De rit from Hell

Ambiorix
Pro
Pro
Belgium
Berichten: 29
Lid geworden op: 10 okt 2018, 15:39
Locatie: Geel
Merk SP: ST1X
Km-stand: 14000

Net terug van de rit from Hell !

Vandaag de Stromer genomen naar het werk omdat het weerbericht wel OK weer gaf gisteren.
Op de heenweg vanmorgen viel alles nog mee : redelijk kunnen rijden en op de binnenbaantjes zeer voorzichtig rijden wegens op sommige plaatsen niet gestrooid. Meestal in de graskant gereden op die stukken. Met een lekker frisse kop op werk aangekomen :cool2:
Daarstraks na een zware werkdag vertrokken in kloteweer: van die natte sneeuw. Goed aangekleed en vol goede moed vertrokken, maar op het gemak - geen volle speed. Na 10 km al redelijk hard nat en in een klein centrum moeten afremmen voor verkeerslichten. Wil terug optrekken en geen ondersteuning meer... Gestopt en Stromer uitgeschakeld en terug opgezet (want dat moest ik doen volgens de display). Terug vertrokken en nog geen ondersteuning. Omdat ik thuis wilde geraken, de dijen aan het werk gezet en ineens, als ik echt alles gaf, sprong de ondersteuning terug aan. Minderen aan een kruising : ondersteuning terug weg. Koplamp ging dan ook telkens aan en uit - volle bak zelf trappen en na een tijdje sprong ondersteuning terug aan... Wetende dat ik toch redelijk wat bochten, kruisingen moest doen en het nog glad was kan je raden dat ik bijna 20 km nog veel plezier gehad heb. Na opstarten (heb het nog een paar keer geprobeerd onderweg) heb ik ook getracht terug te kalibreren, maar dat lukte niet (kreeg een melding die ik niet snapte over 'drukken op de pedalen' of iets in die aard).
In extreme omstandigheden heeft de elektronica van de ST1X blijkbaar toch nog enkele problemen. Morgen ga ik proberen bij de FM binnenspringen...

Groeten !
Willem
Gebruikersavatar
FreddyH
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 9406
Lid geworden op: 24 jan 2018, 17:46
Locatie: regio Eindhoven
Merk SP: Klever X-Speed α

Ah, dat is shit zeg. Dit zijn sowieso al niet de meest prettige omstandigheden: je zicht is slecht, hier en daar is het flink glad, automobilisten die... nou ja: nog minder dan anders rekening houden met anderen...

Maar als je fiets dan ook nog niet meewerkt dan is dat wel echt de kers op de pudding zeg. Hopelijk is je fiets snel weer nagekeken en 100%!
🇺🇦
There was never a good war, or a bad peace :bn:
[Benjamin Franklin]
Ambiorix
Pro
Pro
Belgium
Berichten: 29
Lid geworden op: 10 okt 2018, 15:39
Locatie: Geel
Merk SP: ST1X
Km-stand: 14000

Sta nu bij de FM met gisteren ook E210207. Ja, is gekend probleem en ze gaan nu een krimpkous aanbrengen aan bekabeling in motor. Bij sommige 2018 modellen zou de fabrikant dit al gedaan hebben voor levering aan klant en bij sommigen niet. Stromer weer alleen niet meer bij welke wel, en welke niet... Vreemd. Normaal zouden ze die 2018 allemaal terug moeten binnenroepen voor controle - recall actie. Gisteren 20 km gefiets zonder licht : levensgevaarlijk... Ik krijg hem subiet terug mee en ze hopen dat dan opgelost is want FM heeft al andere gehad waarbij ook de controller hierdoor kapot was gegaan. Duimen ...
Ambiorix
Pro
Pro
Belgium
Berichten: 29
Lid geworden op: 10 okt 2018, 15:39
Locatie: Geel
Merk SP: ST1X
Km-stand: 14000

Net terug thuis. Eerste reactie van FM was : laat hem maar hier en kom hem tegen eind van de week maar halen. Even tegengas gegeven in de winkel en dan mee naar werkhuis. Ze hebben hem ter plaatse hersteld : claxon er af, alles drooggemaakt, bekabeling ingetapet en krimpkous errond en alles mooi terug dichtgemaakt en ik een lekker koptje koffie ondertussen. Zat veel water in motor blijkbaar.
Vlak naast de mijne stond een ST5 die klaargemaakt werd voor aflevering (dus nieuw). Heb ze eens naast elkaar bekeken en buiten wat meer ingewerkte kabels ed zag ik niet superveel verschil: ik vond de mijne zelfs mooier :lol:
Dan op de stromer en naar huis en gaat terug perfect. Hopelijk is het hiermee opgelost en geen controller problemen of zo. Ook nog iets nieuws geleerd : als je een update naar je Stromer gepushed krijgt, dan moet je altijd opnieuw Kalibreren. Dat wist ik niet.
Al bij al een vruchtbare zaterdagochtend en hopelijk eind goed al goed !
Ambiorix
WFVst5
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 1238
Lid geworden op: 17 jul 2018, 23:57
Locatie: Noord Holland

Wat een ellende toch weer met een fiets uit 2018.......heb je er foto's van gemaakt waar die kabels naar de print gaan, soja kun je uploaden? ik heb bij mijn st5 ook die plastic voorplaat eruit geschroefd en alles wat daar achter zit ingespoten met contactbeschermer.........gezien het aantal zeer natte lange ritten de afgelopen weken denk ik dat het wel snor zit maar controle is beter dan vertrouwen, weet zeker dat mijn Fm dit niet eens weet.
Downwind is allways faster&easyer....but beware of the gybe⛵️💨💨
ikstromer
Rookie
Rookie
Berichten: 7
Lid geworden op: 13 dec 2018, 17:48

