Radio Kootwijk

Reinout-ST3
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 863
Lid geworden op: 18 jun 2017, 09:49
Locatie: Elst (Gld)
Merk SP: ST3 C1.12
Km-stand: 60.000

Goedemorgen,
vanuit locatie-Nederland wordt contact onderhouden.....onregelmatig en beperkt vanwege andere verplichtingen...…

Gisteren geland en Alex vloog me om de hals. Operatie Magneet is gestart en dat is goed. Vooral lekker veel samen doen dit verlofblok.
Ik BEN tenminste geland want op dit moment zie ik meer dan 100 vluchten gecanceld voor Schiphol vanwege het slechte weer. En dat was echt een dramaatje geworden voor Alex; je kan hem veel uitleggen maar zoiets niet...…

Vanmiddag op weg naar de Pannekoekenbakker in Slijk-Ewijk even de combi-pedalen en zadel afleveren in Herveld. Natuurlijk even op de fiets springen (of dat zadel nodig is of niet...). En dan kan ik dinsdag lekker testen.
Vanzelfsprekend neem ik (met de auto nu) de Zarges AccuSafe mee die een paar weken geleden is binnengekomen. En da's even een serieus kistje ! Benieuwd naar de reactie van Team Dikkenberg.

Nederland:
- wat is het hier heerlijk rustig. Voor het eerst weer wakker geworden vanuit mijn eigen ikkie en niet door het gebler van een moskee;
- groen;
- wat rijden we hier netjes. Nog geen toeters gehoord (en iedereen met Midden-Oosten ervaring zal beamen dat "toeteren" daar een onderdeel van de levenswijze is....);
- wat ligt er weinig afval op straat;
Even wat constateringen. En dat zal dit verlofblok wel blijven. Bij definitieve terugkeer in januari ga ik me weer als geboren-en-getogen Nederlander druk maken over de files en zo......

Groetsels,
Reinout
Gebruikersavatar
Daniel1975
Veteraan
Veteraan
Berichten: 2340
Lid geworden op: 25 mei 2017, 20:11

Welkom thuis!

Qua vliegen dé tip: geen/never/nooit/nimmer KLM vliegen binnen Europa. KLM is de allereerste maarschappij die vluchten schrapt bij een beetje afwijkend weer.
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22816
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Hey Reinout, fijn dat je veilig geland bent. Het stormt hier in Harlingen sinds gisteren avond echt als een gek dus ik vermoedde al wel gedoe op Schiphol.

Welkom terug in ons overgereguleerde en immer keurig aangeharkte Nederland. Dat zal inderdaad wel een cultuurschok zijn na al die tijd.

Heel veel plezier thuis met je geliefden en familie!
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Reinout-ST3
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 863
Lid geworden op: 18 jun 2017, 09:49
Locatie: Elst (Gld)
Merk SP: ST3 C1.12
Km-stand: 60.000

Goedemorgen allemaal,

Radio Kootwijk is nog/weer voor een paar weken in de lucht...…

Ben dus weer geland in de woestijn na een prima verlof in Nederland (veel te kort...…).
Topper was de Efteling. Gewoon op een doordeweekse dag waarbij "iedereen" gewoon naar school moest. Het was dus buitengewoon stil; geen wachtrij gehad. Sterker nog: je kon direct in de attractie gaan zitten en het werd vervolgens aangezet. We zijn bij diverse attracties maar gewoon blijven zitten...…
Was wel stuk na die dag.
En ook nog dat dagje sneeuw meegemaakt wat leuke plaatjes opleverde. Die sneeuw-plaatjes doen het goed hier.

