Gezellig op de rijbaan...

maartenbm
Pro
Pro
Berichten: 40
Lid geworden op: 03 nov 2018, 17:21

mrstrom schreef: 18 dec 2018, 08:04 Nieuw update uit amsterdam...Nu wordt het druk op de weg. De snorscooters letten meestal niet zo op is mijn persoonlijke ervaring. En sommige gaan gewoon vrolijk 40km/u met kids achterop, zonder helm.

https://www.parool.nl/amsterdam/vanaf-a ... ~a4614336/
Mooi, voor mij als forens hoef ik dus maar heel klein stukje op de rijbaan. Maar in alle realiteit: verwachten ze nu dat de gemiddelde scooterrijder in Amsterdam deze plattegrond uit z'n hoofd gaat leren? Ik durf dat te betwijfelen.
Stromer ST3 LE | 983 Wh | 21km enkel sinds jan 2019, regio Amsterdam | Spurcycle black | Cateye BM45 | Giro Camden MIPS | Oakley Jawbreaker Prizm Road + Low light | Bodyfloat
LNY
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 406
Lid geworden op: 19 dec 2017, 09:29
Locatie: Amsterdam e.o.
Merk SP: Stromer ST3
Km-stand: 18000

Als je bekend bent in Amsterdam zit er wel een soort van logica in hoor.
- Binnen de ring A10 in principe altijd op de weg
- Op centrumring S100 op het fietspad
- Op een paar echt drukke invals- en uitgangswegen op het fietspad.

Ik weet nog niet of ik er blij mee ben of me er zorgen om moet maken.
Aan de ene kant zal de gemiddelde snelheid op veel wegen naar beneden gaan door de aanwezigheid van snorscooters. En zal de acceptatie van een SP, met een hogere snelheid dan een snorscooter, beter worden.
Aan de andere kant zal er veel meer gehandhaafd gaan worden en zal ik daardoor nog minder vrijheid kunnen nemen om zelf een veilige keuze te maken tussen fietspad en rijbaan.

Wat me opvalt in Amsterdam is dat de Stromers als paddestoelen uit de grond schieten. En dan vooral ST2's. Waarvan de meesten geen kentekenplaat hebben. Alleen vanmorgen al heb ik 4 ST2's gezien zonder kenteken. Gelukkig dragen de meesten wel een helm.
ST3 cool white - sport - 983Wh
Lomito

LNY schreef: 18 dec 2018, 09:27 Wat me opvalt in Amsterdam is dat de Stromers als paddestoelen uit de grond schieten. En dan vooral ST2's. Waarvan de meesten geen kentekenplaat hebben. Alleen vanmorgen al heb ik 4 ST2's gezien zonder kenteken. Gelukkig dragen de meesten wel een helm.
Begrijpelijk want er wordt voornamelijk gehandhaafd met statische camera's op belangrijke punten in de stad (CS en Rijksmuseum). Zonder kentekenplaat kun je op die punten gewoon het fietspad blijven gebruiken.
maartenbm
Pro
Pro
Berichten: 40
Lid geworden op: 03 nov 2018, 17:21

LNY schreef: 18 dec 2018, 09:27 Als je bekend bent in Amsterdam zit er wel een soort van logica in hoor.
- Binnen de ring A10 in principe altijd op de weg
- Op centrumring S100 op het fietspad
- Op een paar echt drukke invals- en uitgangswegen op het fietspad.
Ben zeer bekend in Amsterdam ;-)
Een soort van logica is in mijn ogen niet voldoende om het helder te krijgen voor de gemiddelde snorfietser/scooter.
Centrumring + binnen de ring op de weg is helder. Punt is dat men hier een aantal drukke inval- en uitgangswegen bewust niet opneemt. De invalsweg bij de VU langs het Olympisch stadion is zeer druk maar je moet hier op de rijbaan? Zelfde geldt voor de invalsweg bij de RAI.
Daarnaast zie ik enkele losse stukjes rood :bu:

Als ze het veilig willen oplossen dan overal binnen de ring op de rijbaan behalve de centrumring + Gooise weg.
Op de invals- en uitgangswegen wat flitspalen en klaar (milieuzone camera's staan er al).
Stromer ST3 LE | 983 Wh | 21km enkel sinds jan 2019, regio Amsterdam | Spurcycle black | Cateye BM45 | Giro Camden MIPS | Oakley Jawbreaker Prizm Road + Low light | Bodyfloat
Stromertheke
Pro
Pro
Berichten: 60
Lid geworden op: 07 mar 2018, 11:38

Misschien een beetje een zijweg maar op mijn favoriete weg door mijn woonplaats (verboden voor auto's en motoren), hebben ze nu bord C13 bijgeplaatst op een klein wegvak, waarschijnlijk omdat de weg ook erg geliefd is bij bezorgscooters. Ben even in de wetgeving om dat bord gedoken en daarin wordt genoemd dat het gaat om met ingeschakelde motor.

