eerste keer laden

Plaats reactie
Lodek
Rookie
Rookie
Belgium
Berichten: 4
Lid geworden op: 12 jan 2019, 13:23
Locatie: Waregem
Merk SP: Stromer ST1x
Km-stand: 11.000

Hallo!

Ik ben sedert vrijdag de trotse eigenaar van een ST1x met 814 accu. Door het wisselvallige weer heb ik dit weekend nog niet zo veel kunnen fietsen, waardoor mijn batterij nog niet volledig leeg is (23%). Mijn fietsenmaker adviseerde om de eerste 3tal keren de batterij tot 7% te laten komen en dan volledig te herladen.

Ik heb hier even op het forum zitten zoeken (wat een fantastische tips kun je hier trouwens allemaal vinden!!), maar ik vond daarover niet onmiddellijk iets terug (ttz: wat te doen bij eerste laadbeurten).

Klopt dit, of mag ik hem eigenlijk nu toch al aan de lader leggen? Of probeer ik die alsnog ergens wat leger te rijden voor ik hem een eerste keer ga herladen?

Of als hier reeds ergens een thread over bestaat, dan mag je me altijd in die richting sturen.

Alvast bedankt voor jullie advies!
Gebruikersavatar
Tomasj
Veteraan
Veteraan
Papua New Guinea
Berichten: 2789
Lid geworden op: 07 jan 2018, 22:01
Locatie: Vlaams-Brabant, B

Door enkele keren de batterij leeg te rijden, kalibreer je de weergave van de resterende lading.
'Ludo' : ST2 2018 - 983 Wh - 20" Sport - White Gloss - 04/2018 - 27000 km
woon-werk 54 km enkel (Tienen - Genk)
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22831
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Het is al wel vaker ter sprake gekomen, maar echte consensus is er niet.

Feit is dan een Li-Ion accu geen geheugeneffect heeft, en in dat daglicht is het onzin om je accu de eerste drie keer (en daarna periodiek) volledig leeg te rijden. Een Li-Ion accu kun je beter verwennen met zoveel mogelijk deelladingen.

Het 3x leeg rijden advies staat niet in de Stromer handleiding. Maar toch adviseren veel Stromer dealers en ook Stromer zelf om dit wel te doen. Echter: een plausibele uitleg heeft volgens mij niemand ooit van ze gekregen.

Het kan wel zijn dat eerst drie keer helemaal leeg rijden en weer opladen naar 100% ervoor zorgt dat de software van je Stromer (betere) ijkpunten heeft en daarmee tijdens je rit een meer nauwkeurige weergave van de restcapaciteit van je accu kan geven.

Mijn idee over 3x leegrijden: baat het niet, schaadt het niet (mits je een leeg gereden accu weer binnen een dag of wat oplaadt om diepontlading te voorkomen). Komt het jou voor je eerstvolgende rit slecht uit om met een accu van 23% te starten: lekker bijladen dat ding. Want wat wél in de handleiding staat is: zoveel mogelijk deelladingen uitvoeren.
Snap jij het nog, dan snap ik het ook :rtfm:

Wil je weten hoe ver de discussies hierover op het Stromer Forum gaan, dan zijn dit wel leuke topics om eens door te lezen:

viewtopic.php?f=14&t=350&hilit=laadgeheimen#p5722
viewtopic.php?f=8&t=371
viewtopic.php?f=15&t=1180
viewtopic.php?f=8&t=1151
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22831
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Goed: hoop blah van mij, lekker kort concreet antwoord van Tomasj waar ik volledig mee akkoord ben :bj
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Lodek
Rookie
Rookie
Belgium
Berichten: 4
Lid geworden op: 12 jan 2019, 13:23
Locatie: Waregem
Merk SP: Stromer ST1x
Km-stand: 11.000

dag Stromeur en TomasJ, bedankt voor de info! Dan neem ik gewoon maar het zeker voor het onzekere, en wacht ik nog een dagje extra om er mee naar het werk te fietsen. Dan doe ik morgenavond nog een klein tochtje om de batterij leeg te rijden, zodat ik die dan 's nachts volledig kan opladen. Het enigste wat me nu wel wat in de war brengt: leegrijden = 0-1-2% of toch die 7% aanhouden?
Gebruikersavatar
Tomasj
Veteraan
Veteraan
Papua New Guinea
Berichten: 2789
Lid geworden op: 07 jan 2018, 22:01
Locatie: Vlaams-Brabant, B

Dat zal zoveel niet uitmaken denk ik.
'Ludo' : ST2 2018 - 983 Wh - 20" Sport - White Gloss - 04/2018 - 27000 km
woon-werk 54 km enkel (Tienen - Genk)
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22831
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Het zou mij niks verbazen als de dealer met die 7% is gekomen om nog wat marge te hebben om het risico op diepontlading te voorkomen. Maar die marge is al ingeregeld in de BMS (naar ik begrepen heb ca. 10%, maar dat is geen info uit eerste hand), dus ik zou opteren voor zo ver mogelijk leeg rijden. Als de OMNI 0% aangeeft, dan stopt de ondersteuning, maar je is accu niet werkelijk leeg, dus die marge heb je al.
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Plaats reactie