Helmkeuze - audio en windgeruis vraag

Gebruikersavatar
Tomasj
Veteraan
Veteraan
Papua New Guinea
Berichten: 2789
Lid geworden op: 07 jan 2018, 22:01
Locatie: Vlaams-Brabant, B

Tomasj schreef: 23 sep 2018, 15:32 Ik heb de voorbije weken via de Cat-Ears het geruis enigszins kunnen verminderen. Morgen doe ik een test met wat we dan maar Elefant Ears of Lion Ears zullen noemen, gemaakt van repen opgerolde keukenhanddoeken, ongeveer 2,5-3 cm dik.
Het ziet er absoluut niet uit, maar indien het werkt maak ik me nadien een mooier ogende versie.
Ik laat jullie morgenavond het resultaat weten :bn: :bn: :bn:
Deze Elefant Ears werken dus onwaarschijnlijk goed. Ik heb nog een beetje windgeruis, maar helemaal niet storend (zelfs niet op het stuk waar ik wind-op reed).
Vanaf nu ga ik dus Mega-Elvis All-The-Way. Ik post één dezer wel eens een fotootje
'Ludo' : ST2 2018 - 983 Wh - 20" Sport - White Gloss - 04/2018 - 27000 km
woon-werk 54 km enkel (Tienen - Genk)
Gebruikersavatar
harmroest
Expert
Expert
Berichten: 178
Lid geworden op: 07 mar 2018, 06:17
Locatie: Eemnes

de cat ears werken bij mij prima met de abus helm. Dit brengt het geruis tot een acceptabel niveau terug. Je kan inderdaad ook kiezen voor een cratoni vigor, alhoewel ik deze helm zelf minder fraai vind en daarnaast is hij in de zomer erg warm omdat je oren bedekt zijn.
🇳🇱 Stromer ST2 20inch model 2017 April 2019 13000+Km 🔋 Li-ion ±1kWh 🚲
WFVst5
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 1238
Lid geworden op: 17 jul 2018, 23:57
Locatie: Noord Holland

Stromeur schreef: 23 sep 2018, 23:03 Voor een oplossing tegen windruis zou ik nooit naar de helm kijken (tenzij het om een helm gaat die de oren volledig afdekt, zoals de Cratoni Vigor). Elke helm zit anders op elk hoofd en de positie van de bandjes/gespjes t.o.v. je gezicht bepaalt m.i. niet óf je windruis hebt, maar hoeveel. Ik merk het zelf ook wanneer ik met 45km/u wat ga vogelen met de positie van de bandjes voor mijn oren, daarmee wordt windruis erger of minder erg, maarja, ze zitten gewoon zoals ze zitten. Wat bij de één perfect zit en zorgt voor een minimum aan ruis, werkt bij de ander voor geen meter.

Ik geloof daarom niet dat je in algemene zin kunt stellen dat die of die helm meer of minder windruis geeft, dit is persoonlijk. Wat bovendien voor al die helmen geldt: je zult windruis er nooit helemaal mee weg krijgen. De NTA-8776 gekeurde SP-helmen zijn bedoeld voor bescherming van je hoofd, niet van je oren. Vind je een helm die jou goed past en die bij jou zorgt voor niet heelveel windruis, dan is dat vooral mooi meegenomen.

Elvissen of zelfgemaakte oplossingen om de bandjes van je helm heen kunnen best goed werken om de ruis te reduceren. Er zijn forummers die met panties en schuursponsjes de meeste briljante maatwerk-oplossingen hebben gemaakt en waarmee ze de ruis aanzienlijk hebben verminderd. Maar wil je je oren volledig afschermen voor windruis, gebruik dan oordoppen zoals ze ook worden aangeboden voor motorrijders of mensen die in fabrieken werken. Liefst oordoppen op maat, met daarin het juiste filter zodat de ruis verdwijnt, maar je de rest van je omgeving nog wel kunt horen. Ze zijn duur, maar wat je aan gehoor verliest door geluidsoverlast is onomkeerbaar.

Oordoppen-topic:

viewtopic.php?f=9&t=1032&hilit=oordoppen#p18674
Mmmmmm ik rij met aangemeten audioplastieken in mijn ligfiets en op de SP. geruis is inderdaad bijna 0 maaaar deze geven toch zeg maar "contact" geluid door aan mijn oren dit geluid lijkt sterk op ruizen van de wind die langs de filtertjes strijkt. Harde tegenwind harder geluid, als ik mijn hoofd een paar graden verdraai is het weg en zijn helemaal stil met helm eroverheen verder zet ons hoofd iets uit als je "warm" bent en moet je ze dan nog een keer licht aanduwen. Voor in de werkplaats heb ik ze ook met touwtjes eraan, die maken met wind heel veel herrie dus ongeschikt.
Downwind is allways faster&easyer....but beware of the gybe⛵️💨💨
Gebruikersavatar
Free2be
Veteraan
Veteraan
Belgium
Berichten: 892
Lid geworden op: 26 aug 2018, 10:58
Locatie: Hasselt
Merk SP: ST3 limited edition
Km-stand: 2000

Ik had de Windblox Pro besteld en op de riempjes van m'n Giro Camden helm bevestigd. De gesp zit comfortabel vast, de riempjes met de Windblox zitten ongeveer 'n 1,5 tot 2cm van m'n oren. Helaas een telleurstellend resultaat, nog steeds een zeer storend windgeruis. Zoals hierboven omschreven, als ik m'n hoofd enkele graden draai, is het weg. Ik had een email gestuurd naar de firma met onderstaand antwoord als resultaat:

Hi Roger. I’ll forward this to our engineers so they can give you more specifi help.

