St2 Accu ter reparatie of misschien wel overname

Picassosax
Rookie
Rookie
Berichten: 5
Lid geworden op: 01 okt 2017, 21:06

Hallo Stromerforumleden,

Ik hoop dat ik hier mogelijk een antwoord zal vinden, aangezien er blijkbaar ook nogal wat mensen met electronische kennis hier op te forum lid zijn. Ik en mijn vrouw zijn beiden in bezit van een ST2 Sport van 2016 beiden met een 983Wh accu. Nu heeft de accu van mijn vrouw buiten de fiets (we hadden de accu vanwege transport verwijderd) van ca 15 cm boven de grond een val gemaakt waardoor de accu nu deels niet meer werkt. Inmiddels hebben we een nieuwe accu gekocht (pffff wat een geld zeg!) maar hebben de oude accu hier nog wel liggen.

De accu levert nog wel stroom aan de fiets als je m in de fiets zet, maar wil zowel in als buiten de fiets niet meer laden. Het lijkt dus een electronica probleem te zijn. Misschien een draadje los of een los contact op de printplaat? Geen idee. Maar....ik zou graag willen weten of iemand hier op het forum hier raad mee weet. Ik zou de accu graag laten repareren of mogelijk willen verkopen aan degene die er raad mee weet en brood in ziet. De FM weet er in ieder geval geen raad mee, die kunnen alleen maar nieuwe accus verkopen blijkbaar. Ook Stromer zelf geeft dit aan en wilden dus niet meewerken aan iets van reparatie. Gegeven de aard van de val (hij is alleen maar op de aansluitingkant getikt) kan het nooit een enorm groot technisch probleem zijn, mede aangezien de accu nog wel stroom levert.

Ik hoop van jullie te horen.... Mvg, Marc
pvg
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 336
Lid geworden op: 07 nov 2018, 07:32
Locatie: Noord-Brabant

Foto van de schade?
38 km enkel, 3x per week
ST2 2018, 983 Wh zwart + CTCW2P 26x2.2” + Ortliebs + Kinekt 2.1 + Cratoni Vigor + Abus Pedelec 2.0 Ace + Van Zijp + Ergotec M88
ST1X 2017, 983 Wh wit + Schwalbe BB + Kinekt 2.1 + Lazer Anverz + Van Zijp + Ergotec M88
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22816
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Picassosax schreef: 12 jan 2019, 13:48 Gegeven de aard van de val (hij is alleen maar op de aansluitingkant getikt) kan het nooit een enorm groot technisch probleem zijn, mede aangezien de accu nog wel stroom levert.
Het grootste gevaar van een accu die een (zij het kleine) val heeft gemaakt en daarna niet meer correct functioneert, is zelfontbranding. En zelfontbranding is niet niks, daar zijn al complete fietsenwinkels en magazijnen door in rook op gegaan. Zie onderstaand topic voor een voorbeeld van wat een zelfontbrande accu aan kan richten, inclusief beveiligingsbeelden van de winkel waar dit gebeurde:

viewtopic.php?f=6&t=471#p8077

Aangezien jouw accu niet correct meer functioneert, is er dus sprake van schade. Hoe groot de schade is, dat kan geen enkele leek beoordelen. Misschien een los contactje, maar let wel: ook een los contactje kan vroeger of later (een accu trilt immers flink tijdens gebruik) alsnog zorgen voor kortsluiting en dan ontbrandt-ie. Ook op basis van een foto kan niemand beoordelen hoe de accu er intern aan toe is.

Persoonlijk zou ik als leek nooit aan een accu gaan klussen, want je kunt niet beoordelen of hij daarna veilig is. Ik zou deze defecte accu ook absoluut niet in je huis opslaan. Leg hem in ieder geval even in een schuurtje o.i.d. Het risico dat-ie ontbrandt is denk ik klein, maar áls-ie ontbrandt is de schade enorm.

Je zou nog kunnen overwegen om je accu naar een revisiebedrijf te brengen ter reparatie. Maar a: er is veel wildgroei in dit soort bedrijfjes en het is voor ons moeilijk te beoordelen is hoe goed/veilig ze zijn en b: ik heb nog steeds geen enkel revisiebedrijf gevonden dat een Stromer BQ983 accu kan reviseren.

