Ombouwset 25 km/h

Gebruikersavatar
benoist1
Pro
Pro
Netherlands
Berichten: 71
Lid geworden op: 30 jul 2017, 08:01
Locatie: Elst (u)

De bafag motor is een midden motor
En de 250 wat is de legale uitvoering
Een vriend heeft hem onder een bike voor in het bos al 2 jaar zónder problemen
ST2 Black
Lomito

benoist1 schreef: 07 feb 2019, 17:49 De bafag motor is een midden motor
En de 250 wat is de legale uitvoering
Een vriend heeft hem onder een bike voor in het bos al 2 jaar zónder problemen
Ik zie inderdaad dat er naast de BAFANG-voorwielmotor ook een middenmotor is. Wereld van verschil...
Wiebe
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 1030
Lid geworden op: 06 dec 2017, 21:50
Locatie: Gouda
Merk SP: Klever N Rogue
Km-stand: 7000

Lomito schreef: 07 feb 2019, 15:59 Verder zijn die voorwielmotoren niet bepaald 'veilig' door het gebruik van een rotatiesensor waardoor de motor soms onverwacht fel inkomt.
Voor een SP (of overclocking) idd niet geschikt, maar voor gewoon stadsverkeer prima te doen. Ik heb inmiddels een x-aantal keer op verschillende voormotoren fietsen gereden en ben er zeker niet slecht over te spreken.
Het onveiligheidsaspect vwb voorwiel motor geldt in dat geval ook voor midden en hub motoren met rotatiesensor. Ik zie hier overigens geen verhoogd risico tov torque sensor. Bij deze zien we nl het 'scooteren' en zelf ervaar ik nog wel eens bij het verkeerslicht dat als ik een beetje te hard op mijn pedaal leun, deze ook dan bij een kleine beweging er heel graag vandoor wil.

Verder zou mijn voorkeur technisch gezien ook uitgaan naar midden of hub, maar dan zit je direct aan een nieuwe fiets of veel hogere ombouw kosten.
Stromer St1X dec 2017 22" Orange, 814 Wh, 32 km enkel, 43506 and not counting anymore.
Klever N Rogue 2023 L Titan, 1200 Wh, 32 km enkel, 4000+ and counting.
Gebruikersavatar
Daniel1975
Veteraan
Veteraan
Berichten: 2340
Lid geworden op: 25 mei 2017, 20:11

Ik zie regelmatig voorwielaangedreven ouwetjes in de sloot liggen doordat hun voorwielmotor aangedreven Stella onverwacht fel de fiets de bocht uit liet vliegen.... :roll:
Lomito

Wiebe schreef: 07 feb 2019, 19:20 Verder zou mijn voorkeur technisch gezien ook uitgaan naar midden of hub, maar dan zit je direct aan een nieuwe fiets of veel hogere ombouw kosten.
Omgekeerd geldt dat een voorwielmotor veel goedkoper en eenvoudiger is te monteren op een 'gewone' fiets. Vandaar ook mijn aanvankelijke idee dat het hier om een voorwielmotor ging. Ik had er ook niet eerder van gehoord dat Bafang een middenmotor heeft.
Gebruikersavatar
Henry
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 2190
Lid geworden op: 30 jul 2017, 11:22
Locatie: Almere

Daniel1975 schreef: 07 feb 2019, 19:45 Ik zie regelmatig voorwielaangedreven ouwetjes in de sloot liggen doordat hun voorwielmotor aangedreven Stella onverwacht fel de fiets de bocht uit liet vliegen.... :roll:
Ik heb geen idee wat de reden geweest is dat die ouwetjes in de sloot terecht gekomen zijn. Of de oorzaak in alle gevallen is gelegen in het feit dat de motor in het voorwiel was ingebouwd, betwijfel ik ten zeerste. Zonder deze gevallen persoonlijk te kennen, verwacht ik dat niet alle fietsen waren uitgerust met een voorwielmotor. Daarnaast verwacht ik ook dat indien de motor wel in het voorwiel zat, de elektrische fiets niet de oorzaak is geweest van dit ongewenste uitstapje.
Witte ST3 van maart 2019
Gebruikersavatar
Daniel1975
Veteraan
Veteraan
Berichten: 2340
Lid geworden op: 25 mei 2017, 20:11

Ik had misschien er even bij moeten vermelden dat ik het ironisch bedoelde.
Ik geloof namelijk totaal NIET in die vermeende risico’s die Lomito aanhaalt.
Lomito

Henry schreef: 08 feb 2019, 13:44
Daniel1975 schreef: 07 feb 2019, 19:45 Ik zie regelmatig voorwielaangedreven ouwetjes in de sloot liggen doordat hun voorwielmotor aangedreven Stella onverwacht fel de fiets de bocht uit liet vliegen.... :roll:
Ik heb geen idee wat de reden geweest is dat die ouwetjes in de sloot terecht gekomen zijn. Of de oorzaak in alle gevallen is gelegen in het feit dat de motor in het voorwiel was ingebouwd, betwijfel ik ten zeerste. Zonder deze gevallen persoonlijk te kennen, verwacht ik dat niet alle fietsen waren uitgerust met een voorwielmotor. Daarnaast verwacht ik ook dat indien de motor wel in het voorwiel zat, de elektrische fiets niet de oorzaak is geweest van dit ongewenste uitstapje.
Ik ken twee gevallen in de familie dat men met voorwielmotor onderuitgegaan is omdat de motor harder inkwam dan verwacht. Eén van de familieleden durfde daarna ook niet meer op een E-bike te rijden. Na een zeer voorzichtig proefritje op een Flyer met middenmotor is die angst weer verleden tijd.
Gebruikersavatar
Henry
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 2190
Lid geworden op: 30 jul 2017, 11:22
Locatie: Almere

Ik vraag me wel af waarom de ouwetjes dit soort ongelukjes wel overkomt en jonkies niet (of kan ik die conclusie niet trekken?). Ik zie namelijk dat best wel veel middelbare scholieren over een e-bike beschikken.
Witte ST3 van maart 2019
Lomito

Henry schreef: 08 feb 2019, 15:23 Ik vraag me wel af waarom de ouwetjes dit soort ongelukjes wel overkomt en jonkies niet (of kan ik die conclusie niet trekken?). Ik zie namelijk dat best wel veel middelbare scholieren over een e-bike beschikken.
Ik weet niet of je een vrouw van midden 50 een ouwetje mag noemen. Na de aanschaf van de Flyer rijdt ze weer als een jonge duivelin rond...
Plaats reactie