 67,5 Wh.

Oftewel 7% van een 983 Wh batterij en niet 50% zoals bij Vangelis.

Als mijn redenering juist is, klopt er iets toch niet?!?!
ST3 Sport L Cool White 983Wh
Bike naam "Whitey"
Gebruikersavatar
Martijn Rookie
Veteraan
Veteraan
Berichten: 336
Lid geworden op: 18 dec 2018, 21:56
Locatie: Vleuten

Goede naam trouwens!.... :bj
Stromer ST2 2018 - Commute Vleuten-Hilversum 32 KM (neem detour door Lage Vuursche)
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22816
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

TheWhiteRider schreef: 11 feb 2019, 21:17 Als mijn redenering juist is, klopt er iets toch niet?!?!
Je redenering is niet juist, want we weten niet wat er exact aan elektronica blijft draaien als de Stromer in lock-mode staat.
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Barry
Veteraan | Forum Supporter
Veteraan | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 601
Lid geworden op: 22 jun 2018, 19:26
Locatie: Amersfoort
Merk SP: Stromer ST5 (2)
Km-stand: 20.000

Ik gebruikte de vergelijking enkel om duidelijk te maken dat standby staan gepaard gaat met accuverlies. Een stromer is geen smartphone - het OS dat op de Stromer (een linux distro meen ik ook ergens gelezen te hebben) draait hoeft bijv. lang niet zo energiezuinig te zijn als dat van een smartphone dat het met een hele beperkte accu moet doen. Overigens geen idee welke onderdelen van de Stromer naast de verbindingen actief zijn (krachtsensor, de motor zelf?). Iemand die hier meer over weet? Zo niet, dan zeker interessant om eens aan Stromer te vragen.

Zien anderen geen teruglopende accu indien de Stromer enkele dagen stilstaat zonder aan de lader te hangen? Mijn ST5 in ieder geval wel en de leen-Stromer (ST2 2018) had dit ook.
ST5 XL (v2) met bagagedrager (jan '22), voorheen: ST5 XL (v1) ('18-'21) | Kinekt | Spurcycle | Jroen's spatbord 175mm | Giro Bexley MIPS | Ortlieb High Vis. zwart | Feedback Sports Pro-Elite | woon-werk-woon = 74km | 20.000km and counting
Gebruikersavatar
Tomasj
Veteraan
Veteraan
Papua New Guinea
Berichten: 2789
Lid geworden op: 07 jan 2018, 22:01
Locatie: Vlaams-Brabant, B

Je Stromer gaat ook niet opnieuw opladen als hij aan de lader zit, er is geen communicatie van de fiets naar de batterij. Eens de batterij volgeladen is, springt die af
Het zelfontladen van de batterij wanneer de fiets afstaat waar ik bij de start van het topic naar verwees, treedt uitsluitend op bij vrieskoude blijkbaar.
'Ludo' : ST2 2018 - 983 Wh - 20" Sport - White Gloss - 04/2018 - 27000 km
woon-werk 54 km enkel (Tienen - Genk)
Gebruikersavatar
Golvas
Veteraan
Veteraan
Berichten: 5096
Lid geworden op: 23 dec 2018, 16:30
Locatie: BE

Tomasj schreef: 11 feb 2019, 22:20 zelfontladen van de batterij wanneer de fiets afstaat waar ik bij de start van het topic naar verwees, treedt uitsluitend op bij vrieskoude blijkbaar.
Neen ... zelfontlading gebeurt ook bij kamertemperatuur, maar de koude versterkt dit gevoelig ... zie de vergelijking tussen jouw (in de koude bewaarde) batterij en mijn (op kamertemperatuur bewaarde) batterij :
Golvas schreef: 04 feb 2019, 11:52 Na vijf weken en één dag heeft mijn volgeladen 983 Wh batterij nog een restcapaciteit van exact 90% ... er is dus m.a.w. een zelfontlading van 10% op 36 dagen.
Golvas V2.0 🇧🇪 🇺🇦

🚲 S̶t̶r̶o̶m̶e̶r̶ ̶S̶T̶2̶ ̶2̶0̶1̶8̶ ̶ ̶*̶ ̶ ̶S̶p̶o̶r̶t̶ ̶2̶0̶”̶ ̶ ̶*̶ ̶ ̶M̶a̶t̶t̶ ̶B̶l̶a̶c̶k̶ ̶ ̶*̶ ̶ ̶9̶8̶3̶ ̶W̶h̶ (Verkocht)
Gebruikersavatar
TheWhiteRider
Pro
Pro
Belgium
Berichten: 58
Lid geworden op: 16 jan 2019, 13:59
Locatie: Limburg, BE

Mijn fiets staat in de berging. Hier is het in de winter 15°C.

Niet echt kamertemperatuur dus, maar ook niet te koud.

Ik had van 19/01 tot 03/02 niet gefietst (met de sneeuw) en toen ik hem terug opstartte had de batterij nog 62%.
Dat was een onaangename verrassing, ik had hier geen rekening mee gehouden.
Het zondags ritje dus maar op stand 2 gereden en wat ingekort :D .

Dwz 38% verlies op 15 dagen. De fiets stond op "uit".
ST3 Sport L Cool White 983Wh
Bike naam "Whitey"
Rob77
Pro
Pro
Berichten: 87
Lid geworden op: 01 mei 2018, 14:04
Locatie: Bommelerwaard

Ik ervaar ook zelfontlading. Ik vind het persoonlijk niet erg. Integendeel. Te lang een te volle accu is vzv ik weet niet bevorderlijk voor de levensduur van de accu.
ST2 Sport 2018-983Wh
44km enkel w.w.
Gebruikersavatar
FreddyH
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 9406
Lid geworden op: 24 jan 2018, 17:46
Locatie: regio Eindhoven
Merk SP: Klever X-Speed α

TheWhiteRider schreef: 12 feb 2019, 09:09 Mijn fiets staat in de berging. Hier is het in de winter 15°C.

Niet echt kamertemperatuur dus, maar ook niet te koud.

Ik had van 19/01 tot 03/02 niet gefietst (met de sneeuw) en toen ik hem terug opstartte had de batterij nog 62%.
Dat was een onaangename verrassing, ik had hier geen rekening mee gehouden.
Het zondags ritje dus maar op stand 2 gereden en wat ingekort :D .

Dwz 38% verlies op 15 dagen. De fiets stond op "uit".
Ik zou hier toch even mee terug gaan. Als de fiets *uit* staat dan zou de accu na korte tijd in 'standby' moeten gaan. In standby heb je als het goed is alleen de normale zelfontlading van de accu, hetgeen bij Li-Ion op kamertemperatuur in de buurt van 10% per maand ligt. Kouder is hier juist gunstiger! Het kan best zijn dat jouw batterij toevallig net iets meer zelfontlading heeft dan gemiddeld, maar als ik extrapoleer dan heb jij het hier over 76% in een maand :ai

Als je nog een keer de mogelijkheid hebt: test dan nog eens met de accu uit de fiets, wellicht dat jouw fiets ervoor zorgt dat de accu niet in standby gaat. En het is ook een goed idee om aan je FM te vragen of je ook eens met een andere accu mag testen: hoe doet die accu het in en uit de fiets?
🇺🇦
There was never a good war, or a bad peace :bn:
[Benjamin Franklin]
Plaats reactie