Bij aankomst op de Westbank is de regen niet gestopt. Het natte seizoen is gewoon doorgegaan en zelfs de woestijn kleurt groen. Bijzonder. Ik had er al over geschreven maar deze groene verandering gaat gewoon door.
Nu groen
Nu groen
DSCN1410.JPG (315.5 KiB) 3045 keer bekeken
Da's toch anders dan een fotootje van dezelfde omgeving in de juli-maand:
Eerst geel
Eerst geel
DSCN0797.JPG (341.71 KiB) 3045 keer bekeken
Jammer genoeg is dat niet het enige wat "groen" is geworden. Ik constateer ook een aantal Hamas-vlaggen bij verschillende dorpen en da's meestal geen goed teken en in ieder geval niet rustiger.
Op zich wel altijd makkelijk in onderscheid: Fatah = geel; Hamas = groen..
Van geel naar groen; maar dan politiek
Van geel naar groen; maar dan politiek
DSCN1411.JPG (245.69 KiB) 3045 keer bekeken
Het is dan ook niet rustiger geworden. Deze week iedere avond meerdere aanslagen met doden. Van proberen een checkpoint door te rijden tot het bekogelen van de kolonisten met molotovcocktails. En na iedere aanslag/huiszoekingen met serieus wapengeweld; erg bijzonder in je eigen straat als daar opeens een strijdmacht doorheen dendert. Het heeft in ieder geval geleid tot het sluiten van een aantal checkpoints. Nogal onhandig want ik moet nu stevig omrijden; net zoals de rest van de bevolking.
Wat dan weer heel bijzonder is van de bevolking is die acceptatie van de omstandigheden: het hoort erbij. Dus deze week was een Kerstmarkt in Ramallah-centrum en een kilometer verderop viel het Israëlische leger binnen op zoek naar een aanslagpleger. En de Kerstmarkt gaat gewoon door; je kon het schieten daar horen....
Kerstmarkt Ramallah-centrum:
Kerstmarkt Ramallah
Kerstmarkt Ramallah
DSCN1314.JPG (381.42 KiB) 3045 keer bekeken
Gisteren moest ik in Jeruzalem zijn. Daar wordt natuurlijk Kerst gevierd. En het ziet er gewoon leuk uit in de Oude Stad. De ene wijk doet natuurlijk wel aan Kerst; de andere wijk helemaal niet. Maar in het Christelijk gedeelte hangt het vol met lampjes en da's leuk.
Kerst in de Oude Stad (1)
Kerst in de Oude Stad (1)
DSCN1412.JPG (379.02 KiB) 3045 keer bekeken
Kerst in de Oude Stad (2)
Kerst in de Oude Stad (2)
DSCN1413.JPG (294.92 KiB) 3045 keer bekeken
En natuurlijk heeft het wat om Kerst te vieren tussen de palmbomen. ook hier kickt de commercie keihard in want opeens staan er ook rendieren bij en die waren er volgens mij echt niet in het Bijbelse verhaal......
Kerst in Jeruzalem (1)
Kerst in Jeruzalem (1)
DSCN1416.JPG (297.15 KiB) 3045 keer bekeken
Een uitkijkje over de Oude Stad (sorry voor mijn erbarmelijk slechte fotootje vanuit de pols) met de stadsmuur, Dome on the Rock, Al Aqsa-moskee en de kerken die niet te tellen zijn.
Kerst in Jeruzalem (2)
Kerst in Jeruzalem (2)
DSCN1425.JPG (254.01 KiB) 3045 keer bekeken
Een collega kwam net uit Bethlehem en ik kreeg van hem en ook van de lokale tolk het dringende advies dat vooral te mijden. Da's zo overvol dat het niet leuk is.
Kerst zelf betekent hier gewoon doorwerken want deze feestdag behoort tot een ander geloof. Geldt ook voor Nieuwjaar.
Als ik iets van Kerst wil zien zal ik bijvoorbeeld naar Taybeh moeten rijden. Da's een christelijk dorp dat dus wel versierd is en dus een kerst-uitstraling heeft. Deze fotootjes zijn van vanochtend want ik moest er toch doorheen rijden door de veprlichte omweg.
Kerst Taybeh (1)
Kerst Taybeh (1)
DSCN1429.JPG (311.68 KiB) 3045 keer bekeken
Kerst Taybeh (2)
Kerst Taybeh (2)
DSCN1427.JPG (295.93 KiB) 3045 keer bekeken
Ik hoop dat de checkpoints weer open gaan voordat m'n opvolger op de stoep staat. Dat scheelt uren reistijd. Maar het nut van routes kennen is dus wel weer duidelijk.
Wordt een bijzondere Kerst alhier...….

Groetsels vanuit een groene zandbak,
Reinout
Reinout-ST3
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 863
Lid geworden op: 18 jun 2017, 09:49
Locatie: Elst (Gld)
Merk SP: ST3 C1.12
Km-stand: 60.000

Voor iedereen Prettige Kerstdagen en een voorspoedig 2019 !

Ik mag dan wel een kleine 50 kilometer van Bethlehem af zitten maar "vrede op aarde" conform dat bekende Kerstliedje lijkt hier verder dan ooit.
Vanavond is het laatste slachtoffer begraven die bij een checkpoint is omgelegd. Dat checkpoint zit nog steeds dicht.
In ieder geval is mijn huidige standplaats Ramallah niet meer officieel "War Zone" wat 2 weken geleden werd afgekondigd zodat het leger hier door de straten kwam. We zijn weer terug gevallen op de oude situatie van "Occupation" (bezet gebied).

Tot zover Kerstnacht nabij Bethlehem. Bizar.
Grtz,
Reinout
Barry
Veteraan | Forum Supporter
Veteraan | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 601
Lid geworden op: 22 jun 2018, 19:26
Locatie: Amersfoort
Merk SP: Stromer ST5 (2)
Km-stand: 20.000

Wat een bizarre situatie daar..

