ST2 2018 of ST3?

Gebruikersavatar
Tomasj
Veteraan
Veteraan
Papua New Guinea
Berichten: 2789
Lid geworden op: 07 jan 2018, 22:01
Locatie: Vlaams-Brabant, B

FreddyH schreef: 14 dec 2018, 17:31 Die snap ik dan weer niet. De verlichting van de X-Speed is nou ook niet om over naar huis te schrijven. Ik weet niet wat er op de Kettler komt. Maar wellicht is er tegen die tijd wel een ST4 en zijn er dan wel volwaardige bouwlamp alternatieven...
Schrijf eens een mail naar de technische dienst van Klever. Die was bij mij begin dit jaar onmiddellijk bereid om me te helpen bij het installeren van een Supernova M99 Pro.
De Kettler krijgt ook die supernova, ik hoef die M99 Pro niet absoluut hoor, ik zou liever een lupine SLA/7 op mijn fiets hebben.
En ik geloof niet dat dat probleem snel opgelost geraakt bij Stromer, ik herken in 't commercieel gedrag van Stromer de marketingtechnieken van Canon qua marktsegmentatie , daarom dat ik 10 jaar geleden al mijn fotomateriaal van Canon heb gedumpt om over te stappen op Nikon. Dat heeft me toen flink wat geld gekost, maar nog meer voldoening geschonken.
Laatst gewijzigd door Tomasj op 14 dec 2018, 18:09, 2 keer totaal gewijzigd.
'Ludo' : ST2 2018 - 983 Wh - 20" Sport - White Gloss - 04/2018 - 27000 km
woon-werk 54 km enkel (Tienen - Genk)
Gebruikersavatar
Tomasj
Veteraan
Veteraan
Papua New Guinea
Berichten: 2789
Lid geworden op: 07 jan 2018, 22:01
Locatie: Vlaams-Brabant, B

Lotte schreef: 14 dec 2018, 17:52Zoals ik hier bij meerdere bezitters van een ST3 lees is dat de geplaatste voor verlichting ondermaats is,maar dat hangt er vanaf waar je gaat fietsen natuurlijk,op mijn woon werk fietstraject is bijna overal straatverlichting voorzien.
De ervaring zal het uitwijzen,maar dit zou voor mij nooit een reden kunnen zijn om géén stromer méér te kiezen;
Je moet je eerste km nog rijden met de fiets. Eerst zien.
Straatverlichting is trouwens niet altijd toereikend, vooral niet om oneffenheden in de weg te zien, een noodzaak wanneer je aan 40 km/h + aan 't rijden bent.
'Ludo' : ST2 2018 - 983 Wh - 20" Sport - White Gloss - 04/2018 - 27000 km
woon-werk 54 km enkel (Tienen - Genk)
Gebruikersavatar
Daniel1975
Veteraan
Veteraan
Berichten: 2340
Lid geworden op: 25 mei 2017, 20:11

Lotte schreef: 14 dec 2018, 18:03 aja?? rond welke tijd van het jaar is dit dan??zou leuk zijn om te weten om een reis te plannen die nog op mijn to do lijstje staat.Bedankt voor de tip
Meen je dat?
Midwinter komt de zon niet/nauwelijks op, in de zomer gaat ie amper onder. Oslo heeft nu ca 6 uurtje tussen zon op/onder. De bovenste 30% van Noorwegen waar oa de prachtige Lofoten liggen hebben poolnacht. Wordt nu niet licht en in de zomer niet donker.
Gebruikersavatar
Tomasj
Veteraan
Veteraan
Papua New Guinea
Berichten: 2789
Lid geworden op: 07 jan 2018, 22:01
Locatie: Vlaams-Brabant, B

Het verschil tussen B en NL is zelfs al significant. Sromeur in Harlingen heeft deze maand zo maar even gemiddeld 25 minuten minder licht per dag dan ik.
En toch vind ik het licht op mijn fiets belangrijker :mrgreen:
'Ludo' : ST2 2018 - 983 Wh - 20" Sport - White Gloss - 04/2018 - 27000 km
woon-werk 54 km enkel (Tienen - Genk)
Lotte
Expert
Expert
Berichten: 275
Lid geworden op: 21 sep 2018, 20:37
Locatie: ieper West - Vlaanderen Belgie