Maar wanneer is bij een Stromer de motor ingeschakeld? Als de omni aanstaat? Of als de ondersteuning op 1-2-3 staat. En dan komt ook de vraag, hoe gaat een handhaver dit bij een staandehouding bewijzen, als ik zeg dat ik gewoon hard aan het trappen was (en ik schakel vlak voor de staandehouding de ondersteuning naar 0). Ze zullen het niet zo snel combineren met een lasercontrole en een Stromer op een rollerbank kan ook niet (ja heb het gecontroleerd).
Lomito

In Amsterdam heb je die controle op brommers door de fietserspassage onder CS en het Rijksmuseum. De reden dat men daar geen brommers wil is vanwege de stank die in de tunnel blijft hangen en de herrie die door de hele ruimte galmt. Als hier wordt gehandhaafd in de geest van de wet dan zouden speed pedelecs van die passages gebruik moeten kunnen maken.

We weten inmiddels dat speed pedelecs door de camera's geregistreerd worden want kentekenplaat, de boete volgt, er wordt bezwaar gemaakt bij de kantonrechter die uiteindelijk gehakt maakt van het bezwaar, geheel in lijn met de letter van de wet.

Ofwel verwacht geen coulance van de rechter, die zit toch redelijk op één lijn met het verdienmodel van het OM tenzij iemand de tijd en middelen heeft om voor zo'n flutzaak tot het uiterste te gaan in de hoop dat je ergens een activistische rechter tegen komt die geen boodschap heeft aan de Trias Politica (zie de Urgenda-zaak) en in je voordeel beslist.

Kortom, lekker blijven fietsen door je woonplaats zolang daar geen camera's staan. In het ergste geval loop je een keer tegen een boete aan maar die kans is in politie-arm NL zeer gering.
Awv
Veteraan
Veteraan
Berichten: 420
Lid geworden op: 03 jul 2017, 09:03

Ik blijf schrikken van claxonerende auto's. Vooral tegemoet komende auto's.

Laatst werd ik nog klem gezet door n gastje in een golfje gti., die uit een zijstraat kwam. Die maakte ongekende agressie bij mij los.. Zodat ie snel aftaaide.

Kortom... Blijft spannend op de weg
Een witte ST1x:hy: met BF als enige uitspatting. ...oh ja...en een spatlapje :geek: & nep spurcycle, ..&conti top contact winter bandjes, &ali spaakreflectoren, &ultegra 8000R cassette 11-28, 34km enkele reis.
Lomito

Zo had ik eens een senior die schuimbekkend uit z'n auto stapte omdat hij mijn middelvinger kreeg op onnodig gebruik van de claxon. Het liep met een sisser af want zijn vrouw riep hem tot de orde... :bj
jve66816
Expert
Expert
Belgium
Berichten: 240
Lid geworden op: 30 apr 2018, 11:45
Locatie: Kalmthout, Antwerpen - B

Geen verschil tussen NL en BE, op de rijbaan rijden is claxonnerende auto, middelvingers, vingers tegen voorhoofd, druk wijzend richting fietspad :bj ...

Gelukkig heb ik zo maar 2 km op mn dagelijkse baanritnietoptfietspadrijdend :lol: en die enkele en dezelfde auto die ik dan tegenkom is me al gewend (waarom ik niet op t fietspad rijd, zal ie nog wel niet weten :bj )
Jerry: ST5 - BodyFloat/Spurcycle - Home-Scheldelaan 30km - rijder :cool2:
Gebruikersavatar
marco-hlv
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 426
Lid geworden op: 27 sep 2017, 15:30
Locatie: Hooglanderveen
Merk SP: Stromer ST2 Belt Royal Blue
Km-stand: 50.063

Gisteravond terug stond ik in Amersfoort te wachten voor het stoplicht, op de rijbaan. Daarnaast ligt een vrijliggend fietspad en stoep daarlangs.
Komen een moeder met dochter en zoon (denk max een jaar of 9-10) en de volgende conversatie hoor ik:

meisje: kijk dat vind ik zo stom, die fiets daar. Hier ligt toch een fietspad. Hij moet hier fietsen.
moeder: ja, dat klopt
jongetje: nee, hij heeft een nummerbord en moet op de weg.

ik: dat heb jij heel goed gezien, lette iedereen maar zo goed op en kenden ze de regels maar.
Stromer ST1X 10-2017 / 07-2023 45.300km
Stromer ST2 belt 07/2023 / ... 4.700km Royal Blue
Dagelijks Hooglanderveen - Veenendaal (31 km) en terug :)
Plaats reactie