Gezellig op het fietspad...

Gebruikersavatar
Tomasj
Veteraan
Veteraan
Papua New Guinea
Berichten: 2789
Lid geworden op: 07 jan 2018, 22:01
Locatie: Vlaams-Brabant, B

Daniel1975 schreef: 29 jan 2019, 16:53
Lomito schreef: 29 jan 2019, 15:37 Een algemene Vmax van 30 km/u binnen de BBK zou hier uitkomst bieden of gewoon alle rijbanen binnen de BBK tot fietsstraat bombarderen...
Onwerkbare situatie. Zal in woonwijken prima te realiseren zijn, maar de doorgaande straten zeker niet.
Dat hangt af van met welke blik je naar de ruimtelijke ordening kijkt, en hoe je naar mobiliteit kijkt. Ik kan perfect begrijpen dat wegen in een bebouwde kom altijd de grens leggen op 50 km/h, zonder enig onderscheid, en met de nodige handhaving. Over enkele jaren met intelligente snelheidsremmers op basis van GPS.
'Ludo' : ST2 2018 - 983 Wh - 20" Sport - White Gloss - 04/2018 - 27000 km
woon-werk 54 km enkel (Tienen - Genk)
mrstrom

Lomito schreef: 29 jan 2019, 15:37 Ook binnen de bebouwde kom zijn dergelijke wegen te vinden zoals de dreven in Almere waar 70 km/uur gereden mag worden. Verder is de Vmax voor veel automobilisten een Vmin zoadat met hetzelfde gemak 70 km/u gereden wordt in de 50.
Moet je op deze dreven dan ook met je speedpedelec?? Sturen ze je dan niet naar het fietspad?

Ik heb in heerhugowaard ook stukken waar het dubbelbaans is met 50km/u. Met de auto rijdt iedereen minimaal 60-65km/u. Hier pak ik niet het fietspad maar een "short-cut" over industrie terrein.

Het instellen van overal 30km/u kan een keuze zijn. Maar zal te weinig draagvlak hebben.
Lomito

mrstrom schreef: 30 jan 2019, 08:30 Het instellen van overal 30km/u kan een keuze zijn. Maar zal te weinig draagvlak hebben.
In ieder geval niet onder automobilisten... maar er spelen hier meer factoren, zoals de verkeersveiligheid binnen de bebouwde kom, overheid is al bezig met ISA, ook de Fietsersbond wil een snelheidsdeken binnen de bebouwde kom. Lagere snelheid zou een flinke reductie geven in ongevallen en aangezien de overheid een nul-reductie nastreeft is de kans groot dat er toch iets dergelijks gaat komen. Verder geeft autoverkeer veel overlast aan omwonenden (fijnstof, stank, lawaai, trillingen, ruimtebeslag), een lagere snelheid zorgt in ieder geval voor minder lawaai en trillingen door autoverkeer, mogelijk ook minder uitstoot van schadelijke stoffen.

Het draagvlak is op bestuurlijk niveau dan ook waarschijnlijk groter dan je zou veronderstellen vanuit het standpunt van de automobilist. En die automobilist is zelf ook bewoner die niet zelden overlast ervaart van autoverkeer in zijn stad of dorp.
Mark78
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 327
Lid geworden op: 28 feb 2018, 14:31
Locatie: Groningen
Merk SP: ex-Stromer St3 le en ex-St2

mrstrom schreef: 29 jan 2019, 13:19
Mark78 schreef: 29 jan 2019, 12:57 Ik kan er nog altijd niet bij hoor.. Waarom ga je op dat fietspad?
Is de reden:
a. Ik durf niet tussen de auto's mijn plek op te eisen?
b. Ik vind de route mooier of korter?

Bij a, mijn mening: had dan niet voor een vervoersmiddel gekozen waarbij deze verplichting er wel is. En bij b, je mag er gewoonweg niet komen, dat wist of kon je van te voren weten.

De wetgeving is nu heel duidelijk. Alle SP rijders weten hoe het werkt. Als het je niet zint, kies dan een ander vervoersmiddel dat wel in je straatje past. Als er een bordje staat met verboden in te rijden met de auto, dan rij je daar toch ook niet met de auto in???

Als iedereen maar doet wat hij of zij denkt dat het beste is dan zal het gedrag van automobilisten t.o.v. een SP nooit veranderen. Dus, nogmaals mijn mening, ga gewoon rijden waar je moet / mag.
Wat je zegt is waar, maar....
Heb jij ook van die 60km/u wegen op je route? Ik wel je moet dan op de weg, waar de autos geen 60 rijden, maar zeker 70. Het zijn vaak landbouwegen en dus ook nog vies. Deze wegen bedank ik voor en pak dan het naast liggende fietspad en gedraag me als gast. Rustig en ruim langs andere fietsers en meer geduld.