Tomasj schreef: 14 dec 2018, 18:07
Lotte schreef: 14 dec 2018, 17:52Zoals ik hier bij meerdere bezitters van een ST3 lees is dat de geplaatste voor verlichting ondermaats is,maar dat hangt er vanaf waar je gaat fietsen natuurlijk,op mijn woon werk fietstraject is bijna overal straatverlichting voorzien.
De ervaring zal het uitwijzen,maar dit zou voor mij nooit een reden kunnen zijn om géén stromer méér te kiezen;
Je moet je eerste km nog rijden met de fiets. Eerst zien.
Straatverlichting is trouwens niet altijd toereikend, vooral niet om oneffenheden in de weg te zien, een noodzaak wanneer je aan 40 km/h + aan 't rijden bent.
idd,volgens de filmpjes die ik al gezien heb zit er een donker gat(roxim gat) tussen de fiets en iets verder.De lamp op de ST5 scoort daar wel héél wat beter.
Oneffenheden ,die ken ik wel......ik woon in Belgie hé,we zijn beroemd voor onze slechte wegen infrastructuur :cry:
Aan de andere kant zijn we dan wel weer kampioen in (soms nutteloze) verlichting.Op de verkaveling achteraan ons huis heeft alle straatverlichting jaaaaren nutteloos dag en nacht ingeschakeld gestaan,aleer de eerste steen werd geplaatst.
Stromer komt misschien in de toekomst alsnog met een upgrade voor dit gebrek aan verlichting,wie weet???
ST3 cool White
Gebruikersavatar
FreddyH
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 9406
Lid geworden op: 24 jan 2018, 17:46
Locatie: regio Eindhoven
Merk SP: Klever X-Speed α

Tomasj schreef: 14 dec 2018, 18:04 Schrijf eens een mail naar de technische dienst van Klever. Die was bij mij begin dit jaar onmiddellijk bereid om me te helpen bij het installeren van een Supernova M99 Pro.


Da's netjes. Het zou geweldig zijn als meer fabrikanten zo met klanten meedenken!
Tomasj schreef: 14 dec 2018, 18:04... marketingtechnieken van Canon qua marktsegmentatie , daarom dat ik 10 jaar geleden al mijn fotomateriaal van Canon heb gedumpt om over te stappen op Nikon.
Ha, ja... daar noem je 2 uitersten! Bij Nikon werken volgens mij vooral techneuten. Ik vergeet nooit meer dat ze op een gegeven moment (2003 of zo) de D100 hadden voor 1500 Euro (excl lens) en dat er toen een "consumenten model" onder kwam, de D70. Die D70 was op zo goed als alle vlakken fors beter dan de D100 én kostte de helft van de prijs :lol:
Met de D3/D300 was het ook al zo. Geweldig! Dat soort "fouten" zie je Canon en Stromer idd niet maken.

Toen ik mijn eerste digitale body kocht moest ik kiezen tussen de D70 en een 350D. Met mijn kolenschoppen van handen was die 350D ergonomisch een nachtmerrie... Dus ik heb digitaal alleen Nikon gehad, zeker vanaf de D3 heb ik daar geen spijt van gehad.
(ten tijde van de D200 waar Canon toen een 5D had was dat wel anders...)
🇺🇦
There was never a good war, or a bad peace :bn:
[Benjamin Franklin]
Gebruikersavatar
Daniel1975
Veteraan
Veteraan
Berichten: 2340
Lid geworden op: 25 mei 2017, 20:11

D70.....nostalgie!!
Daarna de D300 en nu een D7200.
Zou nog wel eens een D700 erbij willen hebben; geen extreem aantal pixel, maar wel hele grote die mooi presteren in lowlight.

(Sorry, beetje off topic ;) )
Gebruikersavatar
Tomasj
Veteraan
Veteraan
Papua New Guinea
Berichten: 2789
Lid geworden op: 07 jan 2018, 22:01
Locatie: Vlaams-Brabant, B

