kapotte velg

Gebruikersavatar
marco-hlv
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 426
Lid geworden op: 27 sep 2017, 15:30
Locatie: Hooglanderveen
Merk SP: Stromer ST2 Belt Royal Blue
Km-stand: 50.063

De update.

Reparatiekosten bijna € 200,-. (waarvan 75 werkzaamheden en 30 voorrijkosten) Valt me wel wat mee.

Uitleg FM:
garantiewerk is het niet, mede vanwege de hoeveelheid kilometers (15-16.000) die er mee gereden is. Blijkbaar leidt eea tot slijtage en de kans dat er na verloop van tijd scheurtjes in de velg komen die deze breuk/gat uiteindelijk veroorzaakt hebben.

"De velg krijgt redelijk wat te verduren gezien de kracht/gewicht van de motor, snelheid en berijder. "


Blijkt verder dat mijn voorband ook gaat zwabberen (let wel, de band, niet het wiel). Daar zit ook een soort slag in blijkbaar. Hoe dat kon of wat het precies is, geen idee, daar moet ik nog achteraan voor een wat preciezere uitleg. Komt in ieder geval een nieuwe (winter)band op.
Stromer ST1X 10-2017 / 07-2023 45.300km
Stromer ST2 belt 07/2023 / ... 4.700km Royal Blue
Dagelijks Hooglanderveen - Veenendaal (31 km) en terug :)
Gebruikersavatar
Golvas
Veteraan
Veteraan
Berichten: 5096
Lid geworden op: 23 dec 2018, 16:30
Locatie: BE

marco-hlv schreef: 24 jan 2019, 08:35 garantiewerk is het niet, mede vanwege de hoeveelheid kilometers (15-16.000) die er mee gereden is.
Een bijzondere uitleg, zeker omdat er in de garantievoorwaarden nergens sprake is van een maximum aantal gereden kilometers en enkel de velgrand specifiek wordt uitgesloten van garantie ... :shock:

Banden zijn dan weer wel uitgesloten van garantie, maar misschien is daar wel een tussenkomst mogelijk via de bandenfabrikant zelf.
Golvas V2.0 🇧🇪 🇺🇦

🚲 S̶t̶r̶o̶m̶e̶r̶ ̶S̶T̶2̶ ̶2̶0̶1̶8̶ ̶ ̶*̶ ̶ ̶S̶p̶o̶r̶t̶ ̶2̶0̶”̶ ̶ ̶*̶ ̶ ̶M̶a̶t̶t̶ ̶B̶l̶a̶c̶k̶ ̶ ̶*̶ ̶ ̶9̶8̶3̶ ̶W̶h̶ (Verkocht)
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22831
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Ik zou het nog snappen dat dit buiten garantie valt als de defecten aan de velg zijn veroorzaakt door het niet periodiek aanspannen van de spaken, eventueel i.c.m. onvoldoende bandendruk en het nemen van te heftige hobbels zoals stoepranden.

Als de FM zegt dat deze schade valt onder schade bij normaal gebruik en het periodiek onderhoud is keurig uitgevoerd, dan zou ik hier ook wel even moeilijk over gaan doen, want dan is de kwaliteit van het wiel dus onvoldoende. (Ik betwijfel echter wel of dat inderdaad de oorzaak van deze schade is, want dan zouden we dit toch veel vaker voorbij moeten zien komen?)
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Gebruikersavatar
Tomasj
Veteraan
Veteraan
Papua New Guinea
Berichten: 2789
Lid geworden op: 07 jan 2018, 22:01
Locatie: Vlaams-Brabant, B

Stromeur schreef: 24 jan 2019, 11:19 Ik zou het nog snappen dat dit buiten garantie valt als de defecten aan de velg zijn veroorzaakt door het niet periodiek aanspannen van de spaken, eventueel i.c.m. onvoldoende bandendruk en het nemen van te heftige hobbels zoals stoepranden.

Als de FM zegt dat deze schade valt onder schade bij normaal gebruik en het periodiek onderhoud is keurig uitgevoerd, dan zou ik hier ook wel even moeilijk over gaan doen, want dan is de kwaliteit van het wiel dus onvoldoende. (Ik betwijfel echter wel of dat inderdaad de oorzaak van deze schade is, want dan zouden we dit toch veel vaker voorbij moeten zien komen?)
Wel, dat was dus exact mijn idee.
Dat die velg redelijk wat te verwerken krijgt zal jou worst wezen, en het is de taak van Stromer om een velg te voorzien die dat soort belasting aankan. Die velg is gewoon niet geschikt voor de fiets en zijn gebruik, en dus een designfout van Stromer.
'Ludo' : ST2 2018 - 983 Wh - 20" Sport - White Gloss - 04/2018 - 27000 km
woon-werk 54 km enkel (Tienen - Genk)
WFVst5
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 1238
Lid geworden op: 17 jul 2018, 23:57
Locatie: Noord Holland