Allen,

Enkele dagen geleden was ik ook genoodzaakt om het winterweer te trotseren (dinsdag). 's Morgens geen vuiltje aan de lucht, maar over de middag vertrok ik naar huis (17 km). Fietspaden lagen gevaarlijk (sneeuw, ijzel) en het grootste deel dus op de weg gereden. Veel smurrie en smeltwater (en veel te veel zout waarschijnlijk). Na 12 kilometer begaf mijn fiets het. Foutmelding: DRIVE ERROR 0x210207. De ondersteuning viel volledig weg telkenmale ik wat harder moest remmen (rode lichten, ronde punten, kruispunten, ...). Dan even oké klikken, wat trappen en plots schiet de fiets dan weer in actie (tot het volgende kruispunt). Ik dacht dat het lag aan de vuiligheid. Smeltsneeuw troepte samen op onderdelen van de fiets en ik dacht dat dat de oorzaak was ...

Eenmaal thuis: fiets een poetsbeurt gegeven. In de hoop dat het probleem verholpen zou zijn. Op internet even gekeken en daar werd de code in verband gebracht met een vibrerende motor. Bij mij is dit het geval niet. Ondersteuning valt weg bij remmen, maar eenmaal terug actief rijdt de fiets vlot 45 ...

De volgende twee dagen met de wagen gaan werken wegens gevaarlijk glad (woensdag en donderdag). Dag drie (vrijdag) rij ik probleemloos naar het werk (17km). Ik laad de fiets daar op en op de terugweg hetzelfde probleem (nu ligt het niet meer nat!). Vandaag (zaterdag) naar mijn ouders geweest (14 kilometer). Wederom hetzelfde probleem van de DRIVE ERROR. Even op oké klikken, wat schakelen, wachten en dan is de ondersteuning terug.

Bij mijn ouders de fiets zeer grondig gepoetst. Dan twee kilometer gereden naar mijn FM om eens te gaan luisteren. Een bekend probleem. Blijkbaar komt de bekabeling in aanraking met water. Ik besluit om de fiets terug mee te nemen naar huis en wacht nog even af alvorens de fiets binnen te brengen (ben zondag, maandag en dinsdag thuis, dus kan hem eens testen).

Rit van FM naar huis (15 kilometer) - niets van problemen! :bi

Alle kabels van de fiets zijn reeds ingepakt .. Zal wederom een dure grap worden vrees ik. :(
Ambiorix
Pro
Pro
Belgium
Berichten: 29
Lid geworden op: 10 okt 2018, 15:39
Locatie: Geel
Merk SP: ST1X
Km-stand: 14000

Heb geen foto's gemaakt (niet aan gedacht). De hersteller terwijl hij bezig was ook niet te veel lastig gevallen. Hij was al een beetje minder goed gezind omdat hij de mijne tussen zijn geplande werk 'moest' pakken.
Ik vind dat Stromer hier toch een steek laat vallen : een fiets wordt gebruikt in weer, wind en ook bij vrieskou en zelfs sneeuw (= normaal gebruik) en dan zou je toch denken dat ze zorgen dat cruciale zaken (zoals bv. elektronica) hierop voorzien is. Niet echt dus.
Hopelijk is het bij mij verholpen want ik was al een beetje in paniek met de gedachte dat ik volgende week heel de week met de wagen zou moeten gaan werken. Met de Stromer woon-werk geeft me zoveel meer plezier : met frisse kop aankomen op het werk en met een frisse kop thuiskomen na het werk... Dat is bij mij het effect :D
Groeten
Ambi
Gebruikersavatar
Free2be
Veteraan
Veteraan
Belgium
Berichten: 892
Lid geworden op: 26 aug 2018, 10:58
Locatie: Hasselt
Merk SP: ST3 limited edition
Km-stand: 2000

Ze hebben in Oostenrijk en vermoed in Zwitserland toch voldoende sneeuw weer om zulke dingen te testen en te voorzien van de nodige voorzieningen tegen water infiltratie.
ST3 LE gewoon omdat het kan, vrije tijd en werk combinatie.
Gebruikersavatar
Henry
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 2190
Lid geworden op: 30 jul 2017, 11:22
Locatie: Almere

@Free2be: Misschien hebben ze in Oostenrijk en Zwitserland alleen maar "mooi weer fietsers". Het korte voorspatbord is daar wellicht ook "een bewijs" van.
Witte ST3 van maart 2019
Barry
Veteraan | Forum Supporter
Veteraan | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 601
Lid geworden op: 22 jun 2018, 19:26
Locatie: Amersfoort
Merk SP: Stromer ST5 (2)
Km-stand: 20.000

Henry schreef: 27 jan 2019, 11:59 @Free2be: Misschien hebben ze in Oostenrijk en Zwitserland alleen maar "mooi weer fietsers". Het korte voorspatbord is daar wellicht ook "een bewijs" van.
Ik kom net terug van een weekje Zwitserland en kan dat niet beamen; ik heb afgelopen week ondanks sneeuw en gladheid veel Zwitsers op SP’s zijn fietsen..

gek genoeg geen enkele Stromer, maar allemaal middenmotor-SP’s. En dat op anderhalf uur afstand van Oberwangen.
ST5 XL (v2) met bagagedrager (jan '22), voorheen: ST5 XL (v1) ('18-'21) | Kinekt | Spurcycle | Jroen's spatbord 175mm | Giro Bexley MIPS | Ortlieb High Vis. zwart | Feedback Sports Pro-Elite | woon-werk-woon = 74km | 20.000km and counting
Plaats reactie