kapotte velg

Gebruikersavatar
FreddyH
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 9406
Lid geworden op: 24 jan 2018, 17:46
Locatie: regio Eindhoven
Merk SP: Klever X-Speed α

Tomasj schreef: 24 jan 2019, 23:14 Lees wat de fietsenmaker heeft opgegeven als argument. Hij geeft aan dat de velg niet geschikt is om er meer dan 15000 km mee te rijden omdat "De velg redelijk wat te verduren krijgt gezien de kracht/gewicht van de motor, snelheid en berijder...". Daar moet zo'n velg op berekend zijn. Niet meer of niet minder.
Dat klopt, alleen de uitleg van die dealer vind ik nogal slap. Als dat waar was zouden er hier heel veel meer kapotte velgen voorbijkomen lijkt me... TS is zeker niet de enige die 15k km met zijn Stromer gefietst heeft.
🇺🇦
There was never a good war, or a bad peace :bn:
[Benjamin Franklin]
Gebruikersavatar
marco-hlv
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 426
Lid geworden op: 27 sep 2017, 15:30
Locatie: Hooglanderveen
Merk SP: Stromer ST2 Belt Royal Blue
Km-stand: 50.063

Dank voor jullie reacties. Ik zat daar allemaal een beetje mee te worstelen en ik ben niet zo'n goede prater dat ik dat zomaar even bij de FM neerleg. Ik kan van alles vinden ... maar tegen kenners ben ik vaak snel uitgepraat. :bn:
Gezien bovenstaande allemaal ga ik toch een poging wagen om te kijken of ze dat niet bij Stromer neer kunnen leggen. Want zoals gezegd, zoals iedereen rij ik wel eens in een kuil/gat/hobbel/slecht wegdek en dat gaat inderdaad vaak met een aardige snelheid, daar zijn de Stromers immers op gemaakt. Ik rij er geen stoep mee op of af, wel eens een uitrit, maar dan zeker met gepaste snelheid. Onderhoud altijd rond de 5.000km door de FM (plus de eerste na 1.000km).

Enige waar ik wel mee zit, is het feit dat in de garantievoorwaarden gesproken wordt van velgranden uitgesloten. Wat zijn dat en waar houdt dat op, of wordt daar de hele velg mee bedoeld??
Stromer ST1X 10-2017 / 07-2023 45.300km
Stromer ST2 belt 07/2023 / ... 4.700km Royal Blue
Dagelijks Hooglanderveen - Veenendaal (31 km) en terug :)
Gebruikersavatar
Henry
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 2190
Lid geworden op: 30 jul 2017, 11:22
Locatie: Almere

Een velg krijgt redelijk wat te verduren, maar je mag er vanuit gaan dat die daarop geconstrueerd is. Ik ben het met mijn voorgangers eens dat een velg bij normaal gebruik dus niet mag scheuren.

Ik kan me wel voorstellen dat wanneer de spaakspanning van het wiel niet goed is afgesteld, dit tot problemen kan leiden. Een enkele spaak die een verkeerde spaakspanning heeft, leidt in het algemeen bijvoorbeeld al tot een slag in het wiel. Ook kan het zijn dat je het maximaal toegestane draaggewicht van de fiets overschrijdt of dat dit het resultaat is van een "impact van buitenaf". Zaken die jij wel moet kunnen beoordelen.

Een designfout lijkt mij ook wat overdreven, want dan hadden vele anderen er ook al last van moeten hebben. Het kan uiteraard wel een productiefout geweest zijn, waardoor dit ene exemplaar gewoon niet goed was. Voor zowel een designfout als een productiefout heb je juist die garantieregeling.

Het argument van de fietsenmaker dat de velg niet geschikt is om er meer dan 15.000 km mee te rijden, is nergens op gebaseerd. Het staat volgens mij ook nergens vermeld. Ik zou de fietsenmaker vragen om die tekst aan te wijzen. Laat hij maar eens zien waar dat dan staat. Daar komt nog eens bij dat de 2 jaar garantie die Stromer geeft, niet beperkt wordt door een bepaald aantal kilometers. Dus al zou de velg niet geschikt zijn om er 15.000 km mee te rijden, dan nog heb je recht op garantie als je er binnen de garantieperiode een probleem mee krijgt.

Mocht je de fiets regelmatig in onderhoud hebben gegeven, dan ligt de situatie anders dan wanneer je de fietsenmaker na het afhalen van de fiets nu pas voor de tweede keer ziet. Een auto kent ook zo zijn verplichte onderhoudsbeurten en dat is niet voor niks.