Binnen de bebouwde kom geef ik je geheel gelijk. Gewoon tussen het verkeer, rijdt ook nog veel beter en sneller. Echt een verademing vergeleken het slalommen om fietser, laat staan de auto's die afslaan en je snelheid verkeerd inschatten.
Maar ook hier zullen uitzonderingen zijn.
Ja die heb ik zeker. Ik rijd tussen Groningen en Assen waarbij ik ongeveer 90 % over wegen rij waar ik tussen de auto's rijd. Moet wel zeggen dat daar ongeveer de helft tussendoor is en weinig verkeer heeft. Ik heb wel eens negatieve reacties, maar die deren mij niet. Ik zwaai gezellig :dwarf: of ;p of :bp: terug.
ST3 Launch Edition! - Ex-Stromer ST2 983wh 2017 (total loss) - VW T4 Westfalia freestyle 2003
Gebruikersavatar
FreddyH
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 9406
Lid geworden op: 24 jan 2018, 17:46
Locatie: regio Eindhoven
Merk SP: Klever X-Speed α

Lomito schreef: 30 jan 2019, 10:50 En die automobilist is zelf ook bewoner die niet zelden overlast ervaart van autoverkeer in zijn stad of dorp.
Die automobilist heeft natuurlijk alleen last van die anderen. Hij/zij zelf veroorzaakt natuurlijk geen overlast :ck:

We hebben hier een keer iemand aangesproken die op nogal weinig subtiele manier door de straat rijdt met zijn auto. Grote sportieve auto met sportuitlaat en zijn Vmin hier door de straat is significant hoger dan de wettelijke Vmax. We hebben hem dus aangesproken maar het bleek dat hij een voorbeeldig automobilist was (zijn woorden) en dat die snelheid maar lijkt omdat zijn auto wat luider is dan anderen. Je kunt mij veel vertellen, maar een Maserati die in de 2e versnelling met hoog toerental rijdt, rijdt significant harder dan 50 :bu:
🇺🇦
There was never a good war, or a bad peace :bn:
[Benjamin Franklin]
Gebruikersavatar
Free2be
Veteraan
Veteraan
Belgium
Berichten: 892
Lid geworden op: 26 aug 2018, 10:58
Locatie: Hasselt
Merk SP: ST3 limited edition
Km-stand: 2000

De mannen met 'n speedgun eens optrommelen.. :aq
ST3 LE gewoon omdat het kan, vrije tijd en werk combinatie.
mrstrom

Mark78 schreef: 30 jan 2019, 12:21

Ja die heb ik zeker. Ik rijd tussen Groningen en Assen waarbij ik ongeveer 90 % over wegen rij waar ik tussen de auto's rijd. Moet wel zeggen dat daar ongeveer de helft tussendoor is en weinig verkeer heeft. Ik heb wel eens negatieve reacties, maar die deren mij niet. Ik zwaai gezellig :dwarf: of ;p of :bp: terug.
Ja die krijg ik ook binnen de bouwde kom. Je leest ze hier veel op het forum. Maandagavond was er een busje die mij tegemoet kwam en op de helft van mijn wegdek ging rijden en voluit met zijn toeter.....gek. Het ging te snel om te kunnen lezen van welk bedrijf hij/zij was.
Gebruikersavatar
Patrick63
Veteraan
Veteraan
Berichten: 350
Lid geworden op: 30 aug 2018, 11:13

Waarom een fietspad aanleggen in Vlaanderen niet altijd zo eenvoudig is
We fietsen met alsmaar meer, maar meer plaats op de weg is er niet. Expert Verkeer bij VRT NWS Hajo Beeckman staat na de "Pano"-aflevering van gisteren stil bij wat er nu schort aan onze fietsinfrastructuur en bij wat er nu moet gebeuren. Hoe kan de snel groeiende stroom fietsers veilig worden opgevangen? Het zal niet alleen om méér budget gaan, zo stelt hij.


Hajo Beeckman
Hajo Beeckman is expert Verkeer bij VRT NWS.
06:00
Vlaanderen is de derde fietsregio van Europa, na Nederland en Denemarken. Fietsen zit in ons DNA maar het zijn vandaag vooral de lange autofiles die de Vlaming letterlijk de fiets op jagen. Gewesten en steden zitten nu met de handen in het haar: hoe vangen ze die snel groeiende stroom fietsers veilig op?