Ik heb de EOS 5D op de schop gedaan voor een D700. Ik fotografeerde toen al > 10 jaar met Canon.
Die 5D was langs alle kanten 'beperkt' omdat hij in alles minder moest zijn dan de 1Dm3 en de 1Ds, twee camera's die ik absoluut niet moest hebben wegens veels te groot en veels te zwaar.
Bij Nikon was het concept anders, en hebben ze begrepen dat wanneer je schrik hebt voor kannibalisatie van je topmodel door goedkopere modellen, en je die goedkope modellen te veel beknot, je eigenlijk de concurrentie vrij spel geeft om je helemaal schaakmat te zetten. Canon had de markt begin jaren 2000 volledig in handen, en heeft Nikon en Sony echt vrij spel gegeven.
'Ludo' : ST2 2018 - 983 Wh - 20" Sport - White Gloss - 04/2018 - 27000 km
woon-werk 54 km enkel (Tienen - Genk)
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22822
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Tomasj schreef: 14 dec 2018, 18:18 Het verschil tussen B en NL is zelfs al significant. Sromeur in Harlingen heeft deze maand zo maar even gemiddeld 25 minuten minder licht per dag dan ik.
En toch vind ik het licht op mijn fiets belangrijker :mrgreen:
Nou nee, ik vind goede verlichting op mijn Stromer net zo belangrijk als jij. Ik woon in een gebied met fietspaden van matige kwaliteit, momenteel ook met veel modder vanwege de bieten-oogst, ik rijd over onverlichte wegen en heb geen hulp van geen leklicht van grote steden. Ik vond de koplamp van mijn ST1 X zwaar onder de maat (en die was nog een heleboel tandjes slechter dan de koplamp op de huidige ST3). Ik durfde in het donker niet harder dan 30km/u te rijden en daarom heb ik er een lampje bij gezet. Voor sommigen is dit blijkbaar een onoverkomelijk probleem en reden om een compleet model als aankoop-optie terzijde te schuiven, maar voor mij is dat niet zo, als een fiets verder op alle fronten voldoet (wat het geval was bij mijn ST1 X).

Ik vind ook dat er betere verlichting op de speed pedelecs komen, maar zolang Stromer en alle andere fabrikanten verlichting monteren die aan de wettelijke eisen voldoet, kijk ik niet boos naar de fabrikant, maar boos naar de wetgever, want dáár zitten mensen keihard te slapen.

Natuurlijk begrijp ik het argument dat Stromer speed pedelecs uitbrengt in het niche/high end segment, en dat je daar wat extra's voor mag verwachten, zeker als het onze veiligheid aangaat. Stromer kiest ervoor om dit extra's wel te leveren op het topmodel (nu de ST5 en eerder de ST2 S) en niet op de modellen daaronder, terwijl dit ook stevig geprijsde fietsen zijn. Ik verwacht niet dat Stromer dit beleid gaat veranderen, want ik zie net als jij ook wel dat Stromer nu juist op zoek gaat naar goedkopere alternatieven voor de bekende a-merken (wat geen slechte keus hoeft te zijn trouwens, maar dat weet je pas als je die producten gaat gebruiken).

Als een extra lampje erbij plaatsen geen optie is, dan rest je inderdaad weinig anders dan overstappen op een ander merk. Maar dan zul je ook moeten gaan kijken of de rest van die andere fiets voldoet aan je eisen, en als ik de assortimenten van de diverse fabrikanten nu zo eens bekijk, dan vind ik het allemaal behoorlijk tegenvallen (en dan ben je alsnog sneller klaar met een bijzetlampje ;p ).
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22822
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Als ik nu voor de keus stond, zou ik een zware dobber hebben om de knoop tussen een ST2 of een ST3 door te hakken. Ik hou van het pittige stuurgedrag van de Stromers met 26" wielen, maar de wegligging van de ST3 past beter bij mijn routes: lange, eenzame stukken rechtuit blazen.

Ik heb het gevoel dat ik met mijn ST2 S 2017 nog steeds geramd zit. De ondersteuning is vergelijkbaar met die van de ST3, of misschien nog net iets beter, en de afmontage is vergelijkbaar met de ST5. Komt bij dat ik nul problemen heb gehad met mijn Es, en dat ik na mijn ervaring met de ST1 X 2017 wat afwachtender ben geworden vanwege het risico op kinderziektes bij nieuwere modellen. Al moet gezegd dat Stromer het op dat vlak dit jaar veel beter doet dan vorig jaar.

Als de keus tussen een ST3 of ST2 is, dan neig ik naar de ST3 vanwege de wegligging. Maar wanneer het prijsverschil substantieel is, zou ik alsnog om kunnen gaan voor een ST2, want ook dat is een hele serieuze Stromer en het is jammer dat dit model eruit gaat.

Als de keus tussen een ST3 of ST2 S is, dan kies ik de ST2 S vanwege de krachtige ondersteuning, gebrek aan kinderziektes en hoogwaardige afmontage.
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Plaats reactie