Gezellig op het fietspad...

Lomito

Naar analogie van de slechte gedrag van automobilisten op de rijbaan richting speed pedelecs stel ik dat speed pedelecs net zoveel invloed hebben op de veiligheid op het fietspad, en dan bedoel ik het (on)verplichte fietspad waar snelfietsers volgens de wet geen gebruik van mogen maken... en toch doen.

Ik moest hier aan denken toen ik in Nijmegen over een fietsstraat reed en de automobilisten rustig tussen de vele fietsers bleven rijden. Als wij over het (on)verplichte fietspad rijden zouden we dezelfde houding moeten hebben ten opzichte van de gewone fietsers... en nog beter omdat wij volgens de wet hier niet thuis horen.

Zoals de auto's te gast zijn op de fietsstraat zo zouden speed pedelecs te gast moeten zijn op het fietspad. Dus wel wettelijk toegestaan maar onder voorwaarde dat de snelfietsers zich als gast gedragen tegenover de fietsers:
- snelheid aanpassen aan de fietsers
- gepaste afstand houden tot de fietsers
- alleen inhalen wanneer de fietsers zich van jouw aanwezigheid achter hen bewust zijn (al dan niet met een fietsbel, liever niet met de claxon)
- alleen inhalen wanneer er zich een geschikte gelegenheid voordoet om de fietser(s) ruim te passeren, d.w.z. zonder hinder of gevaar

Dit gedrag zou ook normaal moeten zijn op (brom-)fietspaden maar hier heb ik iets minder de neiging om geduldig te zijn naar fietsers die nu zelf ook rekening moeten houden met brommers, scooters en snelfietsers. Geen probleem om hier de claxon te gebruiken, liefst al op grotere afstand om schrikeffecten te verminderen.

Ik denk dat de zich nog ontwikkelende wetgeving gemakkelijker aangepast kan worden in ons voordeel als we zelf laten zien dat wij zonder problemen voor anderen over fietspaden kunnen rijden.
Gebruikersavatar
Tomasj
Veteraan
Veteraan
Papua New Guinea
Berichten: 2789
Lid geworden op: 07 jan 2018, 22:01
Locatie: Vlaams-Brabant, B

Dat is dus de regel in B.
Je mag op het fietspad, op voorwaarde dat je fietsers en voetgangers niet in gevaar brengt.

Je kan zeggen dat dat een vage omschrijving is, maar ze is wat mij betreft wel goed.
'Ludo' : ST2 2018 - 983 Wh - 20" Sport - White Gloss - 04/2018 - 27000 km
woon-werk 54 km enkel (Tienen - Genk)
Gebruikersavatar
Golvas
Veteraan
Veteraan
Berichten: 5096
Lid geworden op: 23 dec 2018, 16:30
Locatie: BE

Tomasj schreef: 28 jan 2019, 18:38 Je mag op het fietspad, op voorwaarde dat je fietsers en voetgangers niet in gevaar brengt.
Een samenvatting van de reglementering in BE :

Afbeelding
Golvas V2.0 🇧🇪 🇺🇦

🚲 S̶t̶r̶o̶m̶e̶r̶ ̶S̶T̶2̶ ̶2̶0̶1̶8̶ ̶ ̶*̶ ̶ ̶S̶p̶o̶r̶t̶ ̶2̶0̶”̶ ̶ ̶*̶ ̶ ̶M̶a̶t̶t̶ ̶B̶l̶a̶c̶k̶ ̶ ̶*̶ ̶ ̶9̶8̶3̶ ̶W̶h̶ (Verkocht)
Stromertheke
Pro
Pro
Berichten: 60
Lid geworden op: 07 mar 2018, 11:38

Ik heb hem al eerder geroepen maar hang hem inderdaad aan gedrag op. Net als dat we artikel 5 wvw hebben waarin een verbalisant met feiten en omstandigheden moet aantonen dat er een gevaarlijke situatie is kan je het zelfde doen voor gedrag van de pedelec'er.