Na gemeenteraadsverkiezingen is er in veel bestuursakkoorden aandacht voor de fiets, maar zal nog jaren duren voor infrastructuur volgt

Steden zoals Utrecht, Amsterdam en Kopenhagen hebben al sinds de jaren zeventig van de vorige eeuw een heldere visie over de plaats van de fiets in de stad en hebben hun infrastructuur aangepast. Veel Vlaamse steden hebben ondertussen ook een plan. Na de gemeenteraads­verkiezingen van 2018 zie je in veel bestuursakkoorden veel aandacht voor de fiets. Maar het zal nog jaren duren voor de infrastructuur echt volgt. Bouwen of aanpassen kost tijd.


HERBEKIJK
Pano: De overvolle weg
wo 13 mrt 22:25
Het gevolg is dat fietsers en automobilisten elkaar vandaag voor de voeten rijden, zo blijkt duidelijk uit de "Pano"-uitzending “De overvolle weg”. Dat leidt tot conflicten maar ook tot te veel verkeersslachtoffers. Burger­groeperingen, onder meer in Schaarbeek en Borgerhout, zetten de lokale overheid onder druk om sneller vooruit te gaan, met maatregelen die je kan uitvoeren zonder zware investeringen in de infrastructuur. Zoals zones 30, méér snelheidscontroles en kleinere aanpassingen die kruispunten veiliger maken voor fietsers.


© VRT 2019
Sommige steden nemen zélf het voortouw: kijk naar Gent. De binnenstad kreunde onder de druk van auto’s, trams, bussen, fietsers en voetgangers. De straten van onze oude centra zijn simpelweg te smal om iedereen voldoende plaats te bieden. De oplossing? Ontwikkel voor de auto een paar afgebakende routes waarlangs vlot verkeer naar parkeergelegenheden mogelijk is, en geef het gros van de ruimte terug aan voetgangers, fietsers en openbaar vervoer. Het werkt. Het Gentse bestuur oogst echter ook kritiek want ze zou het economische weefsel van de stad ontwrichten. Net zoals in Utrecht de groene schepen van mobiliteit de wind van voren kreeg toen ze de stad volgens tegenstanders op te radicale wijze terug gaf aan voetgangers en fietsers.


MAATSCHAPPIJ
"Pano" fietst op onze overvolle wegen, wat kunnen wij van Nederland leren?
wo 13 mrt 17:02
Nu heeft Gent ook wel de luxe van een eigen speelveld: het gebied binnen de stadsring is relatief groot en de stad is er baas want er zijn geen gewestwegen. Ze kan autonoom keuzes maken: een eigen visie op mobiliteit, de straten herinrichten en met het lokale politiekorps de nieuwe regels handhaven. Maar wie met de fiets via het Dampoortkruispunt op de ring – een gewestweg - de stad wil verlaten, heeft soms de daver op het lijf. Kleinere steden zoals Hasselt worstelen daar ook mee: door haar beperktere schaal moeten fietsers op veel trajecten al gauw de drukke ring of één van de vele gewestwegen naar de stad oversteken.

Vaak is het Agentschap Wegen en Verkeer (AWV), dat baas is over de gewestwegen, dan kop van jut. Het Agentschap zou haar wegen en kruispunten niet snel genoeg veilig maken voor fietsers. AWV hangt af van de Vlaamse regering. Niet dat zij ter zake geen visie heeft: de beleidsnota van voogdijminister Weyts legt qua investeringen veel nadruk op het belang van geïntegreerde fietsnetwerken. Dit wil zeggen dat fietsers op een veilige en comfortabele manier van A naar B moeten kunnen geraken, zonder een passage via gevaarlijke punten. Er is een heus fietsbeleidsplan en een “Vademecum Fietsvoorzieningen”. Dat legt ook aan de diensten van AWV uit hoe je veilige fietsinfrastructuur aanlegt. Voor alle duidelijkheid: dat document biedt geen echte richtlijn voor kruispunten waar je met verkeerslichten auto’s en fietsers met elkaar moet verzoenen.

Wanneer je in Vlaanderen fietspaden wil aanleggen, bots je op een aantal barrières

Maar het schoentje knelt vooral in de uitvoering. Wanneer je in Vlaanderen fietspaden wil aanleggen, dan bots je op een aantal barrières. De ruimtelijke versnippering en de lintbebouwing langs gewestwegen zal ons nog lang parten spelen. Het snelwegennet verbindt alleen de grotere steden. Daardoor is er relatief veel doorgaand verkeer langs kleinere wegen en die zijn daar niet steeds voor geschikt. Steden en dorpen worden doorsneden door drukke gewestwegen en auto’s en fietsers maken gebruik van diezelfde infrastructuur. De kruispunten tussen grote wegen zijn ook vaak bebouwd. Het is soms een nachtmerrie om ruimte te vinden waarin je de wensen van fietsers en automobilisten met elkaar kan verzoenen.