Mijn mening: als je de fiets zelf onderhoud (de kleine dingetjes) en door de fietsenmaker laat onderhouden (na een bepaald aantal kilometers of na een bepaald aantal maanden, vergelijkbaar met een auto, motor of scooter), dan zou mijn advies zij om de fietsenmaker deze kosten bij Stromer in rekening te laten brengen.
Witte ST3 van maart 2019
Marco Verkerk
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 312
Lid geworden op: 29 jul 2017, 21:25
Locatie: Arnhem
Merk SP: Stromer ST2

Mijn collega die een ST2 rijdt had ook scheurtjes in zijn achtervelg bij de spaken. Volgens mij heeft hij de velg bij circa 25.000-28.000 km vervangen.
Stromer ST2 sinds okt. 2016 :D, Arnhem <-> Eerbeek, 814Wh, Spurcycle, BodyFloat, Ultegra 11-28 and last but not least een BBB spatlap
Gebruikersavatar
Golvas
Veteraan
Veteraan
Berichten: 5096
Lid geworden op: 23 dec 2018, 16:30
Locatie: BE

Een ST1x staat op Alexrims wielen, een ST2 staat op DT Swiss.
Golvas V2.0 🇧🇪 🇺🇦

🚲 S̶t̶r̶o̶m̶e̶r̶ ̶S̶T̶2̶ ̶2̶0̶1̶8̶ ̶ ̶*̶ ̶ ̶S̶p̶o̶r̶t̶ ̶2̶0̶”̶ ̶ ̶*̶ ̶ ̶M̶a̶t̶t̶ ̶B̶l̶a̶c̶k̶ ̶ ̶*̶ ̶ ̶9̶8̶3̶ ̶W̶h̶ (Verkocht)
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22832
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

marco-hlv schreef: 25 jan 2019, 10:12 Enige waar ik wel mee zit, is het feit dat in de garantievoorwaarden gesproken wordt van velgranden uitgesloten. Wat zijn dat en waar houdt dat op, of wordt daar de hele velg mee bedoeld??
Stromer heeft het inderdaad over "Rim flanges/brake surfaces", die worden uitgesloten van garantie Volgens mij zijn dat de zijwanden van de velg, niet het deel dat bij jou defect is.
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Gebruikersavatar
Henry
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 2190
Lid geworden op: 30 jul 2017, 11:22
Locatie: Almere

Waarom die velgranden zijn uitgesloten is denk ik giswerk. Als ik moet gissen, dan kan ik wel een aantal redenen bedenken:
  • Bij gebruik van velgremmen slijten de velgranden. De mate waarin dit slijtproces sneller of langzamer verloopt hangt van een aantal factoren af. Als je een weekje gaat fietsen in de sneeuw waar het gepekeld is en je fietst op een traject waar je geregeld flink in de remmen moet knijpen, weet ik zeker dat van de velgrand veel minder over is. Dit is bij een fiets met schijfremmen niet van toepassing, maar wellicht hebben ze de tekst gekopieerd en geplak van concurrent.
  • Bij het vervangen van de band wordt vaak gebruik gemaakt van bandenlichters. Je hebt deze in alle soorten en maten. Je hebt bandenlichters van plastic maar ook metaal, voor fietsen maar ook bijvoorbeeld voor motoren. Niet iedereen gaat er even netjes mee om en schade aan de velgrand is dan voor je het weet een feit. Een "handige Harry" kan het lichten van de band wellicht ook met een schroevendraaier...
  • Schade aan een velg kan komen doordat je de band te zacht hebt opgepompt (of omdat je te zwaar bent) in combinatie met een impact van buiten. Je rijdt met hoge snelheid in een kuil, over een steen of je knalt een stoeprand op. Dit kan dan wel eens een deuk in de velgrand tot gevolg hebben.
Witte ST3 van maart 2019
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22832
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Henry schreef: 27 jan 2019, 12:26 Dit is bij een fiets met schijfremmen niet van toepassing, maar wellicht hebben ze de tekst gekopieerd en geplak van concurrent.
Of van de fabrikant van de velg. Ik denk trouwens dat dit inderdaad de reden is. (En dus niet van toepassing op Stromers.)
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Gebruikersavatar
marco-hlv
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 426
Lid geworden op: 27 sep 2017, 15:30
Locatie: Hooglanderveen
Merk SP: Stromer ST2 Belt Royal Blue
Km-stand: 50.063

De FM heeft op mijn verzoek nogmaals contact gehad met Stromer en valt definitief niet onder garantie. Het was inderdaad snel, 15.000km, maar dat is mijn pech. Dat zou normaliter wel minimaal 20k km en meer moeten kunnen zijn.
Kan er zelf ook niet veel aan doen, de beurten zijn netjes bijgehouden.

Tips om slijtage en dus breuk te voorkomen, vrij logisch, maar misschien iets meer op letten nu:
  • niet te zwaar beladen aan bagagedrager (ik laat nu mijn slot op het werk, heb er thuis nog eentje liggen voor als ik geen ww-verkeer doe
  • probeer kuilen te vermijden (rij iets rustiger op slecht wegdek)
  • stoep op/af uit den boze
  • beurten uit laten voeren (dan wordt oa volgende punt meegenomen)
  • losse spaken direct vast zetten of vervangen
  • banden niet te hard oppompen, maar ook zeker niet te zacht (als je een keer een kuil pakt, dan krijgt de velg in deze gevallen een extra tik)
Stromer ST1X 10-2017 / 07-2023 45.300km
Stromer ST2 belt 07/2023 / ... 4.700km Royal Blue
Dagelijks Hooglanderveen - Veenendaal (31 km) en terug :)
Gebruikersavatar
J3R
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 616
Lid geworden op: 15 mei 2018, 20:35
Locatie: NL

Jammer, mogelijk pech met een "maandag ochtend" exemplaar. Enige coulance had leuk geweest; zeker omdat je nog binnen de garantie periode zit.
Is een nieuwe losse velgrand met opnieuw spaken niet goedkoper?
🇳🇱 Stromer (ST2) ST3 🚲 Li-ion 983Wh 🔋
Plaats reactie