Om hem even heel concreet te maken, van de week naar de bouwmarkt geweest, gootje gehaald van 2 meter. Is een niet deelbare lading, maar ik steek aan de voor- en achterzijde niet te ver uit, kortom ik mag hem gewoon vervoeren. Nu is mijn formele plaatst op de weg de rijbaan, alleen omdat ik iets in mijn klauwen heb ga ik niet hard fietsen, los dat dat niet kan. Ik moet mijn snelheid aanpassen aan de omstandigheden dus zou mijn snelheid misschien max 20 km/h zijn. Blijven rijden op de rijbaan zou dus een art 5. op kunnen leveren. Op het fietspad fiets ik rustig naar huis, gedraag me als een fietser, met de snelheid van een fietser. Volgens mij valt daar weinig op af te dingen toch?
Lomito

De rechter blijkt daar anders over te denken zoals is gebleken n.a.v. van een bekeuring van een SP-er op de Zweedsestraat in Deventer... reed op het verplichte fietspad met aangepaste snelheid en zelfs zonder dakgoot. :lol:

Wanneer je bekeurd wordt voor het rijden op een (on)verplicht fietspad kan de rechter ook weinig anders doen dan de boete toekennen, volgens de letter van de wet heeft de verbaliserende agent gelijk. De kans om een boete te krijgen is echter gering, sowieso door de minimale aanwezigheid van handhavers maar ook, en dat is voor ons belangrijker, omdat agenten zelf een afweging maken of de keuze om op het fietspad te rijden als hinderlijk/gevaarlijk wordt geacht in vergelijking met rijden op de rijbaan.

Daarbij speelt uiteraard mee HOE jij op dat fietspad rijdt. Als je als een pizzakoerier langs andere fietsers knalt zul je eerder opvallen en tegen een boete aanlopen dan dat je rustig met de fietsers meerijdt, je als een gast op het fietspad gedraagt. Maar geen garantie zoals die boete in Deventer heeft laten zien... je hoeft alleen een agent te treffen die het niet zo op speed pedelecs heeft om je ondanks "goed" gedrag op de bon te slingeren.

Daarom dit pleidooi om vooral rustig aan te doen op het fietspad, zo weinig mogelijk overlast te veroorzaken voor andere fietsers (hoe slecht die zich ook gedragen) en daarmee , voor wie dat wenst, een plekje op het fietspad te verdienen.

Onlangs heb ik in Duitsland gefietst en daar af en toe op gecombineerde voet-/fietspaden gereden... uiteraard verboten voor snelfietsers en werd bij een kruising daarop aangesproken door een oude man op een fiets die ik even daarvoor had ingehaald. Hij was zo vriendelijk om te vragen of ik wel wist dat ik met een moped niet op het voet-/fietspad mag rijden. Ja dat weet ik en daarop heb ik hem gevraagd of hij mij rijstijl hinderlijk vond, nee dat vond hij niet... ik heb twee keer moeten bellen om zijn aandacht te krijgen en daarna ben ik hem rustig voorbij gereden.
Gebruikersavatar
Free2be
Veteraan
Veteraan
Belgium
Berichten: 892
Lid geworden op: 26 aug 2018, 10:58
Locatie: Hasselt
Merk SP: ST3 limited edition
Km-stand: 2000

Of de verzekering er ook zo zal over denken, mocht je iets voor krijgen, laat ik in 't midden. Ze hebben vlug een stok gevonden om een gewonde hond te slaan.
ST3 LE gewoon omdat het kan, vrije tijd en werk combinatie.
Mark78
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 327
Lid geworden op: 28 feb 2018, 14:31
Locatie: Groningen
Merk SP: ex-Stromer St3 le en ex-St2

Ik kan er nog altijd niet bij hoor.. Waarom ga je op dat fietspad?
Is de reden:
a. Ik durf niet tussen de auto's mijn plek op te eisen?
b. Ik vind de route mooier of korter?

Bij a, mijn mening: had dan niet voor een vervoersmiddel gekozen waarbij deze verplichting er wel is. En bij b, je mag er gewoonweg niet komen, dat wist of kon je van te voren weten.

De wetgeving is nu heel duidelijk. Alle SP rijders weten hoe het werkt. Als het je niet zint, kies dan een ander vervoersmiddel dat wel in je straatje past. Als er een bordje staat met verboden in te rijden met de auto, dan rij je daar toch ook niet met de auto in???