AWV beheert 7.000 km gewestwegen en 7.700 km fietspaden. Ze moet haar aandacht dus verdelen over een groot, meestal bebouwd wegennet. Bij elke grote investering moet ze samenwerken met steden en gemeenten, provincies, nutsmaatschappijen, enz. Bij kleinere aanpassingen aan kruispunten (tot een bedrag van 500.000 euro) overlegt ze in de zogenoemde Provinciale Commissies Verkeersveiligheid (PCV) over hoe dat kan. In de PCV zitten lokale overheden, De Lijn, politie, Vias en de provincie. Iedereen heeft zijn zeg.

Bouw van veilig fietspad meestal vervat in totaalproject

De bouw van een veilig fietspad in een dorp of op een gewestweg zit meestal vervat in een totaalproject waarin niet alleen de hele weg een nieuw kleedje krijgt maar ook nutsleidingen en rioleringen op de schop gaan. Moet de weg voor het nieuwe fietspad breder worden, dan starten onteigeningen. Mensen verliezen een stuk van hun tuin of zelfs hun hele huis. Regelmatig komt het tot rechtszaken. En dat kan jaren vertraging opleveren.


Maar ruimtelijke ordening is niet altijd een excuus. Je kan op bepaalde kruispunten ook inzetten op slimme verkeerslichten om het pad van fiets en auto veilig uit elkaar te halen. De Vlaamse overheid boekt vooruitgang maar heeft nog veel werk. Een illustratie: 15 jaar geleden werkten bij de Vlaamse overheid 2 ingenieurs om alle verkeerlichten op de gewestwegen te regelen. Bij de stad Rotterdam waren dat er 18. Die achterstand is nog lang niet ingehaald. Daarom fungeren kruispunten in Vlaanderen vaak als communicerende vaten: bezorg je met de bestaande technologie fietsers meer groentijd of een regeling waarbij auto en fiets elkaar niet kunnen kruisen, dan ontstaan direct langere autofiles. Resultaat: meer auto’s in de omliggende woonstraten.

En hoeveel geld hebben we voor de fiets over? Utrecht (350.000 inwoners) besteedde geruime tijd 50 miljoen euro per jaar om de stad fietsvriendelijk te maken. Vlaanderen (6.5 miljoen inwoners) spendeert voor haar 7.000 km gewestwegen per jaar momenteel 160 miljoen euro. Kortom: je krijgt wel degelijk waar je voor betaalt. De huidige voogdijminister wil dat bedrag verder optrekken. Anders duurt het nog 30 jaar voor alle Vlaamse wegen fietsveilig worden.

Om buitengebied via de fiets vlot met steden te verbinden, zullen procedures om te bouwen en te realiseren eenvoudiger moeten

De aflevering van 'Pano" toont aan dat burgerinitiatieven stedelijke overheden aanjagen om sneller resultaat te boeken als het over fietsveiligheid gaat. Dat is niet nieuw. In Antwerpen waren het actiegroepen die het Vlaams Gewest met succes gedwongen hebben om een voor de stad leefbare oplossing voor de Oosterweelverbinding te realiseren. In die steden komt het met de fietsinfrastructuur op termijn wellicht wel goed. Twee derde van de Vlamingen woont echter niet in steden maar in dorpen en langs bebouwde linten. Als de regionale overheid het buitengebied via de fiets vlot en veilig met de steden wil verbinden, zal het niet alleen om méér budget gaan. Ze zal de procedures die nodig zijn om te bouwen en te realiseren moeten vereenvoudigen.


© VRT 2019
Stromer St3 Sport 2019 deep black L :d3: , helm Giro Bexley :cool2:
Gebruikersavatar
Golvas
Veteraan
Veteraan
Berichten: 5096
Lid geworden op: 23 dec 2018, 16:30
Locatie: BE

Golvas V2.0 🇧🇪 🇺🇦

🚲 S̶t̶r̶o̶m̶e̶r̶ ̶S̶T̶2̶ ̶2̶0̶1̶8̶ ̶ ̶*̶ ̶ ̶S̶p̶o̶r̶t̶ ̶2̶0̶”̶ ̶ ̶*̶ ̶ ̶M̶a̶t̶t̶ ̶B̶l̶a̶c̶k̶ ̶ ̶*̶ ̶ ̶9̶8̶3̶ ̶W̶h̶ (Verkocht)
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22823
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Mooi item. Ik vergeet weleens hoe luxe we het in NL hebben als het om ruimte voor fietsers gaat en begrijp weer eens temeer waarom BE Stromeraars soms liever 10km omrijden voor een veiliger stuk weg.
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Plaats reactie