Accu ontploft in woning

WFVst5
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 1238
Lid geworden op: 17 jul 2018, 23:57
Locatie: Noord Holland

ik ook :bu:
Downwind is allways faster&easyer....but beware of the gybe⛵️💨💨
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22831
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Ik ook. (Al was het maar om op dit forum mensen te helpen die de handleiding niet lezen, zei de gek.)
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
ocra

Buzze schreef: 10 feb 2019, 11:21 Als je kijkt naar het enorme aantal Li-batterijen dat tegenwoordig in omloop is (smartphones, laptops, fietsen, ...) dan denk ik dat het met de risico's nog meevalt. Feit is dat zo'n dingen niet 100% zonder risico zijn.
De hier aangehaalde voorzorgsmaatregelen zijn dan ook niet te negeren: opladen onder toezicht, bij beschadiging binnenbrengen, ... maar vooral niet hysterisch beginnen doen.
Veel mensen lijken te denken dat zo'n zaken ongevaarlijk zijn en zijn dan verbolgen wanneer dat niet zo blijkt te zijn. Nochtans staat het in elke handleiding, maar wie leest die dingen nou?
Inderdaad. Maargoed niets is zonder gevaar natuurlijk. Elektriciteit is gewoon iets vervelends als gaat om risico op brand.

Maar pracktisch kan het niet altijd het overdag onder toezicht laden. Als ik een dag heb met veel tegen wind dan haal ik het opladen simpelweg niet in de tijd dat ik in de avond en ochtend thuis ben tot de volgende rit.
Wiebe
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 1030
Lid geworden op: 06 dec 2017, 21:50
Locatie: Gouda
Merk SP: Klever N Rogue
Km-stand: 7000

Bij Stromer maak ik me eerlijk gezegd meer zorgen over de kwaliteit van de lader dan van de accu....
Stromer St1X dec 2017 22" Orange, 814 Wh, 32 km enkel, 43506 and not counting anymore.
Klever N Rogue 2023 L Titan, 1200 Wh, 32 km enkel, 4000+ and counting.
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22831
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

"Gelukkig" zegt die Stromer lader gewoon "poef" zonder dat de accu beschadigd raakt. Ik heb in ieder geval nog nooit gehoord dat een Stromer accu is ontbrand doordat er iets is los gerammeld in de lader.

Maar de brood-trommeltje kwaliteit van de lader moet zeker omhoog.
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Gebruikersavatar
Henry
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 2190
Lid geworden op: 30 jul 2017, 11:22
Locatie: Almere

Buzze schreef: 10 feb 2019, 11:21 Als je kijkt naar het enorme aantal Li-batterijen dat tegenwoordig in omloop is (smartphones, laptops, fietsen, ...) dan denk ik dat het met de risico's nog meevalt. Feit is dat zo'n dingen niet 100% zonder risico zijn.
De hier aangehaalde voorzorgsmaatregelen zijn dan ook niet te negeren: opladen onder toezicht, bij beschadiging binnenbrengen, ... maar vooral niet hysterisch beginnen doen.
Veel mensen lijken te denken dat zo'n zaken ongevaarlijk zijn en zijn dan verbolgen wanneer dat niet zo blijkt te zijn....
Dan wordt het inmiddels toch de hoogste tijd voor een bekentenis van mij. :oops:

Ik laad de accu van mijn fiets al zo'n 11 jaar op in de garage, zonder toezicht, in de avond en de nacht en zonder rookmelder in de buurt. Als ik de fiets binnen in de garage zet, zet ik de accu gelijk aan de oplader. De maar de oplader zit vaak ook aan de accu als die al volledig is opgeladen en ik de fiets een dag of zelfs meerdere dagen niet gebruik (luiheid van mij). De oplader wordt bij een volle accu wel afgeschakeld, want dat kan ik zien aan het lampje.

Tot op heden is er nog geen brand uitgebroken of heeft er een ontploffing plaatsgevonden. Ik ben het dan ook helemaal met Buzze eens dat het risico wat je loopt wel meevalt. Het risico kan wel toenemen als er iets ernstigs met de accu gebeurt, hij valt bijvoorbeeld uit je handen of is betrokken geraakt bij een ernstig ongeluk en daar wat klappen gevangen.

Zo... en dan nu snel op zoek naar wat hout. Wie heeft nog ergens een stuk ongeverfd houtliggen?
Witte ST3 van maart 2019
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22831
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Het risico is klein. Maar als het misgaat is de schade enorm. Meer valt er niet over te zeggen en iedereen zal daar een eigen afweging in maken, totdat de verzekeraars het beu zijn.

Het is denk ik ook maar net hoe makkelijk het is om onder toezicht op te laden. Mijn Stromer staat hier gewoon in de keuken, als ik thuis kom gaat-ie meteen aan de lader en ben ik er dus automatisch bij.
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Gebruikersavatar
nick1
Expert
Expert
Berichten: 232
Lid geworden op: 29 dec 2018, 22:15
Locatie: Linter (B)

Ik ook, de fiets staat nog bij de FM maar de handleiding heb ik al thuis en ben ze aan het lezen. Wel vrij beperkte handleiding vind ik. Veel instellingen die in dit forum besproken zijn staan niet eens in de handleiding beschreven.
Giant Twist Go double power --> Kalkhoff S10 --> Stromer ST3
Gebruikersavatar
FreddyH
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 9406
Lid geworden op: 24 jan 2018, 17:46
Locatie: regio Eindhoven
Merk SP: Klever X-Speed α

Ik ook, ondanks dat die in het Duits was :aq
🇺🇦
There was never a good war, or a bad peace :bn:
[Benjamin Franklin]
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22831
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

nick1 schreef: 10 feb 2019, 15:45 Wel vrij beperkte handleiding vind ik.
Mee eens.

Aan de communicatie van Stromer (handleiding, website, vertalingen OMNI en OMNI App, afleverdozen, informatieverstrekking richting de eigen dealers over levertijden etc.) moet bij Stromer nog het nodige worden verbeterd. Het is het te vaak precies nét niet.

Hopelijk gaan ze hier dit jaar meer aandacht/tijd/budget aan besteden.
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Plaats reactie