Als iedereen maar doet wat hij of zij denkt dat het beste is dan zal het gedrag van automobilisten t.o.v. een SP nooit veranderen. Dus, nogmaals mijn mening, ga gewoon rijden waar je moet / mag.
ST3 Launch Edition! - Ex-Stromer ST2 983wh 2017 (total loss) - VW T4 Westfalia freestyle 2003
mrstrom

Mark78 schreef: 29 jan 2019, 12:57 Ik kan er nog altijd niet bij hoor.. Waarom ga je op dat fietspad?
Is de reden:
a. Ik durf niet tussen de auto's mijn plek op te eisen?
b. Ik vind de route mooier of korter?

Bij a, mijn mening: had dan niet voor een vervoersmiddel gekozen waarbij deze verplichting er wel is. En bij b, je mag er gewoonweg niet komen, dat wist of kon je van te voren weten.

De wetgeving is nu heel duidelijk. Alle SP rijders weten hoe het werkt. Als het je niet zint, kies dan een ander vervoersmiddel dat wel in je straatje past. Als er een bordje staat met verboden in te rijden met de auto, dan rij je daar toch ook niet met de auto in???

Als iedereen maar doet wat hij of zij denkt dat het beste is dan zal het gedrag van automobilisten t.o.v. een SP nooit veranderen. Dus, nogmaals mijn mening, ga gewoon rijden waar je moet / mag.
Wat je zegt is waar, maar....
Heb jij ook van die 60km/u wegen op je route? Ik wel je moet dan op de weg, waar de autos geen 60 rijden, maar zeker 70. Het zijn vaak landbouwegen en dus ook nog vies. Deze wegen bedank ik voor en pak dan het naast liggende fietspad en gedraag me als gast. Rustig en ruim langs andere fietsers en meer geduld.

Binnen de bebouwde kom geef ik je geheel gelijk. Gewoon tussen het verkeer, rijdt ook nog veel beter en sneller. Echt een verademing vergeleken het slalommen om fietser, laat staan de auto's die afslaan en je snelheid verkeerd inschatten.
Maar ook hier zullen uitzonderingen zijn.
Lomito

Ook binnen de bebouwde kom zijn dergelijke wegen te vinden zoals de dreven in Almere waar 70 km/uur gereden mag worden. Verder is de Vmax voor veel automobilisten een Vmin zoadat met hetzelfde gemak 70 km/u gereden wordt in de 50.

En dan heb ik het nog niet gehad over rijden met een platte accu, rijden tegen de wind, rijden tegen een helling op of rijden met een spijt-pedelec waardoor de snelheid inzakt naar 30 km/u (of nog lager) tegenover de gewenste snelheid van 70 km/u van automobilisten.

Een algemene Vmax van 30 km/u binnen de BBK zou hier uitkomst bieden of gewoon alle rijbanen binnen de BBK tot fietsstraat bombarderen... dat geeft gelijk ook een belangrijk signaal af naar automobilisten: jullie zijn ondergeschikt aan andere weggebruikers.
Free2be schreef: 29 jan 2019, 10:53 Of de verzekering er ook zo zal over denken, mocht je iets voor krijgen, laat ik in 't midden. Ze hebben vlug een stok gevonden om een gewonde hond te slaan.
Dat is weer een ander verhaal... keuze tussen twee kwaden: op de rijbaan rijden wanneer dit gezien de verkeersdrukte en omstandigheden (neerslag, wind, helling, wegindeling) een verhoogd risico geeft op een potentieel dodelijk ongeval of het riskeren van een aansprakelijkheid... liever arm leven dan rijk de kist in. Maar dat is uiteraard een overweging die iedereen voor zich moet maken.
Laatst gewijzigd door Lomito op 30 jan 2019, 12:08, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Daniel1975
Veteraan
Veteraan
Berichten: 2340
Lid geworden op: 25 mei 2017, 20:11

Lomito schreef: 29 jan 2019, 15:37 Een algemene Vmax van 30 km/u binnen de BBK zou hier uitkomst bieden of gewoon alle rijbanen binnen de BBK tot fietsstraat bombarderen...
Onwerkbare situatie. Zal in woonwijken prima te realiseren zijn, maar de doorgaande straten zeker niet.
Plaats reactie