Een veilige Kerst gewenst Reinout :ay
ST5 XL (v2) met bagagedrager (jan '22), voorheen: ST5 XL (v1) ('18-'21) | Kinekt | Spurcycle | Jroen's spatbord 175mm | Giro Bexley MIPS | Ortlieb High Vis. zwart | Feedback Sports Pro-Elite | woon-werk-woon = 74km | 20.000km and counting
Gebruikersavatar
Lamkram
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 1047
Lid geworden op: 01 sep 2017, 08:15
Locatie: Almere
Merk SP: Stromer ST7 ARBR
Km-stand: 53.000

Reinout,

Als ik het zo lees zit jij in twee werelden daar. Ik begrijp dat informatie voor jou en je collega's van groot belang is om daar goed en veilig te kunnen functioneren. Vanuit het rustige Nederland wens ik jou en al je collega's een fijne maar bovenal een veilige Kerst en een goede jaar wisseling. Tot volgend jaar.

Groet Mark
:d3:
Go-ST1x 13455 km
GO-FAST ST5 (L) 37215 km
GO-Nice ST7 ARBR 2653 km
GO-Nice ST7 #2 ARBR........km


25Km enkele reis. Regio Almere-Amsterdam-Almere
:d3:
Lomito

Hoogste tijd om contact op te nemen met onze wild enthousiaste ST3-rijder zonder ST3, onze Tap6-drinker zonder Tap6, onze zandhaas in de zeiknatte zandbak ofwel

Reinout, bent U daar?

Ik kan me voorstellen dat afgelopen week extra belastend was, moeten presteren onder minder florissante omstandigheden, hoewel de woestijn niet eerder zo groen was, op te grote afstand van je gezin met een onbetrouwbare internetverbinding...

Vanuit een koud Nederland wens ik je alvast een gelukkig en gezond nieuwjaar en hoop dat je snel weer thuis mag zijn.
Groet, Chris.
Reinout-ST3
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 863
Lid geworden op: 18 jun 2017, 09:49
Locatie: Elst (Gld)
Merk SP: ST3 C1.12
Km-stand: 60.000

Chris, hier Reinout....over.....

Echt de laatste loodjes hier:
- als het goed is komt de opvolger woensdagnacht binnen;
- formeel afscheid genomen van de Universiteit (voordat we de hectische overdrachtsweek in gaan...);
- ben begonnen bagage in te pakken.

Het is dan ook wel weer welletjes. Prima tijd gehad, nuttig voor hier (en Ministerie van Buitenlandse Zaken; de opdrachtgever) en leerzaam voor mij (eens alle zijden van een slepend conflict kunnen bestuderen en niet de eenzijdigheid die je in Nederland krijgt). En nu is het tijd voor thuis.

Wij zijn begonnen met 50-graden-plus en langzaam afzakkend naar 10 graden en vet regen.
Onze opvolgers hebben dat ritme andersom. Weet niet wat beter is; boeit ook niet; het is gewoon een gegeven.
In ieder geval hebben we de aankomende week heel wat contacten over te dragen; daar gaat het om. Het leeswerk mag mijn opvolger later doen (en heeft zich al goed voorbereid in Nederland).

De sippe internetverbinding is ongemakkelijk, maar geen zorg. Echte zorg is de veranderende veiligheidssituatie. Zo heeft onze rotatie de effecten gehad van Trump's beslissing de ambassade naar Jeruzalem te verhuizen. Dat heeft een grote politieke verschuiving veroorzaakt met nogal wat consequenties voor zowel Israel as Palestina; tot op lokaal (politiek, bestuurlijk en maatschappelijk) niveau. Het heeft in ieder geval geleid tot meer geweld.
De opvolgers gaan het effect meemaken van de aangekondigde vervroegde verkiezingen in Israel. Net zoals in Nederland willen partijen zich profileren (herkenbaarheid) en zoiets werkt heel polariserend.

Het blijft een bijzondere omgeving.
Morgennacht oud&nieuw. We gaan meemaken of het bij vreugde-vuurwerk blijft of wat ernstiger varianten....

Als alles goed gaat ben ik 12 januari weer in Nederland. Zal de oliebollen dus net missen.....
Bij deze alvast de beste wensen voor een mooi 2019 met veel veilige Stromer-kilometers !
Groetsels vanuit de groene zandbak,
Reinout
Bijlagen
Namens Palestina: bedankt !
Namens Palestina: bedankt !
DSCN1436.JPG (224.81 KiB) 3111 keer bekeken
Lomito

Akelig laat wegens uitlandigheid maar nooit te laat om contact te leggen met ons rustpunt in een rumoerig land, ofwel:

Reinout, bent u daar?

Ik zal het kort houden omdat je het nu vast extra druk hebt met overdracht en inpakwerkzaamheden... wellicht heb je nog een piepklein hoekje in je reistas/koffer vrij om op te vullen met Za'atar... ter compensatie zal ik nog wat Eisbock via de Heterense dealer regelen.

Wees voorzichtig de laatste week, stay safe en dan zien we je graag binnenkort weer in het Betuwse. :az
Gesloten