Rondje om Hilversum heen

WFVst5
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 1238
Lid geworden op: 17 jul 2018, 23:57
Locatie: Noord Holland

Mooi zeg........kom uit gezin waar licht-architectuur door de techneuten van Raaklicht vanaf de 70tiger jaren tot ca 2000 tot een ware kunst verheven zijn.......ons huis staat nog vol inmiddels vintage licht. Mijn brand-preventieve Casus was het KrullerMuller museum ik wist en weet nog niets van architekuur maar weet inmiddels wel wat ik mooi vindt......maare als het in te passen is fiets ik graag een rondje mee.
Laatst gewijzigd door WFVst5 op 01 jan 2019, 13:14, 1 keer totaal gewijzigd.
Downwind is allways faster&easyer....but beware of the gybe⛵️💨💨
Lomito

Leuk Willem, wordt een aardig groepje zo!
Gebruikersavatar
Stromer9000
Veteraan
Veteraan
Belgium
Berichten: 402
Lid geworden op: 21 aug 2018, 20:41
Locatie: Gent (België)

Lomito schreef: 31 dec 2018, 20:33
Stromer9000 schreef: 31 dec 2018, 18:20 Wederom mooi geformuleerd jouw fietstocht, en wat een mooi staaltje architectuur om begin 20ste eeuw te zijn :cool2:
Kleine anekdote... mijn dochter is afgelopen september begonnen MBO-bouwkunde studie... :mrgreen: Dus even langs in Utrecht om kennis te maken met de docenten en terwijl wij naar boven lopen komen we langs een verzameling maquettes van gebouwen uit de NL-architectuurgeschiedenis. Als liefhebber van de het moderne bouwen viel mijn oog al snel op de prachtige maquette van Villa Henny van Robert van 't Hoff die in Huis ter Heide staat (op ca. 10 km van Utrecht), gebouwd in de landelijke stijl van Frank Lloyd Wright, denk aan Falling Water of nog beter het Robie House in Chicago. De bouwkundedocent had nooit van gehoord of gelezen van Villa Henny... OMG... bek houden en loslaten Chris!

De studie gaat als een tierelier, ze vindt de studie geweldig en komt telkens enthousiast thuis, wat wil je nog meer?

Villa Henny (Huis ter Heide):
villa henny.jpeg

Robie House (Chicago):
robie house.jpg
Leuke anekdote en de studiekeuze van jouw dochter is een doordachte keuze. Zelf heb ik architecturale kunsten gestudeerd aan Sint-Lucas (Gent) in het secundair maar het vak kunstgeschiedenis was me net iets te theoretisch. De bovenstaande gebouwen waarvan je afbeeldingen hebt gepost zijn stuk voor stuk pareltjes. Maar met de energiekosten anno 2019 een dure grap! Alhoewel als je je zo een villa kan veroorloven zal die energiefactuur peanuts zijn zeker... of zijn dat overheidsgebouwen vandaag de dag?
🇧🇪 ST3 LE :mrgreen: | Park Tool PRS-25 Team Issue Montagestandaard | Ortlieb Velocity High Visibility Daypack | Giro Bexley MIPS | KINEKT 2.1 Aluminum Seatpost | Lupine Rotlicht | Ortlieb Backroller Urban | Cateye BM-45 zijspiegel
Lomito

Als het om energielabels gaat (van superlabel A tot je wordt financieel geruïneerd label G) vallen alle voorbeelden onder de grote groep der G-gelabelden... De renovatie van het Sanatorium Zonnestraal in Hilversum is een studie-object geweest waar één van mijn bouwkundedocenten (Hubert-Jan Henket) zich hierin heeft vastgebeten en dan vooral op de vraag of je een monumentaal pand als het sanatorium moet opofferen aan de energie-eisen van deze tijd, dus het betongebouw isoleren, de stalen kozijnen moet vervangen door thermisch gescheiden profielen en het enkel glas door dubbel- of zelfs tripel beglazing...