Here’s my non-engineer set of thoughts:
I usually ride with a Giro helmet on a pedigo electric bike, myself and find that it is important to have the strap beneath my chin pretty snug. You might check that. Also, at times when it seems the noise is loud I quickly unclog my strap and pull the Blox away from my ear to see if there’s a difference. Lastly, my brother, who refers to his ears as “majestic” because they are quite large, finds that he has the best results with our ProXL. This may also be an option you you.

Adrienne

Ik wil nog eens gaan experimenteren met pvc oorschelpjes die ik tussen de klittenband zou kunnen bevestigen, die een spoiler vormen voor je oren.
Ik vind dat fietsen nog wel wat vrijheden mag hebben en dat je je niet moet gaan inpakken als 'n muilezel.
ST3 LE gewoon omdat het kan, vrije tijd en werk combinatie.
Richvergunst
Pro
Pro
Netherlands
Berichten: 89
Lid geworden op: 25 jan 2018, 12:43
Locatie: Oberwangen

Vandaag de Helm Giro Bexley mips mat zwart bij Hopmans Fietsgigant gekocht. :cool2:
Ik moet zeggen ik voel me beschermd met deze helm, hij heeft een inschuifbaar vizier en oorstukken, scheelt in het windgeruis denk ik. :hy: Maar dat laat ik nog even weten., ook een reden dat ik voor deze helm heb gekozen is dat deze goed draagbaar is met zomerse temperaturen, de cratoni vigor las ik werd dan niet als prettig ervaren. :bj
ST 3 black matte :P, ortlieb backroller classic , Bodyfloat kinect, Giro bexley mips :geek:, spatbordverlengers van Zijp techniek :mrgreen:
ocra

Als ik zo alles lees kunnen we volgens mij wel stellen dat alle nta helmen er last van hebben behalve die uiteraard met de helm over de oren vallen. Ik rij op het moment nog met mijn fietshelm en heb nergens last van, houd me wel tegen om er een te kopen en mij aan de regels te houden.
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22818
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Het is jouw hoofd. Je hebt er maar één van.

Voor het tegengaan van windruis zijn betere oplossingen dat rekenen op de willekeurige (non-)werking van een paar helmbandjes. Ik denk ook niet dat de NTA keuring en nou specifiek voor zorgt dat we last hebben van windruis, het is de snelheid. (Hoewel je zou kunnen stellen dat de bandjes bij een "vogelnestje" sowieso altijd anders gepositioneerd zijn.) Als een NTA-gekeurde helm windruis wegneemt, dan is dat meer geluk dan wijsheid, want elk hoofd is anders gevormd en dus zitten de bandjes bij iedereen anders.
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
ocra

Dat klopt, het is mijn hoofd. ;). Maar doe al 10 jaar niet anders op de racefiets met een niet veel lagere snelheid, niet dat het niet mis kan gaan maar we moeten het niet overdrijven. Ik verdien mijn brood met mijn oren dus ruis is voor mij meer risico vandaar.

Wat ik wel gezien heb is dat bij de meeste helmen de bandjes verder lijken te zitten van het hoofd en dat kan ook een reden zijn van het meer kunnen trillen.
Gebruikersavatar
Golvas
Veteraan
Veteraan
Berichten: 5096
Lid geworden op: 23 dec 2018, 16:30
Locatie: BE

Stromeur schreef: 05 jan 2019, 20:25 Ik denk ook niet dat de NTA keuring en nou specifiek voor zorgt dat we last hebben van windruis, het is de snelheid.
Zo is dat !

Op topsnelheid knallen met een Stromer SP én een NTA goedgekeurde helm op je hoofd levert bij mij alvast exact dezelfde windruis op dan rijden zonder die helm aan dezelfde snelheid op dezelfde fiets.
Golvas V2.0 🇧🇪 🇺🇦

🚲 S̶t̶r̶o̶m̶e̶r̶ ̶S̶T̶2̶ ̶2̶0̶1̶8̶ ̶ ̶*̶ ̶ ̶S̶p̶o̶r̶t̶ ̶2̶0̶”̶ ̶ ̶*̶ ̶ ̶M̶a̶t̶t̶ ̶B̶l̶a̶c̶k̶ ̶ ̶*̶ ̶ ̶9̶8̶3̶ ̶W̶h̶ (Verkocht)
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22818
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

ocramarco schreef: 05 jan 2019, 20:49 Dat klopt, het is mijn hoofd. ;). Maar doe al 10 jaar niet anders op de racefiets met een niet veel lagere snelheid, niet dat het niet mis kan gaan maar we moeten het niet overdrijven.
En 15 jaar geleden reed iedereen de Tour de France zonder helm. Ik ben persoonlijk totaal niet gevoelig voor hoe lang iemand al iets doet zonder consequenties; ik geef de voorkeur aan voortschrijdend inzicht.
ocramarco schreef: 05 jan 2019, 20:49 Ik verdien mijn brood met mijn oren dus ruis is voor mij meer risico vandaar.
Dan is er maar één goeie oplossing: oordoppen op maat met het juiste filter erin. De 100 a 150 euro die je dat kost lijkt me een peulenschil als het om je broodwinning gaat. NTA-8776 gekeurde helm erbij op je SP en je hebt je persoonlijke veiligheid weer helemaal geactualiseerd ;)
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Plaats reactie