Stromer ST6, Brandstofcell (waterstof)
-
- Pro
- Berichten: 97
- Lid geworden op: 11 mei 2018, 21:03
- Merk SP: Qwic RD10s , Flyer upstreet6
- Km-stand: 33500
In mijn studententijd een dikke 20 jaar geleden waren in frankrijk verschijdene taxi's op perslucht ingezet. De Fransman achter dit project werd toen langs alle kanten geboycot uit de automobiel en olie wereld. Echter perslucht is een energiebron die kostelijk is om op te wekken.
Net als waterstof is perslucht een opslagmedium zoals een accu met de nodige energieverliezen om het medium "op te laden" en evenzeer verliezen bij de omzetting naar bruikbare bewegingsenergie. Dat lage rendement is in beide gevallen de reden dat het nooit wat gaat worden en blijft zweven in goede maar onrealistische bedoelingen.pedelecer schreef: ↑04 feb 2019, 11:23 In mijn studententijd een dikke 20 jaar geleden waren in Frankrijk verscheidene taxi's op perslucht ingezet. De Fransman achter dit project werd toen langs alle kanten geboycot uit de automobiel en oliewereld. Echter perslucht is een energiebron die kostelijk is om op te wekken.
De waterstofgasketel is wel goedkoper dan een warmtepomp, maar het waterstofgas is dat dus niet. Mijn ervaring met passiefhuizen (woningen die zodanig uitgerust zijn dat geen cv-installatie nodig is) is dat naarmate het primaire energieverbruik daalt de behoefte aan complexe installaties afneemt. Een passiefhuis met een primair energieverbruik van 10 kWh/m²a of minder kan al efficiënt verwarmd worden met een elektrisch kacheltje en/of enkele IR-panelen.
-
- Pro
- Berichten: 40
- Lid geworden op: 17 aug 2018, 09:58
- Locatie: Utrecht
- Merk SP: ST1 2016
- Km-stand: 32.418
Na een tijdje afwezig te zijn van dit forum dit onderwerp is het alleraardigst om te zien dat "de waterstof fiets" zoveel lostmaakt. En zoals een van jullie opmerkte "hoop dat t.z.t. Stromer met schuin ook ook eens hiernaar kijkt".