Het antwoord is NEE... het pand is teruggebracht in de oorspronkelijke staat (geen renovatie maar restauratie) en de huidige gebruikers zullen de hogere energiekosten voor lief moeten nemen. Ik ben het volledig eens met deze keuze omdat aanpassing aan huidige energieprestatie-eisen ten koste zouden gaan van het unieke karakter van het gebouw.
Gebruikersavatar
Stromer9000
Veteraan
Veteraan
Belgium
Berichten: 402
Lid geworden op: 21 aug 2018, 20:41
Locatie: Gent (België)

Ah ok, bedankt voor je helder antwoord. :cool2:
🇧🇪 ST3 LE :mrgreen: | Park Tool PRS-25 Team Issue Montagestandaard | Ortlieb Velocity High Visibility Daypack | Giro Bexley MIPS | KINEKT 2.1 Aluminum Seatpost | Lupine Rotlicht | Ortlieb Backroller Urban | Cateye BM-45 zijspiegel
Barry
Veteraan | Forum Supporter
Veteraan | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 601
Lid geworden op: 22 jun 2018, 19:26
Locatie: Amersfoort
Merk SP: Stromer ST5 (2)
Km-stand: 20.000

Lomito schreef: 30 dec 2018, 23:23 Als je geïnteresseerd bent kan ik je de volgende Wikipedia-site aanbevelen: https://nl.wikipedia.org/wiki/Jan_van_Zutphen
Dank voor de leestip. Interessante levensgeschiedenis. :cool2: Ben benieuwd naar het Sanatorium...
ST5 XL (v2) met bagagedrager (jan '22), voorheen: ST5 XL (v1) ('18-'21) | Kinekt | Spurcycle | Jroen's spatbord 175mm | Giro Bexley MIPS | Ortlieb High Vis. zwart | Feedback Sports Pro-Elite | woon-werk-woon = 74km | 20.000km and counting
Gebruikersavatar
marco-hlv
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 426
Lid geworden op: 27 sep 2017, 15:30
Locatie: Hooglanderveen
Merk SP: Stromer ST2 Belt Royal Blue
Km-stand: 50.063

Ja, het is een mooi gebied. Deels ken ik het als ww-route, deels als route naar de FM voor onderhoud en deels van de tourritjes met de (race)fiets of van de ritjes naar voetbalvelden in de omgeving op de zaterdag.
Toch ook weer een paar punten die op de "te onthouden" lijst komen. :ay
Stromer ST1X 10-2017 / 07-2023 45.300km
Stromer ST2 belt 07/2023 / ... 4.700km Royal Blue
Dagelijks Hooglanderveen - Veenendaal (31 km) en terug :)
Lomito

In de omgeving zijn nog wel meer prachtige gebouwen te vinden zoals het raadhuis van Hilversum van architect Dudok. Met de bijzondere bakstenen in HF (Hilversums Formaat), een extra brede en platte baksteen die ik bijzonder waardeer omdat mijn ouderlijk huis in Soest ook in die luxe steen is opgetrokken.
.
raadhuis_hilversum_dudok.jpg
raadhuis_hilversum_dudok.jpg (924.64 KiB) 4116 keer bekeken
.
Raadhuis_Dudok.JPG
Raadhuis_Dudok.JPG (147.28 KiB) 4116 keer bekeken
Gebruikersavatar
Commuterplus
Pro
Pro
Netherlands
Berichten: 73
Lid geworden op: 06 jun 2020, 09:04
Locatie: AMERSFOORT

Ik surf met buien buiten wat op het forum. Leuk de foto van stadhuis Dudok. Als ongeboren kind zijn mijn ouders daar in 1953 getrouwd. Toen zat dus de eerste Stromer piloot al te wachten.
Daarnaast ben ik zakrlijk directeur op een architectenbureau. In dit draadje komt wel echt alles samen! Ha!!
St1 met verende voorvork. Helm: Cortiva Smart Ride. Ortlieb reflecterende tassen. Samen Gezond app. Navigatie met google maps. goud accu en paarse accu. Start op vliegveld Soesterberg
AntonW
Pro
Pro
Netherlands
Berichten: 50
Lid geworden op: 29 aug 2020, 15:07
Locatie: Hilversum
Merk SP: Stromer ST1-2020
Km-stand: 10000

ik kijk vanuit mijn werkkamer uit op de raadhuis toren :)
leuke route, vroeger vaak met de hond naast me gefietst, het rondje hilversum dan en dan op 1/4 van de stromer snelheid).

eigenlijk mag je als brommer niet in op de hei komen, zijn daar wel eens mensen met een SP op aangesproken? OF gaat dat gewoon goed als je je snelheid aanpast?
ST1 2020 L - 983 wh - redshift shockstop zadelpen - verende voorvork - ortlieb classic tassen
Plaats reactie