Hoe oud is de fiets dan? als dit binnen de garantie termijn is dan moet het gewoon garantie zijn.....zal lekker worden een velg mag bij normaal gebruik niet scheuren of de spaakspanning moet te hoog zijn, of door impact van buitenaf/corrosie, of te hoge bandenspanning. Bij velgremmen heb ik wel meegemaakt dat ze te dun versleten waren en dan scheurde. Maar zoals opgemerkt, het is geen gebuste velg en da's niet best.
Downwind is allways faster&easyer....but beware of the gybe⛵️💨💨
Gebruikersavatar
Golvas
Veteraan
Veteraan
Berichten: 5096
Lid geworden op: 23 dec 2018, 16:30
Locatie: BE

WFVst5 schreef: 24 jan 2019, 20:44 Hoe oud is de fiets dan?
De fiets is van 27 oktober 2017.
Golvas V2.0 🇧🇪 🇺🇦

🚲 S̶t̶r̶o̶m̶e̶r̶ ̶S̶T̶2̶ ̶2̶0̶1̶8̶ ̶ ̶*̶ ̶ ̶S̶p̶o̶r̶t̶ ̶2̶0̶”̶ ̶ ̶*̶ ̶ ̶M̶a̶t̶t̶ ̶B̶l̶a̶c̶k̶ ̶ ̶*̶ ̶ ̶9̶8̶3̶ ̶W̶h̶ (Verkocht)
WFVst5
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 1238
Lid geworden op: 17 jul 2018, 23:57
Locatie: Noord Holland

Dan moet het nog garantie zijn toch?
Downwind is allways faster&easyer....but beware of the gybe⛵️💨💨
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22831
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Tomasj schreef: 24 jan 2019, 20:03 Die velg is gewoon niet geschikt voor de fiets en zijn gebruik, en dus een designfout van Stromer.
Naar die conclusie durf ik dan weer niet direct te springen, aangezien ik niet weet hoe deze Stromer is onderhouden en hoe ermee is omgegaan, dat weten alleen marco-hlv en de dealer. Het regent ook geen meldingen van defecte ST1 X velgen, terwijl er heel veel van rondrijden.

Maar de reden die de dealer aanvoert om dit niet onder garantie te laten vallen, die vind ik niet plausibel, want dan kun je inderdaad enkel nog maar jouw conclusie trekken en dan zouden de kosten inderdaad voor Stromer moeten zijn. (Maar misschien bedoelde jij dat ook.)
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Gebruikersavatar
FreddyH
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 9406
Lid geworden op: 24 jan 2018, 17:46
Locatie: regio Eindhoven
Merk SP: Klever X-Speed α

Tomasj schreef: 24 jan 2019, 20:03 Die velg is gewoon niet geschikt voor de fiets en zijn gebruik, en dus een designfout van Stromer.
Designfout lijkt me wat overdreven, gezien ik dit hier nooit eerder voorbij heb zien komen. Het kan uiteraard wel gewoon een productiefout geweest zijn, waardoor dit ene exemplaar gewoon niet goed was.

Hoe dan ook: ik vind de uitleg van de dealer ook wat slap. Ik zou er zeker geen genoegen mee nemen.
🇺🇦
There was never a good war, or a bad peace :bn:
[Benjamin Franklin]
Gebruikersavatar
Tomasj
Veteraan
Veteraan
Papua New Guinea
Berichten: 2789
Lid geworden op: 07 jan 2018, 22:01
Locatie: Vlaams-Brabant, B

FreddyH schreef: 24 jan 2019, 22:58 Designfout lijkt me wat overdreven, gezien ik dit hier nooit eerder voorbij heb zien komen. Het kan uiteraard wel gewoon een productiefout geweest zijn, waardoor dit ene exemplaar gewoon niet goed was.

Hoe dan ook: ik vind de uitleg van de dealer ook wat slap. Ik zou er zeker geen genoegen mee nemen.
Lees wat de fietsenmaker heeft opgegeven als argument. Hij geeft aan dat de velg niet geschikt is om er meer dan 15000 km mee te rijden omdat "De velg redelijk wat te verduren krijgt gezien de kracht/gewicht van de motor, snelheid en berijder...". Daar moet zo'n velg op berekend zijn. Niet meer of niet minder.
'Ludo' : ST2 2018 - 983 Wh - 20" Sport - White Gloss - 04/2018 - 27000 km
woon-werk 54 km enkel (Tienen - Genk)
Plaats reactie