Mijn advies: accu verkopen via MP o.i.d. met het eerlijke verhaal erbij. Dus precies zoals je het in je openingspost hebt omschreven. Zou zomaar kunnen dat je er nog een euro of duizend voor krijgt. En dat is dan vooral te danken aan het feit dat heel veel mensen denken dat ze zo'n accu wel weer in orde kunnen krijgen en dat het wel meevalt met de risico's. (Maar zoals gezegd: het risico is klein, maar als het fout gaat is de schade gigantisch.)
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Gebruikersavatar
FreddyH
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 9406
Lid geworden op: 24 jan 2018, 17:46
Locatie: regio Eindhoven
Merk SP: Klever X-Speed α

Ga er niet zelf aan klooien.

Ik zou er mee naar een revisie bedrijf gaan, die kunnen met kennis van zaken beoordelen of er een risico is of niet. Ik kan dat niet, gezien jouw vraag jij ook niet. Mocht je een goed adres willen waar echt een vakman werkt dan hoor ik het graag.

Er kan iets simpels aan de hand zijn, zoals een losse kabel. MAAR(!) als dit toevallig een +kabel is die wat kan bewegen en tegen de - kan komen dan kan het heel erg vervelend gaan worden...

Ik weet alleen niet of er met zekerheid vast te stellen is of de cellen beschadigd zijn, maar het vervangen daarvan is relatief betaalbaar.

My 2ct.
🇺🇦
There was never a good war, or a bad peace :bn:
[Benjamin Franklin]
Gebruikersavatar
FreddyH
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 9406
Lid geworden op: 24 jan 2018, 17:46
Locatie: regio Eindhoven
Merk SP: Klever X-Speed α

Stromeur schreef: 12 jan 2019, 15:38 (Maar zoals gezegd: het risico is klein, maar als het fout gaat is de schade gigantisch.)
De kans is klein, het risico is door het gevolg alsnog groot!

Risico = kans * gevolg.
🇺🇦
There was never a good war, or a bad peace :bn:
[Benjamin Franklin]
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22816
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Ja, mee eens.
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Picassosax
Rookie
Rookie
Berichten: 5
Lid geworden op: 01 okt 2017, 21:06

@iedereen. Bedankt voor de reacties. Ik was gelukkig zelf al zo slim geweest om er niet zelf aan te gaan klussen. Gegeven de power in de accu had ik idd al bedacht dat de ellende niet te overzien zou zijn als er iets mee mis ging. Ik heb get advies van Stromeur opgevolgd en de accu met het hele transparante verhaal op marktplaats gezet inclusief fotos van de schade.

Dank voor jullie reacties! Ik laat wel ff weten als ie is verkocht.
Picassosax
Rookie
Rookie
Berichten: 5
Lid geworden op: 01 okt 2017, 21:06

Hierbij nog de fotos van de schade.
Bijlagen
EF0E684D-2EB9-4AA5-9B22-B6842DA2E47C.jpeg
EF0E684D-2EB9-4AA5-9B22-B6842DA2E47C.jpeg (3.03 MiB) 3565 keer bekeken
EBB55F8F-2AB1-45C6-AF65-54D36C6A6D14.jpeg
EBB55F8F-2AB1-45C6-AF65-54D36C6A6D14.jpeg (2.52 MiB) 3565 keer bekeken
Wiebe
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 1030
Lid geworden op: 06 dec 2017, 21:50
Locatie: Gouda
Merk SP: Klever N Rogue
Km-stand: 7000

Gelijk de reden waarom ik eigenlijk altijd in de fiets zelf oplaad tenzij echt niet anders mogelijk. Ik ben te bang dat ik hem per ongeluk laat glippen, handvat breekt, ergens tegenaan slinger, van een rand/tafel afdonderd etc. Die 1500 euro kan ik zo veel leukere dingen mee doen.
Overigens vind ik het prijskaartje ook wel aan de hoge kant in vergelijk met andere accu's, maar ja, de +Stromer- letters zijn nu eenmaal ontzettend duur om te fabriceren ;)
Stromer St1X dec 2017 22" Orange, 814 Wh, 32 km enkel, 43506 and not counting anymore.
Klever N Rogue 2023 L Titan, 1200 Wh, 32 km enkel, 4000+ and counting.
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22816
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Wiebe schreef: 12 jan 2019, 18:09 Ik ben te bang dat ik hem per ongeluk laat glippen
Je ziet bij veel Stromers inderdaad ook schade aan het voorspatbord omdat de accu er tegenaan is gekomen bij het uitnemen. Het ding is echt zwaarder dan veel mensen aanvankelijk denken.
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Plaats reactie